Flash

Cauta in Foto-Magazin:
 


Aparitii editoriale


Expunerea
[click]  

Compozitia
[click]  

Lumina si iluminarea
[click]  


O varza fotogenica
[click]  

Bill Jay Confesiuni
fotografice
[click]  

 

 

Photoland - o banca de imagine de exceptie in Romania

Simion Buia in dialog cu Mihai Carder, managing director Photoland

In ultimii 10 ani a devenit dificil sa traiesti bine din fotografie. Cu toate ca este o meserie pe cat de fascinanta, pe atat de costisitoare - fotograful profesionist nu mai este sesizat de opinia publica, si din pacate nici de editorii de ziare/reviste ca un om care depune enorm de mult efort pentru a crea o imagine speciala. Indivizii "din afara", cei care folosesc ori vand fotografia - considera mai degraba ca arta fotografica nu necesita inzestrare spirituala, trainig, exercitiu. Ci doar un aparat foarte bun, din punct de vedere tehnic. Total eronat! Daca fotograful nu are talent innascut, cultura vizuala, simt al echilibrului estetic, daca nu are cunostinte temeinice in tehnica si optica aparaturii pe care o manuieste, daca nu cauta mereu sa se autodepaseasca - atunci sunt prea putine sanse ca el sa ramana in spatiul profesional ca atare.

Am facut aceasta succinta incursiune deoarece in acest material doresc sa va ofer cateva informatii cu privire la o agentie de stock din Romania, in portofoliul careia se afla imagini realizate cu stiinta si constiinta. Invit fotografii profesionisti sa ia in serios oportunitatea de a lucra cu agentii de stock, din Romania sau aiurea. Personal lucrez de ani buni cu banci de imagine din Germania, imaginile pe care "le las in custodie" fiind cele realizate de mine anual, in februarie si septembrie la fashion week la Milano, Paris si Londra. Dar si fotografii cu chipuri umane, relaxate sau ingrijorate, imbatranite inainte de vreme ori imbatranite frumos. Au existat fotografii care s-au vandut de cateva zeci de ori, si altele care au fost scoase din portofoliu, din "lipsa de cerere...". Oricum ar fi, puteti castiga onorabil din fotografia de stock. De ce n-ati face-o?

Simion Buia: Photoland (www.photolandimages.ro) s-a nascut cand? A fost ideea cui, domnule Mihai Carder.
Mihai Carder: Photoland a luat fiinta in primavara lui 2000, in Bucuresti, cand alaturi de Roxana Dinulescu, buna mea colega si prietena, am inceput sa despachetez 3 tone de diapozitive si cataloage aduse din SUA. A fost ceva munca sa iei la verificat aproape 30.000 de diapozitive si etichete si sa le arhivezi in chilotei de plastic si apoi in sertare. "Bijuteriile coroanei" au fost cele doua cutii luminoase, pentru a caror confectionare am batut la usa multor ateliere de productie. (Toti isi inchipuiau ca deschidem un cabinet medical, drept pentru care ne taxau cu mult peste bugetul nostru.) Inca de la inceput ne-am adresat in egala masura atat pietei editoriale cat si celei comerciale, publicitatii mai precis. Nu a fost un inceput usor, tinand cont ca "niste tipi care vor sa-ti vanda o imagine" era inca o ciudatenie in aceasta piata, cu toate ca inainte cu vreo 3 ani gheata fusese sparta de o alta agentie. Era ciudat (inca este!!) ca cineva sa ceara bani pentru niste fotografii. (" Ni le facem si singuri, vrei sa vezi?")



photoland_01.jpg


© Magnus Rietz / www.Jupiterimages.com



S.B.: Unde sunteti pozitionat pe piata din Romania? Ce va diferentiaza de celelalte banci de imagine?
M.C.: Photoland, prin partenerii sai , aduce pe aceasta piata produse Premium, cum este de exemplu Colectia OUTLINE de la Corbis. Ne adresam in principal grupurilor de presa, publicitatii si oamenilor din marketing.


S.B.: Unde ajung sa fie publicate fotografiile din portofoliul Photoland si pe cati bani? Cat costa o fotografie? Ce diferentiaza pretul? Care sunt temele cele mai vandute si de ce?
M.C.: Imaginile distribuite de noi ajung sa fie publicate in reviste si ziare, campanii publicitare, carti si in general orice tip de material vizual, de la screen saver pentru telefoane mobile pana la billboard-uri outdoor. Costurile aferente sunt stabilite in functie de tipul de drepturi dobandite (protejate, exclusive, etc.), durata de timp a campaniei, modul de utilizare a imaginii. Punem la dispozitia clientilor nostri imagini de toate felurile, de la imagini medicale cu o radiografie a glandei tiroide pana la fotografii cu Marele Zid Chinezesc, de la imagini cu arhitectura la fotografii cu niste pui de leu abia nascuti, insa ca peste tot in zilele noastre un cuvant greu de spus il au vanzarile comerciale! Deci cele mai vandute materiale sunt cele din categoria asa numita "PEOPLE": imagini cu oameni, cupluri fericite, familii complete (cel putin trei generatii!) zambitoare , imbracate in alb diafan, topaind pe malul unei mari incredibil de albastre... Lasand gluma la o parte, imaginile conceptuale cu oameni sunt cele mai cautate si pretuite.



photoland_02.jpg


© Liz Bonfield/Workbookstock/www.jupiterimages.com



S.B.: Ce criterii stau la baza unei agentii de stock din punctul de vedere al unui fotograf? Mai exact: cum ajunge un "facator de imagine" sa-si vanda productia prin Photoland?
M.C.: O agentie de stock este oarecum asemanatoare unui club de fotbal serios. Astfel, acesta este jinduit de fotbalistii tineri si necunoscuti, dar gata sa plateasca multe milioane pentru fotbalisti consacrati, neuitand sa aibe grija si de pepiniera proprie. La fel se intampla si cu o agentie de stock: ea este curtata de fotografi in cautarea afirmarii, alearga dupa profesionisti cu portofolii importante si in acelasi timp are grija si de productiile proprii. In cazul Photoland lucrurile stau altfel, noi neavand productie proprie si ocupandu-ne in principal de vanzarea imaginilor promovate de partenerii nostri externi. Este dificil sa reprezinti fotografi romani. Cand spun asta ma gandesc in primul rand la individualismul ce se manifesta si in breasla lor, ca in intreaga societate romaneasca. E greu sa infiintezi o asociatie profesionala a fotografilor care sa poata reglementa macar tarifele sesiunilor fotografice. Fotografii cunoscuti deja au un modus vivendi pus la punct si nu au nevoie de banci de imagini. In schimb cei tineri se arata dornici de colaborare cu noi, dar nu se prezinta intr-o forma acceptabila noua. O banca de imagini este o arhiva minutios organizata, de aceea nu putem primi materiale nearhivate corespunzator. Insa arhivarea nu este o conditie necesara si suficienta! Imaginile in sine constituie un al doilea factor de selectie, decisiv din pacate!



photoland_03.jpg


© www.Masterfile.com/Royalty free



S.B.:Exista o moda chiar si in fotografie, care se schimba aproape din 2 in 2 ani. Sesizati schimbarile si in agentia de stock? In ce fel?
M.C.: Moda in fotografie?...oarecum... Domnule Buia, nu am vazut o fotografie care sa fie catalogata drept demodata... Din contra, vechile imagini alb negru au mult mai multa forta si personalitate. Sa fie oare nostalgia cea care ma face sa spun asta? Agentia de stock este supusa unui alt tip de moda decat cel a fotografiilor. Agentia este o structura care vinde, este un vanzator, deci ea se supune doar "modei vanzarilor" nicidecum "modei fotografiilor". In schimb artistii fotografi trebuie sa fie in pas cu moda de care ati amintit. Practic vorbim de doua entitati diferite aflate intr-o relatie de simbioza: agentia de stock si fotografii. Agentia vine cu expertiza necesara atat in ceea ce priveste vanzarea, dar mai ales in stabilirea directiilor de productie. Astazi nu se mai trag fotografii la intamplare, dupa inspiratia unuia sau altuia (ma refer la imaginile de stock nu la cele editoriale). Se fac studii sociale, se studiaza tendintele pietelor, industriile care sunt pe val, regiunile geografice cu potential, si apoi se decid sesiunile foto, cu casting-ul potrivit, cu locatia optima, astfel incat imaginile sa fie potrivite cu contextul economic ales.



photoland_04.jpg


© www.Masterfile.com/Royalty free



S.B.: Comercializati si imagini royalty free? Dar DVD-uri cu fotografii pe diferite teme?
M.C.: Da, distribuim atat imagini Right Managed cat si Royalty Free, acestea din urma in diverse variante si suporturi fizice. (CD, VCD)


S.B.: "Facatorii de reviste" din tara noastra sunt suficient de bine informati cu privire la solutia oferita de o banca de imagine?
M.C.: Consider ca cei ce asuda din greu la realizarea revistelor si ziarelor sunt foarte bine informati in ceea ce priveste oferta si modul in care se lucreaza cu o banca de imagini. Doar asa pot sa faca diferenta si alegerea potrivita.


S.B.: In Germania nu se achizitioneaza nicio imagine fara model-release daca este vorba de o persoana fizica, ori propriety-release, daca e un obiect care nu este supus "interesului public". Cum e la Photoland?
M.C.: Nu cred ca este in totalitate adevarat ceea ce ati zis despre Germania. Depinde in mare masura de utilizarea preconizata. Pentru utilizari editoriale astfel de restrictii nu se aplica. Dificultatile apar in cazul utilizarilor comerciale, deoarece exista posibilitatea ca o persoana sa nu doreasca sa fie asociata cu produsul promovat, sau invers: sa doreasca asocierea, dar doar in schimbul unei sume de bani. Avem de-a face cu drepturi de utilizare ce provin din doua directii: drepturile artistului fotograf si drepturile ce privesc persoanele sau proprietatile ce apar in fotografie. Bancile de imagini reprezinta doar drepturile fotografului. In majoritatea cazurilor insa, avem capacitatea de a furniza si restul de aprobari, insa acestea genereaza costuri noi. Cata vreme Photoland reprezinta agentii importante din tari in care legea drepturilor de autor functioneaza de zeci de ani, este obligat la randul sau sa se supuna acelorasi norme internationale. E natural!



photoland_05.jpg


© Kathy Quirk-Syvertsen/www.Masterfile.com



S.B.: Ati sesizat vreodata ca imaginile din Photoland au fost utilizate abuziv, in sensul incalcarii dreptului de autor? Daca da, cum ati procedat?
M.C.: Ohhh! Se intampla destul de des! Pana acum s-au rezolvat pe cale amiabila. Sa vedem de acum incolo... Oricum, de cand suntem membrii UE, nu-mi mai fac griji pentru eventuale procese. Avem in spate societati cu avocati pe masura!



photoland_06.jpg


© Sam Diephuis/zefa/www.corbis.com



S.B.: Photoland vinde fotografii si sub forma de abonament la diferite redactii sau trusturi de presa? De exemplu la iStockphoto se poate cumpara un abonament lunar in valoare de 521 USD, pentru care abonatul are dreptul sa descarce 60 imagini pe zi! Cum vi se pare?
M.C.: Nu e bine sa comparam mere cu pere! Noi reprezentam un altfel de organizatie cu un altfel de produs. Producerea imaginilor noastre presupune costuri mari. Acestea au o valoare artistica inalta. Nu pot fi comercializate pe baza unui simplu abonament, deoarece fotograful nu ar putea sa-si incaseze redeventele cuvenite! Site-urile de tipul celui mentionat de tine functioneaza pe alte principii. Fiecare se adreseaza unor segmente diferite de piata.



photoland_07.jpg


© Alistair Baker/ zefa/www.corbis.com



S.B.: In ultimii ani au aparut multe banci de imagine in lume care vand fotografii chiar si cu 1 euro bucata. Cum va explicati?
M.C.: Asa cum avem acum automobilul de 2000 de dolari, zboruri low cost, e normal sa avem si imagini de 1 dolar. Aceste imagini sunt in marea lor majoritate facute de amatori. De oameni care nu traiesc din fotografie. Din doar 1 dolar ei primesc cativa centi... Normal ca vor exista clienti pentru astfel de produse, dar nu profesionisti. In general, functioneaza o regula, si anume: cat dai cam atat vei primi la randul tau. Cu cat investesti in calitatea produsului, cu atat mai scump il vei putea vinde. Exista reviste cu bugete reduse, ale caror incasari sunt pe masura bugetelor alocate. O revista ce foloseste astfel de imagini cu greu va putea sa ceara multe mii de euro pentru o reclama in paginile ei. Incepem sa observam si la noi cum calitatea incepe sa faca diferenta, iar odata pierdut ritmul in fata concurentilor, va fi greu sa-i ajungi din urma.



photoland_08.jpg


© Jim Tadder/www.corbis.com



S.B.: V-as ruga, la final, sa enumerati cele mai importante agentii de stock din lume si sa-mi spuneti, daca ar fi sa dam timpul inapoi - ati mai infiinta Photoland? De ce?
M.C.: Sunt multe cele importante pentru nisele lor de piata. De aceea as vrea sa le enumar pe cele mai mari si cunoscute agentii de stock : Getty Images, Corbis , Jupiter Images, Masterfile si multe, multe altele... E un univers intreg! Normal ca da, as infiinta Photoland daca as da timpul inapoi! De ce? Avem o mare satisfactie cand vedem imaginile noastre in paginile revistelor sau pe panourile publicitare din cine stie ce colt de tara! Ne transformam incet, incet in fotoeditori si astfel nu ne putem plange de monotonie.



Simion Buia
www.printacademy.ro
octombrie, 2008
© Foto-Magazin.ro

Bookmark and Share

Comentarii:

gigi bula - 05 Dec 2008, ora 03:44
Raman uimit cat de inapoiati era pana sa vina , Dl. MC, nimeni nu stia nimic de fotografie, el tare in ale fotografiei facea cutii luminoase ...sic! ca sa vada tot romanu diapozitive, senzationala treaba, mai ales ca tocmai Casa Scanteii casase vreo 25 de hasselblad-uri si Publiturismul vreo 15 cam atunci cu tot cu 2 studiouri de nu prea vazuse multa lume-n occident, cu scule de te doare capu. Dealtfel vreau sa multumesc lu nea nelu si la toata gasca ca au dat de pamant cu noi, ca sa vina Dl. MC sa ne arate dia color pt publicatii si asa cu multele lor ( 30.000) de foto numa una si una sa ne lase cu gura cascata....( de altfel si min turismului cu bani fare a avut un program de " sa va aratam noi vaua cum se face un pliant" si ne-a aratat, a cumparat de la noi pe nimic sute de dia 6x6, si a facut-o un american cu un francez, dupa care a angajat un mare fotograf de la ei de acasa, de a rupt la bani binenteles si naua ne-au lasat niste celebre junghiuri, cadre cu maini taiate la marginea cadrului cu prim-plan negru ( de suparare aa) etc, mai nea MC lasa-ne ma, ne strici meseria. Vinde lu mata cu 1 dolar , si poate-si cumpara ea nikon d3x cu banii aia, si computer si lumini si spatiu si impozite. "O revista ce foloseste astfel de imagini cu greu va putea sa ceara multe mii de euro pentru o reclama in paginile ei. Incepem sa observam si la noi cum calitatea incepe sa faca diferenta, iar odata pierdut ritmul in fata concurentilor, va fi greu sa-i ajungi din urma. Aiurea, baga la greu toate porcariile pe care le varsati voi in marea afacere a globalizarii, parca daca e 1 dolar sau 5 \e vreo diferenta.

Simion Buia - 16 Dec 2008, ora 12:30
Stimate domn, din nefericire stilul dumneavoastra confuz si rauvoitor m-a pus pe ganduri. Dar cu dreptul la libera exprimare ati primit, iata, un spatiu alocat. Va solicit, pe viitor, o exprimare deontologica si atentie mare nu numai la context, ci si la text. Din punct de vedere gramatical. Va multumesc pentru aprecieri.

Stefan Bira - 25 Feb 2009, ora 21:03
Eu cunosc doi oameni minunati...M.C. si S.B.

Lasa un comentariu:

nume*:
Nu sunt permise decat mesaje cu continut relevant si in tema cu subiectul articolului.
NOTA: Campurile marcate cu * sunt obligatorii.

e-mail (nu va fi facut public)*:

website (fara http://):

comentariu*:

trimite


Aveti un articol interesant? Il asteptam pe adresa office@foto-magazin.ro. Redactia evalueaza articolele primite si premiaza cel mai bun articol publicat in luna precedenta cu suma de 50 RON.
Ultimele 5 subiecte din forum care au primit raspunsuri:

Rumoare la Pentax »
   de Nikon
   azi, la ora 13:57
Montura Fuji X »
   de Dorian
   azi, la ora 11:09
stie cineva un
program gratis de
recuperat
informatii »

   de csr
   ieri, la ora 09:03
Nuduri - Mircea
Marinescu »

   de Mircea Marine
   acum 3 zile, la ora 13:35
Obiective pentru
Sony / Minolta »

   de Dorian
   acum 5 zile, la ora 11:20

Pana acum, cei 9631 de utilizatori au scris 127084 mesaje.

 

 


Site-ul include cookie-uri. Detalii aici

Politica de confidentialitate