Foto tehnica

Cauta in Foto-Magazin:
 


Aparitii editoriale


Expunerea
[click]  

Compozitia
[click]  

Lumina si iluminarea
[click]  


O varza fotogenica
[click]  

Bill Jay Confesiuni
fotografice
[click]  

 

 

OBIECTIVELE CAMERELOR DIGITALE

articol sponsorizat de MGT Educational

www.mgt.ro/index.php
unic distribuitor oficial al Olympus in Romania

1. Distanta focala absoluta si echivalenta

De fiecare data cand se face referinta la obiectivul camerelor digitale, apare sintagma "echivalent cu xx pentru 35 mm". Ce-i cu aceasta echivalenta?
Distanta focala "normala" pleaca de la o constatare fiziologica: ochii umani au un camp de vedere optim de 45 - 50 grade. Redarea in fotografie sub acest unghi a obiectelor din lumea reala, creaza impresia de "familiar"; redarea sub un unghi mai mare (de 75 sau mai multe grade), este definita ca "superangular" iar redarea sub de 35 grade, ca teleobiectiv.
In ceea ce priveste aparatul fotografic, obiectivul sau proiecteaza imaginea subiectului sub forma unui con, al carui varf se afla in centrul optic al obiectvului iar baza conului in planul filmului. In mod obisniut, in baza conului se inscrie dreptunghiul/patratul reprezentat de formatul negativului. Diagnonala acestui dreptunghi exploateaza optim imaginea furnizata de obiectiv (optim = compromis intre calitatile obiectivului si pretul sau). Un obiectiv cu distanta focala de 50 mm, pe o camera foto 24 x 36 mm reproduce unghiuri de 27 grade pe inaltime, de 40 grade pe latimea formatului si de circa 50 grade pentru diagonala. Un obiectiv cu distanta focala de 100 mm, va reda cca 14 grade pe inaltimea formatului, 20 grade pe latime si 25 grade pe diagonala. Drept consecinta, se considera reproducere "normala" daca f (focala obiectivului) este aproximativ egala cu D (diagonala cadrului filmului); in genere, se considera superangular un obiectiv cu focala mai mica decat D/1,5 si respectiv teleobiectiv, un obiectiv cu focala mai mare de 1,5 x diagnonala D, toate exprimate in mm. Si totusi, de ce se foloseste "echivalent cu ..." la aparatele fotografice digitale? Pentru simplitate! Deoarece, in acest moment cel putin, pe piata se afla aparate digitale ce utilizeza captori de diferite diametre .

(pentru detalii, vezi http://www.foto-magazin.ro/fototutor/captatori/index.php )

Ori, conform conventiei: diagonala = aprox. focala, un obiectiv echivalat ca "normal" are focala diferita, in functie de captatorul din spatele sau! De exemplu:
- camera Olympus C350 are un captator cu diagonala de 7 mm (1/2,7 inch) iar obiectivul normal va avea o distanta focala de (7/44) * 50 = 7,9 mm
- camera Olympus Camedia C4000Z utilizeaza un CCD cu diagonala de 9 mm, iar obiectivul echivalent pentru unghiul "normal" va avea focala de (9/44)*50 = 10,2 mm.
- camera Olympus E-20 utilizeaza un senzor de 2/3 inchi cu o diagonala de 11,2 mm, pentru care obiectivul normal ar masura (11,2/44)*50 = 12,8 mm.
- camera Olympus E-1 este dotata cu un captator cu diagonala de 22 mm si rezulta (22/44)*50 = 25 mm.

Prin urmare, obiectivele mai sus enumerate sunt, toate, echivalente cu un obiectiv de 50 mm pe formatul 24 x 36, deoarece vor avea acelasi unghi de acoperire. In mod similar, si pentru teleobiective sau superangulare. Si, deoarece este in firea umana de a avea etaloane, iar formatul 24 x 36 mm este un astfel de etalon, a devenit curenta sintagma "echivalent cu 35 - 105 mm pentru formatul 35 mm", exprimare mult mai usor de inteles decat "7,1 - 21,3 mm" care trebuie conjugata cu diagonala captatorului aflat in spatele sau, facute cateva calcule si aflat unghiul de cuprindere.
In fotografia de mai jos sunt aratate trei teleobiective care au acelasi unghi de cuprindere relativ la formatul folosit, si, desi au focale diferite, sunt etichetate, din acest punct de vedere ca "echivalente".


Obiectivele cu acelasi unghi de camp au distante focale adaptate la diagonala formatului aparatului fotografic.


Este important de a observa ca nu am facut nici o referire la numarul de pixeli ai captorului. De exemplu, aparatele Canon EOS D30 si D60 folosesc captori cu aceleasi dimensiuni, chiar daca unul are 3 milioane iar al doilea 6 milioane de pixeli, iar un obiectiv cu focala absoluta de 50 mm, va fi echivalent ca unghi de cuprindere, cu 80 mm pe ambele modele. Pe de alta parte, un obiectiv de 50 mm la Canon EOS D30 echivaleaza cu 80 mm, iar la Olympus E-1, care are diagonala captatorului mai mica, echivaleaza cu 100 mm.
Sa presupunem ca am avea un obiectiv cu distanta focala de 50 mm, care ar putea fi adaptat la toate aparatele, digitale si argentice. In functie de formatul exploatat de aparat am obtine imagini diferite, datorita unghiului acoperit de format.


Modificarea unghiului de camp in functie de marimea formatului exploatat de aparatul fotografic pentru un obiectiv cu f=50 mm.


2. Se modifica profunzimea de camp proportional cu factorul de multiplicare?

In vorbirea curenta se utilizeaza, mai mult sau mai putin justificat si expresia "factor de multiplicare al focalei". In opinia mea, aceasta exprimare este un abuz de limbaj, deoarece utilizarea unui obiectiv de, sa zicem, 50 mm distanta focala, pe un captator digital mai mic, nu influenteaza cu nimic distanta sa focala ci doar realizeaza o decupare din unghiul de camp al acestuia. O expresie corecta ar putea fi "factor de decupare de 1/1,5" dar uneori uzul nu tine seama de norme atat de academice. Din pacate, utilizarea expresiei "factor de multiplicare al focalei" intinde fotografilor amatori o capcana - posibilitatea de a estima in mod gresit profunzimea de camp! Bazandu-se pe ideea gresita ca focala chiar se multiplica, unii sunt tentati sa introduca focala astfel "alungita" in formulele de calcul ale profunzimii de camp si obtin rezultate eronate.


Redarea subiectelor aflate in afara planului de focalizare


In imaginea de mai sus am incercat sa reprezint un obiectiv care este focalizat pe un obiect indepartat (sageata verde) si care va produce o imagine rasturnata in planul filmului sau al captorului, reprezentata tot printr-o sageata de culoare verde-inchis. Un subiect aflat mai aproape de obiectiv (sageata rosie) va determina o imagine incorect focalizata, reprezentata prin sageata rosie din planul de focalizare, mai mare decat imaginea subiectului verde, datorita difuziei de de-focalizare combinate cu un raport de reproducere ceva mai mare. Diferenta de dimensiuni dintre imaginea corect focalizata si cea incorect focalizata va fi aceeasi, pentru un obiectiv cu focala data, indiferent de cat de mult exploateaza (a se citi: "inregistreaza") dimensiunea formatului pe care-l exploateaza aparatul fotografic. Pentru formatul 35 mm, daca aceasta diferenta este de sub 0,033 mm in planul filmului, se considera ca si subiectul rosu este suficient de "clar" reprodus intr-o copie pozitiva marita de aprox. 10 ori. In cazul aparatelor digitale exista unele controverse legate de dimensiunile patei de difuzie acceptabila, pe care unii o pun in legatura cu dimensiunile fotositurilor, dar in nici un caz cu cele ale captorului.


3. Pot fi utilizate obiectivele aparatelor argentice pe aparate digitale SLR?

Desigur, pot fi utilizate! Dar, mai bine, intrebarea ar fi fost: "se atinge maximum de performanta daca un obiectiv destinat fotografiei argentice este utilizat pe un SLR digital?" La aceasta varianta de intrebare, raspunsul, pe scurt este: NU! Aparatele fotografice digitale impun utilizarea unor componente optice cu calitati ridicate, calitati pe care nu le intrunesc toate obiectivele produse pentru aparatele "clasice".
Obiectivele uzuale, destinate utilizarii pe aparate argentice, au o putere de rezolutie maxima de circa 50 - 60 perechi linii/mm. Aceasta implica faptul ca, in planul filmului, cele mai fine detalii vor fi reproduse la dimensiunea de 8 - 10 microni. Utilizarea acestui obiectiv pe un corp digital va determina o reproducere identica a detaliilor fine. In masura in care dimensiunea unui fotosit nu este mai mica de 8 microni, este perfect; daca insa fotositurile sunt mai mici - asa cum este cazul la majoritatea aparatelor DSRL, respectivul obiectiv nu va furniza suficienta informatie, deoarece cele mai mici detalii vor "acoperi" aproape doua fotosituri. Pentru a putea beneficia de intreaga "putere" a CCD-ului din aparat, utilizatorul trebuie sa utilizeze un obiectiv care sa furnizeze minimum 78 plpm pentru un fotosit de aproximativ 7 microni (optim ar fi 110 plpm!), sau mai mult, pentru fotosituri de dimensiuni mai mici. De ce nu se construiesc toate obiectivele argentice cu putere de rezolutie de aprox. 100 plpm? Din cel putin doua motive. Intai, deoarece pretul de realizare al unui astfel de obiectiv ar fi foarte mare! Lentilele componente trebuie sa fie perfect slefuite, montajul lor in obiectiv trebuie sa aiba tolerante infra-micronice, etc.
O a doua cauza deriva din celebra butada "90% din utilizatori folosesc 10% din performantele aparatelor lor". Marea majoritate a fotografiilor sunt marite de cel mult 5 ori comparativ cu formatul negativului, adica pana la 13 x 18 cm. Pentru acest raport de marire, o putere de separare a obiectivului de 25 plpm este suficienta; o valoare mai mare ramane ne-exploatata pe copia pozitiva (dar poate constitui un argument in ceea ce priveste marirea pretului!). Un principiu de marketing, probat si confirmat de multe ori, spune ca este mai profitabil sa vinzi (mult mai) multe produse cu un pret scazut decat cateva produse foarte scumpe. Desigur, astfel de obiective cu performante ridicate sunt realizate si comercializate pe piata. Dar pretul lor descurajeaza cei peste 90% din cumparatorii anterior citati.
Un alt aspect al "refolosirii" obiectivelor clasice pe aparatele digitale este cel referitor la unghiul de incidenta al radiatiei luminoase pe nivelul fotosensibil, dupa ce a traversat structura multistratificata a captatorului digital. Cu cat captatorul digital are dimensiuni mai mari, cu atat aceste probleme sunt mai pregnante. Pentru a exploata la maxim informatia luminoasa incidenta, fiecare fotosit este acoperit de o microlentila. Urmeaza un filtru anti-IR, un altul anti-moire, un filtru colorat (R,G sau B), etc. Razele care nu cad perpendicular pe suprafata, vor fi focalizate de aceste microlentile excentric fata de elementul foto-receptor, cu consecinta: scaderea randamentului, cu atat mai mare cu cat captatorul are dimensiuni mai mari.


Diminuarea randamentului de utilizare a energiei luminoase proportional cu scaderea unghiului de incidenta pe captorii digitali.

In aceasta schema se observa in mod clar diferenta de randament intre un fotosit situat in centrul captatorului si unul situat la periferie.


Exemplu de acoperire deficitara a formatului. Obiectiv Canon 75-300/4-5,6 montat pe Canon D60. (c) Dinu Lazar, www.fotografu.ro , utilizata cu permisie.

Pentru a corecta acest aspect, opticienii au gasit solutia: obiective cvasi-telecentrice, la care, in principiu, un grup posterior de lentile, determina ca radiatia emergenta sa fie dispusa sub forma unui fascicul de raze (aproape) paralele intre ele, deci perpendiculare pe captator. Pentru a putea utiliza acest tip de obiective insa, opticienii au impus un anumit diametru al lentilei posterioare, fapt care a determinat ca diametrul monturii acestor obiective sa fie dublu comparativ cu diagonala formatului captatorului.
Un alt factor care genereaza probleme in cazul reutilizarii obiectivelor "argentice" pe aparatele DSLR este cel referitor la modul de atenuare al radiatiei luminoase parazite, rezultata prin reflexia luminii incidente pe stratul fotosensibil. In lumea argentica, producatorii au plasat un strat antireflex/antihalo pe suportul filmului, ceea ce a determinat atenuarea "vigilentei" in tratarea antireflex a lentilelor posterioare a obiectivelor. Intr-un aparat DSLR, radiatia luminoasa reflectata de numeroasele interfete ale straturilor componente ale captatorului, calatoreste inapoi spre obiectiv, este reflectata de suprafata posterioara a ultimei lentile a obiectivului si ajunge iarasi la captator, intr-un mod eratic si care produce scaderea generala a contrastului si reducerea capacitatii de redare a detaliilor fine. Obiectivele proiectate special pentru camerele DSLR trateaza mult mai bine aceasta problema.


NOTA: fotografiile sistemului Olympus E-1 ne-au fost puse, cu amabilitate, la dispozitie, de firma
MGT Educational, unic distribuitor oficial Olympus in Romania,

Calin-Stefan Ragalie, 2003-2004

Bookmark and Share

Comentarii:

darken - 03 Nov 2005, ora 01:01
Imi pare rau, dar din start s-a facut o greseala: > 75 tele, < 35 superangular. Pacat.

darken - 03 Nov 2005, ora 10:29
scuze, am gresit, ora tirzie a fost de vina, nu am vazut cuvintul cheie, 'redarea'.

motanelu curios - 28 Aug 2006, ora 16:31
DA, vezi sa nu... mgt educational... e imposibil sa intri pe o parte din sub-pagini- apar tot felul de erori. Si asta de multe luni de zile. Ma intreb: cine nu are grija de propriul site, poate sa aiba grija de distributia unei asemena marci? Se vinde singura? Sa fim seriosi... Eu unul nu voi lua niciodata un Olympus (orice produs), fix din cauza neseriozitatii site-ului respectiv.

M. George - 26 Mar 2007, ora 17:10
darken cred ca nu stii sa citesti, acolo scrie 75 de GRADE si 35 de GRADE nu confunda cu MM ... si un teleobiectiv este sub 35 de grade (>35 grade), nu mai induce lumea`n eroare ;) Pacat ca nu stii sa citesti sau poate nu stii ce reprezinta gradele la un obiectiv :)

george andrei - 22 Mar 2010, ora 21:10
cum pot intra in posesia unui adaptor pentru o camera OLYPUS C2040 crie pe el EGSTON N1EFS3 - IN 230~50Hz/150mA - OUT 6,5V=2A...multumesc anticipat

Lasa un comentariu:

nume*:
Nu sunt permise decat mesaje cu continut relevant si in tema cu subiectul articolului.
NOTA: Campurile marcate cu * sunt obligatorii.

e-mail (nu va fi facut public)*:

website (fara http://):

comentariu*:

trimite


Aveti un articol interesant? Il asteptam pe adresa office@foto-magazin.ro. Redactia evalueaza articolele primite si premiaza cel mai bun articol publicat in luna precedenta cu suma de 50 RON.
Ultimele 5 subiecte din forum care au primit raspunsuri:

Noutati de la
Olympus »

   de Avram
   ieri, la ora 19:39
Bancuri cu si
despre fotografi »

   de Avram
   acum 2 zile, la ora 18:21
Pagini interesante
pentru fotografi »

   de Dorian
   acum 4 zile, la ora 16:14
canon 7d mark ii »
   de leobv
   acum 8 zile, la ora 17:25
Rumoare la Canon 2 »
   de Dorian
   acum 8 zile, la ora 16:40

Pana acum, cei 9631 de utilizatori au scris 127178 mesaje.

 

 


Site-ul include cookie-uri. Detalii aici

Politica de confidentialitate