Despre fotografie

Cauta in Foto-Magazin:
 


Aparitii editoriale


Expunerea
[click]  

Compozitia
[click]  

Lumina si iluminarea
[click]  


O varza fotogenica
[click]  

Bill Jay Confesiuni
fotografice
[click]  

 

 

Sa intelegem critica cu Alain Briot

Partea a doua - cum raspundem la critici

Moto: "Criticile care ma afecteaza sunt doar cele care vin de la alti scriitori, de la cei pe care ii respect." Steve Earle

 

In prima parte am discutat despre motivatia criticii. In aceasta a doua parte vom trece in revista modalitatile de a raspunde criticilor nostri.

 

1. Nu acceptati orbeste orice critica
In primul rand, nu acceptati obeste orice critica. Intrebati-va de ce v-a criticat unul sau altul. Criticarea lucrarilor dvs. poate fi facuta din varii motive iar critica poate fi clasificata in mai multe categorii. Unele motivatii sunt reale si trebuie sa intre in atentia dvs., altele sunt imaginiare si le puteti ignora.

Asadar este important sa descoperiti ce motiveaza pe cineva sa va critice. De exemplu, unii imi critica fotografiile pentru ca sunt "manipulate" in Photoshop si imi reproseaza ca am modificat culorile initiale, am schimbat contrastul, am facut decupaje, am schimbat formatul cadrului, l-am turtit sau lungit, am distorsionat forma unor elemente, etc.

Chiar daca am facut asa, am facut-o intentionat. Nu sunt modificari accidentale. Ceea ce unii ar putea numi "manipulare" este o consecinta a stilului meu fotografic. Eu nu cred ca imaginea bruta, furnizata de camera, este si imaginea finala. Eu cred ca imaginea este finisata doar atunci cand ea ilustreaza ceea ce am vazut si simtit eu in momentul fotografiei, nu ceea ce a inregistrat camera fotofragica. Si, pentru a intari aceste expresii, trebuie sa modific unele aspecte inregistrate de camera. Fac aceste modificari in mod deliberat, cu un scop, si nu voi inceta sa prelucrez imaginile mele.

Meditatia aspura naturii criticilor primite si asupra motivelor care genereaza aceste critici, reprezinta fundatia lungului drum pe care-l aveti de parcurs pentru a intelege critica. La capatul acestui drum veti putea distinge criticile valide, de care sa tineti cont pentru a face schimbarile necesare, de celelalte, superficiale si care nu merita atentie. Altfel spus, acordati atentie acelor critici care va permit sa progresati pe drumul pe care mergeti si ignorati-le pe cele care va spun sa mergeti pe alt drum. Sau, cum se spune: "cainii latra, caravana trece". Nu latratul cainilor trebuie sa determine oprirea caravanei, ci numai dvs., cel care conduce caravana!

 

2. Nu dati explicatii in mod excesiv
La inceput, obisnuiam sa motivez prelucrarile efectuate asupra imaginilor mele; apoi am inteles ca unii dintre critici reactionau in baza unor prejudecati si nu tineau cont de realitati. Argumentatiile mele aveau prea putin efect si, in cele din urma, am obosit si am renuntat sa-mi perd timpul cu ei.

Acum reactionez doar la acele critici in care descopar ceva interesant sau nou, altminteri le ignor. Am avut si eu parte de valuri de critici; azi, mesajele carora merita sa le acord atentie sunt mai rare, si asta ma ajuta sa evit pierderea timpului. Experienta incepe sa-si spuna cuvantul!

Eu nu raspund la criticile insultatoare, fie ele interesante sau nu. In aceasta privinta, procedez similar cu negocierile privitoare la vanzarea fotografiilor mele. Sunt disponibil pentru negocieri, in masura in care acestea nu sunt insultatoare. Daca cineva imi ofera 200 USD pentru o lucrare pentru care eu solicit 2.000 USD, consider ca este inutil sa continui. Nu pot sa ofer un discount de 90% sau pe-acolo. La fel si pentru critici! Daca cineva ma critica intr-un mod jignitor, opiniile sale merg direct la cosul de gunoi! Sunt de acord cu criticile, doar in masura in care acestea sunt politicoase. Daca cuiva nu-i plac fotografiile mele, nu inseamna ca trebuie sa fie badaran. A fi badaran este o alegere personala constienta, nu o necesitate!

Intotdeauna sunt foarte atent la intrebari. Multora dintre criticii mei le place sa se faca auziti / vazuti, dar sunt prea putin preocupati de opiniile mele sau de raspunsurile mele. Cu toate acestea, uneori mai apar si intrebari! Eu cred ca intrebarile criticilor necesita raspunsuri, in masura in care aceste intrebari nu sunt prea grosolane.

 

Siera_Nevada_Alain_Briot.jpg

Toamna, Eastern Sierra Nevada, California

© Alain Briot

 

3. Trebuie sa va justificati?
A va justifica poate fi, uneori, un semn de slabiciune. Majoritatea oamenilor cred ca daca cineva se justifica, inseamna are o problema! De exemplu, acea persoana nu stapaneste suficient de bine problema in disputa, are ceva de ascuns ori are un interes.

In schimb, pozitiile clare si sincere sunt de preferat! Desigur, unele aspecte trebuie explicate, nu neaparat justificate. Acest aspect devine foarte important daca vreti sa vindeti fotografiile dvs., caz in care justificarea atitudinii dvs. poate da impresia ca ceva nu este in regula cu aceste lucrari. Explicatia inseamna sa aratati ce si de ce ati facut asa. Explicatia se refera la fapte care pot fi probate (aproape stiintific) prin imaginile dvs. Faptele sunt general valabile, nu se schimba dupa privitor.

In schimb, justificarea include, in mare parte, opinii. Opiniile nu pot fi probate, ele pot varia de la o persoana la alta.

 

4. Nu va auto-criticati
Nu trebuie sa fiti propriul dvs. critic! Evaluarile dvs. despre propriile lucrari sunt bazate pe criterii ce pot fi diferite de cele ale audientei dvs. Emotiile personale, declansate de un anumit cadru, timpul, banii si efortul consumat pentru realizarea unei anumte fotografii, toate acestea ne pot conduce la supraevaluarea unei anumite fotografii. Asa incat suntem tentati sa fim subiectivi atunci cand apreciem propriile lucrari.

Pe de alta parte, autocritica se bazeaza pe alte criterii decat criticile auditoriului nostru. Evaluarea propriilor rezultate are la baza nu numai rezultatele, dar si intentiile pe care le-am avut in vedere cand am fotografiat. Si acum putem fi subiectivi, dar intr-un sens negativ. Asadar, nu va autocriticati.

Lasati privitorii sa decida ei insisi daca le plac sau nu fotografiile dvs., lasati-i sa va "voteze" pe banii lor. Rezultatul este masurabil intr-o masura destul de corecta. Urmarind reactiile auditoriului dvs. puteti afla lucruri utile, pe care nu le-ati puteti descoperi doar prin autocritica. Privitorii fotografiilor noastre nu sunt la curent cu eforturile depuse pentru realizarea unei anumite imagini. Si, pana la urma, nici nu conteaza. Ceea ce conteaza este rezultatul si, mai ales, eficienta cu care fotografia comunica audientei viziunea pe care noi am dorit sa o impartasim.

 

5. Nu va amagiti, fotografiile dvs nu pot sa placa tuturor!
Ceea ce place unora sau ceea ce ne place noua este o chestiune de gust. Deoarece nu toata lumea are aceleasi gusturi, este normal ca unora sa le placa lucrarile dvs. iar altora, nu. Aceasta nu are nimic de a face cu dvs!

Daca vindeti fotografiile dvs., este normal ca doar o parte dintre audienta dvs. sa fie interesata sa le cumpere. Am vandut fotografiile mele cu Grand Canyon timp de circa 5 ani. In aceasta perioada, fotografiile mele au fost vazute de circa 5 milioane de oameni. Doar unei parti dintre acestia le-au placut si, dintre acestia, doar unii le-au cumparat. Nu trebuie sa ne simtim ofensati. Asa este in arta. Doar unora le place ce facem, si, dintre acestia, doar o parte vor plati pentru ele.

Pe de alta parte, unii dintre privitorii nostri se asteapta sa vada o opera artistica perfecta. Din pacate, perfectiunea nu prea se intalneste in aceasta lume, in special in arta. Indiferent cat am fi de atenti, din cand in cand ne mai scapa cate ceva care nu este perfect. Aceasta este absolut normal in viata si in arta. Cine asteapta ca, in viata cotidiana, totul sa fie perfect, este un visator.

In al treilea rand, unii oameni nu vor putea fi niciodata pe deplin multumiti. Imi aduc aminte ca, odata, am avut un client care s-a plans ca cele patru laturi ale ramei fotografiei nu sunt identice. Initial nu am inteles ce vrea sa-mi reproseze si am cerut sa detalieze. Mi-a imputat ca textura lemnului este total diferita, pe fiecare stinghie a ramei fotografiei. I-am explicat ca rama este realizata din lemn natural, provenit din copaci, nu sunt baghete realizate din plastic. Si, ca peste tot in natura, nu exista doua lucruri perfect identice; asemenea variatii fac ramele din lemn atractive: nici una nu seamana cu alta, fiecare este unica. In ciuda straduintelor mele, clientul acela se incapatina sa cumpere o fotografie in care rama sa aiba toate laturile identice. In cele din urma i-am spus ca nu pot sa-i satisfac cererea. O astfel de persoana nu poate fi niciodata multumita. Iarasi, acest aspect nu depinde de mine. Eu nu pot sa controlez cresterea copacilor. Este, mai degraba, o speranta desarta a privitorului, care ar trebui sa invete mai multe despre cresterea arborilor.

 

6. Nu trebuie sa fiti necioplit!
Chiar daca cineva va insulta cand va critica, nu inseamna ca trebuie sa raspundeti intr-o maniera similara. De fapt trebuie sa raspundeti respectind-va pe dvs. insiva si pe ceilalti vizitatori. Modalitatea in care unii gasesc de cuviinta sa vi se adreseze tine de ei insisi, si nu este sub controlul dvs. Dar modul in care dvs. va adresati celorlalti este sub controlul dvs. si este bine sa fie unul politicos.

Aceasta inseamna ca trebuie sa ne educam aptitudinile necesare manipularii situatiilor sensibile, uneori posibil explozive. Trebuie sa invatam sa le abordam cu tact. Aceste aptitudini devin si mai importante atunci cand devenim o persoana publica, adica atunci cand expunem lucrarile noastre in public sau le vindem, deoarece reactiile noastre pot influenta reactiile altora. Cu alte cuvinte, este in regula daca suntem criticati de unii carora nu le plac lucrarile noastre, dar nu mai este in regula cand suntem criticati pentru comportamentul nostru in raport cu unele critici negative.

 

7. Selectati-va audienta
Multi artisti cred ca selectarea audientei personale nu sta sub controlul lor. Nu este adevarat! Un artist poate modifica auditoriul prin alegerea subiectelor abordate, a stilului personal, a modului de promovare, etc. Amatorii de arta urmaresc anumite subiecte, stilul artistului, unde si cum sunt prezentate lucrarile sale, vanzarea lor, etc.

De exemplu, sunt putini cei carora le place atat Ansel Adams cat si Robert Mapplethorpe, deoarece fiecare dintre acestia se adreseaza unor audiente diferite. Ambii fotografi sunt foarte apreciati, dar unora le place Adams, altora Mapplethorpe. La fel, in pictura; sunt putini cei carora le place atat cubismul cat si impresionismul, ori Ard Deco si fauvismul, etc. Arta este o chestiune de gust iar preferintele sunt deseori puternic polarizate.

De aceea este important sa decideti, initial, cam care ar putea fi audienta dvs. si, apoi, sa va concentrati eforturile sa satisfaceti doleantele acestei audiente, si nu pe cele ale unor vizitatori carora nu le plac lucrarile dvs. Indiferent ce faceti, indiferent de subiect, abordare, stil, etc., unora le va place, altora nu. Ascultati-i pe cei carora le place ce faceti, ignoratii pe cei carora nu le place!

 

8. Nu ignorati comentariile pozitive
Este omeneste sa tinem minte comentariile negative si sa le uitam pe cele pozitive. Personal, am facut mult timp greseala sa cred ca aprecierile pozitive sunt de la sine intelese si sa ma concentrez pe cele negative. Imi reprosam ca nu puteam satisface pretentiile tuturor vizitatorilor lucrarilor mele. Nu ma bucuram ca unora le plceau lucrarile mele si ca ma felicitau. Dar, cu timpul, mi-am dat seama ca, astfel, am subestimat importanta comentariilor favorabile Exista numeroase aspecte utile in comentariile pozitive, de exemplu: ce ati reusit, ce este bine ilustrat in lucrarile dvs. Este, de asemenea, reconfortant sa vi se spuna ca ati realizat o fotografie buna.

Desigur, si din comentariile negative se pot trage invataminte, de exemplu: ce nu ati reusit sa ilustrati suficient de clar si pe unde ar trebui sa insistati pentru a evolua. Cu toate acestea, este bine sa nu va concentrati intotdeauna doar pe reprosuri si pe aspectele care trebuie schmbate. Intr-o etapa e bine sa analizati ce se poate imbunatati, intr-o alta etapa sa evaluati ce ati facut bine. Cred ca este important sa deprindeti echilibrul necesar intre aceste doua faze.

 

9. Continuati!
Este natural sa fim, la inceput, afectati de criticile negative. Cu timpul, reactiile noastre la critica se pot schimba. Este normal sa fim dezamagiti de criticile negative nemeritate. Totusi am putea trece cu vederea ceea ce ar parea, intial, insultator. Sentimentele noastre se pot schimba, am putea trece mai departe, sau am putea ulterior constata ca acestea sunt mai putin importante decat am crezut initial.

Se spune: "doar adevarul doare"! Uneori comentariile negative releva aspecte reale, pe care le-am ignorat sau le-am tratat superficial. Daca acele aspecte exista cu adevarat, critica acida din comentarii parca diminua. In timp, aceste reprosuri pot fi corectate, ori pot ramane repere de avut in atentie, ca niste jaloane, pe drumul nostru. Dar noi avansam, iar vechile critici isi pot pierde din semnificatia ce au avut-o candva.

Exista, probabil, o satisfactie in a rememora comentariile critice, care, candva, pareau acide. Astfel simtim ca parca am evoluat, parca am depasit un obstacol ce atunci parea insurmontabil.

 

10. Concluzii
Nimeni nu este perfect! Oricare dintre noi facem unele lucruri bine, iar altele mai putin bine. Asta inseamna ca fiecare dintre noi poate fi subiectul unor critici negative Pentru majoritatea dintre noi, criticile negative sunt private, adica le primim acasa sau la locul de munca si rareori ajung la cunostinta publicului larg.

Cand, insa, decideti ca realizarile dvs. sa devina publice, pe Internet, prin reviste sau prin galeriile de expozitie, atunci deschideti si usa pentru critici! Oricine va putea vedea lucrarile dvs., si unii le vor critica negativ. A invata cum sa raspundeti la aceste critici este foarte important, dar nu si suficient. Chiar daca sunteti foarte talentat, aceste critici va pot descuraja sau chiar deprima.

Despre cum sa tratam descurajarea sau depresia, ne vom ocupa in a treia parte a acestui eseu. Acolo vom vedea si cum sa ne pastram motivatia, chiar si impotriva criticilor negative.

 

< - Prima parte . . . Partea a treia - >

 

© Alain Briot
Beaux Arts Photography
E-mail: alain@beautiful-landscape.com

 

Drepturile asupra acestei traduceri
apartin in exclusivitate Foto-Magazin.ro.
Nici o portiune din acest articol nu poate fi reprodusa
fara permisiunea expresa a redactiei
office@foto-magazin.ro

noiembrie, 2011
Foto-Magazin.ro

 

Bookmark and Share

Comentarii:

Ionut Cirja - 15 Nov 2011, ora 15:54
Foarte frumos articolul.

Ion Sanduloiu - 16 Nov 2011, ora 13:02
Frumos spus totul! Si cu ocazia asta, m-am mai linistit, pentru ca eu, sincer, gandeam ca doar ai nostri fotografi sunt cei care se baga in seama si insulta cat pot mai mult, pe toate forumurile, de multe ori doar din dorinta de a se vedea pe sine, importanti, expusi pe site-ul respectiv. Vad ca si Alain Briot are genul asta de probleme, inseamna ca sunt si pe acolo d'astia. Va recomand cu caldura www.fredmiranda.com unde toate comentariile, chiar negative, sunt pline de bun simt constructiv.

Dan Zincenco - 17 Nov 2011, ora 01:25
Interesant și util articol, păcat de... cricica...din titlu. De, nimeni nu-i perfect.

Lasa un comentariu:

nume*:
Nu sunt permise decat mesaje cu continut relevant si in tema cu subiectul articolului.
NOTA: Campurile marcate cu * sunt obligatorii.

e-mail (nu va fi facut public)*:

website (fara http://):

comentariu*:

trimite


Aveti un articol interesant? Il asteptam pe adresa office@foto-magazin.ro. Redactia evalueaza articolele primite si premiaza cel mai bun articol publicat in luna precedenta cu suma de 50 RON.
Ultimele 5 subiecte din forum care au primit raspunsuri:

Zvonuri la
Panasonic »

   de Nikon
   acum 2 zile, la ora 21:55
Rumoare la Canon 2 »
   de Taxon
   acum 4 zile, la ora 12:39
Nuduri - Mircea
Marinescu »

   de Mircea Marine
   acum 7 zile, la ora 12:39
Vali Greceanu
Website »

   de Elvis_Romania
   acum 10 zile, la ora 14:25
Bancuri cu si
despre fotografi »

   de Avram
   acum 11 zile, la ora 13:57

Pana acum, cei 9631 de utilizatori au scris 127100 mesaje.

 

 


Site-ul include cookie-uri. Detalii aici

Politica de confidentialitate