Despre fotografie

Cauta in Foto-Magazin:
 


Aparitii editoriale


Expunerea
[click]  

Compozitia
[click]  

Lumina si iluminarea
[click]  


O varza fotogenica
[click]  

Bill Jay Confesiuni
fotografice
[click]  

 

 

Hippolyte Bayard

Hippolyte Bayard s-a nascut la 20 ianuarie 1801 in Breteuil sur Noye, un orasel in departamentul Oise, in nordul Frantei. Tatal sau, judecator local, era un pasionat gradinar si facea experimente privind fotosinteza. Bayard a lucrat initial ca functionar notarial si apoi, mutindu-se la Paris, ca functionar in Ministerul de Finante.


In mediul parizian, Bayard patrunde in sfera artistica si face cunostinta cu pictori, scriitori, actori, mai ales prin intermediul actorului Edmond Geffroy, actor la Comedie Francaise. Prin intermediul lui Geffroy, Bayard ar fi putut sa-i cunoasca si pe Niepce sau Daguerre, si sa se fi interesat de imaginile produse de camera obscura pe medii fotosensibile.


In 7 ianuarie 1839 Bayard ia cunostinta de anuntul oficial al descoperirii metodei de a inregistra imagini realizate printr-o camera fotografica. In 20 ianuarie Bayard incepe sa experimenteze metode de a obtine imagini fotografice folosind clorura de argint. In 5 februarie, Bayard invita fizicienii din Academia Franceza de Stiinte sa vada primele sale fotografii. Bayard realiza imagini pe hartie imbibata in clorura de argint, peste care suprapunea diferite obiecte si pe care apoi le expunea la lumina. Obtinea astfel imagini negative ale subiectului.


Hippolyte_Bayard_03.jpg

Hippolyte Bayard


Un an mai tarziu, in februarie 1840 Bayard pune la punct metoda "direct pozitiva", prin care realizeaza imagini ppozitive. O foaie de hartie este imbibata in solutie de clorura de sodiu, iar, dupa uscare, imbibata intr-o solutie de azotat de argint. Din nou, dupa uscare, foaia de hartie era expuxa la lumina pana la completa innegrire (clorura de argint se descompune sub actiunea luminii in argint metalic). Astfel preparata, hartia fotosensibila putea fi pastrata mai multe luni, ferita de lumina.


Imediat inainte de folosire, hartia preparata mai sus, era inmuiata intr-o solutie de iodura de potasiu si apoi expusa in camera. In ariile expuse la lumina, argintul se transforma intr-o sare solubila, in timp ce in ariile neexpuse, argintul ramanea in stare metalica. Dupa expunere, foaia de hartie era spalata intr-o solutie de tiosulfat de sodiu si de amoniac. Prin aceasta metoda Bayard obtinea o singura imagine, direct pozitiva, cu tente orange, datorita iodurii de potasiu.


In lunile urmatoare Bayard perfectioneaza metoda sa si creste sensbilitatea hartiei. De la circa 60 minute, reuseste sa realizeze expuneri corecte de 15 - 20 minute.


Bayard prezinta realizarile sale lui Arago. Insa Arago, sustinator al lui Daguerre, il convinge sa amane publicarea rezultatelor sale, pana dupa ce Daguerre va anunta cercetarile sale.


De fapt, Bayard a expus prima data fotografiile sale direct pozitive in iulie 1839, cu cateva saptamani inainte ca Dagurerre sa-si faca publica metoda sa de fotografie. In memoria victimelor unui cutremur din Martinica, Bayard verniseaza o expozitie de fotografie, care s-a bucurat de un mare interes din partea publicului si a presei. Gazeta Le Constitutionel scria: "Nu avem competenta de a discuta meritele intrinseci ale d.lui Bayard si nici sa comparam realizarile sale cu cele ale d.lui Daguerre. Dar rezultatele obtinute de dl. Bayard sunt de o deosebita finete, cu tonuri armonioase si lumini pe care nici chiar pictura nu le poate obtine. Nimic nu poate fi mai fermecator decat aceste cadre, invaluite in clarobscur."


In ciuda interesului publicului, Bayard nu isi sustine inventia in fata vre-unui comitet stiintific, decat cateva luni mai tarziu, cand arhitectul Desire Raoul-Rochette prezinta un raport asupra procedurii direct pozitive, in fata comitetului Academiei de Arte Frumoase din Paris. Rochette subliniaza superioritatea artistica si practica a inventiei lui Bayard, aratind ca hartiile fotosensibilie pot fi preparate chiar si cu o luna inainte, reducind astfel ancombranta echipamentului pe care fotograful trebuie sa il transporte in locatie. De asemenea este evidentiat modul de redare al luminilor si al umbrelor, similar cu al tehnicii sfumato din pictura.


Hippolyte_Bayard_02.jpg

Fotografie realizata prin expunere directa


In ciuda acestora, Bayard nu s-a bucurat de sprijinul statului, ca Daguerre, si nici de onoarea recunoasterii inventiei sale. Probabil ca urmare a acestei injustitii, Bayard a realizat "Portrait as a Drowned Man" iar pe spatele fotografiei a scris: "Cadavrul pe care il vedeti aici este al d.lui Bayard, inventator al procesului prin care s-a realizat aceasta imagine. Din cate stiu, acest neobosit inventator a perfectionat metoda sa timp de peste trei ani. Academia, Regele si toti care i-au vazut fotografiile le-au admirat, asa cum faceti si dvs. in acest moment, desi inventatorul le-a considerat inca imperfecte. Aceasta inventie i-a adus multa recunoastere, dar nici un banut. Guvernul, care a fost prea generos cu dl. Daguerre, a spus ca nu poate face nimic pentru dl. Bayard iar acesta a cazut in disperare. O, superficialitate omneasca! Candva, artistii, oamenii de stiinta si presa se interesau de dl. Bayard, dar acum, ca se afla la Morga de cateva zile, nimeni nu l-a recunoscut. Doamnelor si domnilor, sa discutam despre altceva, ceva care sa nu va ofenseze simtul mirosului, caci, dupa cum puteti vedea, fata si mainile acestui domn, au inceput deja sa se descopuna." De fapt, mainile si fata lui Bayard apar mai intunecate decat restul pielii deoarece... era bronzat. Acest cadru reprezinta prima fotografie in care se foloseste sceografia.


In ciuda acestei lipse de recunostinta, Bayard a fost un important si activ membru al comunitatii fotografice pariziene. A continuat cercetarile in fotochimie, cum ar fi hartie cu bromura de potasiu si nitrat de argint, cu expunere in stare uda si developare in vapori de mercur, sau hartie cu clorura de sodiu si azotat de argint, uscata, apoi expusa si developata in vapori de mercur, cu sau fara fixare in solutie de tiosulfat de sodiu. In ambele cazuri, Bayard obtinea imagini in negativ.


Incepind din 1842 Bayard foloseste procedura recent descoperita de Talbot pentru a realiza o serie de fotografii in Montmartre.


In 1843 a fost angajat sa realizeze fotografiile Castelului de Blois, fotografii care au fost ulterior folosite pentru restauare, de catre architectul Felix Jacqued Duban.


Dupa 1846 Bayard abandoneaza cercetarile si utilizarea metodei direct pozitive si foloseste o varianta modificata de el a procesului Talbot, pentru a fotografia portrete, autoportrete, studii de natura moarta, fotografii din cartierele pariziene si din imprejurimi. Fotografiile realizate de Bayard au fost printre primele realizate in Parisul in urbanizare. De asemenea, a fotografiat baricadele ridicate de revolutionarii parizieni in 1848.


Hippolyte_Bayard_01.jpg

Fotografie realizata prin procedura direct pozitiva


Din 1846 Bayard vinde fotografii prin intermediul diverselor magazine specializate, ca apoi, din 1855 isi deschide propriul sau studio si realizeaza portrete, peisaje, reproduceri de arta si carti de vizita. A fost printre primii fotografi care a intrevazut oportunitatea comerciala a productiei de masa a fotografiilor.


In 1849 a fost premiat cu Medalia de Argint pentru fotografiile realizate la Expozitia Industriala din Paris.


In 1851, Bayard a fost angajat de Commission des Monuments Historique in proiectul Mission Heliographique, menit sa documenteze fotografic locuri si monumente istorice din Franta. Bayard a fotografiat in special in Bretania si Normandia. Fotografiile au fost ulterior publicate in albumul Souvenirs Photographiques.


In 1851 a fost medaliat pentru fotografiile sale expuse la Cyrstal Palace din Londra.


Hippolyte_Bayard_04.jpg

Portrait as a Drowned Man


In 1854 devine membru fondator al Societe Francaise de Photographie, din Franta, al carei secretar a fost in perioada 1865 - 1881.


In 1863 a fost medaliat la Universal Exhibition la Londra. In acelasi an este decorat cu Legiunea de Onoare pentru contributia sa la fotografie.


In 1869 se retrage la proprietatea sa de la Nemours.


Se stinge din viata in 14 mai 1887.



* * *



Hippolite Bayard a fost unul dintre pionerii fotografiei mondiale, descoperind procesul direct pozitiv pe hartie, in 1839. Desi realizarile sale au fost eclipsate de succesele lui Jacques Mande Daguerre, Bayard merita o mai mare recunoastere a rolului sau de inventator si pionieratul in fotografie.


Cea mai mare parte a fotografiilor realizate de Bayard se afla la Societe Francaise de Photographie, Paris, dar unele lucrari se afla la The George Eastman House
(Rochester), Getty Museum, The Art Institute of Chicago, etc.

 



Galeria de imagini - >

 


Saptesprezece decenii de fotografie...

 



© Marian Gadea
martie, 2013
Foto-Magazin.ro

 

Bookmark and Share

Comentarii:

Petre I. - 10 Mar 2013, ora 20:32
O foarte utila rememorare!

Lasa un comentariu:

nume*:
Nu sunt permise decat mesaje cu continut relevant si in tema cu subiectul articolului.
NOTA: Campurile marcate cu * sunt obligatorii.

e-mail (nu va fi facut public)*:

website (fara http://):

comentariu*:

trimite


Aveti un articol interesant? Il asteptam pe adresa office@foto-magazin.ro. Redactia evalueaza articolele primite si premiaza cel mai bun articol publicat in luna precedenta cu suma de 50 RON.
Ultimele 5 subiecte din forum care au primit raspunsuri:

Rumoare la Sigma »
   de Nikon
   azi, la ora 20:12
Sony pregateste
ceva »

   de Nikon
   acum 2 zile, la ora 12:07
Procesare prin
Lightroom »

   de csr
   acum 4 zile, la ora 21:05
Zvonuri despre
obiective »

   de Dorian
   acum 6 zile, la ora 11:29
Rumoare la Canon 2 »
   de Dorian
   acum 10 zile, la ora 08:30

Pana acum, cei 9631 de utilizatori au scris 127211 mesaje.

 

 


Site-ul include cookie-uri. Detalii aici

Politica de confidentialitate