Despre fotografie

Cauta in Foto-Magazin:
 


Aparitii editoriale


Expunerea
[click]  

Compozitia
[click]  

Lumina si iluminarea
[click]  


O varza fotogenica
[click]  

Bill Jay Confesiuni
fotografice
[click]  

 

 

Pictorialismul

Raspandirea, in a doua jumatate a secolului al XIX-lea, a fotografiei a devenit atractiva mai ales pentru pictorii fara prea mare succes. In scopul de a atenua aspectul oarecum mecanic si pentru a creste aspectul "artistic" al fotografiilor, fotografii au imprumutat tehnici de pictura si le-au aplicat in fotografie. Noile tehnici au fost denumite "artistice" iar genul fotografic: "pictorialism".


Promotorii pictorialismului urmareau recunoasterea fotografiei ca arta. Ei erau preocupati de a sublinia aspectele esentiale ale cadrului, de a atenua detaliile ne-importante si de a adauga impresia de vechime. Pentru a-si atinge scopul, fotografii recurgeau la metode precum: soft-focus, filtre flou, manipulari ale negativelor, decupaje si colaje, tehnica guma-bicromat, imprimarea mai multor negative pe o singura coala fotografica, etc. In anii 1900 pictorialismul era in mare voga, dar dupa Primul Razboi Mondial a decazut rapid, ca urmare a dezvoltarii curentului modernist.


In 1892 Robinson si George Davison fondeaza la Londra "Brotherhood of the Linked Ring" care promova ideile pictorialismului printr-o serie de expozitii internationale anuale, pe care ei le numeau "saloane" si prin care voiau sa demonstreze ca pictorialismul este un curent bine definit si ca are perspective de dezvoltare separate de fotografia simpla, "mecanica". Grupuri similare s-au inchegat si in Franta (Photo-Club de Paris), Austria (Trifolium), Germania, Italia, SUA (New American School).


In secolul XX, un grup de fotografi americani a denuntat ideile pictorialiste si a fondat o grupare cu principii diametral opuse: fotografie nemanipulata, directa: Grupul f/64. Lucrarile pictorialistilor au fost promovate mai ales de Alfred Stieglitz in revista "Camera Work".


Principalii reprezentanti ai curentului pictorialist sunt: Octav Gustave Rejlander, Henry Peach Robinson, Leon Robert Demachy si George Davison.


Octav Gustave Rejlander (1817 - 1875) s-a nascut in Suedia si a studiat pictura in Intalia. In 1855 incepe sa fotografieze. Cea mai cunoscuta lucrare a sa: "The two ways of life", a fost realizata prin mixarea a peste 30 negative.



Rejlander.jpg


Octav Gustave Rejlander - The two ways of life



Lucrarea a starnit un val de controverse, dar si-a dobandit reputatia cand Regina Victoria a cumparat o copie de 75 x 40 cm.


Henry Peach Robinson (1830 - 1901) a fost incoronat de colegii sai drept "regele fotografiei" si a avut o puternica influenta asupra fotografilor din epoca sa.
A debutat ca pictor, avand chiar o expozitie in 1852. In acelasi an incepe se fotografieze iar, dupa cinci ani renunta definitiv la pictura si isi deschide un studio foto.
Una dintre cele mai celebre lucrari ale sale este "Fading Away" (1858), realizata prin compunerea a 5 negative.



Robinson.jpg


Henry Peach Robinson - Fading Away



Subiectul - agonia unei femei tinere bolnave de tuberculoza si disperarea familei sale -, a starnit multe controverse in epoca, fiind considerat "neadecvat" pentru fotografie, cu toate ca agonia si moartea erau subiecte frecvent folosite in pictura din acea epoca.


Leon Robert Demachy (1859 - 1937) bancher si fotograf amator, devine un fotograf recunoscut in anii 1890. A fondat Photo Club de Paris si a fost membru in London's Linked Ring si in Photo-Secession. A extins interventiile fotografului si asupra etapei de copiere a pozitivului, deoarece in opinia lui "rezultatul justifica orice metoda".



Demachy.jpg


Leon Robert Demachy



A fotografiat portrete, scene de strada, studii, etc. si a scris numeroase articole si carti despre fotografie. Demachy a fost purtatorul de stindard al pictorialistilor, mai ales prin lucrarile sale de teorie fotografica, in care arata: "fotografia directa are valori false, prezinta la fel atat lucrurile esentiale cat si pe cele neimportante. O fotografie directa poate fi frumoasa si poate dovedi ca autorul ei este artist; dar nu poate fi o lucrare artistica. O lucrare artistica trebuie sa fie o transcriptie, nu o copie a naturii. Aspectul artistic al unei fotografii il realizeaza fotograful prin modul in care se exprima pe sine. Daca cineva copiaza intocmai natura, indiferent de mjloace, cu penelul, cu dalta sau cu aparatul fotografic, lucrarea sa nu poate fi numita "artistica" chiar daca autorul este un artist consacrat. [...] Totusi, in mod gresit, unii fotografi considera ca orice alterare a fotografiei finale contribuie la sporirea calitatilor artistice ale imaginii."


George Davison (1855 - 1930) a fost un fotograf foarte activ la sfarsitul secolului al XIX-lea si inceputul secolului XX, cand majoritatea dintre autori se indepartau de imaginile clare, bine focalizate, spre cele soft, uneori poate prea "soft", aproape impresioniste. Desi a fost etichetat ca un "amator fara educatie si cu o spoiala de cunostinte", lucrarea sa "The Onion Field" a fost foarte apreciata si autorul a fost invitat la Royal Society of Arts sa conferentieze despre fotografia impresionista.
In 1891, deoarece lucrarile sale au fost eliminate dintr-o expozitie, a parasit Royal Photographic Society, al carui membru era, si a fondat Linked Ring, impreuna cu Henry Peach Robinson.



Davison.jpg


George Davison - The Onion Field



In 1889, George Eastman il numeste director al sectiei engleze a Eastman Photographic Materials Company, de unde pleaca in 1912 (in acest timp devenise milionar prin actiunile cumparate la Kodak).
A fost un activ militant politic si social, uneori fiind acuzat chiar de bolsevism.

 



Galeria de imagini - >



Marian Gadea
noiembrie 2007
© Foto-Magazin.ro



Saptesprezece decenii de fotografie - >

Bookmark and Share

Comentarii:

Raoul M. Septilici - 28 Nov 2007, ora 22:23
Fain articol. Felicitari autoarei.

Banica Tiberiu - 29 Nov 2007, ora 09:56
Foarte bun articolul !!; Asteptam mai multe de acest gen !

Petrisor Dumitru - 10 Dec 2007, ora 10:07
Interesant articol

Lasa un comentariu:

nume*:
Nu sunt permise decat mesaje cu continut relevant si in tema cu subiectul articolului.
NOTA: Campurile marcate cu * sunt obligatorii.

e-mail (nu va fi facut public)*:

website (fara http://):

comentariu*:

trimite


Aveti un articol interesant? Il asteptam pe adresa office@foto-magazin.ro. Redactia evalueaza articolele primite si premiaza cel mai bun articol publicat in luna precedenta cu suma de 50 RON.
Ultimele 5 subiecte din forum care au primit raspunsuri:

Zvonuri despre
obiective »

   de Dorian
   acum 2 zile, la ora 11:29
Rumoare la Canon 2 »
   de Dorian
   acum 6 zile, la ora 08:30
Rumoare la Nikon »
   de Nikon
   acum 7 zile, la ora 10:08
procesare RAW? »
   de Nikon
   acum 8 zile, la ora 08:38
Bancuri cu si
despre fotografi »

   de Avram
   acum 9 zile, la ora 20:18

Pana acum, cei 9631 de utilizatori au scris 127208 mesaje.

 

 


Site-ul include cookie-uri. Detalii aici

Politica de confidentialitate