Despre fotografie

Cauta in Foto-Magazin:
 


Aparitii editoriale


Expunerea
[click]  

Compozitia
[click]  

Lumina si iluminarea
[click]  

O varza fotogenica
[click]  

Bill Jay Confesiuni
fotografice
[click]  

 

 

Irving Penn

 

(1917 - 2009)

 

Irving Penn s-a nascut in 16 iunie 1917 in Plainfield (N.Y.) si a urmat cursurile scolare la scoli publice.

In 1935 se inscrie la cursurile Philadelphia Museum School of Art unde il are ca profesor pe Alexey Brodovitch la cursul de design. Intre 1937 - 1938 lucreaza ca desenator la Harper's Bazaar, unde publica desene si picturi. Se angajeaza ca art-director la Junior League Magazine si apoi la magazinul Saks Fifth Avenue.

 

Irving_Penn.jpg

Irving Penn

 

Abandoneaza serviciul si, in 1942 pleaca in Mexic unde picteaza un an intreg, dar se convinge ca nu va putea deveni decat un pictor mediocru.

Se intoarce in SUA in 1943 si se angajeaza asistent al lui Alexander Liberman, art director la Vogue, unde primeste insarcinarea de a alege fotografiile pentru coperta si, in curand, Liberman ii sugereaza lui Penn sa realizeze el insusi fotografii pentru coperta. Penn imprumuta o camera foto si realizeaza o natura moarta cu o geanta de piele, o esarfa, manusi, lamai, portocale si un topaz. Fotografia apare pe prima coperta a revistei Vogue la 1 octombrie 1943.

 

coperta_Vogue1.jpg

Revista Vogue, octombrie 1943

 

Penn incepe sa munceasca sustinut in fotografie si, ajutat de pregatirea sa artistica, de inventivitate si de imaginatie, realizeaza numeroase fotografii de reclama, fotojurnalism, portret, natura moarta si de calatorie.

Incepe sa-si fotografieze portretele prin realizarea fundalului din doua planuri ce se intalneau intr-un unghi ascutit si realizau, dupa cum arata artistul, un mijloc de a "inchide subiectul". Unele personaje se simteau ca prinse in capcana iar fotograful realiza portrete ce puneau accentul pe senzatiile exprimate de subiecte. Astfel au aparut portrete cu: Noel Coward, Ducesa de Windsor, Spencer Tracy, Martha Graham, Marcel Duchamp, Pablo Picasso, Georgia O'Keeffe, W. H. Auden, Igor Stravinsky, Marlene Dietrich si altii.

In 1947 pleaca in Haiti, pentru a vedea "femei reale in circumstante reale", satul de modelele "slabanoage" din studiourile americane. Aceasta perioada se traduce prin cateva naturi statice si prin intalnirea cu Lisa Fonssagrives.

In perioada urmatoare Penn utilizeaza o draperie veche, cumparata din New York, si pe care o folosea in completarea fundalului, impreuna cu mai multe cutii, pentru modelari volumetrice. Realizeaza astfel portrete pentru John Dewey, Alfred Hitchcock si altii.

 

coperta_Vogue2.jpg

Revista Vogue, iunie 1950

 

In 1948 in timpul unei sesiuni de fotografie in Peru, descopera indienii quechuan pe care incepe sa-i fotografieze intr-un studio inchiriat la Lima. Fotografiile vor fi publicate in Vogue in anul urmator.

In 1949 organizeaza o serie de sesiuni de fotografie de nud in weekenduri; modelele, obisnuite mai degraba sa pozeze pentru pictori pentru ore intregi, colabaorau activ cu fotograful. Penn marturiseste ca se indragostea instantaneu de fiecare fotomodel, de indata ce acesta pasea in studio.

In 1950 Penn se casatoreste cu fotomodelul sau favorit, Lisa Fonssagrives. In acelasi an Penn este trimis de revista Vogue la Paris pentru a fotografia colectia de moda de toamna, desi artistul avea o experienta redusa in fotografia de moda. Penn inchiriaza un vechi studio, prafuit, cu geamurile murdare, dar incantat de lumina romantica ce strabatea prin geamurile din tavan. In urmatoarele zece zile realizeaza atat fotografiile pentru care fusese trimis de Vogue dar si portrete ale celebritatilor vremii aflate la Paris in acel moment.

In 1953 isi deschide propriul studio foto.

coperta_small_trades.jpg

Small Trades

 

Desi Penn stapanea foarte bine tehnica luminilor artificiale, majoritatea fotografiilor realizate in studio sunt iluminate cu lumina naturala. Artistul realizeaza un studio portabil in care lumina venea dinspre nord, si pe care-l foloseste in calatoria sa in Noua Guinee, in 1963, sau hipiotii din San Francisco, in Peru, etc.

Incepind cu 1964 incepe sa-si realizeze fotografiile folosind metale pretioase: platina, paladium, etc. Posibilitatile ridicate de control al procesului developarii pe aceste medii il inspira si il apropie din nou de pictori.

In afara de fotografie de moda, realizeaza numeroase naturi statice cu deseuri urbane, cranii, oase, materiale de constructie, etc. Fotografiile se disting prin echilibrul formelor, al nuantelor de griuri si al compozitiei.

In 1992 moare sotia sa, Lisa Fonssagrives.

eartly_bodies.jpg

Earthly Bodies

 

In 1996 a donat o serie de fotografii catre The Art Institute of Chicago, iar 150 dintre ele au fost expuse in in expozitia "Irving Penn: A career in photography"

In 2002 doneaza 85 de platinografii Galeriei Nationale din Washington, care vor fi expuse in expozitia "Irving Penn: Platinum Prints" in 2005. Tot in 2005 Getty museum din Los Angeles achizitioneaza 250 lucrari pe care inglobeaza in colectia "The Small Trades", iar Morgan Library and Museum alte 67 lucrari. Verniseaza o expozitie personala cu 53 lucrari la Metropolitan Museum of Art.

In 2008, expune 67 portrete la Morgan Library and Museum in New York, in expozitia "Close Encounters".

 

coperta_issey_miyake.jpeg

Irving Penn regards the work of Issey Miyake

 

In 2009, Getty Museum expune 252 portrete ale artistului, realizate in mai ales in perioada 1950 - 1951 la New York, Paris si Londra.

Irving Penn inceteaza din viata la 7 octombrie 2009 in locuinta sa din Manhattan.

 

* * *

 

Irving Penn a dezvoltat un stil puternic stilizat, aproape grafic, despre fotografia de moda, care a cunoscut noi valente in perioada postbelica. Penn a utilizat fundaluri gri-neutru sau albe, uneori structuri geometrice, pentru a realiza diagonale si a compune perspective.

Fotografiile cu natura moarta ale artistului sunt clare in compozitie si sunt rezultatul unei atente aranjari a obiectelor, aproape abstracte, prin grija acordata combinarii liniilor si a volumelor. Dupa anii '70 a folosit mai ales deseuri si resturi antropice, in scopul sublinerii ideii "memento mori".

In fotografia de moda, Penn marturisea ca a incercat sa se insipire din tablourile realizate de pictorii ultimelor secole. Imaginile sale pun in valoare eleganta liniilor corpului uman si exploateaza maiestrit spatiul gol din cadru. Fotomodelele erau plasate, in general, in fata unui fundal uniform, fara alte accesorii. Fotografiile se disting prin gradatia tonurilor, contraste si distributia suprafetelor, reprezentind modul de a vedea lumea specific lui Irving Penn.

 

copertaTime.jpg

Revista Time, mai 1983

 

Fotografia de portret evolueaza in mai multe etape. Intr-o prima etapa, Penn foloseste decorurile aranjate in unghi, unde-si inghesuie subiectul pentru ca emotiile acestuia sa fie mai evidente. Dupa anii '60 fotograful se apropie foarte mult de personajul sau si, in fine, in ultimele doua decade a pus accentul pe lumina, iluminindu-si subiectul cu lumini mobile, realizind fotografii apropiate de curentul expresionist din pictura.

Nudurile au constituit multa vreme un proiect privat pentru Penn. Majoritatea sunt fotografii luate de aproape, cu torsuri. Autorul albea si redevelopa fotografiile, obtinea contururi nete si contraste ridicate, in scopul cresterii materialitatii fotografiei.

Carti publicate de Irving Penn:
Drawings 1999
The Astronomers Plan a Voyage to Earth, 1999
Irving Penn Regards The Work of Issey Miyake, 1999
Still Life, 2001
Photographs of Dahomeu, 2004
A notebook at Random, 2004

Carti despre Irving Penn:
Irving Penn : A Career in Photography. Colin Westerbeck, 1997;
Earthly Bodies: Irving Penn's Nudes, 1949-50, Irving Penn, Maria Morris Hambourg 2002
Irving Penn: Platinum Prints. Sarah Greenough, David Summers, 2005
Irving Penn: Small Trades, 2009

 

Galeria de imagini - >

 

Saptesprezece decenii de fotografie...

 

Marian Gadea
octombrie, 2009
© Foto-Magazin.ro
Bookmark and Share

Comentarii:

Saladore Vera - 21 Oct 2009, ora 22:40
Cel mai bun fotograf al secolului!!!

Daniel Chindea - 26 Oct 2009, ora 14:49
Ce viziune. Ce simplu pare totul. Cat de eficace sunt imaginile. Multumesc Domnului Marian.

Ancuta T - 01 Nov 2009, ora 12:31
Simplu, aproape abstract, puternic, direct la esente. Portrete extraordinare!

Somcutean Zamfir - 09 Nov 2009, ora 19:59
Deh...maestrii... Portretul lui Picasso este monumental. Aduce foarte mult cu autoportretele lui Van Gogh cu palarie.

Lasa un comentariu:

nume*:
Nu sunt permise decat mesaje cu continut relevant si in tema cu subiectul articolului.
NOTA: Campurile marcate cu * sunt obligatorii.

e-mail (nu va fi facut public)*:

website (fara http://):

comentariu*:

trimite


Aveti un articol interesant? Il asteptam pe adresa office@foto-magazin.ro. Redactia evalueaza articolele primite si premiaza cel mai bun articol publicat in luna precedenta cu suma de 50 RON.
Ultimele 5 subiecte din forum care au primit raspunsuri:

Izvorul luminii »
   de elerum
   azi, la ora 09:34
Adobe CC »
   de Dorian
   ieri, la ora 14:14
Pagini interesante
pentru fotografi »

   de Dorian
   acum 3 zile, la ora 18:47
Leica pregateste
ceva »

   de montecarlo
   acum 5 zile, la ora 20:05
Sony pregateste
ceva »

   de Dorian
   acum 5 zile, la ora 11:40

Pana acum, cei 9631 de utilizatori au scris 127225 mesaje.

 

 


Site-ul include cookie-uri. Detalii aici

Politica de confidentialitate