Despre fotografie

Cauta in Foto-Magazin:
 


Aparitii editoriale


Expunerea
[click]  

Compozitia
[click]  

Lumina si iluminarea
[click]  


O varza fotogenica
[click]  

Bill Jay Confesiuni
fotografice
[click]  

 

 

EIKOH HOSOE (I)

"Pentru mine fotografia poate fi simultan o imortalizare si o "oglinda"
ori o "ferestra" a expresiei de sine… Aparatul este in general considerat incapabil
sa infatiseze ceea ce nu este vizibil ochiului. Si totusi fotograful care il manuieste
cu maiestrie poate zugravi ceea ce se intinde nevazut in memoria sa"
~ Eikoh Hosoe ~

Este imposibil sa privim in urma fotografia japoneza postbelica fara sa recunoastem efectul evenimentelor, aproape de neinteles, ale anului 1945 asupra imaginatiei colective a acestei naiuni. Este dificil de gasit un limbaj prin care sa se poata descrie acele evenimente. Mult timp nici un vocabular nu a fost suficient ca sa cuprinda enormitatea implicatiilor sale. Pentru cei nascuti dupa acea data, pe alt continent, acest eveniment este ceva abstract si simbolic, dar ramane de neimaginat. Pentru o intreaga generatie in Japonia acest lucru parea imposibil, la fel de imposibil ca si capitularea Imparatului, chiar si dupa ce evenimentele au avut loc, intocmai cum istoria ne-o arata, iar populatia supravietuitoare ratacea prin ruine. In timpul testelor nucleare de la Los Alamos, Robert Oppenheimer a folosit limbajul mitic al Bhagavad Gita facand referire la un "soare mai luminos decat o mie de sori". Doar o astfel de imagine sacra si teribila parea suficienta. Eikoh Hosoe avea 12 ani cand s-a intors acasa, din nordul Japoniei, la Tokyo, in septembrie 1945, de unde fusese evacuat pentru evitarea bombardamentelor din Tokyo. Pana in 1947 a dobandit un aparat de fotografiat.

Un curs documentar obiective pare singura strategie pentru inregistrarea urmarilor si marturiilor exploziilor atomice. Cartea lui Ken Dommon, "Hiroshima" (1958), infatisase cicatricile, grefele si operatiile suferite de supravietuitori. Era o observare calma si impartiala. Concesii esteticii erau facute in prezentare. Cartea a fost pana la urma tiparita in gravura, cu o imagine de coperta realizata de pictorul Joan Miro, lucru care a conferit lucrarii o rezonanta internationala. Succesorul in traditia documentara initiata de Dommon a fost Shomei Tomatsu ale carui viata si creatie corespund intru totul reconstructiei Japoniei in deceniile de dupa razboi. Tomatsu a si colaborat cu Dommon la "Hiroshima–Nagasaki Document" (1961). Eikoh Hosoe totusi a reusit sa impuna un alt curs, profund diferit. Limbajul sau vizual este mitic, teatral si evoca amintirile sale. Intr-o cultura recunoscuta pentru austeritatea sa, el este baroc.

Fiind inca student, in anii '50, Hosoe fotografia prostitutia si viata de jos a micilor baruri din Tokyo, avand o strategie documentara asumata. Era singura strategie aparenta cu care sa confrunti o societate ce trecea prin atat de mari transformari. Cu toate acestea, o singura intamplare a fost suficienta ca sa il trimita pe o cale mult mai teatrala fata de orice traditie realist documentara. In 1959 un tanar dansator, Tatsumi Hijikata, a interpretat o adaptare a romanului Kinjiki (Forbiden Colors, 1951) de Yukio Mishima, intr-un mic teatru din Tokyo. Spectacolul reflecta temele homoerotice ale romanului si a creat un mare scandal. Mishima, care se afla in public, a fost incantat. Hijikata a dobandit notorietate si ulterior a devenit fondatorul stilului de dans Butoh. Eikoh Hosoe, care vizionase la randul sau spectacolul, a fost profund impresionat. L-a convins pe Hijikata sa lucreze cu el la realizarea unui film, "Navel, and Atomic Bomb" (1960) – un mitic si demonic dans dramatic pe malul marii.

Hijikata adaugat pasii de flamenco, modern-expresionistul Der Neue Tanz din germania, si nativa sa traditie din Tohoku – nordul indepartat al Japoniei, propriului stil de dans. Prezenta sa fizica si scenica erau magnetice, in special intr-o cultura unde nu exista o traditie a nudului. Corpul, in Japonia, poate fi subiect pentru decoratiuni sau tatuaje, dar niciodata considerat suficient de elevat pentru a fi considerat sursa a proportiilor divine. Diferit de traditiile clasice sau renascentiste ale vestului, figura umana nu constituie altceva decat detaliu in peisajul oriental. Corpul omenesc urma sa devina insa preocuparea principala a lui Hosoe. Acolo unde acesta este fascinat de arhitectura, acest lucru se datoreaza unei corespondente cu formele omului, iar cel mai celebru subiect al sau, Yukio Mishima, a fost la fel de faimos pentru preocuparea lui pentru un fizic perfect, ca si pentru proza sa.

Hosoe si-a insiruit fotografiile in prima carte "Man and Woman" (1961), ca pe un spectacol. Cu cat secventele avansau, cu atat corpurile deveneau mai abstracte. Dualitatea dintre formele masculine si cele feminine a ajuns pana la punctul unor sani ce se ating. Hosoe nu izoleaza corpurile in posturi iconografice ci cauta uniunea activa. Prin fotografiile sale a realizat un camp de energie umana – un motiv vindecator intr-o cultura devastata. S-a intors pe tarmurile sale si a inceput sa lucreze la o insiruire subsecventa "Embrace", impreuna cu Hijikata, ca model masculin, cand, accidental, a descopeit lucrarea "Perspective of Nudes" (1961) a lui Bill Brandt’s intr-o librarie din Tokyo. A fos to lovitura devastatoare. Extraordinarele fotografii ale lui Brandt l-au fortat sa reevalueze nudul. Hosoe a abandonat proiectul timp de 10 ani. Cand a revenit la el a lucrat in studio si si-a indreptat atentia mai mult spre calitatile grafice ale corpurilor. A zugravit calitatile tactile ale carnii – atingerea, simtul sanilor, tendoanelor, venelor. Mishima, care impartasea cu Hosoe aceasi mare admiratie pentru Hijikata, a scris introducerea cartii.

Mishima era explicit cu privire la cultivarea muschilor sai. Era fost absorbit in ceva mai mult decat insasi narcisismul in salile de forta din Tokyo. Pusese la cale un curs precis al exercitiilor sale de vointa. Dorea sa se transforme dintr-un om de litere intr-un om al trupului perfect. Cel mai maret act de vointa al sau fiind chiar moartea sa. Ulterior Hijikata isi supuse la randul sau trupul unor severe posturi si discipline pentru capodopera sa, "Revolt of the Flesh" (1968). Lui Mishima ii placeau fotografiile lui Hosoe cu Hijikata si se gandea chiar ca Hosoe ar putea sa-l fotografieze in vederea unei viitoare publicari.
Cand Hosoe a ajuns la casa in stil rococo a lui Mishima, l-a gasit pe scriitor facand baie. Hosoe l-a asezat pe o podea din marmura cu un model de zodiac si l-a infasurat intr-un furtun de gradina, ca si cum l-ar fi prins in mrejele propriei lumi masochistice. Mishima a fost extrem de incantat. Intre 1961 si 1962, Hosoe si Mishima au lucrat la o explorare erotico-morbido-teatrala, prin fotografie, care a fost publicata pentru intaia oara cu titlul Barakei (Killed by Roses) in anul 1963. Portretul realizat de Hosoe lui Mishima, avand un trandafir in gura, este o imagine lirica in care erotismul este balansat de catre amenintare. Acest proiect sarea in ochi prin artificiile sale. Asa si fusese gandit.

Teatralitatea casei lui Mishima intarea prin efect performanta, devenind subiect in sine la randul sau si scena pentru drama privata interpretata de acesta. Mishima sta la o masa de marmura cu coapsele acoperite, strafulgerat de o sageata de lumina, sau se inclina pe un scaun de piatra, cu torsul descoperit deasupra unor jeansi Levi's. Scaunul era in realitate recuzita dintr-un studio de film pe care Mishima il achizitionase ca mobila pentru casa. Un pictor de decoruri este angajat pentru a produce un fundal de copaci in fata carora Mishima sta in picioare asemenea Sfantului Sebastian, imagine pe care ulterior a reconstruit-o literar vorbind cu un alt fotograf, intr-o copie a picturii martyrului de Guido Reni. Aceasta pictura il excitase profund in tinerete pe Mishima. In realitate, din relatirile lui Hosoe, Mishima era chiar timid. Interpretarea sa era un act indraznet de expunere de sine, care cel mai probabil daduse substanta lucrurilor pe care limbajul sau deja descrisese in scris.

Cea de-a doua si mareata editie a "Barakei" a aparut in 1971. Evenimentul publicarii a fost la fel de semnificativ ca si insasi continutul cartii, care fusese reeditat iar structura sa cuprindea cinci sectiuni: Sea and Eyes (mare si ochi), Eyes and Sins (ochi si pacate), Sins and Dreams (pacate si vise), Dreams and Death (vise si moarte), si Death (moarte). Mishima aranjase ca aparitia sa coincida cu sinuciderea sa. Cartea in sine era o parte din moartea sa atat de repetata. Finalul cartii implica schimbari de culoare a cernelii de tipar, pentru superba gravura printata. Imaginea devenea complexa, cu mai multe layere si aparent solarizata. Virtuozitatea tehnica a lui Hosoe era remarcabila. Stilul fotografiilor esta cu atat mai mult extraordinar, avand in vedere faptul ca erau facute la inceputul anilor ’60, cu mult inainte ca editarea imaginilor, mai presus de solarizari, sa fi intrat in limbajul uzual al fotografiei. Prolificul si celebrul grafician Tadanori Yokoo, care era numit "Hokusai al timpurilor noastre", a realizat designul cartii. Era legata in matase neagra si avea o husa de material alb, imprimata cu caractere japoneze rosii. Actul deschiderii cartii reprezenta un ritual in sine. Dupa socul mortii lui Mishima, Hosoe a amanat publicarea pana la finalizarea scandalului. Aceasta este considerata capodopera lui Hosoe.

(informatii din "Aperture Masters of Photography")

Bookmark and Share

Lasa un comentariu:

nume*:
Nu sunt permise decat mesaje cu continut relevant si in tema cu subiectul articolului.
NOTA: Campurile marcate cu * sunt obligatorii.

e-mail (nu va fi facut public)*:

website (fara http://):

comentariu*:

trimite


Aveti un articol interesant? Il asteptam pe adresa office@foto-magazin.ro. Redactia evalueaza articolele primite si premiaza cel mai bun articol publicat in luna precedenta cu suma de 50 RON.
Ultimele 5 subiecte din forum care au primit raspunsuri:

Pagini interesante
pentru fotografi »

   de Ancuta
   ieri, la ora 13:55
Rumoare la Nikon »
   de Nikon
   acum 3 zile, la ora 10:25
Film diapozitiv
color »

   de csr
   acum 7 zile, la ora 20:06
Sony pregateste
ceva »

   de Ancuta
   acum 8 zile, la ora 13:46
Polaroid
redivivus? »

   de Dorian
   acum 12 zile, la ora 13:12

Pana acum, cei 9631 de utilizatori au scris 127192 mesaje.

 

 


Site-ul include cookie-uri. Detalii aici

Politica de confidentialitate