Despre fotografie

Cauta in Foto-Magazin:
 


Aparitii editoriale


Expunerea
[click]  

Compozitia
[click]  

Lumina si iluminarea
[click]  


O varza fotogenica
[click]  

Bill Jay Confesiuni
fotografice
[click]  

 

 

Bill Brandt

Moto: "Nu ma intereseaza regulile si conventiile. Fotografia nu este vre-un sport!"


Hermann Wilhelm Brandt s-a nascut in 2 mai 1904, in Germania, tatal sau fiind englez iar mama - nemtoaica.


In timpul Primului Razboi Mondial familia sa, inclusiv Bill, au fost internati intr-un lagar de concentrare, ca cetateni britanici. Ulterior, Brandt isi neaga radacinile germane si declara ca este nascut "la sud de Londra".


In 1918 se imbolnaveste de tuberculoza si petrece sase ani la Davos, in Elvetia.


In 1930 realizeaza o fotografie a poetului american Erza Pound, la Viena. La randul sau, Pound il prezinta pe Brandt lui Man Ray, la Paris. Brandt lucreaza pentru Ray ca asistent circa sase luni. In aceasta perioada foloseste un aparat foto Rolleiflex, care-i permitea decupaje generoase ale negativului.


Bill_Brandt_7.jpg

Bill Brandt


In 1933 Brandt se muta la Londra si incepe sa fotografieze societatea britanica, cu contrastele ei, dintre stapani si servitori, dintre bogati si saraci. In urmatorii aproape zece ani, face exclusiv fotografie documentara.


In 1936 publica albumul "The English at Home".


In 1938 publica albumul "A night at London", inspirat de "Paris de Nuit" publicat in 1936 de Brassai.


In 1940 publica albumul "Underground", cu fotografii din adaposturile subterane antiaeriene din Londra. Albumul sau este trimis la Washington, impreuna cu alte materiale, in scopul atragerii SUA de partea Aliatilor in razboiul impotriva Axei.


In timpul celui De-al Doilea Razboi Mondial fotografiaza Londra noaptea, cand iluminatul stradal era oprit, din motive "strategice".


Incepind din anii '40 realizeaza o serie de portrete ale poetilor, scriitorilor si regizorilor britanici. In 1941 revista Liliput publica primele opt portrete realizate de Brandt, cu subiectii plasati in mediul casnic sau in spatii private.


Timp de mai multi ani a fotografiat monumentul de la Stonehenge. Una dintre fotografii a fost publicata pe coperta revistei Picture Post, in 19 aprile 1947.


bill_brandt_8.jpg

Stonehenge


Din 1945, Brandt, renunta la fotografia documentara si incepe sa fotografieze nuduri, mai ales cu obiective superangulare, pe care le prezinta distorsionat, inspirat probabil din curentul suprarealist. Brandt crede ca fotografia de nud il reprezinta cel mai bine si se ocupa de acest subiect aproape trei decenii. Spre deosebire de lucrarile sale din tinerete, cand fotograful era practic un observator invizibil, in fotografia de nud, subiectele priveau deseori direct spre aparat, angajind astfel si pe artist.


Incepind cu 1960, Brandt foloseste un Hasselblad cu superangular.


In 1961 publica albumul "Perspective of Nudes".


Bill_Brandt_2.jpg


Din anii '80 Brandt experimenteaza fotografia color si colaje realizate din fotografii si pietre sau alte materiale, dar care nu se bucura nici de interesul publicului si nici al criticilor.


Bill_Brandt_4.jpg


Dupa 1980 preda lectii de fotografie la Royal College of Art Photography.


Bill_Brandt_5.jpg


Inceteaza din viata in 20 decembrie 1983.


* * *


Desi Brandt a experimentat numeroase genuri fotografice, fotografiile realizate dupa cel de-Al Doilea Razboi Mondial sunt cele mai cunoscute, cele in care foloseste o compozitie dramatica, cu lumini si umbre foarte contrastante. Parcursul sau fotografic ar putea fi impartit in doua etape: prima, documentara, a doua, suprarealista. Brandt arata ca Man Ray a avut o puternica influenta asupra sa si ca a invatat multe din experimentele acestuia. Publicatii care promovau curentul suprarealist, precum Bifui sau Varietes Minotaure, sau filme ca "Le Chien Andalou" sau "L'Age d' Or", au avut, de asemenea, un puternic efect asupra lui Brandt.


Brandt marturiseste ca era obsedat de unele scene de pisaj, pe care incerca sa le fotografize in asa fel incat sa semene cu amintirile sale. Vizita deseori unele locuri, in diverse anotimpuri, la diverse ore din zi sau din noapte, pentru a realiza fotografia corecta.


Bill_Brandt_3.jpg

Portrait of a Young Girl


Despre una dintre cele mai frecvent reproduse fotografii a sa, "Portrait of a Young Girl", in care, in prim plan apare portretul unei fete, iar in fundal un scrin si doua ferestre prin care se vede o strada londoneza, Brandt arata ca s-a inspirat din filmul lui Orson Welles - "Citizen Kane".


"Este extrem de important ca fotograful sa cunoasca efectul obiectivului pe care-l va folosi. Obiectivul este ochiul sau si acesta poate produce o imagine buna sau un esec."


Bill_Brandt_1.jpg


Nemultumit de camerele fotografice moderne, realizate in asa fel incat sa reproduca cat mai exact vederea umana, Brandt a fost incantat cand, intr-un magazin londonez, a gasit un aparat fotografic vechi, din lemn, fabricat de Kodak, cu un obiectiv superangular, fara obturator, cu o diafragma atat de mica incat reproducea totul clar. Despre aceasta camera fotografica artistul spunea: "camera mea vedea multe si vedea diferit [comparativ cu ochiul uman]. Creaza iluzia de spatiu, un spatiu distorsionat si o perspectiva nerealista. Cand am inceput sa fotografiez nuduri, m-am lasat ghidat de aceasta camera. In loc sa fotografiez ce vedeam eu, fotografiam ce vedea camera mea. Interveneam foarte putin, iar camera mea producea imagini anatomice si forme pe care ochii mei nu le vedeau in realitate, le observau deabia in imaginile finale. Astfel am inteles ce sugera Orson Welles cand spunea ca aparatul fotografic este mai mult decat un un mijloc de reproducere a realitatii, este un mediu care ne transmite mesaje dintr-o alta lume!" Cu toate acestea, artistul prelucra amplu fotografiile sale in laborator, prin decupaje si filtrari, pana la obtinerea rezultatului dorit.









 


Bibliografie:
"Bill Brandt: A Life" by Paul Delany, Stanford University Press 2004
Brandt, Bill. "Londres de Nuit, Paris: Arts et Metiers Graphiques." New York: C. Scribner's, 1938. London: Country Life, Introduction by James Bone.
Brandt, Bill. "Camera in London." London: Focal Press, 1948.
Brandt, Bill. "The English at Home." New York: C. Scribner's; London: B. T. Batsford, 1936. Introduction by Raymond Mortimer.
Brandt, Bill. "Literary Britain." London: Cassell and Company Ltd., 1951. Introduction by John Hayward.
Brandt, Bill. "Bill Brandt: Perspective of Nudes." London: The Bodley Head, 1961; New York: Amphoto, 1961.
Brandt, Bill. "Perspectives sur le Nu." Paris: Editions Prisma, 1961.
Brandt, Bill. "Ombres d'une Ile." Paris: Editions Le Belier Prisma, 1966.
Brandt, Bill. "Bill Brandt: Early Photographs, 1930-1942." London: Arts Council of Great Britain, 1975.
Brandt, Bill. "Shadow of Light." London: Bodley Head, 1966; New York: Viking Press, 1966; New York: Da Capo, 1977; London: Gordon Fraser, 1977.
Brandt, Bill. "Bill Brandt: Nudes 1945-1980" The Gordon Fraser, London and Bedford 1980 Boston: New York Graphic Society, 1980.
Brandt, Bill. "London in the Thirties." London: G. Fraser, 1983; New York: Pantheon Books, 1983.
Brandt, Bill. "Portraits: Photographs by Bill Brandt." London: G. Fraser, 1982; Austin: University of Texas Press, 1982.
Brandt, Bill. "Nudes: Bill Brandt." Bulfinch Press, January 1980
Brandt, Bill. "Bill Brandt." London: Marlborough Fine Art Ltd., 1976
Brandt, Bill. "Bill Brandt: Photographs 1928-1983." Thames and Hudson, 1993
Brandt, Bill. "Bill Brandt." Milan: Gruppo Editoriale Fabbri, 1982.
Brandt, Bill. "Brandt: The Photographs of Bill Brandt." Thames and Hudson, 1999
Burgin, Victor (ed.). "Thinking Photography." Macmillan Press Ltd. 1982
Goldberg, Vicki. "Photography in Print; Writings from 1816 to the Present." Albuquerque: University of New Mexico Press, 1981
Haworth-Booth, Mark. "Contemporary British Photography: Into the 1990s." Aperture Foundation, Inc., January 1989
Iverson, Margaret (ed.). "Psychoanalysis." Art History 17(3), September 1994
Jay, Bill. "Occam's Razor: Outside-in Viewing Contemporary Photography." Germany: Nazraeli Press, 1994
Jeffrey, Ian. "Photography: Concise History." Thames and Hudson, World of Art Series, 1981, reprinted 1989
Kee, Robert. "The Picture Post Album." London, 1993
Kelly, Jain (ed.). "Nude:Theory." Lustrum Press, Inc. 1979.
Mellor, David. "Bill Brandt: Behind the Camera Photographs 1923-1983." New York:Aperture, 1985
Read, John. "Portrait of an Artist: Henry Moore." London, 1979.
Time Life Books Editors. "The Print." Time Life International, 1972.
Wells, Liz (ed.). "Photography, A Critical Introduction." Routledge, 1997.
Warburton, Nigel (ed.). "Bill Brandt; Selected texts and bibliography." Oxford: Clio Press, 1993; Macmillan Library Reference, 1994.
Hopkinson, Tom. "Poetry: Bill Brandt - Photographer." Lilliput 11(2):130-41
Hopkinson, Tom. "Bill Brandt's Landscapes", Photography, April 1954, pg 26-31
Hopkinson, Tom. "Bill Brandt." Daily Telegraph Magazine, 24 April 1970
Bardsley, John & Dunkley Richard, "Bill Brandt- How Significant is his Photography?" Photographic Journal, July 1970 pg 250-259
Spencer, Ruth. "Bill Brandt." British Journal of Photography, 9 November 1973, pg 1040-1043
Hughes, George. "His Way..." Amateur Photographer, 23 April 1975.
Haworth-Booth, Mark. "Talking of Brandt." Creative Camera, March/April 1981.
Taylor, John. "The Use & Abuse of Brandt." Creative Camera, March/April 1981.
Taylor, John. "Picturing the Past", Ten:8, no.11 1983 pg 15-31.
Strong, Roy. "Brandt: Portraits", Creative Camera, June 1982

 


Galeria de imagini - >

 


Saptesprezece decenii de fotografie ...

 




© Marian Gadea
mai, 2012
Foto-Magazin.ro

 

Bookmark and Share

Comentarii:

nea marin - 18 May 2012, ora 11:41
De data *asta*, va multzmesc din suflet - c-atzi reusit a "pune" sufletul fotografiei lui B.B. p-acilea: acea fotografie "abstracta", cu cot, cu genunchi, etc., pe care-am vazut-o *prima data*, cred ca e *suficient* pentru a spune *toata* povestea acestui inovator in chiar "privire"... Cele bune, Nea Marin

Marian Gadea - 18 May 2012, ora 21:27
Multumesc pentru evaluare, Nea Marine!

Lasa un comentariu:

nume*:
Nu sunt permise decat mesaje cu continut relevant si in tema cu subiectul articolului.
NOTA: Campurile marcate cu * sunt obligatorii.

e-mail (nu va fi facut public)*:

website (fara http://):

comentariu*:

trimite


Aveti un articol interesant? Il asteptam pe adresa office@foto-magazin.ro. Redactia evalueaza articolele primite si premiaza cel mai bun articol publicat in luna precedenta cu suma de 50 RON.
Ultimele 5 subiecte din forum care au primit raspunsuri:

Zvonuri la
Panasonic »

   de Nikon
   acum 2 zile, la ora 21:55
Rumoare la Canon 2 »
   de Taxon
   acum 4 zile, la ora 12:39
Nuduri - Mircea
Marinescu »

   de Mircea Marine
   acum 7 zile, la ora 12:39
Vali Greceanu
Website »

   de Elvis_Romania
   acum 10 zile, la ora 14:25
Bancuri cu si
despre fotografi »

   de Avram
   acum 11 zile, la ora 13:57

Pana acum, cei 9631 de utilizatori au scris 127100 mesaje.

 

 


Site-ul include cookie-uri. Detalii aici

Politica de confidentialitate