Foto tehnica

Cauta in Foto-Magazin:
 


Aparitii editoriale


Expunerea
[click]  

Compozitia
[click]  

Lumina si iluminarea
[click]  


O varza fotogenica
[click]  

Bill Jay Confesiuni
fotografice
[click]  

 

 

Studioul fotografic - dotari minimale

Ca fotograf iti doresti sa obtii imagini de calitate maxima, atat in privinta calitatii tehnice dar si de calitate a culorii si a luminii, nu vei fi surpins sa gasesti o serie intreaga de factori si conditii asupra carora va trebui sa ai un bun control si care sa lucreze pentru tine. Este usor de imaginat faptul ca materia prima este reprezentata de lumina si orice modificare a acesteia face diferenta de calitate. Imi place sa consider si chiar cred in faptul ca singurul mediu complet controlat de fotograf este reprezentat de studioul foto. Practic nu exista mediu mai adaptabil si mai potrivit necesitatilor unui fotograf. Ai la indemana o gama foarte variata de instrumente care te pot ajuta in demersul tau creativ dar care, intelese gresit sau daca nu se incadreaza in anumite standarde tehnice calitative, pot mai mult sa incurce decat sa ajute . In acest articol nu ma voi referi la metode de manipulare si voi ramane strict la standardele tehnice si calitative de dotari.


In alegerea unei camere foto trebuie sa ai in vedere in primul rand scopul achizitionarii si tipul de fotografie pe care intentionezi sa il practici: arhitectura, moda, reportaj, produs, sport, etc. Dar prin achizitionarea aparatului nu ai rezolvat toate problemele! Esti abia la inceputul unui lung drum, astfel ai facut doar un prim pas dupa care urmeaza o alta aventura, achizitionarea obiectivelor si accesoriilor pentru camera. In cele mai multe cazuri un obiectiv bun si accesoriile aceastuia ajung sa aiba preturi destul de ridicate . Indiscutabil acestea ar trebui sa altereze cat mai putin calitatea luminii catre sensor. La achizitionarea unui obiectiv trebuie sa ai in vedere urmatoarele caracteristici: stabilizatorul de imagine, distorsiunile, aberatia cromatica, luminozitatea obiectivului, distanta focala, capacitati macro, vignetarea etc.



studio_foto_06.jpg


Un spatiu obisnuit devine un spatiu de studio prin natura constructiei (posibilitatea de obturare si controlare a luminii exterioare) si prin dotarile interioare ale acestui spatiu, dotari care tin de tehnica fotografica. Lista acestora este destul de mare, o fotografie reusita rezulta prin combinarea mai multor elemente ce nu tin doar de talentul fotografului dar si de posibilitatile tehnice ale uneltelor pe care acesta le are la indemana si nu in ultimul rand de echipa cu care acesta lucreaza (stilist, machiaj, art director etc).


Spatiul de lucru (studioul), prin definitie, trebuie sa fie protejat de orice sursa exterioara de lumina si pentru a compensa acest lucru un fotograf se foloseste de diverse sisteme de lumini. Plaja de sisteme existente pentru achizitionare este atat de variata incat practic orice necesitate poate fi pe deplin satisfacuta. Din pacate lucrurile nu se opresc aici, flash-urile de studio lucreaza in completare cu numeroase accesorii de manipulare a luminii in functie de necesitati.



studio_foto_04.jpg


Doar simpla enumerare a tuturor acestor elemente, ar trebui, in mod normal, sa convinga orice potential client de calitatea produsului final si sa justifice costurile de productie care pot fi considerate ridicate. Am incercat sa creez un tablou minimal al tuturor necesitatilor si a cerintelor presupuse lucrului in studio.
Trebuie avut in vedere ca factorul uman / profesional are o influenta primordiala, altfel spus, oricat de dotat ar fi un studio, in final, totul se bazeaza pe echipa si pe modul in care acesta stie sa exploateze acest avantaj.



studio_foto_08.jpg


Sa trecem in revista cateva tipuri de fotografii si necesitatile de studio in vederea realizarii acestora.


1. Fotografia de moda


Pentru fotografia de moda necesitatile de spatiu sunt:
- 50 mp - pentru platoul de fotografiere, cu inaltime minima recomandata 3 m,
- spatiu depozitare recuzita,
- cabina de schimb,
- baie cu dus si lavoar pentru machiaj si samponare,
- spatiu de relaxare dotat cu minibar aprovizionat,
- spatiu de discutii
- digital dark room si preview.



studio_foto_05.jpg


Dotari tehnice ale studioului:
- masa de machiaj,
- recuzita si accesorii,
- sistem de sunet,
- 3 - 4 lumini de 500 - 1000 W, cu temperatura de culoare controlabila pe toata gama de putere (noi am ales varianta Hensel Pro),
- sistem de sine culisante pentru lumini - scurteaza mult timpul consumat pentru modificarea luminilor, iar spatiu de lucru va fi mai liber decat in cazul trepiezilor pentru lumini (alegerea noastra a fost solutia Manfrotto),
- trepied studio reglabil pe cat mai multe grade de libertate,
- statie grafica cu monitor calibrat pentru previzualizare (varianta aleasa de noi este Apple cu monitor de 30 inch, calibrat),
- sistem de background-uri rapide.


Ca accesorii pentru lumini:
- honey comb grid de diferite marimi, reflectoare cu voleti (2 buc.),
- filtre de dispersie si culoare,
- soft box-uri (Photflex),
- umbrele prin transparenta albe si prin reflexie galben si auriu.


Ca necesar de personal:
- fotograf,
- asistent de fotograf,
- art director,
- stilist,
- make-up artist.


Digital Dark Room:
- 2 statii grafice cu monitoare calibrate,
- imprimanta de format mare cu posibilitati de proofing,
- instrumente de calibrare.


2. Fotografia de produs (dimensiuni mari)


Ca exemplu in aceasta categorie intra fotografiile de automombile sau de mobilier.
Diferente majore fata de fotografia de moda se observa in primul rand necesitatile de spatiu.



studio_foto_03.jpg


In acest caz vor fi necesari minim 80 mp (reprezentand doar platoul de fotografiere, cu o inaltime minima recomandata de 5 m ) la care se mai adauga restul spatiilor mentionate anterior.


In cazult dotarilor de studio de natura tehnica se remarca necesarul de lumini 3 - 8 surse (500 - 3000 W, cu temperatura de culoare controlabila pe toata gama de putere) si ca accesorii soft boxuri de dimensiuni mari ( 2 x 3 m si 2 x 5 m).



studio_foto_01.jpg


3. Fotografia de produs (dimensiuni mici)


Sunt in general obiecte ce se pot fotografia pe masa foto.
Pentru fotografia de produs pe dimensiuni mici, necesitatile de spatiu sunt in mare parte acoperite de studio. Ca dotari de natura tehnica se remarca masa fotografica (varianta Manfrotto a fost potrivita pentru cerintele noaste) la care se adauga toate elementele necesare pentru fotografia de moda.


Pentru alcatuirea unui spatiu de lucru adecvat ar trebui sa se mai tina cont si de luminile si culorile folosite in studio. De exemplu studioul trebuie sa fie vopsit in culori neutre (gri sau alb). Luminile din digital dark room trebuie sa fie becuri cu incandescenta sau neon tip D50 (5.000 K) si sa nu depaseasca ca intensitate lumina monitoarelor, iar peretii si tavanul ar trebui sa fie vopsite in gri sau culori neutre.
Lumina naturala ar trebui sa vina in cantitati constante pe decursul intregii zile de lucru.
Trebuie implementat un sistem de color management de la aparatul foto sau scanner pana la print.



Dan Comaniciu
februarie, 2008
© Foto-Magazin.ro

Bookmark and Share

Comentarii:

Ionela A. - 26 Feb 2008, ora 07:21
"Dotari minimale" ? Hai ca am ras cu lacrimi, sunt foarte curioasa cine o sa aiba acum curajul sa inceapa o astfel de afacere cu astfel de "dotari minimale" de ordinul zecilor de mii de euroi :-))) p.s. sau scopul articolului a fost altul ?

Pirneci Iulian - 26 Feb 2008, ora 08:16
In cazul in care cineva va dori sa isi faca un studio foto dupa aceste indicatii as dori sa vin cu niste observatii constructive. 1. la obiective stabilizatorul de imagine este ultima chestie necesara daca se pozeaza in studio folosind flashuri 2. lumina exterioara, din experienta stiu ca atata timp cat nu bate soarele direct pe subiect la un timp de expunere destul de scurt (1/500) nu va afecta deloc lumina exterioara fotografia 3. lumarul de lumini (flashuri) chiar si pentru un studio mic 3 sunt f putine 4 aceptabile pt chestii simple.... evident sunt cazuri in care o singura lumina este de ajuns dar si cazuri in care trebuie 6 lumini sau mai multe. 4. culoarea peretilor neutra desigur dar... sigur nu deschisa la culoare.. de exemplu in fotografiile de mai sus fundalul din stanga exte foarte aproape de peretele stang care este alb si peretele va reflecta lumina nedorita pe subiect. Daca avem distanta mare pana la pereti, respectiv tavan se poate folosi o culoare deschisa dar in cazul in care peretii sunt apropiati sunt dificultati in a controla lumina 5. sistemul de lumini culisanta poate fi f scump si chiar greu de manipulat cateodata fata de un sistem clasic cu stative, desigur are aventajul de a elibera podeaua In poza apare o blenda dar nu a fost precizata si sunt f importante blendele.

C Gilmeanu - 26 Feb 2008, ora 08:50
Asa e! Astea nu sunt dotari minimale, iar articolul nu este unul care sa raspunda intrebarilor celor mai multi dintre fotografi, deci nu este unul practic. Ionela A. are dreptate.

Ionela A. - 26 Feb 2008, ora 09:04
Asta am incercat si eu sa spun anterior, "dotari minimale" cu pantograf de peste 4000 euroi :-))) sa fim seriosi scopul articolului era din seria "sa ne dam mari" si nu era destinat amatorilor !

Dan Comaniciu - 26 Feb 2008, ora 10:19
1. (Ionela A) Articolul se chema, Studio Concept titul a fost schimbat de catre redactori sitului care au considerat probabil ca este un titlu mai adecvat. Intradevar articolul nu este adresat special amatorilor. 2. (C Gilmeanu) Articolul este unul destinat fotgrafilor semi-pro sau pro care vor sa isi decshida un studio 3. (Pirneci Iulian) - (1)stabilizatorul de imagine intra ca criteriu in alegera oricarui obiectiv fie el de studio sau nu, intadevar pentru paratele dedicate de studio nu exista obiective cu stabilizator. - (2)din exerienta ta re rog sa imi spui cate blituri de studio si aparate au un timp de sincron de 1/500 si cat costa un blitz cu sincron peste 1/200.Si as mai fi curios ce temperatura de culore folosesti la combinatia flash - lunima naturala in asa fel incat sa obtiii exact culoare produsului fotografiat. Sau poate facem numai fotografii albe negru in studio? 3.Numarul de flashuri folosite este la latitudinea fotografului eu personal nu am simtit nevoia mai mult de 3 flashuri. 4. Pereti au fost facuti albi tocmai pt a difuza lumina in cazul obiectelor f.mari, iar pentru directionarea lunimi de folosesc griduri pe softboxuri, panori negre, perdele gri 15% pe pereti…. 5.Sistemul de lumini culisante este foarte practic atata timp cat iti ofera posibilitatea de a acoperi toata suprafara studioului.Marele avantaj este ca nu se mai impiedica nimeni de cabluri si nu mai trebuie sa te gandesti cum pui stativul de lumini sa nu intre in cadru. Sunt multe lucruri intadevar care nu sau mentionat precum blende, panouri negre si altele…

Ancuta T. - 26 Feb 2008, ora 11:26
Stimati vizitatori - comentatori, mi-e teama ca ati citit superficial acest articol! Chiar din prima propozitie autorul precizeaza: "ca fotograf ...iti doresti sa obtii imagini de calitate maxima". De aici decurg doua consecinte: intai ca e vorba de fotografi profesionisti si, al doilea: fotografii de calitate. Desigur, poti organiza un mic studio, cu doua lumini, un fundal si un scaun, cum vezi in multe srl-uri care developeaza poze si au si o mica afacere. Exista o regula pe lumea asta: garbage in - garbage out! Cu doua becuri si un aparat P&S e mai complicat sa faci fotografie de reclama, pentru un autoturism, de exemplu. @ C. Galmeanu: desigur, articolul cred ca nu are ca public tinta fotografii "de duminica" ci pe cei pro, care se gandesc sa-si organizeze un studio serios.

Eugen - 26 Feb 2008, ora 15:14
Ancuta T, ai sa fii surprinsa ce pot face doua maini dibace. Sau altfel spus sunt niste oameni (si pe la noi si pe afara) care cu 2 lumini si un fundal ii fac pe multi de rusine. Oricum, felicitari proprietarului studioului din poze, pacat ca din portofoliu nu se vede ca l-ar avea. Cheers. ps: sunt curios unde sunt sofboxurile alea de 2/3 si 2/5

Radu FIzesan - 26 Feb 2008, ora 17:43
nu inteleg de ce atacati asa autorul.. aveti impresia ca fotografia la un nivel putin mai ridicat este ieftina? dragii mei.. fotografia e extrem de scumpa! da.. poate nu e nevoie de lumini culisante.. si mie mi s-a parut intial o risipa de bani. dar alea le tragi in jos si le muti mai usor decat ai tot desuruba trepiede cu lumini. plus ca nu mai sunt cabluri si picioare de trepiede in care sa te impiedici cant de misti cu aparatul la ochi. mi se pare ca dotarile chiar sunt minime! nu ai cum sa faci un studio fara cateva lumini continue (hai sa excludem culisantele) fara niste blende, o masa/cort pt produse, calculator bun, monitor bun (care nu costa 1000 de lei), etc. voua vi se pare ca se poate face asa ceva cu 2 blituri si 3 blende?

Pirneci Iulian - 28 Feb 2008, ora 07:25
(Dan Comaniciu) Timp de sincronizare, din cate stiu toate blitzurile de studio (contemporane) au timpi de sincronizare peste 1/200 inclusiv cele mai banale (cu dulie:) ) Am incercat chiar azi cu cateva tipuri si marci de flashuri de studio si merg toate peste 1/200. Nu am combinat niciodata in studio lumina naturala cu cea de flash, deoarece la un timp de expunere pe care il folosesc de regula 1/250-1/500 in studio si o diafragma 8-16 lumina naturala nu intra in calcul, inclusiv flashmetrul atribuie luminii ambientale din incapere 0% (tin sa precizez ca e o incapere luminata normal natural nu intunecata). Puteti experimenta. (am folosit: D70, D300 mod FP, sb800, pocketwizard, si ca flashuri am experimentat pe Hensel, Excella, si doua slave cu dulie) Nu stiu tot si nimeni nu stie tot, dar nu trebuie sa inducem in eroare. Am vrut sa fie un comentariu constructiv eventual o polemica civilizata.

Cristian Mihai - 29 Feb 2008, ora 10:04
Oameni buni!!! Ia uite domnule fotografu asta ce studio are.De ce sa nu ma oftic putin ca are omu asa ceva!!! CAm asa se vede din afara!!! Omu are studio! Ca nu va plac voua fotografiile lui asta e problema voastra nu a lui.Omu face ce-i place si traieste din asta spre deosebire de voi care stati toata ziua pe forumuri comentati aruncati cu jigniri in loc sa va petreceti timpul cu aparatul in mana sau sa cititi o carte de foto ceva.Daca v-as vedea portofoliile sunt sigur ca nu toti care dau din gura si pot. Eu am bagat 100.000 euro in studioul pe care il am acum si inca nu am tot ce imi doresc si trebuie.Vi se pare mult?????? Pentru unii inseamna doar o masina de lux pentru altii e vis de o viata.Sa nu credeti cumva ca fotografii care au studiouri mari le si detin ca proprietate.Platim chirie, curent, caldura etc la care adaugam un tel doua, un asistent, o masina, cheltuielile de acasa si multe altele. Ce usor credeti voi ca este!!!! Ca sa concluzionez nu cred ca veti ajunge vreodata sa aveti un studio si sa lucrati pe piata cu reviste, firme, agentii stand si aruncand cu jigniri.Si daca totusi ma insel aratati lumii ce puteti!!! Serios!!! A fi fotograf pentru un client nu este totul.Trebuie sa stii sa vorbesti, sa convingi sa te porti ca un profesionist cu oameni care sunt profesionisti.Aparatul in mana este doar inceputul.Nu inteleg de unde vine toata ura asta a voastra pe cei care au reusit de bine de rau sa faca ceva. Si va mai spun un singur lucru.Romania nu a avut fotografi mari de studio sau advertising inainte de 89.Avem mult de recuperat si multi bani de castigat ca sa ne permitem studiouri ca afara. Si o ultima remarca!!! Ce daca omu a facut articolul ca sa-si faca putin cunoscut studioul??? Aveti ideea ce cheltuieli sunt???? In afacerea asta nu te odihnesti niciodata, alergi mereu dupa clienti, te mai promovezi un pic si cand ai prins putin cheag mai iti cumperi ceva pentru studio si intretinerea cevaului costa si o iei de la capat!!! Treziti-va si nu mai jigniti oameni care nu v-au facut nimic!!!!

gabby .k - 05 Mar 2008, ora 23:04
eu sunt la inceput de drum in fotografie si nu ma pricep prea bine.Studioul arata super.imi place k este f curat si profesional.bv Dan. poti sa ai studio de mil de euro...dak pozezi citroen C1, tot degeaba :))) eu iti doresc sa il faci mai mare sa pozezi Phantomuri :)

marian deaconescu - 10 Mar 2008, ora 10:16
Articolul e binvenit, comentariile rautacioase-s in plus. Daca nu pentru altceva, atunci pentru ca naivii care cred ca e simplu sa-ti incropeshti un studio *performant* sa-shi ia gandu' de la treaba. Sunt insa si veshti bune: fotografia de produs *mare*, de exemplu acel citroen, se face mai degraba-n "natura" si nu in studio. Iar cele mai bune portrete (dintotdeauna) sunt cele facute-n ambientul familiar subiectului. Picasso a fost fotografiat indeobshte-n studio: in studioul lui... Picasso. Fotografia "de calitate"? Mda, daca vorbim de calitate pur tehnica, e cea de studio. Din fericire insa, "calitate" nu inseamna doar diafragma mica (adica wattaj mare la blitz) si zilioane de mb. Calitatea in fotografie e data inainte de toate de puterea de-a emotiona. Sh-acilea cam toata lumea-i d-acord ca cele mai *putzin* emotzionante fotografii sunt *chiar* cele de studio...

Ionela A. - 13 Mar 2008, ora 07:03
Mariane din ce pct. de vedere sunt cele mai putin emotionante fotografiile de studio ? Sunt curioasa de ce spui asta pt. ca cersetorii ii gasesti doar pe strada si aia nu-i poti baga in studio, sau ca o masina este un fier si niste cai putere si iar nu te poate emotiona intra-atat de tare precum un copil in parc la joaca ? Poti dezvolta ca tocmai vroiam sa-mi fac un studio si acum sunt tare dezamagita :-((

Draghici Christian - 17 Mar 2008, ora 17:41
mie personal chiar mi se par dotari minimale.... Ce faceti de exemplu cand vine cineva la voi cu pretentia sa-i faceti o poza pt a fi folosita ca poster cat toata fatzada unui bloc? pai acolo numai aparatul foto care are rezolutia necesara costa 30.000 de euro. mai depinde si cum definiti fotograful profesionist.... poti face poze pt albume de elevi, studenti etc sau poti face poze pt case de moda si si firme cu renume. Si mai exista si o diferentza foarte mare intre fotografie artistica si fotografie comerciala...ca artist ai nevoie de idee si inspiratie si de multe ori le pui in practica cu orice dotare tehnica, iar la cea comerciala trebuie sa faci ce vrea si cum vrea clientul....si atunci cam ai nevoie de cele enumerate mai sus.

Cristian M. - 23 Mar 2008, ora 09:56
E simplu sa iti dai cu parerea... Din practica am vazut ca daca iti lipseste ceva din cele mentionate (fara sa mai vorbim de lucruri marunte: exponometru, blende) nu poti sa spui ca ai studio. Da, ai o improvizatie care reprezinta n% dintr-un studio adevarat, dar nu e studio adevarat. Fara sa imi doresc sa atac deschis pe cineva, pe oricine, mai ales din cei care au pus mesaje aici, as mai face o observatie: daca te consideri (viitor) fotograf si iti doresti un studio adevarat, dar nu iti pui stacheta atat de sus ca in acest articol (admitand ca, financiar si obiectiv, e doar un vis), atunci mai ai multe de invatat. Daca in fotografie nu esti perfectionist, ramai amator, poate doar un amator norocos.

Alex Munteanu - 28 Mar 2008, ora 13:55
Nu as dori sa fiu considerat rautacios,invidios etc dar,Fotografia inseamna in primul rand CREATIVITATE....luati ca exemplu calendarul Pirelli 2008 ,realizat de Patrick Demarchelier. Au fost folosite: un aparat Hasselblad H2D, un exponometru, un trepied si un panou reflectorizant...NICIUN BLITZ...rezultatul il puteti vedea pe www.pirellical.com

Radu F - 01 Apr 2008, ora 13:01
cu H2D nu iti mai tirebuie studio :)) era o gluma (intr-o oarecare masura adevarata) cand tragi un fisier raw de o calitate extraordinara.. poti scoate destule detalii din umbra si cu o blenda mai faci si minuni. studioul foto prezentat aici e pt fotografie clasica, foarte p utin creativa (cunoscuta sub numele de studio) gen masini ilumintate perfect din toate unghiurile, produse pt cataloage, etc comparati poza doar de intro de pe siteul calendarului pirelli cu poza citroenului in studio.

Alex Munteanu - 01 Apr 2008, ora 14:16
Radu F, oare fotografiile din calendarul Pirelli nu sunt fotografii de produs??? "Pirellical" nu sunt albume de arta ; sunt fotografii deosebite dar nu pot fi considerate arta. Eu am dorit doar a evidentia faptul ca indiferent de cata tehnica ai dispune, CREATIVITATEA este cea mai importanta. Imi cer scuze daca am fost perceput gresit-poate ca nu am stiut/reusit exprima cat mai bine gandurile. Va rog a imi citi comentariile doar ca un punct de vedere fara nicio conotatie subiectiva sau malitioasa. Toate cele bune.

Augustin Marius - 01 Apr 2008, ora 16:52
Nu inteleg de ce s-a suparat lumea. Omul ne-a prezentat un model de studio si-atat. Cand iti proiectezi un studio trebuie in primul rand sa te gandesti ce clientela ochesti si dupa aia sa bagi banii. Cum spunea cineva, poate vrei sa faci doar poze de diploma. Din p.d.v. tehnic totusi nu inteleg de ce pardoseala este lucioasa (implicit cu reflexii nedorite, ultimul lucru de care ai nevoie intr-un studio). Poate ne lamureste autorul.

lucian C. - 18 May 2008, ora 02:03
Romanul tot roman pina nu face ceva in drum nu se simte bine. Ce aveti mai fratilor cu omul??? El a fost bine intentionat si nu cred ca a pus articolul sa se dea mare, pentru ceva publicitate poate. Tot o trageti atit cu banii si cu dotari. Va spun eu ceva si mai funny. Eu vind poze intre 18 centi si $7.5,din an in paste vind cite ceva pentru $100-$400. Am inceput comercial acum 2 ani cu un Sony F828 si 2 flashuri chinezesti de $300 dupa ceva timp. Acum shoot cu un Canon 1Ds Mark III si un 40 D, 7 flashuri Elinchrom de 500W si un Multiblitz de 1000W + toate marafeturile obisnuite dintr-un studio. Culmea le am pe toate intr-un garaj obisnuit si tot fac treaba. Procesarea o fac in PC nu Mac, pe un Quad Core de 3Ghz, 4GB RAM, 3.4 Terabyte HDD, 512 Nvidea, si tot asa, pe acesta l-am facut deasemenea din bucati. Tot va asa pe voi, ca are bani, ca se da mare, no uite ca se poate si fara bani.... Sony a cumparat un 30D, 30D un 40D, si 40D in MarkIII 1ds, stroburile chinezesti lea cumparat pe Elinchroame , si un celeron cu 512RAM si 80G, a cumparat un Quad Core. IAca eu nu am avut bani dar dea lungul a 2 ani fiecare lucru a cumparat altceva si tot asa. Investitia initiala $963 un Sony si atit. De aceea dupa aproape 20 de ani de la "revolutie"tot asa am ramas caci ne tot uitam in curtea vecinului in loc sa ne vedem de borsul nostru. Uite ca se poate si fara bani. SAnatate si lumina buna la toata lumea

VALI C - 27 Dec 2008, ora 13:46
Orice experienta in domeniul fotografic este benefica si utila pentru cei interesati,cei care sar cu critici negative doar din dorinta de asi pune in valoare talentul si capacitatile dau dovada ca nu au nici o valoare

Cornel Kraft - 13 Mar 2009, ora 14:37
Domnule Comaniciu,toata admiratia!Intotdeauna am apreciat profesionistii care au incercat si au si reusit sa creeze un stil nou.Mie mi se pare firesc ca dvs sa aveti o astfel de locatie si echipamente pe masura.Ce nu inteleg multi fotografi,este ca este ca noi ne respectam jobul si clientii!Iar daca este vorba de respect,nu poti sa inviti un fotomodel pe strada,sau un reprezentant al unei firme,pentru a prezenta produsele foto, pe o banca in parc.Eu zic ca fiecare sa-si vada lungul nasului,si sa incerce sa-si perfectioneze jobul,sa personalizeze serviciile cu responsabilitate,asta daca isi respecta meseria de fotograf.Cine nu a inteles acest lucru,ar face bine sa nu vorbeasca de acest job,ci doar sa se bucure ca are un hobby!!!Felicitari ,si succes!!!!

Stancu Emil - 09 Jul 2011, ora 19:48
Adevarul este ca, unii sunt invidiosi pai si eu am locatia buna la universitate insa trebuie investitie acolo nu gluma clar apucativa de treaba si lasati prostiile de genul ba uitel si pasta dar face foto naspa vedetiva de foto vostru si dupa sa comentati defapt ce s amai vb in ro e totul posibil tot respectul pentru acest studio sa ai asa ceva esti imens clar o zi buna.

Ionel Dulghen - 26 Nov 2011, ora 17:16
Unii dintre voi chiar sunteti invidiosi si nu cred ca ar trebui sa fiti. Omul chiar a investit si foarte bine ca isi face reclama trebuie sa-si scoata investitia. Sa fim mai buni mai ales noi fotografii...

harald r - 18 Oct 2014, ora 15:38
cata invidie se citeste din comentarii, oameni buni ce cautati aici vorbind de 2 scaune si o masa si alte solutii ieftine? se presupune ca daca ai aj pe pagina asta te ai obisnuit de mult cu ideea ca vei cheltui cam 20k euro pe treaba asta si ca nu exista solutii ieftine daca vrei sa ti faci studio..personal m a ajutat acest articol, a adaugat cateva item uri pe care le am omis cand mi am facut lista in cap si m a ajutat sa mi fac o idee mai buna despre ce este necesar in functie de stilul pe care il preferi etc. Cautati pe youtube diy-uri daca asta vi se pare scump dar indiferent de talent cu un setup ieftin nu vei face niciodata ceva la nivel profesional, daca ai un client si il bagi intr o camera minuscula de bloc la etajul 8 in care mai ai un dulap cu camasi si 2 fotolii pe care le a adus bunicul de la hunedoara cand s a mutat in bucuresti si toate rudele in sufragerie poti sa fi jarvis ca tot iti va rade in fata, si asta e cel mai mic dintre motive..

Lasa un comentariu:

nume*:
Nu sunt permise decat mesaje cu continut relevant si in tema cu subiectul articolului.
NOTA: Campurile marcate cu * sunt obligatorii.

e-mail (nu va fi facut public)*:

website (fara http://):

comentariu*:

trimite


Aveti un articol interesant? Il asteptam pe adresa office@foto-magazin.ro. Redactia evalueaza articolele primite si premiaza cel mai bun articol publicat in luna precedenta cu suma de 50 RON.
Ultimele 5 subiecte din forum care au primit raspunsuri:

Procesare prin
Lightroom »

   de csr
   ieri, la ora 21:05
Zvonuri despre
obiective »

   de Dorian
   acum 3 zile, la ora 11:29
Rumoare la Canon 2 »
   de Dorian
   acum 7 zile, la ora 08:30
Rumoare la Nikon »
   de Nikon
   acum 8 zile, la ora 10:08
procesare RAW? »
   de Nikon
   acum 9 zile, la ora 08:38

Pana acum, cei 9631 de utilizatori au scris 127209 mesaje.

 

 


Site-ul include cookie-uri. Detalii aici

Politica de confidentialitate