Despre fotografie

Cauta in Foto-Magazin:
 


Aparitii editoriale


Expunerea
[click]  

Compozitia
[click]  

Lumina si iluminarea
[click]  


O varza fotogenica
[click]  

Bill Jay Confesiuni
fotografice
[click]  

 

 

Ellen Auerbach

Ellen Auerbach (Rosenberg) s-a nascut la 20 mai 1906 in Karlsruhe (Germania). Tatal sau, Max Rosenberg era un om de afaceri de succes, iar mama sa, Melanie, se ocupa de cresterea copiilor si de viata sociala. Inca de mica, Ellen dorea sa fie independenta si nu avea nici un interes pentru afacerea familiei.


Intre 1924 si 1927 Ellen studiaza sculptura la Badische Landeskunstschule in Karlsruhe, sub indrumarea profesorilor Paul Speck si Karl Hubbuch.


In 1928 continua studiile la Academia de Arta (Am Weissenhof) din Stuttgart.


In 1929 primeste, in schimbul unui bust facut unui unchi al sau, o camera fotografica in fomatul 9 x 12 cm si incepe sa fotografieze. Rosenberg isi da seama ca acest nou mediu artistic ii poate asigura un trai mai bun decat sculptura.


In acelasi an se muta la Berlin si studiaza fotografia cu Walter Peterhans. In studiourile lui Peterhans se intalneste cu Grete Stern. Intre Ellen si Grete se incheaza o stansa prietenie, care va dura toata viata. Peterhans le invata pe cele doua tinere studente lumina si compozitia.


In acea vreme, Berlinul era in avantgarda culturala si sociala a Europei. Aici traiau numerosi artisti, existau multe centre culturale, iar viata cotidiana era cu mult deasupra altor capitale. Aici femeile puteau trai singure, puteau purta pantaloni, puteau fuma in public sau isi puteau taia parul scurt, fara sa starneasca indignarea "burghezilor". Viata la Berlin a fost ilustrata in filme regizate de Rene Clair sau in piese de teatru precum "Opera de trei parale" de Bertold Brecht.


Ellen Rosenberg a fost doar cateva luni eleva lui Peterhans care, in 1930 a fost numit profesor de fotografie la Bauhaus (Dresda) si a trebuit sa plece din Berlin. Dar, in aceasta perioada, Ellen a inteles ca fotografia poate fi o forma de arta, si nu doar un mijloc de documentare sau de ilustratie.


Rosenberg si Stern au cumparat echipamentul fotografic de la Peterhans si au infiintat un studio fotografic pentru a realiza fotografie de reclama, moda si portret. Deoarece "Rosenberg & Stern" suna ca un fabricant de haine, au decis ca noul studio sa se numeasca ringl + pit (ringl de la Grete, pit de la o balerina cu care Ellen semana foarte mult). Cele doua fotografe traiau si lucrau in propriul studio si au decis sa-si semneze lucrarile tot cu "ringl + pit".


In acea epoca, fotografia publicitara era doar la inceputuri si continea obiecte, manechine si produsul promovat. Cele doua, influentate de curentele artistice din Berlin si de conceptul de femeie moderna, au explorat noi cai de realizare a fotografiei de reclama si portret. Grete, specializata in grafica, era interesata mai mult in aspectele formale a fotografiei, in schimb Ellen realiza fotografii mai subtile, cu umor sau chiar cu ironie, complet diferite de reprezentarile traditionale ale femeii in reclamele si cinematografia vremii. Ellen explica: "Ea (Grete) este serioasa, eu sunt mai frivola".


Primele comenzi le-au primit de la agentia Mauritius dar au avut timp sa fotografieze cunostinte si prieteni din lumea artistica: balerinul Claire Eckstein, poetul Marieluise Fleisser sau scenograful Walter Auerbach.


In 1931 Ellen cunoaste pe Walter Auerbach, activist politic de stanga, iar din 1932 locuieste impreuna cu acesta in apartamentul sau.


In perioada 1932 - 1933 Grete Stern continua cursurile cu profesorul Peternas la Bauhaus.


In 1933 ringl + pit ocupa locul I la concursul de afise pulbicitare pentru Deuxieme Exposition Internationale de la Photographie et du Cinema din Bruxel.


Ellen_Auerbach_4.jpg

Afis publicitar


In aceasta perioada Ellen experimenteaza cinematografia si realizeaza doua scurt-metraje, in care imbina secvente cinematografice cu fotografii ale unor prieteni.


Venirea la putere a lui Hitler, in 1933, le determina pe cele doua fotografe sa emigreze. Ellen - in Palestina, Grete la Londra. Imediat dupa sosire, realizeaza un film de promovare al orasului Tel Aviv, oras in continua dezvlotare.


In 1934 Walter Auerbach emigreaza in Tel Aviv si deschide, impreuna cu Ellen un studio foto specializat in fotografia de copii. Tot acum Ellen incepe sa fotografieze viata cotidiana din Palestina. Iese din studio si cutreiera pe stradutele din Tel Aviv si Jaffa. Este negativ impresionata de problemele traiului in comun dintre arabi si evrei.


Ellen_Auerbach_3.jpg

Palestina, 1935


Dupa 1936, comenzile de fotografii sunt tot mai rare, iar Ellen si Walter decid sa plece la Londra, la Grete. Impreuna cu Grete, Ellen realizeaza cateva comenzi, ultima, pentru o maternitate, fiind si ultima colaborare cu Grette (care emigreaza in Argentina). Fotografiaza personalitatile artistice ale vremii din Londra, printre care si Bertold Brecht.


Ellen continua sa fotografieze in studio, dar nu primeste rezidenta si nici dreptul de munca in Marea Britanie.


In 1937 se casatoreste cu Walter Auerbach si emigreaza in Statele Unite. Isi deschide un studio foto la Philadelphia si fotografiaza portrete de copii.


In 1938 o fotografie a sa este aleasa ca imagine de coperta pentru Life Magazine.


Intre 1939 si 1942 fotografiaza colectiile de arta Lessing-Rosenwald si experimenteaza fotografia in infrarosu si in ultraviolet.


In 1940 se muta la New York unde este introdusa in cercurile boeme avantgardiste si face cunostinta, printre altii, cu pictorii Willem de Kooning si Fairfield Porter.


In 1945 divorteaza de Walter Auterbach.


In perioada 1945 - 1946 viziteaza in repetate randuri Great Spruce Head Island (Maine) resedinta de vara a familiei Porter si face aici fotografie de natura si portrete ale localnicilor.


Intre 1946 si 1949 colaboreaza cu Dr. Sybil Escalona, psihiatru infantil la Institutul Menninger (Kansas) si documenteaza munca sa prin fotografii despre comportamentul copiilor.


In anii urmatori, Ellen Auerbach renunta la fotografia comerciala si se concentreaza pe descoperirea de sensuri mai adanci ale vietii, prin fotografie. Ea denumeste aceasta cale "al treile ochi", cu ajutorul caruia vrea sa surprinda ce se afla dincolo de aspectul obisnuit al lucrurilor.


In urmatoarele doua decenii calatoreste mult si fotografiaza peisaje, interioare, arhitectura, portret, scene de strada, etc.


In 1954 cunoaste pe fotograful Eliot Porter, fratele lui Fairfield Porter, cu care intreprinde, intre 1955 si 1956 o calatorie in Mexic, pentru a fotografia bisericile si viata din jurul acestor biserici. Fotografiile lor vor fi tiparite in albume deabia treizeci de ani mai tarziu: Mexican Churches (1987) si Mexican Celebration (1990).


Dupa calatoria din Mexic, desi fotografiile sale devenisera mai bune, Ellen nu mai vrea sa fotografieze si reunta treptat. "Poate ca unul dintre motive a fost ca nu trebuie sa fac toata viata acelasi lucru. Am fotografiat 35 ani. Poate ca era timpul sa incerc ceva nou." recunoaste artista, in 1992, cand avea 86 ani.


Ellen_Auerbach_2.jpg

Ellen Auerbach


Din 1966, la varsta de 60 ani, desi nu avea nici o pregatire in domeniu, lucreaza ca psiholog pentru copiii cu dificultati de invatare la Educational Institute for Learning and Research in New York. Fotografiaza doar ocazional. Intuitia si sfaturile directorului institutului, Tate Schmidt, produc succese terapeutice neasteptate. Multi dintre copiii de care s-a ocupat in institut i-au ramas prieteni si o vizitau.


Ellen_Auerbach_1.jpg


Deabia in anii '80 lucrarile ringl + pit au fost descoperite de muzeografi, iar muzeele germane au realizat numeroase expozitii. Pentru Ellen Auerbach, punctul culminant a fost retrospectiva organizata de Akademie der Kunste in Berlin in 1998, ocazie cu care a spus: "Aceste fotografii sunt o expresie a acelor timpuri, desi poate ca atunci nu gandeam astfel. Ceea ce realizam atunci este acum privita ca avantgarda… modernismul acestor fotografii este datorat acelei epoci clocotitoare."


Ellen Auerbach a murit la New York in 30 iulie 2004, in varsta de 94 ani.


* * *


Viata Ellenei Auterbach a fost o nesfarsita calatorie pentru a se descoperi pe sine insasi si, prin fotografiile sale, de a descoperi esenta oamenilor si a luncruilor ce o inconjurau. Curioasa, intuitiva si deseori ironica, reusea sa transmita aceste trasaturi in fotografiile sale.
Auerbach apartine generatiei avantgardiste a Republicii de la Weimar, care rupe conceptiile despre femeie ale vremii, promovind o femeie moderna, capabila sa-si castige singura existenta.


Auerbach, ca si Stern, s-a preocupat de fotografierea unor subiecte aproape sculpturale, incercind sa releve esentele acestora, dincolo de apectele superficiale. Auerbach a dovedit o sensibilitate speciala pentru natura si pentru copii, pe care incerca sa-i fotografieze conform celui de-al treilea ochi.


In studioul ringl + pit, cele doua artiste au realizat fotografie de portret, de publicitate si ilustratii pentru reviste in spirtul Neue Sehen, tipic pentru fotografii berlinezi din acea vreme. Totusi, fotografiile celor doua se distingeau prin notele uneori ironice si prin folosirea creativa a unor motive suprarealiste.


Majoritatea fotografiilor din aceasta perioada erau rodul unei colaborari stranse intre Auerbach si Stern: Ellen, contribuia cu educatia sa in sculptura, Grete cu cele de design grafic. Lucrind si traind in studio, cele doua artiste aveau timp sa experimenteze, de exemplu fotografia publicitara Komol, in care apare un manechin si o foarte reala mana, care prezinta produsul cosmetic. Aceasta fotografie a fost premiata la a Doua Expozitie Internationala de Fotografie si Cinematografie, in 1933.


Ascensiunea lui Hitler in Germania le-a determinat pe cele doua sa emigreze. Auerbach ajunge in Palestina, unde continua sa fotografieze dar intr-o maniera radical diferita de cea de la Berlin, unde munca se desfasura aproape exclusiv in studio. In Palestina, Ellen devine o fereastra deschisa catre lume si realitate. Fotografiaza mult peisaj si oameni in mediul lor.


Dupa dobandirea cetateniei americane Auerbach continua sa fotografieze si arata: "Ca sa fac o fotografie in modul in care o fac eu, inseamna sa fiu complet absorbita de ceea ce fotografiez, sa uit de mine si sa devin ceea ce fotografiez. Daca incerc sa fotografiez ceva pe care sunt obligata sa-l fotografiez, nu pot realiza nimic. Trebuie sa simt entuziasmul sau mila fata de ce am de fotografiat si doar atunci pot sa transmit aceste sentimente in imagine.


Expozitii individuale:
1978 Mexican Church Interiors, Sander Gallery, Washington, DC
1980 Images from Mexican Churches (Porter/Auerbach), Cathedral St. John the Divine, New York,
1981 ringl + pit, Bauhaus-Archiv, Berlin,
1982 Ellen Auerbach: pictures after 1934, Photographers' Gallery, London,
1998 Die Fotografin Ellen Auerbach, Retrospektive. Akademie der Kunste, Berlin,
2003 Ellen Auerbach, La Mirada intuitiva, Lleida: Fondacion "la Caixa", Foundation Centre Social i Cultural (Blondel, 3), Spania


Expozitii de grup:
1977 Kunstlerinnen International, Berlin 1877 - 1977; Schloss Charlottenburg, Berlin,
1978 Das experimentelle Photo in Deutschland 1918 - 1940, Galerie de Levante, Munhen, si Centre Pompidou, Paris,
1980 Avant-Garde Photography in Germany, 1919 - 1939, San Francisco Museum of Modern Art, San Francisco, California,
1980 When Words Fail, International Center of Photography, New York, New York
1981 ringl + pit, Bauhaus-Archiv, Berlin,
1982 Avant-garde Fotografie in Deutschland, 1919 - 1939, Munhen
1983 Bauhausfotografie, Institut fur Auslandsbeziehungen, Stuttgart,
1984 ringl + pit, Deutsche Botschaft, Buenos Aires, Argentina
1984 ringl + pit, Goethe-Institut, New York, New York
1986 Photography: a Facet of Modernism, San Francisco Museum of Modern Art, San Francisco, California
1986 Photographie und Bauhaus, Kestner Gesellschaft Hannover, Hanovra
1988 Experiment Bauhaus, Bauhaus-Archiv, Berlin,
1988 Photography Between theWars MetropolitanMuseum of Art, New York, New York
1988 Emigriert: Grete Stern und Ellen Auerbach, Fotografien vor und nach 1933, Stadtbibliothek Wuppertal, Germania
1989 Werbefotografie in Deutschland seit den 20er Jahren, Museum Folkwang, Essen, Germania
1990 Fotografie am Bauhaus, Bauhaus-Archiv, Berlin, Germania
1992 Photography at the Bauhaus, The Information of Modern Aesthetic, Fotofest, Houston, Texas
1993 ringl + pit, Grete Stern und Ellen Auerbach, Museum Folkwang, Essen, itinerata la Berlin, Karlsruhe, Dessau,
1997 Auerbach, Ellen & Anton Stankowski, Zeitgenossen, Walter-Storms Galerie. Munhen.

 



Galeria de imagini ->

 


Saptesprezece decenii de fotografie...

 




© Marian Gadea
august, 2013
Foto-Magazin.ro

 

Bookmark and Share

Comentarii:

Adrian Timoftie - 04 Sep 2013, ora 21:09
Bravo, ca de obicei bine documentat.

Lasa un comentariu:

nume*:
Nu sunt permise decat mesaje cu continut relevant si in tema cu subiectul articolului.
NOTA: Campurile marcate cu * sunt obligatorii.

e-mail (nu va fi facut public)*:

website (fara http://):

comentariu*:

trimite


Aveti un articol interesant? Il asteptam pe adresa office@foto-magazin.ro. Redactia evalueaza articolele primite si premiaza cel mai bun articol publicat in luna precedenta cu suma de 50 RON.
Ultimele 5 subiecte din forum care au primit raspunsuri:

Rumoare la Sigma »
   de Nikon
   azi, la ora 20:12
Sony pregateste
ceva »

   de Nikon
   acum 2 zile, la ora 12:07
Procesare prin
Lightroom »

   de csr
   acum 4 zile, la ora 21:05
Zvonuri despre
obiective »

   de Dorian
   acum 6 zile, la ora 11:29
Rumoare la Canon 2 »
   de Dorian
   acum 10 zile, la ora 08:30

Pana acum, cei 9631 de utilizatori au scris 127211 mesaje.

 

 


Site-ul include cookie-uri. Detalii aici

Politica de confidentialitate