Flash

Cauta in Foto-Magazin:
 


Aparitii editoriale


Expunerea
[click]  

Compozitia
[click]  

Lumina si iluminarea
[click]  


O varza fotogenica
[click]  

Bill Jay Confesiuni
fotografice
[click]  

 

 

Cum citim fotografiile

David Hurn in dialog cu Bill Jay

Nu e corect, am fost sfatuiti, sa-ti incepi textul cu o negatie. Regulile sunt, insa, facute pentru a intari exceptia, asa incat vom incepe prin a afirma ca aceasta carte nu contine un set de instructiuni in sensul obisnuit al termenului.

Nu e vorba despre un manual referitor la modul de functionare al aparatului de fotografiat, la tipul de obiectiv recomandabil, la compozitia solutiei de developare sau la marirea imaginilor in vederea unei expozitii. Nu are, de fapt, nimic tehnic. Exista deja nenumarate asemenea carti, si inca bune, pe piata.

Este, cu toate acestea, vorba despre instructiuni, chiar daca intr-un sens mai putin obisnuit.

Rostul lor e acela de a sugera ce ar trebui sa vedem cand ne uitam la fotografii, in ce fel s-ar cuveni ele intelese si gandite pentru a-si gasi, apoi, o utilitate eficienta in viata cotidiana. Este, altfel spus, un curs de initiere in receptarea fotografiei, in principiile de baza ale acesteia si in tot ceea ce o defineste ca mijloc de expresie unic.

 

cum--citim-fotografiile.jpg

Coperta editiei in limba romana
© Voicu Bojan

 

Pe scurt, Cum citim fotografiile cauta sa afle ce este fotografia si sa demonstreze ca, in mainile unui practician iscusit, ea are toate datele pentru a deveni o unealta deopotriva complexa, pasionanta si fecunda.

Am gresi, pe de alta parte, presupunind ca aceasta carte se adreseaza exclusiv fotografilor. Fotografia este, astazi, un fenomen atat de raspandit, incat, fie ca detinem ori nu un aparat de fotografiat, suntem, vand-nevrand, consumatori de imagine. Fotografia reprezinta o constanta fireasca si inevitabila a mediului nostru vizual. Imaginile ne influenteaza vederile politice, ne amuza in clipele de relaxare, ne ofera informatie, ne ilustreaza lecturile, ne ajuta sa alegem intre un produs comercial sau altul, ne modeleaza, prin imaginatie, identitatea, ne indruma cu privire la o varietate naucitoare de subiecte, de la cum cultivi trandafiri pana la cum sa-ti construiesti singur o barca, ne indeamna la visare in galerii de arta si muzee, ne transporta in colturi de lume necunoscute, dandu-ne, uneori, ghes sa vizitam noi insine cutare loc, ne prilejuieste expeditii in abisul oceanelor, in corpul uman sau in cosmos, ne garanteaza siguranta in relatie cu bancile sau cu alte institutii care presupun o doza de risc, dar, mai presus de orice, ne ingaduie sa surprindem si sa pastram reprezentarea unui om ori a unui lucru drag.

Participam cu totii, zi de zi, la procesul fotografic in calitate de receptori, impregnandu-ne pasiv cu imaginile din jur fara a ne mai pune, in general, problema ratiunii ori a sensului lor. Putini dintre furnizorii acestora ne vor, totusi, binele. In acest caz, ca in multe altele, de altfel, un ochi (in)format constituie cea mai buna cale de aparare. Intelegind resorturile fotografiei, putem deveni un public mai inteligent si, ca atare, mai capabil sa discearna lucurile. Avem, totodata, sansa ca, astfel, sa descoperim si sa aprofundam valoarea celor mai bune dintre fotografiile intalnite. Iar, in cele din urma, ca utilizatori ai aparatului de fotografiat, o asemenea intelegere face ca straduinta de a urma exemplul marilor fotografi ai trecutului sa se vada rasplatita.

Intr-un cuvant, aceasta carte se adreseaza tuturor celor care au vazut vreodata o fotografie...

Nu ne intereseaza, aici, actul propriu-zis de creatie fotografica. Procesul a fost dezvoltat deja in ghidul nostru A fi (sau a nu fi) fotograf, volum complementar celui de fata. Forma acestei continuari adopta, ca si atunci, structura unui dialog mai mult sau mai putin virtual. Suntem prieteni de peste treizeci de ani, iar discutiile pe marginea unor asemenea probleme au fost atat de frecvente, incat este dificil, astazi, sa mai stabilim cine si cand a emis o idee sau alta. Ceea ce, de fapt, nici nu conteaza. Importanta este convingerea pe care am dobandit-o in urma conversatiilor dintre noi, respectiv cu prietenii si colegii nostri, fotografi la randul lor, cum ca principiile unei bune receptari fotografice merita, fara indoiala, atentia unui public mai larg. Nu ne ramane decat sa speram ca si cititorii acestei carti vor fi de acord.

 

David Hurn, Bill Jay

 

Editia in limba romana apare la Editura Aqua Forte, in colectia Diafragma 9, sub ingrijirea lui Voicu Bojan.
www.diafragma9.ro
comenzi@aquaforte.com
tel. 0264.433.263

Cartea poate fi comandata on-line prin formularul din aceasta pagina.

 

Redactia Foto-Magazin.ro
mai, 2013

 

Bookmark and Share

Comentarii:

Andrei Vasilescu - 12 May 2013, ora 12:02
Ar putea fi o lectura interesanta! Abia astept sa o comand si sa o citesc.

Cata Lin - 13 May 2013, ora 10:24
Recomand toate cartile din colectia "Diafragma 9"!!

dice dru - 15 May 2013, ora 02:10
"Cum citim fotografiile" - cei care se asteapta sa gaseasca in cuprinsul cartii mentionate informatii despre cum sa inteleaga mesajul transmis printr-o fotografie, sau cei care cauta sa invete cum sa priceapa ("citeasca") mesajul dintr-o imagine (ce a vrut fotograful sa transmita...), trebuie sa stie ca aceasta nu se incadreaza in categoria manualelor de fotografie. De altfel, titlul (in discrepanta cu continutul propiu-zis al cartii) l-as caracteriza prin ceea ce intelegem atunci cand afirmam ca o fotografia a fost... manipulata! Titlul original al cartii aparute in anul 2000: "On looking at photograps". Din punctul meu de vedere, este o carticica de citit inainte de culcare, in tren-avion, in transportul in comun in drum spre servici, sau pe sezlong la soare. Eventual pe plaja la mare daca va plictisiti de "mazare". Mai mult de jumatate contine notite-insemnari, iar cealalta parte (prima, in ordine cronologica) este un interviu. Adica, daca ar fi fost la televizor i-ar fi spus "talk-show" foto! (p.s. Am frunzarit-o intr-o librarie dand cate 20 - 30 de pagini si, culmea e ca pe la a zecea "saritura" am ajuns la o notita, singura care mi-a ramas un picut in memorie, care suna cam asa: "ia cartea da-i foc si nu mai spune nimanui despre ea". Cam asta-i parerea mea despre ea. Astept cu interes reactiile celor care au curajul s-o "citeasca" in intregime, da cápo al fíne: "http://www.amazon.com/On-looking-photographs-practical-guide/dp/1888803096")

Andrei Vasilescu - 15 May 2013, ora 09:16
Neasteptat de lung comentariu pentru cineva care citeste o carte din 20 in 20 pagini. Apropo, cartea are 162 pagini; de zece ori cate 20 pagini probabil ca v-au dus intr-o alta carte, din care ati extras citatul piroman?

Leontin V. - 15 May 2013, ora 13:50
Orice lectura e personala. La fel si (sa-i zicem) arta fotografica. Fiecare om are experienta sa personala, un mod propiu de a privi lumea si (medical vorbind) o perceptie personala a culorilor. Din acest motiv orice comentariu generalist e neavenit. Sunt multi autori de carti pe lumea asta. Din pacate, carti in care sa se descrie adevarata tehnica a fotografierii, in care sa fie aratate "trucuri" si moduri diferite de compozitie in ale fotografierii cam lipsesc. Adevaratii practicieni in ale fotografiei nu prea au chef sau timp de scris carti. Nu cred ca se pot face comentarii la aceasta carte decat in urma studierii ei. Cu respect pentru toti cititorii acestei reviste

dice dru - 15 May 2013, ora 14:41
:))))) Rad fiindca raspunsul la afirmatia dvs. (legat de numarul de pagini), domnule Vasilescu, il aveam pregatit inca de cand am dat drumul postarii comentariului! Stiti ce inseamna a "frunzari"? Da ca nu, la toamna, cand or fi frunze, mergeti si RASCOLITI-LE cu picioarele. "Frunzariti"! Si vedeti in ce directie o vor lua (sau, se vor duce). Adica, se vor misca in toate directiile. Nu pot spune ca am "filuit" si eu cartea chiar "in toate directiile", dar a "frunzari" o carte nu inseamna c-o faci doar intr-o singura directie (banuiesc ca dvs. o luati DOAR intr-o singura directie, "sens unic", de la inceput spre sfarsit), ci o deschizi inainte si inapoi. Deci, nu le inmultim 10 x 20! Interesent e ca-i stiti numarul de pagini, dar va grabiti sa luati la misto despre ceva ce habar nu aveti ca scrie in carte. Ati citit-o? EU, NU! N-am memorat pagina, dar e in capitolul notitelor. De dragul dvs. si pentru conformitate, voi merge din nou in librarie si-am sa va informez si al catalea rand este, chiar astazi ca tot am drum! NEASTEPT poate fi faptul ca, pentru cineva ca dvs. care se apuca sa dea lectii de scriere corecta (vezi com. de la celalalt articol), de data asta ati comis-o ca la carte. (p.s. Bine ca nu ati inmultit 10 x 30 -ca, totusi, originalul are dor 95 de pagini! \ "http://dexonline.ro/definitie/frunzari")

dice dru - 15 May 2013, ora 14:51
Leontin V., "respectul" ala se dovedeste (real) fara apropouri "medicale"! Banuiesc ca dvs. stabiliti daca ceva va este de folos de abia dupa ce cititi si ultimul punct dintr-o carte, nu? (treaba asta e logica doar daca ai de corectat niste lucrari pe care trebuie sa le mai si notezi, altfel e neavenita! Inclusiv medical vorbind.)

Andrei Vasilescu - 15 May 2013, ora 17:33
Stimate domnule dice dru, am frunzarit si eu (va rog sa verificati in DEX daca nu cumva "a frunzari" este sinonim cu "a trata cu superficialitate") lucrarea de fata si nu am dat de citatul dvs. Am gasit, in schimb, altul: "Infernul este obligatia de a asculta, la nesfarsit, artistii ratati." Pentru conformitate, verificati pagina 148. Desigur, e vorba de editia in limba romana!

Calin-Stefan Ragalie - 16 May 2013, ora 06:14
Sunt acceptate doar comentarii referitoare la subiectul articolului. Orice atacuri la persoane nu vor fi aprobate.

dice dru - 16 May 2013, ora 18:45
Asta am inteles si eu, domnule Calin-Stefan Ragalie (csr). Dar, in timp ce mie mi-ati sters comentariul in care in care-i furnizat omului informatia din carte (pag 1 5 3, randurile 11 - 10 de jos in sus), celor doi le-ati pastrat atacurile la persoana: Leontin V. "...un mod propiu de a privi lumea si (MEDICAL VORBIND) o perceptie personala a culorilor" si Andrei Vasilescu ""Infernul este obligatia de a asculta, la nesfarsit, ARTISTII RATATI."! Sau afirmatiile respective (litera mare) sunt atat de "subtile" incat doar mie-mi apar a fi atacuri la persoana? Cu ce am atacat persoana (comparativ la ce afirmatii a postat) daca i-am cerut sa se refere la carte si sa mai lase batjocura la adresa altor comentarii postate aici?!

Calin-Stefan Ragalie - 16 May 2013, ora 22:03
Acest avertisment se refera la toti cei care au comentat sau vor mai comenta. Comentariul dvs., d-le dice dru, a fost sters deoarece v-ati permis sa faceti "nesimtit" pe unul dintre comentatori care nu era de acord cu dvs. Despre alte "subtilitati", va rog sa discutam in privat.

Darius Abrudan - 17 Jul 2013, ora 16:46
Buna ziua! Doresc sa va intreb daca pot comanda din strainatate. Eu locuiesc in Suedia si nu reusesc sa ajung in tara anul acesta. Multumesc!

Lasa un comentariu:

nume*:
Nu sunt permise decat mesaje cu continut relevant si in tema cu subiectul articolului.
NOTA: Campurile marcate cu * sunt obligatorii.

e-mail (nu va fi facut public)*:

website (fara http://):

comentariu*:

trimite


Aveti un articol interesant? Il asteptam pe adresa office@foto-magazin.ro. Redactia evalueaza articolele primite si premiaza cel mai bun articol publicat in luna precedenta cu suma de 50 RON.
Ultimele 5 subiecte din forum care au primit raspunsuri:

Zvonuri despre
obiective »

   de Nikon
   acum 2 zile, la ora 14:14
Rumoare la Canon 2 »
   de Dorian
   acum 7 zile, la ora 19:34
Rumoare la Nikon »
   de Nikon
   acum 8 zile, la ora 07:24
Bancuri fara
fotografi »

   de Dorian
   acum 9 zile, la ora 18:37
Pagini interesante
pentru fotografi »

   de csr
   acum 9 zile, la ora 13:33

Pana acum, cei 9631 de utilizatori au scris 127146 mesaje.

 

 


Site-ul include cookie-uri. Detalii aici

Politica de confidentialitate