Flash

Cauta in Foto-Magazin:
 


Aparitii editoriale


Expunerea
[click]  

Compozitia
[click]  

Lumina si iluminarea
[click]  


O varza fotogenica
[click]  

Bill Jay Confesiuni
fotografice
[click]  

 

 

Despre fotografie, cu dragoste

(reflectii personale asupra imaginii, creativitatii si artei in general,
autor Brooks Jensen, editor LensWork, US,
aparuta in mai 2011 in Colectia de carti foto Diafragma9)

 

Exista azi peste tot carti, manuale si workshop-uri care te invata cum sa fotografiezi. Internetul e plin de surse din care poti pricepe ce rol au butoanele unui aparat foto, cum sa folosesti diafragma si care este efectul ei asupra profunzimii de camp. Toate acestea creeaza iluzia ca in fotografie cheia este una de natura tehnica. Accentul se pune pe "cu ce?" si pe "cum?".

Cartile foto din Colectia Diafragma9 sunt putin altfel, fiindca ele muta acest accent pe "de ce?" si "incotro?", discuta despre misterul creativitatii, despre pasiune, implicare si viziune personala. Sunt carti care te pot ajuta sa ajungi la un nivel superior de intelegere a fotografiei si a imaginii in general. Ele te pot ajuta sa deschizi mai bine ochii.

Sa fie lumina!
Cand am citit acum cativa ani aceasta carte, am avut senzatia unei iluminari interioare. Am inteles pentru prima oara ca fotografia nu este tocmai ceea ce credeam eu. Am simtit brusc nevoia unei schimbari radicale de macaz relativ la imaginile mele. Dupa zeci de ani de experienta, Brooks Jensen nu se rezuma la a prezenta simple eseuri disparate pe tema fotografiei, ci cartea lui este unitara. Vorbeste despre viziunea, limitele creativitatii si confuzia cu care se confrunta orice om care creeaza ceva din nimic, gratuit si aparent fara vreun scop precis, pentru pura bucurie de a celebra faptul de a vedea lumea.

 

Mara_web.jpg

© Loredana Ambrus

 

Iata ce spune autorul: "Nu prea a mai ramas nimic nou sub soare, e drept. Tehnologiile sunt ele noi, dar conditia umana fundamentala este neschimbata de mii de ani. Cam aceleasi pasiuni ne guverneaza si pe noi ca pe primul om. Cam cu aceleasi intrebari ne framantam si noi ca si stramosii nostri din vremuri imemoriale. Aceasta este si a fost mereu sursa artei cu A mare: Cine sunt? Unde ma aflu? De ce?"

LensWork
Editor al prestigioasei reviste americane de fotografie LensWork, Brooks Jensen pune la bataie in aceste pagini o experienta semnificativa. LensWork e recunoscuta azi pentru incapatanarea de a aduce inaintea publicului proiecte fotografice unitare, eseuri si interviuri, dar mai ales pentru calitatea ireprosabila a reproducerii fotografiilor. Brooks Jensen si Maureen Gallagher au fondat revista in 1992. In stil clasic american, au pornit totul intr-un garaj, iar joaca lor continua si azi. Declaratia lor editoriala este la fel de valabila si astazi: "Punctul focal al revistei noastre il reprezinta ideile mai degraba decat imaginile in sine, imaginatia mai degraba decat imitatia, precum si intelegerea limitelor fotografiei dincolo de simplul mestesug". (www.lenswork.com si www.brooksjensenarts.com)

Cartea lui Jensen este aproape un ghid practic pentru toti cei care vor sa treaca la un alt nivel de intelegere al imaginilor care ne impresoara astazi in exces. E o carte terapeutica, necesara, iar pe alocuri un dus rece care te obliga sa te repozitionezi. De ce? Pentru ca exista in fotografie un sistem de iluzii extrem de rafinat si subtil cu care ne amagim cu totii, sistem care se bazeaza pe o afirmatie pe cat de falsa, pe atat de perfida: "Fotografia e o chestie simpla". E declicul fatal ce il arunca pe orice indragostit de fotografie intr-un vartej de sentimente si emotii contradictorii care ii scot peri albi.

 

Brooks_cover.jpg

 

Sistemul de iluzii
Asa porneste deci la drum orice incepator, cu un entuziasm debordant, vecin cu naivitatea: "Fotografia e o chestie simpla". Iar sistemul de iluzii il infasoara si-l anesteziaza, ca in matasea unei panze de paianjen. Accesul la tehnica e azi tot mai facil, la fel si expunerea imaginilor. Nu a fost niciodata mai simplu sa faci poze si acest lucru nu mai este apanajul unor initiati. Prietenii din jur ne bat pe spate, ne spun ca suntem geniali si apoi ne cheama sa fotografiem la chefuri si nunti. E foarte usor sa cazi in plasa unui sistem de iluzii bazat pe ideea ca nu e mare scofala sa faci poze bune, iti trebuie doar un aparat ca lumea. Jensen trage un prim semnal de alarma aici: "Fotografia este un proces instant, accesibil maselor. Cere doar putina experienta si aparatura pe care cei mai multi si-o pot permite. Pare ceva usor. Sari din masina si creezi arta. Dar nu este deloc usor. Este seducator si frustrant, solicitant si neiertator. Este accesibila doar cu mari eforturi, dedicatie, repetitie si munca grea".

Fotografiile clare si colorate nu sunt si neaparat bune, ci fac si ele parte din sistemul de iluzii. Imi amintesc cu cata sfintenie masuram pasii pe vremuri intre mine si subiect, sperand "sa scot" si eu o poza clara cu Smena. Cand am reusit, am tras adanc in piept aerul tare al iluziei de a ma crede fotograf adevarat, ceea ce e usor cand ai treispe ani. Au trebuit sa treaca multi ani pentru a intelege intr-un sfarsit ce conteaza si ce nu de fapt intr-o imagine. Dar Jensen o spune si mai plastic: "Fotografiile - cel putin cele bune - vorbesc intotdeauna despre idei; fara idei, fotografiile sunt simple imagini. O imagine lipsita de o idee este la fel de sterila ca un paragraf lipsit de un gand. Este la fel de usor sa faci o fotografie fara continut precum este sa scrii o propozitie care nu spune nimic".

Accesibilitatea
In Romania de azi lipsesc multe lucruri, printre care lipseste si o platforma critica reala in fotografie si de aceea majoritatea se simt confortabila in sistemul de iluzii. Pe langa retete fotografice rapide, supe instant si cartofi pai congelati, oamenii mai vor pe deasupra si succes instantaneu. Aici intervine accesibilitatea, un alt termen asupra caruia Jensen trage un al doilea semnal important de alarma. Succesul majoritatii fotografilor bine platiti de azi se bazeaza nu pe atentia acordata indelung si repetat unui subiect anume, nu pe emotie, sinceritate si munca asidua, ci pe acces. Una e sa faci doi ani fotografii in scara blocului si cu totul alta e sa ai acces intr-o puscarie de maxima securitate din Sao Paolo, intr-un trib obscur din Etiopia, intre celebritatile de la Hollywood, intr-un club underground de drogati sau intr-o rezervatie, pentru a studia ritualurile de imperechere ale leilor de mare. Exista o singura mare problema - imaginile sunt atat de sincere, incat isi tradeaza mereu autorul, intocmai ca un copil care proclama in gura mare un adevar incomod in auzul tuturor pasagerilor din autobuz.

Jensen nu este un mare fotograf, in schimb e un editor foarte bun si un profesor pe cinste. E un om corect, cuminte, care vorbeste un pic prea mult despre arta si artisti pentru gustul meu. E in mod evident fascinat de Ansel Adams, care pe mine ma cam lasa rece, dar principiile pe care le traseaza in cartea lui sunt sanatoase si valide. Iar stradaniile si frustrarile lui de creator de imagini sunt perfect valabile. Experienta lui enorma, valorile in care crede si pasiunea pentru fotografie transpar din fiecare pagina. Concluzia lui e pe cat de simpla, pe atat de greu de digerat: "Odata ce a stapanit tehnica si mestesugul, orice artist trebuie sa rezolve adevarata provocare - aceea de a gasi ceva personal si de a crea din inima, cu sinceritate". Iata pragul fatal peste care trebuie sa trecem fiecare dintre noi, daca ne pasa intr-adevar de fotografie si de investitia emotionala nepretuita pe care o facem ca si creatori de imagini. Daca vrem ca intr-o buna zi fotografiile noastre sa devina semnificative si sa reziste probei timpului, se cuvine sa lasam dincolo de acest prag tot sistemul de iluzii si tot exotismul accesibilitatii in care ne-am pus increderea intr-un moment dat al evolutiei noastre.

In concluzie, cartea lui Jensen este un exercitiu de sinceritate, o cadere in realitate daca doriti. E un exercitiu la trapez, fara plasa de siguranta. Este o carte directa, practica, citibila, dar si periculoasa si subversiva, adresata curajosilor, celor dispusi sa se riste, sa schimbe ceva si in final sa se bucure de progresul facut. De citit cu mintea deschisa!

 

Cartea poate fi procurata on-line accesind aceasta pagina...

 

 

© Voicu Bojan
editor
Colectia Diafragma9

mai, 2011
Foto-Magazin.ro

 

Bookmark and Share

Comentarii:

Radu F - 30 May 2011, ora 15:32
nu scrie nici pe site cat costa...

Gelu Lupas - 30 May 2011, ora 16:17
Ba scrie. 29 de lei.

Vasile Gheorghe - 30 May 2011, ora 23:02
Am o curiozitate... Acest articol este de fapt reclama mascata pentru "Colectia Diafragma9"? Bag de seama ca da! Nu am nimic cu metoda, vizibila de la o posta, ci cu genul de ajutor gratuit, un fel de marketing disimulat... Un fel de cursa de soareci, cum sa te imbogatesti - sa faci poze reusite - in trei luni...volumul I. Volumul II, ar putea fi, codul penal si adnotat...numit absolvirea unei facultati de arte plastice. Avem atatia imgamfati fotografi pe metru patrat in Romania incat cred ca avem nevoie masiv de educatie universitara in domeniu...nu de sfaturi "curcubeu"... Imi place ideea cartii. Nu cred in sfaturi panaceu. N-ar fi rau sa-i recitim pe Roland Barthes si pe Vilém Flusser... Macar sunt de-ai nostri, europeni, si sunt si eseisti si filozofi ai imaginii fotografice.

Andrei B - 01 Jun 2011, ora 12:46
"In Romania de azi lipsesc multe lucruri, printre care lipseste si o platforma critica reala in fotografie si de aceea majoritatea se simt confortabila in sistemul de iluzii." Nimic mai adevarat !!! E suficient sa ne uitam pe forumuri, cat de multi "Stie-tot" posteaza acolo, impart sfaturi si comenteaza ironic, dar in rest... un imens gol. Toti se cred fotografi, imediat ce tin in mana un dslr, dar putini stiu sa deosebeasca o imagine buna de una proasta si sa explice DE CE lucrurile stau asa.

Ancuta T - 09 Jun 2011, ora 10:48
Eu, una, am citit si pe Barthes si pe Jensen; Jensen mi s-a parut mult mai util!

valentin c - 03 Jul 2011, ora 18:08
Cred ca ar fi timpul sa avem o platforma critica reala ,competenta si credibila daca dorim ca aceasta arta sa evolueze frumos, altfel ne afundam tot mai mult imtr-un soi de manelisti ai artei vizuale

Alex Ionut - 07 Sep 2011, ora 00:06
Sincer visez sa avem un coltz de critica real al fotografiei ... lucrez in domeniu de 4 ani si ar fi tare bine sa se creeze asa ceva...

Rausch Robert - 04 Dec 2011, ora 14:13
Am comandat si citit cartea la recomandarea unui prieten (Mike Seba), caruia îi sunt recunoscător pentru acest lucru. Indiferent de comentarii mie personal mi-a placut. Multumesc Mircea.

Lasa un comentariu:

nume*:
Nu sunt permise decat mesaje cu continut relevant si in tema cu subiectul articolului.
NOTA: Campurile marcate cu * sunt obligatorii.

e-mail (nu va fi facut public)*:

website (fara http://):

comentariu*:

trimite


Aveti un articol interesant? Il asteptam pe adresa office@foto-magazin.ro. Redactia evalueaza articolele primite si premiaza cel mai bun articol publicat in luna precedenta cu suma de 50 RON.
Ultimele 5 subiecte din forum care au primit raspunsuri:

Zvonuri despre
obiective »

   de Nikon
   acum 2 zile, la ora 14:14
Rumoare la Canon 2 »
   de Dorian
   acum 7 zile, la ora 19:34
Rumoare la Nikon »
   de Nikon
   acum 8 zile, la ora 07:24
Bancuri fara
fotografi »

   de Dorian
   acum 9 zile, la ora 18:37
Pagini interesante
pentru fotografi »

   de csr
   acum 9 zile, la ora 13:33

Pana acum, cei 9631 de utilizatori au scris 127146 mesaje.

 

 


Site-ul include cookie-uri. Detalii aici

Politica de confidentialitate