Despre fotografie

Cauta in Foto-Magazin:
 


Aparitii editoriale


Expunerea
[click]  

Compozitia
[click]  

Lumina si iluminarea
[click]  


O varza fotogenica
[click]  

Bill Jay Confesiuni
fotografice
[click]  

 

 

Lectii de fotografie

Lectia 1 – Cum se fotografiaza o fereastra deschisa

Ferestrele deschise pot fi reprezentate pe hartie exact ca niste ferestre deschise. In acest fel îi vei face fericiti pe multi privitori. Se vor uita la poza ta si vor exclama in gand…„Uite o fereastra . Ce frumosssss“. Lungimea s-ului o sa depinda de sexul si de varsta privitorului. Daca in fereastra va sta o baba zbarcit- ganditoare, o pisica, sau un ghiveci cu muscate, ii vei castiga pe vecie. Amin.
Ca sa aprinzi o tigara de obicei trebuie sa ti-o bagi intre buze, daca ai, si apoi trebuie sa aprinzi bricheta sau chibritul. La fel, daca vrei sa pozezi o fereastra deschisa trebuie sa ai una, si un aparat foto. De oricare. Te ajuta sa ai atarnat de gat un aparat performant. Sa nu te iei dupa fotografii profesionisti care spun ca fotografii bune se pot face si cu conserve de plastic si filme ieftine. Au dreptate, dar totusi nu ar strica sa observi ca ei nu lucreaza cu sapuniere din piata si nici cu Smena.
Alege o zi in care ti-e lehamite de toti si de toate, in special de oameni. Nu pentru ca oamenii ar fi rai, ci doar pentru ca sunt oameni. Tine aparatul la indemana si priveste cu atentie chipurile trecatorilor. In mod inevitabil piela ta va capata o tenta verzuie si din stomac spre gat îti va urca un gust nu tocmai placut. Ai atins starea perfecta pentru fotografierea ferestrelor. Urca-ti ochii pe ziduri si fara indoiala ca o sa dai peste ceea ce cauti. La anumite ore din zi soarele pica in asa fel incat obiectele lasa umbre perfecte pe ziduri, trotuare, iarba, strazi, fabrici, transformatoare electrice, gradinite, blocuri gri, cofetarii roz. Daca vrei sa mergi la sigur nu ar strica sa-ti faci o harta cu umbrele din orasul tau. Timp de un an iti notezi pe un carnetel scheme precise cu strazile si cladirile cele mai interesante, si in functie de ore si anotimpuri, cum pica umbrele si petele de lumina. Ma rog, cine e ocupat, poate sa dea un anunt la Mica Publicitate, in ziare, ca de exemplu: „Caut harta umbrelor din Brasov. Rog seriozitate. Tel. 0740. 836.056 “.
Dupa ora 15.30, umbrele unei ferestre se vor labarta pe zid, se vor lungi mult de tot cu fiecare minut ce va trece. Stai acolo, in fata casei, si urmareste cu rabdare. Fotografiaza cand umbrele iti vor parea perfecte. Daca stai sa te gandesti intens la compozitie, lumina, amestecul culorilor, proportia umbrelor, o sa apuna soarele si o sa te doara capul. Asa ca n-ar strica sa iei la tine si aspirine.
Sau ai putea sa te gandesti doar la tine si sa pozezi fereastra afurisita asa cum iti va arde la un moment dat.


Alina Andrei - ianuarie 2005

 

Lectia 2: Motanul impresionist

O foarte mare importanta o are alegerea modelului, in cazul acesta un motan. Cei ambitiosi din fire isi pot incerca puterile cu o pisica, dar nu-ti recomand. Pisicile sunt modele dificile, neascultatoare. Motanii in general sed asa cum ii pui, nu fug din fata obiectivului datorita unei lene existentiale. Îti vei recruta modelul cu mare grija, cautand pe la rude, prieteni, colegi, tomberoane, sub masini si pe acoperisuri. E de preferat un model viu. In nici un caz nu se va folosi motanul familiei, din motive ce tin de sanatatea psihica a acestuia. Motanii supraponderali se vor evita, deoarece cu greu pot fi tinuti cu mana stanga. E foarte importanta comunicarea dintre model si fotograf, ambianta prietenoasa, si muzica de fundal. Motanii negrii prefera „Vara“ de Vivaldi, iar cei galbeni jazz-ul.
Dupa ce ii comunici cum anume vrei sa-l pozezi, il iei delicat de ceafa sau cu bratul pe sub burta, si il tii in fatza unei oglinzi. Aparatul se tine bine cu mana dreapta. Cu mana stanga se misca motanul de la stanga la dreapta, la inceput incet, apoi din ce in ce mai repede. Se vor folosi diferiti timpi de expunere: 30, 8 sau 4. Trebuie sa ignori protestele modelului, arta cere sacrificii. Daca vrei ca limba motanului sa fie scoasa din al lui bot, inainte de a-l poza, manjeste-l discret pe mustati cu lapte, mustar, pireu, sau oricum, ceva comestibil. Fireste ca se poate experimenta pe aceasta tema. De exemplu motanul se poate roti usor, in sensul acelor de ceas, sau invers, se poate misca pe diagonala sau pe verticala, atata timp cat pot sa-l tii de ceafa. Succes.

Alina Andrei - ianuarie 2005

Lectia 3: cum se fotografiaza norii

Sunt relativ usor de gasit, e suficient sa te uiti pe cer in zilele fara soare, si o sa dai de multi ingramaditi deasupra capului tau. In zilele frumoase de vara sunt chiar fotogenici, pufosi ca in reclamele la branza topita. Intr-o astfel de zi tranteste-te pe iarba si urmareste-i cu atentie. Fireste ca o sa ti se para ca cerul se invarte incetisor si ca norii au forme bizare de clovni, inorogi, locomotive, crocodili, si o sa-ti vina sa rupi de ei sa verifici daca nu cumva au gust de vata de zahar. N-au, crede-ma. Norii de furtuna sunt si mai spectaculosi. Dramatici ca in „La rascruce de vanturi“. E de preferat sa nu te trantesti pe spatiul verde dintre strazi, din cauza galagiei si poluarii. Pleaca din oras, arunca-te pe o iarba frumos mirositoare.
Un nor e un subiect destul de banal si in acelasi timp foarte dificil. Daca n-ai filtre speciale, chef de parasit orasul, confisca de la copiii din fatza blocului niste creta, si deseneaza-ti niste nori cat se poate de realisti. Avantaje: iti ia putin timp, poti sa-i desenezi in fatza blocului sau in fatza biroului unde lucrezi, aproape de magazinul de paine… Sau unde ai chef! Toamna e anotimpul perfect, pentru ca atunci s-ar putea sa ai sansa sa-ti pice pe ei o frunza galbena dintr-un copac relativ chel. Pentru a inlatura orice dubiu, noteaza acolo ce reprezinta desenul. De preferat in engleza, sa priceapa si strainii. Nu insinuez deloc faptul ca n-ai avea talent la desen.

Alina Andrei - ianuarie 2005

Lectia 4: cum sa fotografiezi un nud pe masina

Chiar daca niciodata nu ti-ai dorit sa pozezi o masina sport cu o femeie superba la volan, precis ca prietenii ti-au aratat reviste cu asemenea imagini, au impuns cu degetul paginile, fix pe sanii respectivei, si te-au intrebat mustrator de ce nu faci si tu asa ceva. Bineinteles ca rostul intrebarii lor ascunde speranta ca ii vei angaja pe post de asistenti foto, facatori de cafea, hamali sau modele masculine de asezat undeva in fundal, in spatele modelului feminin. De ce sa le ignori dorintele cand ai puterea sa le satisfaci si in acelasi timp sa-ti imbogatesti portofoliul.
Scule necesare: aparat foto cu ob. 100, Jaguar rosu imprumutat, model feminin roscat posesor de picioare lungi, esarfa de matase, prietenii fosti mustratori, actuali posesori de ranjete prietenos libidinoase. N-o sa functioneze! Daca unul dintre asistenti va sta la volan, pe post de accesoriu al modelului feminin, acesta va incerca sa te convinga ca ai nevoie de o imagine dinamica, si va apasa pe pedala de acceleratie tocmai cand obiectivul tau va fi indreptat aiurea si nu spre masina. Din fericire, in acest caz vei avea ocazia sa tragi cadre minunate cu prietenul tau atarnat gratios de-un pom, cu picioarele rupte ale modelului feminin (asezate frumos pe papadiile de la marginea drumului), si desigur cu capota masinii imprumutate, pliata ca un evantai de hartie. Renunta la aceasta idee daca nu vrei sa faci astfel de fotografii. De asta nu e bine sa te folosesti de amatori. Un asistent profesionist nu se tulbura atat de usor si de obicei isi pastreaza comentariile porcoase si sarcastice pentru atunci cand modelul nu le poate auzi. La fel si fotografii profesionisti.
E mult mai usor sa-ti iei prietenii pe strada, prin oras, si sa-i postezi langa vitrina potrivita. In acest caz vitrina potrivita trebuie sa posede un nud feminin de plastic.
Avantaje: poti sa pozezi in liniste, fara teama ca modelul feminin va fi accidentat sau lezat de anumite comentarii, in geam se vor reflecta multe masini (deci vei avea toate ingredientele).
Dezavantaje: anumiti trecatori se vor uita ciudat la tine. Ignora-i. Prietenii se vor simti pacaliti si frustrati. Ignora-i sau da-le o bere. Sau schimba-ti prietenii.

 

Alina Andrei - ianuarie 2005

 

LECTIA 5
LECTIA 6

Bookmark and Share

Comentarii:

Dan Rujan - 22 Jun 2005, ora 17:56
intersant, util, bine venit

paul m. - 24 Aug 2005, ora 18:00
Un haz demential in tot textul. In acelasi timp, are si o "pulpa" foarte consistenta. O harta umbrelor mi-ar fi folosit si mie in multe situatii. Zboara ideile, nu ? "Motanul impresionist" merita un premiu. Sau o bere, daca a iesit cumva neurastenizat in urma sedintei foto. De cele mai multe ori, cand vad un text cu foto, pot sa bag mana in foc ca cel putin unul din cele doua e o anexa. Aici nu e cazul si ma bucur ca e asa. Fiecare poate exista si fi afisat independent si nimeni nu ti-ar reprosa nimic. M-ai impresionat placut, nu ma asteptam la asta, din cele ce am vazut pe BorG. Poate n-am privit suficient de atent. Mea pulpa :D Numai bine si tine-o tot asa.

Silviu C. 16.09.2005 ora 10:58 - 16 Sep 2005, ora 11:05
Frumoasa si haioasa pagina. "Motanul" mi-a smuls un zambet larg si in acelasi timp sa uit o clipa de stresul si "viteza" zilelor ce trec. "Norii", mi-au amintit de copilarie, cand ii urmaream cu gura cascata si ochii mici cat bobul de grau cum zburdau, se incolaceau, se desfaceau in fel de fel de forme pe albastrul cerului. In cateva cuvinte: ati reusit sa-mi captati atentia gasind in acest site informatii utile. Ma bucur si va felicit ca existati!

dumy - 04 Nov 2005, ora 22:24
da nu puteti sa imi spuneti cum se fotografiaza mana--pls am nevoie

ded moroz - 19 Jan 2007, ora 12:11
Este exact ce imi doream sa citesc despre fotografii. Nu stiu daca esti un geniu al fotografiei sau al literaturii dar mi-ai castigat respectul. Ai apasat butonul pe care scrie "exces de imaginatie" ,camera e pregatita, plec la vanatoare.

cammie e - 30 Mar 2007, ora 20:43
imaginatie, imaginatie si tot imaginatie....din cea mai buna categorie: te face sa zambesti, iti aminteste de cea mai frumoasa perioada a vietii si te surprinde intr-un mod placut...felicitari

Andrei incepator - 18 May 2008, ora 03:50
e inedita si poate pe undeva interesanta lectia ta.Ma asteptam sa fie mai educativa insa.Numai bine

roby stefan - 20 Jul 2008, ora 17:29
indiferent car as studia pe net despre diafragma si timp de expunere,tot nu le inteleg,cum naibii fac o fotografie la cascada astfel incat apa sa apara ca de matase,sau cum fotografiez norii astfel incat fotografia sa fie ca una de revista?

Codrin Stefan - 14 Jan 2009, ora 20:10
Roby, pentru a fotografia o cascada e bine sa folosesti o expunere de cateva secunde la un f 22. Astfel se expune suficient de mult ca sa para cascada ca de " matase " si nici nu intra prea multa lumina sa se supraexpuna fotografia. Eventual mai balansezi din exposure daca vezi ca iese prea bright.. un -1 ar fi suficient. La nori depinde destul de mult ce vrei sa-ti iasa.. Multi fotografi folosesc un filtru de polarizare si unul UV.. Filtrul de polarizare va bloca un numar de radiatii care nu le doresti, scoate acel " haze " din poze si culorile devin puternice.

veverita veverita - 24 Mar 2009, ora 19:52
DIN pacate nu are nuimic pofi doar literatura pacat ca este afisat printre primele cautari in toate lectiile nu apare nimic despre fotografiatul ca arta .Doar ca joaca pacat mare pacat

Calin-Stefan Ragalie - 24 Mar 2009, ora 20:25
Stimata Veverita Veverita, fotografia tine mai mult de experienta personala, inspiratie si talent decat de insusirea teoriei. E cam ca la mersul pe bicicleta: degeaba stii cate bile se afla in butucul rotii din fata, asta nu te impiedica sa cazi cand te urci prima data...

mihaela ionescu - 15 Aug 2010, ora 00:47
esti nemaipomenita!demonstrezi multa libertate(imaginativa,verbala,spirituala) si asta incanta cel mai mult..imi pare rau pt cei care nu te au inteles.original articol!!!!felicitari!

TEOFILOS ION - 17 Sep 2010, ora 18:37
MALAKIES!!!!!!

geno butnaru - 20 Jan 2012, ora 12:06
de 8 luni urmaresc sa pozez o batrana in varsta de 90 de ani stand la fereastra ei rupta si legata cu sarma si de fiecare data ba nu e buna lumina, ba nu am aparatul la mine, ba nu apare sfanta in geam, si fac fotografii de 29 de ani. Ai dreptate este o arta sa privesti.

vera petrovici - 06 Jul 2015, ora 12:41
buna ziua. as vrea sa va pun o intrebare. eu pictez si imi place foarte mult fotografia de la lectia 1, cea cu fereastra deschisa. m-ar interesa daca am voie sa pictez acea fotografie ? mutumesc frumos si astept raspunsul dumneavoastra. cu respect vera

Calin-Stefan Ragalie - 06 Jul 2015, ora 13:47
Desigur! Peretii si fereastra nu detin drepturi de autor, doar fotografia. Autoarea a redat subiectul intr-un anume fel, un pictor/o pictorita reda subiectul in alt fel. Fiecare in felul sau, personal, deci diferit.

Lasa un comentariu:

nume*:
Nu sunt permise decat mesaje cu continut relevant si in tema cu subiectul articolului.
NOTA: Campurile marcate cu * sunt obligatorii.

e-mail (nu va fi facut public)*:

website (fara http://):

comentariu*:

trimite


Aveti un articol interesant? Il asteptam pe adresa office@foto-magazin.ro. Redactia evalueaza articolele primite si premiaza cel mai bun articol publicat in luna precedenta cu suma de 50 RON.
Ultimele 5 subiecte din forum care au primit raspunsuri:

Noutati de la
Olympus »

   de Avram
   ieri, la ora 19:39
Bancuri cu si
despre fotografi »

   de Avram
   acum 2 zile, la ora 18:21
Pagini interesante
pentru fotografi »

   de Dorian
   acum 4 zile, la ora 16:14
canon 7d mark ii »
   de leobv
   acum 8 zile, la ora 17:25
Rumoare la Canon 2 »
   de Dorian
   acum 8 zile, la ora 16:40

Pana acum, cei 9631 de utilizatori au scris 127178 mesaje.

 

 


Site-ul include cookie-uri. Detalii aici

Politica de confidentialitate