Despre fotografie

Cauta in Foto-Magazin:
 


Aparitii editoriale


Expunerea
[click]  

Compozitia
[click]  

Lumina si iluminarea
[click]  

O varza fotogenica
[click]  

Bill Jay Confesiuni
fotografice
[click]  

 

 

Luna festivalului fotografiei la Paris

O duminica ploioasa de noiembrie, luna festivalului fotografiei la Paris, in cartierul latin, statia de metrou Saint Paul. Casa europeana a fotografiei nu este o obscura cladire in asteptarea unor vizitatori rataciti ; parizianul get-beget sau de adoptie, turistul japonez si nu numai, de la potentialii Mos Gerila pina la copiii motaind intr-un carucior, cu mic cu mare ai zice ca si-au dat rendez-vous chiar aici. Aproape o jumatate de ora de asteptare ordonata pentru a putea cumpara un bilet de 5 E care ne va deschide portile si ochii pentru a ne revela in perspectiva fotografiile promise. Care sint motivatiile fiecaruia de a veni la aceasta intilnire, este oare vorba de un fenomen de moda, sau sa fie un festival de fotografie un adevarat eveniment in orasul cu atitea resurse artistice, cu atitea invitatii la a descoperi si a vedea ce Parisul inca nu a vazut ? Numarul vizitatorilor este impresionant si las deoparte intrebarile fara raspuns pentru a resimti bucuria de a partaja o pasiune pe care o credeam ceva mai personala, cu atit de numerosi si onorabili anonimi.

Inauntru, desigur, ne regasim. Dintr-o sala in alta, prin tranzitiile neutre ale culoarelor si treptelelor care fac parte din parcursul aproape initiatic, imaginile se succed parca prea repede. Desi spatiile sint largi, senzatia e de surabundenta si atmosfera generala, de vizita de grup. La primele mele tentative de a fotografia la rindul meu ceea ce vad, sint chemata la ordine si mi se atrage politicos atentia ca fotografiatul este interzis. O iau ca pe un mini-paradox si ma conformez, trisind numai pe ici, pe colo.

Iata deci cele trei teme ale festivalului, reprezentate in multitudinea de fotografii expuse aici :

Fotografia in tarile emergente (Émergences, Résurgences, Résistances) : fara a pretinde exhaustivitatea, o tema vasta si federatoare in cadrul careia sint prezentate lucrari ale unor artisti originari din aceste tari din spatiul ne-occidental, cu culturi si istorii atit de variate.
» Sada Tangara, "Le grand sommeil" – instantanee multicolore din strazile Dakar-ului
» Carlos Garaicoa, "Ni Christ, ni Marx, ni Bakounine" – arhitectura, esente si calitati spirituale din Havana
» "Survivre a l'Apartheid - de Drum Magazine a aujourd'hui"
Archives Baileys, Jürgen Schadeberg, David Goldblatt, Billy Monk, Gideon Mendel, Santu Mofokeng, Jodie Bieber, Kendel Geers, Minette Vari, Tracey Rose si Robin Rhode – viata de zi cu zi in ghettouri, prin prisma fotografiilor publicate incepind cu anii 50 in revista Drum - prima publicatie facuta de negri pentru negri si care a format scoala de foto-reportaj sud-africana - si prin lucrarile a patru artisti contemporani care vin sa completeze acelasi subiect

Fotografia la feminin (Femmes d'images) : privilegierea unor puncte de vedere subiective a caror specificitate nu este definita numai de parametrii proprii feminitatii ci permit o reflectie mai larga asupra angajarii artistice a femeilor in fotografie

» Martha Rosler – feminista activa si subversiva, exporeaza de mai bine de treizeci de ani contrastul intre puterea masculina si rolul femeilor in societatea americana ; fotografiile prezentate sint juxtapuneri de secvente ale cotidianului cu imagini de razboi si corpuri fragmentare, ca suport al publicitatii in locurile publice

Metamorfozele modei de astazi (Mode : entre deux) :

» "Citizen K International, d'autres photographes de mode"
Jean-Baptiste Mondino, Elaine Constantine, Peter Knapp, Martin Parr sub directia artistica a lui Kappauf – fotografia pusa in valoare in paginile unei reviste de moda in care au debutat o serie de fotografi renumiti

» Yohji Yamamoto "May I help You ?"
Craig Mc Dean, Nick Knight, Peter Lindbergh, Sarah Moon, Paolo Roversi, David Sims, Max Vadukul, Inez van Lamsweerde & Vinoodh Matadin

Am lasat pentru la urma ceea ce pentru mine ramine amprenta si prim-planul acestei dupa-amiezi. E drept, cu riscul de a dilua tot restul, devenit dintr-o data prea vizibil perfect si conturat, si din aceste motive probabil, sortit planului secund.

In fata celor sase fotografii semnate Sarah Moon, neclaritatea inversata in avantaj a luat forma unei evidente. Un prieten care ma insotea in aceasta explorare a fost in egala masura atras si tintuit in loc de aceleasi imagini, spunindu-mi : "uite, vezi, despre acest tip de fotografie se poate spune ca reprezinta un adversar redutabil". Sint cuvintele unui pictor, nu ale unui fotograf.

Totul converge intr-adevar spre sentimentul ca ne aflam in fata unor tablouri : de la formatul generos, la granulatie si paleta sobra de nuante si tonalitati, compozitia dincolo de standarde a unor cadre simple, nimic sofisticat si totusi extrem de convingator. Procedura de imprimare a acestor fotografii (pigment transfer print) este perfect adecvata, contribuind la reusita rezultatului final (si prin aceeasi ocazie la stabilirea unor reputatii solide si intr-un domeniu care pare a tine exclusiv de tehnica si in care nu ne-am astepta sa intilnim niste "nume" : Marc Bruhat, Adam Lowe and Mike Ward – atunci cind profesionalismul este dus pina la capat si nimic nu este neglijat, iata ca se poate !).

Creatia vestimentara este astfel pusa in valoare in dimensiunea ei perena, un fir calauzitor desfasurindu-se dincolo de metamorfozele perpetue si de efemer. Desi nu ni se propune iluzia de a fi ajuns la un capat al labirintului, acesta isi gaseste o posibila dezlegare, ca intreg in care detaliile isi pierd importanta. Mai mult ca oricind, isi gasesc justificarea cuvintele lui Alice Morgaine din incheierea prezentarii temei metamorfozelor modei in cadrul acestei editii a festivalului : "prin fotografie, imaginea modei apare asa cum este : foarte precis, neclara".

Aceasta prima "intilnire" cu universul Sarah Moon a avut pentru mine impactul unei revelatii : al unui demers artistic remarcabil implinit si in acelasi timp al sensului dincolo de definitie al fotografiei - "arta de a fixa, prin actiunea luminii, imaginea unor obiecte pe o suprafata sensibila". Fotografia este un altfel de intermediar, prin care realitatea ne impresioneaza (la mod propriu si figurat, dupa spusele lui Sarah Moon insasi), suprafata sensibila nefiind pina la urma decit propria noastra sensibilitate.

Sarah Moon, repere

Nascuta Marielle Hadengue, in Anglia, intr-o familie de origine franceza. Din 1984 locuieste la Paris si este casatorita cu Robert Delpire, personalitate remarcabila din domeniul fotografiei, creator al colectiei Photo-poche si organizator de expozitii majore printre care se numara "La terre vue du ciel" (de Yann Arthus Bertrand), un succes fara precedent in istoria fotografiei.

Fotografa de moda si publicitate din 1968, obtine in scurt timp elogii si premii la Paris, Londra, New York sau Tokyo, unde expozitiile sale sint foarte remarcate. Fotografiile ii sint prezente in numeroase publicatii (Vogue, Sunday Times, Harper’s Bazaar, Marie-Claire, Elle, Frankfurter Allgemeine, Photo, Zoom, Graphics, Time Life). Este considerata ca fiind principala reprezentanta a fotografiei de moda "impresionista".

Albume:

Souvenirs improbables / Le Petit Chaperon rouge
Vrais-semblants / Coincidences
Sarah Moon (photo-poche)

Filmografie:

1990 - Mississipi One, Take Five Productions
1991 - Contre l’Oubli, Production PRV (co-realizare)
1993 - SARAH MOON, Série Contacts, KS Visions / La Sept-Arte / Centre national de la Photographie
1994 - Henri Cartier-Bresson, Point d’interrogation, Take Five Productions / Ideodis CRréation
1995 - A propos d’une exposition, Centre National de la Photographie
1996 - Lumiere et Compagnie, Cinétévé Productions
Din 1980, a realizat peste 150 de filme publicitare (Dim, L’Oréal, Cacharel, TWA, Dupont, Revlon, etc.).

Adrese internet:

www.kahitsukan.or.jp/moon2.html
www.janecorkin.com/moon.asp
www.michaelhoppen-photo.com/Moon/moon.htm
www.mediaport.net/Magnum/PdM/Photographes/Sarah.Moon.fr.html
www.laphotographie.com/pdf/pages/pdf_005.htm
www.ping.be/gravitation/photod12.html

Iulia Cojocariu - 27 noiembrie 2002

Bookmark and Share

Lasa un comentariu:

nume*:
Nu sunt permise decat mesaje cu continut relevant si in tema cu subiectul articolului.
NOTA: Campurile marcate cu * sunt obligatorii.

e-mail (nu va fi facut public)*:

website (fara http://):

comentariu*:

trimite


Aveti un articol interesant? Il asteptam pe adresa office@foto-magazin.ro. Redactia evalueaza articolele primite si premiaza cel mai bun articol publicat in luna precedenta cu suma de 50 RON.
Ultimele 5 subiecte din forum care au primit raspunsuri:

Pagini interesante
pentru fotografi »

   de Ancuta
   azi, la ora 12:53
Izvorul luminii »
   de elerum
   acum 2 zile, la ora 09:34
Adobe CC »
   de Dorian
   acum 3 zile, la ora 14:14
Leica pregateste
ceva »

   de montecarlo
   acum 7 zile, la ora 20:05
Sony pregateste
ceva »

   de Dorian
   acum 7 zile, la ora 11:40

Pana acum, cei 9631 de utilizatori au scris 127226 mesaje.

 

 


Site-ul include cookie-uri. Detalii aici

Politica de confidentialitate