Despre fotografie

Cauta in Foto-Magazin:
 


Aparitii editoriale


Expunerea
[click]  

Compozitia
[click]  

Lumina si iluminarea
[click]  


O varza fotogenica
[click]  

Bill Jay Confesiuni
fotografice
[click]  

 

 

Harry Callahan

Motto: "Misterul nu este in tehnica [fotografica], este in fiecare dintre noi" - Harry Callahan - More Joy of Photography. Ed. Eastman Kodak

 

Harry Callahan s-a nascut la 22 octombrie 1912, la Detroit (Michigan), din parinti fermieri, recent mutati la Detroit pentru a lucra in industria auto. A urmat cursurile la o scoala locala.

In 1938 si-a cumparat o camera foto Roilleicord si a inceput sa fotografieze. In acelasi an o cunoaste pe Eleanor Knapp, cea care-i va deveni ulterior sotie. Despre aceste doua evenimente, Callahan va spune mai tarziu ca au fost cele mai importante din viata sa.

In 1941 s-a inscris intr-un club de fotografie din Detroit (Chrysler Camera Club) si a participat la un workshop la care lector a fost Ansel Adams. Impresionat de fotografiile lui Adams, isi cumpara o camera foto de format mare si incepe sa fotografieze in special flori.

In 1942 se intalneste pentru prima data cu Alfred Stieglitz, dar nu-i arata nici o fotografie. Experimenteaza fotografii cu contrast mare, colaje, expuneri multiple, fotografii miscate, etc. In acelasi an incepe cursurile facultatii de inginerie la Michigan State University. Dupa trei semestre paraseste facultatea.

 

Harry_Callahan_5.jpg

Harry Callahan - Autoportret

 

In 1944 se angajeaza ca asistent in laboratorul foto al General Motors in Detroit.

 

Harry_Callahan_6.jpg

Eleanor Callahan

 

In 1946 se intalneste din nou cu Stieglitz, caruia ii prezinta portofoliul sau. Callahan arata ulterior ca Stieglitz a fost uimit de fotografiile sale. Totodata, fotografiile lui Stieglitz isi pun amprenta pe lucrarile viitoare ale lui Callahan. In acelasi an a fost solicitat de Laszlo Moholy-Nagy pentru a preda fotografie la Institutul de Design din Chicago. Considerat oarecum neortodox, institutul a fost printre primele din SUA care avea cursuri de fotografie. Scoala sustinea preceptele curentului New Bauhaus si a fost creditat ca cel mai inovativ mijloc de educatie fotografica din SUA, la jumatatea secolului XX.

Pentru a-si putea sustine familia, pune la punct un laborator foto in apartamentul in care locuia, unde realizeaza fotografii pe care le vindea pentru... 5 dolari.

 

Harry_Callahan_3.jpg

 

Incepind cu 1947, principalul sau subiect de fotografie a fost sotia lui, Eleanor. Aceasta a fost fotografiata acasa, pe strazile orasului sau in peisaje, singura, gravida sau cu fetita lor, in alb-negru sau in color, nud sau costumata, de aproape sau de departe, in expuneri unice sau multiple, cu diferite formate de camere. Eleanor a fost un proiect, nu doar un model.

 

Harry_Callahan_1.jpg

 

In 1948 Callahan se intalneste din nou cu Edward Steichen, care ii va expune numeroase lucrari in expozitii organizate la MOMA (Museum of Modern Art).

In 1950 se naste fiica lui, Barbara, cea care va constitui un nou subiect de fotografiat.

In 1958 primeste o bursa de studii in Franta si locuieste 15 luni la Paris.

 

Harry_Callahan_4.jpg

 

In 1961 Callahan paraseste Chicago, pentru a deveni seful departamentului de fotografie de la Scoala de Design Rhode Island, unde il are colaborator pe mai vechiul sau prieten Aaron Siskind.

In 1973 renunta la functia de sef al departamentului de fotografie, dar continua sa predea, pana in 1977, cand se pensioneaza.

 

Harry_Callahan_2.jpg

 

In 1977 lucrarile sale au reprezentat SUA la Bienala de la Venetia, fiind primul fotograf american prezentat la Bienala.

In 1996 a fost recompensat cu National Medal of Arts.

Callahan a incetat din viata in 15 martie 1999. A lasat in urma peste 100.000 negative 5.000 diapozitive si peste 20.000 probe pozitive, care se pastreaza in prezent la Center for Creative Photography, in Tucson (Arizona).

 

* * *

 

A fost unul dintre primii fotografi care a realizat castiguri suficient de mari pentru a putea trai din fotografie. A fost, de asemenea, un foarte apreciat profesor. Callahan a lucrat la fel de bine in alb-negru si in color si pe numeroase formate de camere, de la 24x36 la 8x10 inch. Foarte rar acorda titluri fotografiilor sale, dar avea grija ca aproape toate sa aiba inscrisa locatia si data realizarii. Supraexpunerile erau realizate in camera, Callahan foarte rar isi prelucra imaginile in laborator.

Callahan isi petrecea diminetile fotografiind, iar dupaamiezile realizind probe dupa fotografii. Cu toate acestea, fotograful credea ca nu realiza mai mult de 5 - 6 cadre bune pe an. Majoritatea fotografiilor sale celebre au fost realizate in apropierea casei sale.

Fotografiile sale sunt mai degraba explorari; artistul fotografia un subiect, din toate unghiurile posibile, il parasea un timp, apoi revenea asupra subiectului, incercand alte abordari. Subiectul preferat al artistului a fost insa sotia sa, Eleanor, care apare, chiar si fotografiile nud, linistita, pe deplin increzatoare in fotograf, dovada a puternicelor legaturi dintre cei doi. Inca din primii ani, Callahan si-a definit subiectele preferate: Eleanor, apoi Barbara, natura si orasul, subiecte pe care le-a urmarit in cei 50 ani de activitate fotografica.

Autorul deseori transforma subiecte comune, precum peisaje, strazi din oras, cladiri, in forme simple, stilizate, in esente puternic vizuale, dupa pregatiri minutioase si incadrari atente. El considera ca fotografia era, in egala masura, o realizare tehnica, dar si o creatie artistica. Fotografiile sale, incadrate foarte strans, au deseori un caracter abstract. Callahan a imbinat intr-un mod exceptional modernismul european, cu care a luat cunostinta la Paris, cu dragostea de natura a artistilor americani. A fost puternic influentat de Laszlo Moholy-Nagy (director la New Bauhaus, Chicago) si de Ansel Adams, de la care a invatat sa obtina fotografii clare, detaliate.

Dupa anii '70, Callahan a fostografiat color, insistind pe subiectele preferate: oameni si orase. Totusi reputatia si-a castigat-o prin fotografiile alb-negru; lucrarile sale au fost expuse in numeroase expozitii in timpul vietii artistului dar si ulcerior, in retrospective.

 

Harry Callahan a publicat o serie de lucrari si abume, precum:
On My Eyes (1960),
The Multiple Image (1961),
Photographs: Harry Callahan (1965),
Callahan (1976),
Water's Edge (1980),
Harry Callahan: Color (1980),
Harry Callahan (1996).

 

 

Un interviu realizat de Barbaralee Diamonstein in 1981.

 

 

Galeria de imagini - >

 

Saptesprezece decenii de fotografie...

 

@ Marian Gadea
ianuarie, 2012
Foto-Magazin.ro

 

Bookmark and Share

Comentarii:

Eugen M. - 01 Mar 2012, ora 01:54
5 dolari in anii 40 erau totusi bani multi. Nu stiu cati isi permiteau sa dea atita pe o fotografie. Nu-si prea are loc aici mirarea sau sarcasmul.

Lasa un comentariu:

nume*:
Nu sunt permise decat mesaje cu continut relevant si in tema cu subiectul articolului.
NOTA: Campurile marcate cu * sunt obligatorii.

e-mail (nu va fi facut public)*:

website (fara http://):

comentariu*:

trimite


Aveti un articol interesant? Il asteptam pe adresa office@foto-magazin.ro. Redactia evalueaza articolele primite si premiaza cel mai bun articol publicat in luna precedenta cu suma de 50 RON.
Ultimele 5 subiecte din forum care au primit raspunsuri:

Zvonuri la
Panasonic »

   de Nikon
   acum 2 zile, la ora 21:55
Rumoare la Canon 2 »
   de Taxon
   acum 4 zile, la ora 12:39
Nuduri - Mircea
Marinescu »

   de Mircea Marine
   acum 7 zile, la ora 12:39
Vali Greceanu
Website »

   de Elvis_Romania
   acum 10 zile, la ora 14:25
Bancuri cu si
despre fotografi »

   de Avram
   acum 11 zile, la ora 13:57

Pana acum, cei 9631 de utilizatori au scris 127100 mesaje.

 

 


Site-ul include cookie-uri. Detalii aici

Politica de confidentialitate