Despre fotografie

Cauta in Foto-Magazin:
 


Aparitii editoriale


Expunerea
[click]  

Compozitia
[click]  

Lumina si iluminarea
[click]  


O varza fotogenica
[click]  

Bill Jay Confesiuni
fotografice
[click]  

 

 

Viziunea artistica in fotografie

< - Prima parte

 

Motto: "Fii tu insuti. Orice altceva este deja luat" Oscar Wilde

 

1. Introducere
In prima parte a acestei serii am vazut in ce consta viziunea artistica. Totusi, nu este suficient sa stim ce ce este viziunea, ci trebuie sa o exprimam in lucrarile noastre fotografice. De aceea, in aceasta sectiune, ne vom ocupa despre ce inseamna sa cream fotografie de arta. Voi incheia cu o lista cu ceea ce eu consider ca ar fi cele mai importante aspecte ale fotografiei ca arta si cu un exemplu practic.

2. Arta poate fi creata si prin fotografie, ca si cu orice alt mediu
Arta se refera la crearea artei, nu la mediul folosit. Pictura, sculptura, desenul, dansul, arhitectura, muzica, etc, toate sunt medii considerate adecvate crearii artei. Dar acestea nu sunt singurele medii. Orice mediu poate fi folosit pentru a crea arta. Mediul este un mijloc de creatie, nu arta insasi.

3. Echipamentele nu creaza arta; artistul creaza arta
Fotografiile importante nu sunt create de camere scumpe, asa cum mancarurile rafinate nu sunt realizate de oale grozave, marile picturi nu sunt realizate de pensule scumpe, romanele bune cu stilouri speciale, marile sculturi du dalti deosebite si asa mai departe. Arta este creata de artisti. Atit!

Incepatorii sunt mai preocupati de echipamentul lor, si mai putin de procesul de creatie. Pe masura ce progreseaza, incep sa realizeze care este mai important: echipamentul sau procesul de creatie. Creatia nu poate fi cumparata de la magazin. Studiul si practica insa contribuie la dezvoltarea creativitatii.

4. Talentul si norocul nu creaza arta, doar studiul si practica
Arta este consecinta maiestriei. Maiestria trebuie desavarsita atat in aspectele tehnice cat si in cele artistice. Maiestria implica studiu si practica intelungate. 10.000 ore sunt considerate un timp minimal pentru a aceasta treapta, cel putina asa am observat in cazul meu. Asta inseamna 5 ani, cate 40 ore saptamanal, daca va dedicati integral fotografiei! Sau chiar mai mult de cinci ani daca sunteti fotograf part-time.

5. Arta este despre exprimarea si interpretarea personala, nu este documentare
Camera fotografica este un mijloc de documentare vizuala. Asadar, camera, singura, nu poate crea arta. Pentru a crea arta cu ajutorul unei camere fotografice inseamna a utiliza acest instrument pentru a ne exprima emotiile si gandurile, a ne exprima pe noi insine.

Camera foto inregistreaza informatii vizuale. Artistul creaza arta fotografica. Daca declansam incoace sau incolo, vom crea imagini documentare, realizate de camera foto. Pentru a realiza fotografia dorita de noi, trebuie sa modificam imaginea furnizata de camera. Cum modificam aceasta imagine reprezinta un aspect fundamental al stilului personal. In practica, aceasta modificare este numita interpretarea personala a unui subiect fotografic.

Pentru a realiza acestea, artistul foloseste licente artistice. Licentele artistice reprezinta libertatea de a reprezenta subiectul asa cum il vede fiecare artist, nu asa cum apare el celorlalti. Licentele artistice se sprijina atat pe aspecte tehnice cat si pe aspecte artistice.

6. Arta ne face sa simtim, nu doar ne arata ceva
Arta produce un raspuns emotional la un anumit subiect. Aceasta inseamna ca, inainte de a declansa camera foto, trebuie sa ne intrebam: "ce emotie ne trezeste un anumit cadru sau subiect?" Fotografia artistica nu este despre ceea ce vedem intr-o fotografie, este despre ce simtim cand ne uitam la acea fotografie. Nu este despre un inventar descriptiv, contabil, al elementelor din cadru, ci despre aspectele metaforice, hiperbolice, simbolice, estetice, etc. ale fotografiei. O fotografie artistica declanseaza o reactie in primul rand emotionala, decat una analitica sau tehnica.

Aceasta inseamna ca imaginea trebuie sa aiba si un nivel metaforic. O metafora este o figura de stil, folosita ca inlocuitor pentru altceva. Metafora poate fi exprimata prin orice mediu artistic, nu doar in literatura, dar si in arte vizuale, muzica, arhitectura, etc.

In fotografie, metafora este realizata utilizind elemente vizuale care sunt prezente si utilizate ca atare in fotografie, sau modificate, pentru a exprima metafore care se ridica deasupra elementelor contabilizate in imagine. De exemplu, daca intr-o fotografie sunt redati doi copaci, unul mai mic si mai tanar, si altul mai mare, deci mai batran, aceasta imagine poate servi pentru a arata contrastul dintre tinerete si batranete. In aceasta imagine copacii au un scop metaforic, scop ce se extinde dincolo de prezenta lor fizica. Similar, un lac in care apa este redata intunecat, poate simboliza misterul, in timp ce redarea reflexiei cerului albastru in apa lacului poate semnifica nemarginit sau introspectie, etc. Posibilitatile sunt infinite si limitate doar de imaginatia artistului.

7. Telul artei este calitatea, nu cantitatea
Cand cream arta fotografica, scopul este sa cream calitate, nu cantitate. O fotografie reusita poate trezi mai multe emotii decat un intreg teanc de fotografii documentare. Nimanui nu-i pasa ca dvs. ati facut in acest an 10 mii de fotografii, daca nici una nu exprima o emotie, un sentiment intr-un stil care este numai al dvs. Scopul nu este de a crea fotografii pentru agentiile de stock. Scopul este de a realiza fotografii de inalta calitate, care sa exprime cat mai pregnant viziunea dvs. Telul este de a crea capodopere: Mona Lisa, Hernandes, etc.

Cand cream arta, amploarea costurilor si a timpului consumat nu este importanta. Nu vom incerca sa facem economii la aparatura fotografica, la timpul necesar prelucrarii imaginilor si la viteza de imprimare. Arta este despre realizarea unor fotografii de cea mai buna calitate ne-o putem permite. Timpul consumat si costurile necesare nu trebuie sa fie o preocupare.

8. Arta este un produs de lux
Obiectele de lux sunt acelea pe care le achizitionam dupa ce ne-am satisfacut nevoile de baza. Nu putem crea sau cumpara si nu ne putem bucura de arta daca suntem flamanzi, nu putem sa ne platim chiria sau ratele si nu putem asigura alte nevoi de baza. Crearea de arta este o parte a implinirii de sine, este ultima treapta din piramida lui Maslow.

9. Valoarea unei opere de arta este mai mare cand este semnata de artist O fotografie semnata de Ansel Adams are o valoare mult mai mare decat una nesemnata. Acelasi lucru este valabil pentru orice pictura, sculptura, etc. Lucrarile semnate de autori au o valoare comerciala mai mare. Daca doriti sa oferiti cumparatorilor dvs. fotografii de cea mai mare valoare, trebuie sa le prelucrati, imprimati si semnati dvs. insiva. Pe de alta parte, colectionarii de arta sunt mai dispusi in a cumpara opere cu o valoare de revinzare cat mai mare.

10. Comunicarea despre arta implica un vocabular specific
Toti profesionistii folosesc un vocabular specific, tehnic. Artistii folosesc un vocabular specific atunci cand comunica intre ei sau cu audienta lor. Fara acest vocabular nu s-ar putea comunica date si cunostinte despre arta. Din pacate, majoritatea fotografilor utilizeaza vocabularul comun si pe cel al tehnicii fotografice, ignorindu-l pe cel artistic, necesar in creatia artistica.

11. Creatia artistica utilizeaza concepte artistice
Aceasta inseamna ca trebuie sa invatam ce sunt aceste concepte, cum sa le utilizam si de ce sa le utilizam. Astfel de concepte sunt: metafore vizuale, paleta de culori, nuante, saturatie, luminozitate, miscare, compozitie, expunere, format, stil, culoare, armonie, coerenta, hiperbola, simbolism, exagerare, simplificare, spatiu negativ, minimalism, etc.

12. Creatia presupune invatarea regulilor inainte de incalcarea lor
Orice activitate implica invatarea unor reguli care ghideaza actiunile respective. Aceasta este valabil pentru inginerie, medicina, avocatura, etc, dar si pentru arta. Unii sunt tentati sa sustina ca, in special in arta, regulile le limiteaza creatia; acestia le ignora si "merg" pe drumul lor. Totusi exista posibilitatea ca "drumul personal" al aceluia sa fie deja descris intr-o regula, pe care calatorul nostru nu o stie inca. Invatind regulile, ucenicul va avansa mai repede si va realiza lucrari mai bune decat cei care nu le cunosc si, de multe ori, le redescopera.

Calea spre maiestrie implica modestie si acceptarea ideii ca invatarea regulilor specifice este o etapa importanta a educatiei. Prin practica si studiu temeinic, vom invata aceste reguli atat de aprofundat, incat sa le putem modifica, incalca sau vom putea sa introducem noi reguli, care sa se potriveasca cu nevoile noastre specifice si sa devenim mai creativi decat altii.

13. Studiul istoriei artei este important
Arta a aparut, acum mult timp, cand oamenii au incercat sa impartaseasca emotii cu semenii lor, folosind diferite mijloace de comunicatie. In timp, diferite generatii de artisti au elaborat ghiduri si concepte. Arta contemporana este cladita pe temelia construita de predecesori si mosteneste multe concepte de la acestia. Intelegerea acesei bogate zestre ne permite sa putem deosebi diferite curente artistice si carei miscari apartine un artist sau un altul. De asemenea, putem stabili care miscari artistice ne plac si ne atrag, la ce curent aderam, cum vom lucra sau ce fel de opere vom achizitiona.

14. Audienta cu gusturi similare
Realizam opere artistice pentru o audienta. Creatia artistica implica doi poli: autorul si audienta lui. Impartasirea lucrarilor catre un public cu gusturi similare reprezinta un aspect important al vietii artistice. Publicul nostru este acela care ne apreciaza lucrarile, nu in acela care le desconsidera. Este imperios necesar sa aflam cine sunt acestia care alcatuiesc publicul nostru, sa le castigam increderea si sa fim in contact cat mai des cu acest public. Pentru aceasta, trebuie sa le aratam cat mai des lucrarile noastre si sa acordam atentia cuvenita reactiilor lor.

15. Dobandirea unui stil personal este singura cale prin care cream opere unice
In arta, stilul personal reprezina modalitatea personala, unica, prin care exprimam emotiile noastre, ca raspuns la un subiect sau la o tema. Daca fotografia dvs. asupra unui subiect seamana cu cele realizate de alti fotografi, inseamna ca stilul pe care-l folositi nu este personal.

Un stil personal este dobandit prin abordarea artistica, intr-o maniera proprie, a unora dintre elementele discutate anterior. Concentrarea exclusiva pe aspectele tehnice nu este suficienta pentru a construi un stil personal. In cel mai bun caz, veti fi cunoscut ca un bun tehnician. Asa cum spunea Ansel Adams: "nimanui nu-i pasa de o fotografie clara a unui concept neclar."

Stilul personal inseamna alegeri personale. Poate fi tentant sa imbratisati imediat orice noutati, care apar aproape zilnic. De exemplu: watercolor, colaje, texturi, baryta, montaj in rame de aluminiu sau lemn; subiecte precum peisaj, viata salbatica, macro, proxifoto, arhitectura, portret, etc.; imprimarea in 12 formate, 12 culori de passpartu, etc. Toate acestea sunt "cool", si daca faceti asa, este impresionant! Dar, in afara de a va scurta viata prin suprasolicitare, va trebuie o suma importanta de bani pentru a le realiza, un carnet gros de inventar si o masina mare pentru a le transporta. Dar toate acestea nu definesc deloc stilul personal! Nu intereseaza pe nimeni ca ati folosit 30 straturi in Photoshop, ca ati utilizat pentru imprimare hartie Hahnemuhle sau ca ati lipit fotografia cu lipici 3M.

Picasso este cunoscut in principal ca pictor cubist. Cartier Bresson este renumit in special pentru fotografia de strada. In timp ce ambii au abordat si alte subiecte si alte teme, acestia, si altii ca ei, au petrecut majoritatea timpului concentrindu-se pe acel subiect si acel stil. Pe de alta parte, crearea de arta nu inseamna sa realizam nenumarate permutatii pe tema unui subiect, de exemplu formatul hartiei, tipul hartiei la imprimare, modificari ale prelucrarilor sau rama fotografiei. Creatia artistica este despre realizarea unei viziuni unice si, mai mult decat atat, personala. Desigur, explorarea diferitelor cai este utila, deoarece poate aduce inspiratie, specializare si poate simplifica procesul de realizare unui corpus de lucrari coerent.

16. Manifestul artistic
Manifestul artistic este o declaratie despre telurile dvs. artistice si despre viziunea personala. Acesta poate include conceptiile dvs. despre fotografie. Manifestul artistic nu este o demonstratie despre cum faceti dvs. ceea ce faceti si nici o lista a echipamentului fotografic pe care il aveti in posesie.

Viata si opera dvs. sunt interconectate. Viata dvs. influenteaza opera dvs. iar opera isi pune amprenta asupra vietii personale. De aceea, povestea vietii dvs. conteaza. Manifestul dvs. artistic poate include unele aspecte din povestea dvs. de viata si poate explica ce v-a atras catre fotografie si nu spre alte medii artistice sau ce v-a atras spre anumite subiecte, si nu spre altele.

Un manifest artistic este un document important, deoarece el arata cine sunteti, care este educatia si experienta dvs, cum va pozitionati comparativ cu alti artisti si care este viziunea dvs. artistica. Acesta legitimeaza munca dvs., viziunea si telul.

17. Incercati sa abordati proiecte
Un proiect este un grup de fotografii care abordeaza o tema specifica. Un proiect spune mai multe despre un fotograf decat o singura imagine. Un proiect spune mai multe despre abilitatile creatorului decat o singura fotografie, deoarece arata calitatile sale dobandite si insusite, si nu doar o singura imagine, care poate fi si rodul intamplarii. O singura imagine poate fi interpretata, de "carcotasi" ca un "accident", in schimb, un portofoliu demonstreaza capacitatea autorului de a realiza constant imagini de buna calitate.

18. Un proiect valid nu este "orice imi atrage atentia"
Cu totii lucram la acest proiect: "orice imi atrage atentia". Eu am inceput sa lucrez la acest "proiect" din prima zi cand mi-am cumparat prima mea camera foto si am inceput sa declansez in stanga si-n dreapta. Am avut insa noroc de mari profesori, care m-au oprit la timp! Acestia mi-au spus ca nu e nimic original in acest "proiect" si ca este cel mai frecvent "abordat" de toti incepatorii.

Pentru a fi original, un proiect trebuie sa aiba o tema specifica. Tema poate fi o locatie (de exemplu White Sands), un concept (de exemplu salbaticie), o tehnica (de exemplu armonia culorilor), un subiect (de exemplu migratia unor specii de pasari), etc. La aceasta lista dvs. puteti adauga nenumrate teme.

Orice artist a inceput un proiect, dar putini le-au dus la bun sfarsit. De aceea, un proiect trebuie sa aiba scopuri si termene de realizare rezonabile, deoarece, fara acestea, nu se poate face nimic.

19. Invatati cum sa descoperiti cele mai bune lucrari ale dvs.
A gasi care sunt cele mai bune dvs. lucrari este raspunderea dvs., nu ale publicului dvs. Pentru a le descoperi, acordati-le note si procedati la o eliminare treptata. Eliminati, mai intati, imaginile care sunt inacceptabile din punct de vedere tehnic. Eliminati apoi imaginile redundante. Apoi alegeti cea mai puternica imagine pentru fiecare locatie sau pentru fiecare subiect. In al patrulea rand, editati imaginile ramase pentru a ajunge la aceeasi calitate, la o tehnica unitara. Editarea se poate dovedi deseori nemiloasa!

20. Acordati atentie comentariilor utile
Comentariile publicului dvs. sunt utilie in masura in care comentatorii au educatia si capacitatea de a face si ei ce faceti dvs. Mama, tatal, fratele, copii, rudele, colegii de serviciu, etc., pot face comentarii apreciative, dar, in masura in care acestia nu sunt artisti sau profesori de fotografie, comentariile lor sunt nule din punct de vedere fotografic. Astfel, daca doriti comentarii competente, vreti sa evitati maguliri inutile si sa castigati timp, cereti sfaturi de la artisti care au ajuns deja acolo unde dvs. doriti sa ajungeti din punct de vedere artistic si care fotografiaza si care, eventual sustin seminarii.

21. Tracul creativ
Una dintre cele mai mari piedici in drumul dvs. artistic este tracul creativ. Imbratisind uneori aspectul fricii fata de critica (negativa), tracul creativ va retine sa realizati lucrari care sunt diferite, unice in felul lor. Artistii care sufera de trac nu indraznesc sa creeze lucrari originale, de teama de a fi marginalizati sau criticati incorect.

In realitate, asa ceva nu se intampla. Daca cuiva nu-i plac lucrarile dvs., acela, pur si simplu nu le va acorda atentie. Daca altcuiva ii vor place, acesta le va comenta admirativ. In practica, aceasta a doua imprejurare apare mai des decat prima.

22. Invatati sa faceti fata comentariilor si criticilor negative
A crea arta este o provocare. Pentru a reusi, trebuie sa cunoastem aceste provocari si sa adoptam strategii eficiente de a le face fata. O strategie este o solutie pe termen lung, capabila sa rezolve o anumita problema. Iata, mai jos, cateva strategii: - nu va scuzati; succesul nu are nevoie de explicatii, in schimb esecul este oblojit cu alibiuri (Napoleon Hill);
- invatati cum sa abordati critica; vedeti aceste pagini
- invatati cum sa justificati activitatea dvs. dar nu in exces! Ce faceti este totusi mai putin important decat de ce faceti.
- nu abandonati! Multi abandoneaza chiar cand aproape au ajuns.
- invatati cum sa ramaneti motivat; activitatea este cel mai buna antidepresiv.
- invatati sa deosebiti critica bazata pe fapte si actiuni, de cea bazata pe opinii. "Nu-mi place ca-i albastra" nu este o critica, pe cand "fotografia este neclara pentru ca nu ai folosit un trepied" este o critica pertinenta.

23. A sti sa renunti Noi, cu totii, am inceput sa fotografiem pentru ca ne-am inspirat din opera maestilor in fotografie pe care i-am admirat. Acest lucru ne-a ajutat la inceput deoarene ne-a oferit inspiratie si ne-a ghidat activitatea. Cu toate acestea, dincolo de o anumita faza a evolutiei, trebuie sa cream propriile noastre fotografii, care sa nu mai fie copii ale lucrarilor maestrului. Trebuie sa devenim noi insisi si sa lasam in urma influentele externe. Veti sti cand veti fi gata sa faceti acest pas si veti descoperi ca munca dvs. devine si mai captivanta.

24. Exemplu

briot_viziune_2_a.jpg

White Sunrise, White Sands National Monument, New Mexico

Intr-o calatorie recenta la White Sands National Monument in New Mexico am avut o viziune a spatiului, a vastitatii si imensitatii cand am privit la acea enorma intindere de nisip si dune albe. De asemenea, am vazut dunele ca pe un loc de pace si liniste. Pentru a reprezenta aceasta viziune in imaginile mele, am ales un cadru larg, panoramic, prin alipirea a patru cadre. Vegetatia este saraca aici si este reprezentata in special de yucca. Am inclus o singura yucca in cadru, deoarece, incluzind mai multe exemplare, impresia de vast s-ar fi diminuat. Am ales, de asemenea, sa o redau mai mica, deoarece utilizind o planta mica intr-un cadru larg, accentuez conceptul de vastitate, de imensitate.

In ceea ce priveste paleta de culori, am folosit culori mai putin saturate, luminoase si un contrast atenuat, astfel subliniind conceptul de pace si liniste pe care am vrut sa-l reprezint prin aceasta imagine. Culorile luminoase, desaturate si detaliile soft semnifica liniste si pace, in timp ce culorile puternice, saturate, mai intunecate si detaliile accentuate sugereaza putere si activitate. Acestea din urma striga, in timp ce culorile din panorama mea doar soptesc.

Un comentariu despre frumusete Candva, un student a spus ca fotografia ar trebui sa fie doar despre frumusete si ca nu este nevoie sa includa metafore despre alte idei. Desigur, fotografia este si despre frumusete si este unul dintre scopurile mele cele mai importante. Titlul site-ului meu, beautiful-landscape.com, este un argument in acest sens.

Totusi, frumusetea nu trebuie sa fie unicul concept dintr-o fotografie. Pot fi folosite si alte metafore, care sa sugereze frumusetea si care sa imbogateasca perceptia unei fotografii. Asa este cazul si aici: vastitate, imensitate, spatiu, liniste, pace sunt metafore vizuale care se bazeaza pe conceptul de frumusete. Toate aceste sunt, toate, frumoase, in conceptia mea, si sunt prezentate in aceasta imagine. Acestea metafore sunt totusi mai mult decat doar frumusete si astfel, percepute in acest cadru, fac imaginea mai bogata, mai profunda.

briot_viziune_2_b.jpg

Un singur cadru Am incercat si fotografia cu un singur cadru, luata cu un superangular. Aceasta imagine avea un contrast mai ridicat iar culorile mai saturate. Am evaluat aceasta tentativa ca insuficienta, deoarece contrastul si saturatia ridicate diminuau sentimentele de pace si liniste pe care voiam sa le impartasesc. Includerea a doua plante yucca aduce un pic de dezordine, si indeparteaza privitorul de la sentimentele ce care voiam sa le sugerez.

Un cadru mai stramt nu ar fi sugerat deloc vastitate si imensitate. Nu ar fi lasat suficient spatiu subiectului "sa respire" si nici privitorului sa viseze. Ochii sai nu ar fi hoinarit de acolo colo, ci ar fi fost atrasi mereu si mereu de obiectele din imagine, ingradinu-l intr-un spatiu limitat. Pentru anumite fotografii, aceasta sugestie este foarte utila, dar in acest caz am vrut sa las privitorul sa rataceasca cu privirea, sa aiba impresia ca este la fata locului si ca, privind spre dreapta si spre stanga, percepe mai bine imensitatea desertului, imensitatea dunelor si departarile enorme.

Daca va uitati cu atentie la compozitia imaginii panoramice, veti oberva ca o planta yucca este plasata in spatele altor doua, aflate tot in plan apropiat, aceleasi care apar si in cardul unic. Totusi, in cadrul unic spatiul pare stramt, contrar ideii dorite, iar culorile nu sunt potrivite efectului de care il intetionam.

briot_viziune_2_c.jpg

In final am incercat si o compozitie panorama verticala, inainte de a realiza ca panorama orizontala este cea mai puternica compozitie. Cu toate ca in anumite imprejurari o panorama verticala are unele avantaje, ea nu are puterea sugerata de o panorama orizontala. Paleta de culori din panorama verticala este nepotrivita intentiilor mele chiar daca este mai apropiata de cea pe care am realizat-o in panorama orizontala.

25. Concluzii
Invatarea este mai eficienta cand se asociaza cu practica. Lista de mai sus reprezinta ceea ce eu consider a fi aspectele fundamentale ale fotografiei de arta. Opiniile dvs. pot sa fie diferite, asadar puteti sa scoateti sau sa adaugati paragrafe. Astfel dobanditi o listia cu aspectele fundamentale pentru dvs. ale artei.

 

© Alain Briot
Vistancia, Arizona
Aprilie, 2013

Pentru informatii suplimentare si pentru a procura CD-uri cu materialele publicate de Alain Briot, va rugam sa urmati aceste linkuri:
CD-uri: http://beautiful-landscape.com/Articles-CD.html
Workshop-uri: http://beautiful-landscape.com/Workshop-home.html
Print-uri: http://beautiful-landscape.com/Print-of-the-month-list.html
eBooks: http://beautiful-landscape.com/Ebooks-Books-1-2-3.html

 

< - Prima parte . . Va urma...

 

 

Foto-magazin.ro
iunie, 2014
Drepturile asupra acestei traduceri apartin
in exclusivitate Foto-magazin.ro. Nici o portiune din
acest articol nu poate fi reprodusa fara permisiunea
expresa a redactiei - office@foto-magazin.ro

 

Bookmark and Share

Comentarii:

Ramona Gidea - 08 Sep 2014, ora 21:12
O serie foarte instructiva!

Lasa un comentariu:

nume*:
Nu sunt permise decat mesaje cu continut relevant si in tema cu subiectul articolului.
NOTA: Campurile marcate cu * sunt obligatorii.

e-mail (nu va fi facut public)*:

website (fara http://):

comentariu*:

trimite


Aveti un articol interesant? Il asteptam pe adresa office@foto-magazin.ro. Redactia evalueaza articolele primite si premiaza cel mai bun articol publicat in luna precedenta cu suma de 50 RON.
Ultimele 5 subiecte din forum care au primit raspunsuri:

Noutati de la
Olympus »

   de Dorian
   ieri, la ora 09:16
Pagini interesante
pentru fotografi »

   de Nikon
   acum 2 zile, la ora 14:14
Rumoare la Nikon »
   de Dorian
   acum 7 zile, la ora 08:36
Sony pregateste
ceva »

   de Ancuta
   acum 9 zile, la ora 13:48
Bancuri cu si
despre fotografi »

   de Ancuta
   acum 10 zile, la ora 20:54

Pana acum, cei 9631 de utilizatori au scris 127133 mesaje.

 

 


Site-ul include cookie-uri. Detalii aici

Politica de confidentialitate