Despre fotografie

Cauta in Foto-Magazin:
 


Aparitii editoriale


Expunerea
[click]  

Compozitia
[click]  

Lumina si iluminarea
[click]  


O varza fotogenica
[click]  

Bill Jay Confesiuni
fotografice
[click]  

 

 

Despre manipulare in fotografie

Fotografia este cunoscuta mai ales prin capacitatea sa de a reproduce realitatea. Orice interventie in acesta relatie "mecanica" avuta de fotograf cu scena inregistrata a fost adesea greu acceptata si acuzata pentru indepartarea de propria-i identitate si intrarea pe taramul artelor plastice.


In incercarea de a deveni ea insasi o arta creativa, fotografia a cautat continuu sa-si diversifice mijloacele de expresie prin care sa poata sa se indeparteze de acest aspect "real" si sa poata impune un respect egal cu cel al unei scene construite de mana si mintea unui artist.


Trecerea de la fotografia descriptiva la cea interpretativa a urmat un drum lung, care a pornit bineinteles, de la forma, si a cuprins incet si continutul.


Primele interventii asupra fotografiilor au fost realizate prin pictarea placutelor de tip daguerotip si calotyp de la inceputul secolului XIX. Studiourile fotografice au angajat atunci pictori pentru a "imbunatati" calitatea fotografiilor, acestea fiind nu numai retusate in detaliu dar si colorate si completate cu alte elemente. Placutele de cupru sau hartie astfel infrumusetate au ilustrat peisaje, arhitectura si mai ales au luat repede locul portretelor pictate.


Evolutia tehnica, marcata de scurtarea timpului de expunere, avansul opticii, cresterea preciziei si a controlului materialului fotosensibil, a fost exploatata mai tarziu de o noua miscare artistica, numita pictorialism. Erau considerate ca tehnici definitorii orice fel de retus, folosirea filtrelor, ecrane de ploaie, fotografierea in afara campului de claritate, combinarea sau suprapunerea negativelor, efectele de materie (pensula, perie, razuitor) s.a. Obiectivul principal era indepartarea impresiei "tehnice" oferita de simpla copiere a realitatii, si obtinerea unui rezultat stilizat, artistic, pictural. Lucrarea "The Two Ways Of Life" realizata de fotografului Oscar Gustav Rejlander, in 1857, obtinuta prin combinarea a 32 de negative demonstreza, atat tehnic cat si tematic, noile orizonturi asumate de fotografie.

 


manipularea_in_fotografie_01.jpg


THE TWO WAYS OF LIFE: Oscar Gustav Rejlander

 


manipularea_in_fotografie_02.jpg


WINTER: Alfred Stieglitz


Potentialul artistic oferit de noua tehnica fotografica a determinat migrarea multor artisti polivalenti catre fotografie care au integrat, mai tarziu, imaginea fotografica in curentele de avangarda internationala. Au inceput sa fie exploatate valentele unei comunicari estetice si sinteza unui limbaj propriu. Rezultatele "superficiale" obtinute de pictorialisti sau prea "standardizate" si pline de detalii "triviale" obtinute anterior de catre "naturalisti" sunt considerate acum de membrii noii miscari elitiste "linked ring" drept demodate si lipsite de un fundament artistic creativ. Imaginea incepe sa fie conceputa astfel incat sa ofere experiente asemanatoare celorlalte medii de expresie artistica. Se folosesc procedee de tiparire pe baza carbon, platina, bicromat sau bromoil cu rezultate asemenatoate gravurii sau litografiei, fotomontaje refotografiate, juxatpuneri de clisee etc combinate cu multiple efecte obtinute cu ajutorul aparatului. Rezultatul este o imagine estetizata, lipsta de detalii "realiste", plasata prin concept, intr-o zona artistica mai culta.

 


manipularea_in_fotografie_04.jpg


PORTRAIT: Alfred Stieglitz


Dupa o perioada "noi obiectivitati" in care este apreciata valoarea fotografiei "pure", directe, in care detaliul, lumina, compozitia si precizia tiparirii erau virtuti definitorii, continuarea cautarilor in planul expresivitatii atinge un nou moment de entuziasm odata cu dezvoltarea conceptului de fotografie abstracta.

 


manipularea_in_fotografie_05.jpg


VORTOGRAPHS: Alvin Langdon Coburn

 


manipularea_in_fotografie_06.jpg


PORTRAIT: Gertrude Kasebier


Desprinderea totala de realitatate, plaseaza fotografia intr-un mediu scolastic, in care i se investigheaza calitatile intrinseci. Puterea descriptiva si expresivitatea emotionala sunt redate printr-o libertate bazata mai ales pe metode si tehnici improvizate: sisteme pentru distorsiuni optice, modularea luminii, solarizarea, suprapunerea directa a unor obiecte peste mediul fotografic si expunerea la lumina etc Rezultatele exprima forme neintalnite in lumea reala, provenite din "forta subconstientului creativ".

 


manipularea_in_fotografie_08.jpg


PHOTOGRAM: Laszlo Moholy-Nagy


Dezvoltarea si raspandirea tehnologiei digitale a schimbat recent paradigma fotografiei clasice, prelucrarea informatiei digitale devenind parte integranta a procesului de realizare a imaginii; ajustarea culorilor, expunerii sau contrastului sunt acum interventii considerate, chiar, necesare. Cresterea posibilitatilor de interventie asupra formei de redare a fotografiei ofera astazi oportunitati de expresie ce situeza procesul de creatie al imaginii digitale aproape de cel al producerii lucrarilor plastice: aproape orice este posibil.

 


manipularea_in_fotografie_09.jpg


NUDE: Man Ray

 


manipularea_in_fotografie_10.jpg


THE LONELY METROPOLITAN: Herbert Bayer


Popularizarea fotografiei si usurinta oferita de tehnica digitala in manipularea fotografiei au scos insa, treptat, acest instrument din zona elitista, artistica, dandu-i o conotatie utilitara, limitata la nivelul efectului. Aceasta separare de contextul unei formulari stilistice, prin actiuni ce nu ating in profunzime limbajul artistic, a condus la rezultate ce justifica intrebarile legate de legitimitatea prezentei manipularii in fotografie.

 


manipularea_in_fotografie_11.jpg


CHRISTAS TWO FACES: Otto Steinert


Un lucru ramane insa sigur, manipularea a aparut si a ramas mult timp un mijloc creativ.

 



© Petrisor Iordan
www.cursfoto.ro
Foto-Magazin.ro
aprilie, 2010

Bookmark and Share

Comentarii:

Gelu Lupas - 12 Apr 2010, ora 18:36
Si Laszlo Moholy-Nagy are o gramada de fotografii experiemntale, fotograme, colaje si alte lucrari destul de manipulate. Insa el era in primul rand pictor si doar apoi fotograf. A fost profesor la Bauhaus unde s-a dedicat mai multor discipline: fotografie, sculptura, grafica, tipografie si design industrial. Deci e oarecum normal a fotografia lui sa fie interdisciplinara. Pe de alta parte manipularea a devenit o practica suparatoare in fotografie fiind foarte lesne de manipulat in conditiile fotografiei digitale. In fotografia comerciala e ceva absolut normal deja. Imaginile cu oameni din revistele glossy sunt prelucrate la greu, dand o idee _foarte_ distorsionata despre idealurile de frumusete. Mai nou au inceput sa se tot iveasca o gramada de scandaluri legate de fotografii de presa manipulate. Este innaceptabil sa public fotografie de presa sau documentara manipulata in sensul modificarii continutului.

vasile gheorghe - 09 Mar 2011, ora 21:20
Dle Petrisor Iordan, ma bucur pentru aparitia unui articol dedicat manipularii imaginii fotografice. Va felicit pentru dorinta de a comunica aprecieri critice la adresa constructiei fotografiei de arta. Cred ca as avea de propus cateva precizari. Astfel, ceea ce comunicati dumneavoastra despre fotografie este o apreciere empirica, as putea spune - de cunoastere spontana - a fotografiei. Adica, preluati ideile, cliseele despre fotografie, aflate la un moment dat in cultura de fotografie romaneasca. Este un punct de vedere de tip eseu, adica, nu este argumentata cu nimic. Sa nu uitam ca istoria fotografiei nu este de data recenta, are mai mult de un veac de existenta... Inclusiv, aparitia unor carti despre fotografie, prea putin traduse si in limba romana, ne facem sa fim la mare distanta de ideile ce circula in sfera fotografiei din Occident.

vasile gheorghe - 09 Mar 2011, ora 21:50
Astfel, "fotografia este cunoscuta mai ales prin capacitatea sa de a reproduce realitatea", este un neadevar. Care realitate? Cred ca este vorba de imitare, de inregistrare a ceva, nu a realitatii, care este un cliseu de gandire. "Realitatea" este mult mai complexa decat o poate surprinde imaginea fotografica. Fotografia unui cadavru mutilat, miroase? "...indepartarea de propria-i identitate". Exista asa ceva? Propria identitate a unei fotografii? Care, proprie? Parca fotografia este eminamente subiectiva... Cum se poate referi un fotograf la "indepartatea de propria identitate"? Exista un gen de fotografie, cel documentar care se considera ca este obiectiva. Si, totusi, nici acolo, nu este chiar asa. "Trecerea de la fotografia descriptiva la cea interpretativa". Ce numiti fotografie descriptiva sau, fotografie interpretativa? Atentie la termeni. Ori nu cunoasteti termenii ori, folosind vocabularul la care aveti acces, formulati niste idei empirice fara valoare de judecata. Fotografia are termeni specifici. Nu doresc sa analizez integral materialul dumneavoastra. Este evident ca ati avut acces doar la anumite carti de popularizare a fotografiei, aparute in limba romana. Cititi, va rog, Roland Barthes / La chambre claire: note sur la photographie (1980) si, o sa va dumiriti, zic eu. Deci: decat sa aveti aspectul unui diletant citit, fara suparare, mai bine studiati si reformulati. Demersul corect este de a nu transmite clisee, este cel de a clarifica si de a cristaliza idei de nuanta contemporana. Este evident ca nu aveti studii de istoria artelor, de arte plastice, in general.

petrisor iordan - 15 Mar 2011, ora 13:36
Cred ca fara prea mult efort puteti intelege in fond ceia ce am dorit sa transmit: ca fotografia la inceput era perceputa ca un mijloc de a copia acea parte vizibila a realitatii catre care era orientat aparatul. De aici "caracterul descriptiv". In continuare efortul a fost progresiv orientat catre expresie, timp in care fotograful a introdus manipularea pe lista sa de mijloace cu ajutorul carora putea sa comunice si sa interpreteze ceia ce vede ("caracterul interpretativ").Ce am dorit sa transmit, folosindu-ma de scurta incursiune in practicile folosite demult, este ca manipularea este folosita astazi de multi fotografi in mod abuziv si superficial. Cititul este intotdeuna bun si apreciez sugestia, dumneavostra insa epatati.

Lasa un comentariu:

nume*:
Nu sunt permise decat mesaje cu continut relevant si in tema cu subiectul articolului.
NOTA: Campurile marcate cu * sunt obligatorii.

e-mail (nu va fi facut public)*:

website (fara http://):

comentariu*:

trimite


Aveti un articol interesant? Il asteptam pe adresa office@foto-magazin.ro. Redactia evalueaza articolele primite si premiaza cel mai bun articol publicat in luna precedenta cu suma de 50 RON.
Ultimele 5 subiecte din forum care au primit raspunsuri:

Noutati de la
Olympus »

   de Avram
   ieri, la ora 19:39
Bancuri cu si
despre fotografi »

   de Avram
   acum 2 zile, la ora 18:21
Pagini interesante
pentru fotografi »

   de Dorian
   acum 4 zile, la ora 16:14
canon 7d mark ii »
   de leobv
   acum 8 zile, la ora 17:25
Rumoare la Canon 2 »
   de Dorian
   acum 8 zile, la ora 16:40

Pana acum, cei 9631 de utilizatori au scris 127178 mesaje.

 

 


Site-ul include cookie-uri. Detalii aici

Politica de confidentialitate