Foto tehnica

Cauta in Foto-Magazin:
 


Aparitii editoriale


Expunerea
[click]  

Compozitia
[click]  

Lumina si iluminarea
[click]  

O varza fotogenica
[click]  

Bill Jay Confesiuni
fotografice
[click]  

 

 

Motor-drive, fotografii de actiune si pareri personale

A avea sau a nu motor, aceasta ar fi o intrebare. Cateva randuri de istorie. Din 1936, Leica si Robot au facut motoare mecanice incredibile. In lupta pe piata profesionala prin 75, Canon si Nikon s-au luptat din greu. Nikon a condus mult timp in domeniu. Un motor mecanic la F2 costa triplu cat aparatul. Cutia de viteze trebuia reglata non-stop. Mi se pare, LC de la Adevarul are unul. Odata cu circuitele imprimate, apar circuite de raspuns. Aparatele mecanice comandate electronic pot comunica catre motor ca au declansat si vor trebui armate. Apar motoarele pas cu pas, fara miez /core-less: MD4 (Nikon F3) si MS1 (Canon F1). F3 costa si acum 2 treimi din F5. Canon a facut mai mult in automatizari. Si a investit mai mult in linii pentru obiective speciale. Sunt tot pe aproape!

Pentru motor exista 2 rezolvari: winder, dispozitiv care armeaza si ofera cadente sub 2 imagini pe secunda, si motor-drive, mai puternic, dar si mai scump. Acum este greu sa mai cumperi aparat modernut fara un winder. Care este o comoditate certa, dar nu poate fi vorba de a declansa rafale cu el. Poate doar la cursele de melci.

Deci motor-drive. Pare tentant, desi declansatul continuu nu asigura clisee bune, ba dimpotriva. Daca subiectul si unghiul nu sunt chiar grozave, in loc sa faci una, obtii 6 imagini proaste pe secunda. Avantaje si dezavantaje:
- Armarea manuala muta nitel aparatul de la ochi, facand sa pierzi controlul.
- Un avantaj la motor-drive este ca poti fi mai relaxat. La subiecte fugitive poti declansa fara griji. La modelele cele mai prestigioase cadenta atinge pana la 8 imagini /sec, mai mult cu Booster si /sau oglinda ridicata. Sunt si modele cu oglinda semi-transparenta, cu alte probleme. Cum e cu cadentele mari? Ca sa le realizezi trebuiesc indeplinite mai multe conditii. Folositi sursa de curent serioasa, nu baterii AA, vorba lui CSR. Cu cat capacitatea si tensiunea sursei dedicate este mai mare, cu atat creste frecventa. Si casetele trebuie sa lase filmul sa iasa: modelele Robot, care se deschid in aparat, sunt cele mai sigure.
Alta metoda ar fi sa montezi aparatul fix, cu oglinda blocata sus. Uneori e posibil la sporturi cu directia cunoscuta, unde se joaca pe poarta. Ce fotografie de actiune mai este aia cu aparat pe trepied, fara vizare. Toate cadrele facute au acelasi fundal si o singura incadrare. E preferabil superangularul in acest caz, avantajeaza primplanul.

Dezavantajele sunt mai putin evidente. In afara ca toaca filmul fara mila, ai de gat 500 gr suplimentare. Nu conteaza cand ai tele de 400. Dar cand urci pe munte da! Si zgomotul este cel putin ingrijorator. Am auzit ca la Montreal, o gimnasta romana a cazut de pe barna, cand 30 au declansat motoarele la saltul mortal. Profesionistii folosesc saci capitonati (blimp) pentru fotografii de animale. Nu poti face fotografii neobservat cu un motor-drive. In SUA, la concerte e strict interzis. Nu degeaba fotografii de actiune se fac mai degraba cu Leica silentios, fara motor.

MD4 al meu face 5 /6 clisee /secunda. Il folosesc fara probleme de 20 de ani. La unele subiecte este excelent. La fotbal poti avea mai multe clisee cu un sut de gol. Mingea vine cu 20m /secunda. La semifinala 89 CCE, Steaua – Galatasaray (4-0), Dan Petrescu a prins un sut ce a lovit intai bara dreapta, apoi bara stanga si a intrat in poarta. Am facut 7 clisee cu f: 28mm pe aparat pus in poarta, cu comanda de declansare electrica improvizata. Mingea se muta 5 metri intre cadre. Si mai interesante ar fi fost alte pozitii, intre cele facute.

Pasionatii de baschet cunosc bine site-ul www.NBA.com. Apar dispute la cos, facute cu aparat si superangular montat deasupra panoului, comandat prin radio. Aparatul nu-i chiar in siguranta acolo. I-ati vazut cum sparg placa de 28 mm din spatele inelului?

La tenis mingea merge mult mai repede cu 50m/s. Nici nu o poti umari direct. Profesionistii folosesc tele 400 la f:4 ca sa elimine fundalul si urmaresc privirea jucatorului, care anticipeaza lovitura mult mai bine ca ei. Declanseaza cu 1 /2000s inainte sa intre mingea in imagine. Orice actiune este mai elocventa cu o fractiune de timp inainte, decat cu o fractiune dupa…

Motorul este folosit si de fotografii de moda. Trecerea efemera a manechinului imbracat vaporos lasa in urma efluvii de parfum si zeci de cadre impresionate pe pelicula sau digital. Motorul poate fi foarte util pentru a realiza secvente sau supraimpresiuni, chiar pana la un film intreg. Exista si magazii de 250 imagini pentru scopuri stiintifice.

In domeniul cadentei motorului, ma indoiesc ca fotografia digitala s-ar apropia deocamdata de cea pe film. Dar va progresa cu imbunatatirea si miniaturizarea bufferelor.

Prin 75-80, cand mergeam la herghelii sa fotografiem caii, ce bun ne-ar fi fost motorul! Sigur, nu poti sa fii competitiv daca nu esti dotat cu cele necesare. Daca nu-ti pasa de film consumat si ai noroc si talent, poti obtine clisee extra-ordinare. La WorldPress Photo un mare premiu e dat de regula la cliseu adiacent incredibil: Un microbuz cu suporteri pe acoperis se rastoarna in amurg intr-un viraj, la primirea campionilor olimpici la badminton sport national in Indone-zia. Nici regizat, cliseul n-ar fi fost mai impresionant. Asa este real si veridic; realitatea depaseste fictiunea!

Anticiparea si pregatirea pot fi mult mai importante decat prezenta motorului. Iar prezenta motorului nu este uneori decisiva. Poate fi chiar un impediment. In ’98 un prieten m-a rugat sa fac poze la Mogosoaia si a aranjat la aeroclubul Clinceni. Am mers cu Dan Dinescu. De face unul prostii, poate reuseste celalalt.
Mai intai, am semnat un formular ca n-avem pretentii in caz de accident! Ne-a dus cel mai bun instructor din tara cu un avion polonez. Am insistat sa scoata usa, sa puna H-ul mare cu bare folosite cand sari cu parasuta. Nu mai zburasem special pentru fotografie. Pilotul si Dan aveau haine vatuite si caciula cu urechi. Era ora 7, in mai. Eu eram in camasa. Mi-a fost frig, ce sa zic. Am facut 7 minute pana la Mogosoaia.
Zburam la 40 mh cu 180 km/h si chiar dedesubt nu vedeam nimic, aripile erau foarte late. Pilotul venea pe sit si vira, inclinand puternic aparatul. Si il redresa sub o secunda. Dan avea F4 cu motor si f: 35mm, eu F2 fara motor cu f: 28mm. Am fost inspirat, bara orizontala era la barbie si motorul se lovea tot timpul. Dan incerca sa cadreze bine si cu motor alert n-a facut decat un cliseu per viraj. Am facut ca la tirul la talere: pac-pac la fiecare din cele 8 volte. El cu motor 8, eu fara motor 14. Era cred Ektachrome S HC 100 – 5,6 cu 1000, cu corectii. Un singur cliseu avea eroare de 1/2 treapta. Unul din clisee a iesit foarte bine. A fost folosit pe coperta dosarului pentru fonduri importante Europene destinate restaurarii complexului medieval.

Andrei Pandele

Bookmark and Share

Lasa un comentariu:

nume*:
Nu sunt permise decat mesaje cu continut relevant si in tema cu subiectul articolului.
NOTA: Campurile marcate cu * sunt obligatorii.

e-mail (nu va fi facut public)*:

website (fara http://):

comentariu*:

trimite


Aveti un articol interesant? Il asteptam pe adresa office@foto-magazin.ro. Redactia evalueaza articolele primite si premiaza cel mai bun articol publicat in luna precedenta cu suma de 50 RON.
Ultimele 5 subiecte din forum care au primit raspunsuri:

R.I.P. Aperture »
   de Dorian
   acum 3 zile, la ora 08:21
Bancuri cu si
despre fotografi »

   de Nikon
   acum 4 zile, la ora 10:55
Pagini interesante
pentru fotografi »

   de Avram
   acum 7 zile, la ora 21:09
Fashion match »
   de montecarlo
   acum 8 zile, la ora 09:17
Lytro »
   de Avram
   acum 8 zile, la ora 08:25

Pana acum, cei 9631 de utilizatori au scris 127241 mesaje.

 

 


Site-ul include cookie-uri. Detalii aici

Politica de confidentialitate