Fotolocatii

Bill Jay Confesiuni
fotografice

Muntii Rodnei - Romania Salbatica

Umerii imi sunt apasati din ce in ce mai greu de rucsacul care desi destul de mic parca ar fi incarcat cu pietre de moara. La urma urmei, aparatele foto nu or avea ele forma pietrelor de moara, insa la greutate se aseamana uneori, mai ales dupa o zi intreaga de umblat pe potecile muntelui. Soarele s-a ascuns demult dupa creste, insa lumina mai este cat sa vedem poteca ce urca abrupt creasta Ineutului, iar mai apoi coboara de partea cealalta pana in Saua Gajei de unde ne asteapta un drum forestier pana la refugiul nostru de pe Varful Negru. Pare simplu, insa ajungem cu greu inapoi aproape de miezul noptii. Oboseala este insa atenuata de cerul incredibil de senin ce se etaleaza deasupra noastra si de amintirea unui apus de soare cum numai pe crestele muntelui poti vedea. Ne bagam in sacii de dormit cu un singur gand in minte, dupa patru ore de somn o vom lua de la capat...

Creasta Rodnei - Vedere dinspre Varful Ineu

Lacul Lala Mica - Rezervatia Bila - Lala

Asa se termina prima zi a proiectului Romania Salbatica, inceput in Muntii Rodnei, proiect ce isi propune fotografierea celor mai interesante si spectaculoase zone din toate cele 28 de arii naturale protejate importante ale Romaniei, constituite in 13 Parcuri Nationale, 12 Parcuri Naturale, 2 Geoparcuri si o Rezervatie a Biosferei. Prima zi a fost una fructuoasa care mi-a permis sa revad o parte din creasta Rodnei pe care o strabatusem in urma cu cinci ani. Tura foto din aceasta zona s-a axat in special pe fotografierea crestei si a peisajului alpin specific. Prima etapa s-a concentrat pe zona rezervatiei Bila-Lala, unde, pe langa lacurile glaciare Lala Mica si Lala Mare, am cautat sa gasim si o planta rara si endemica pentru acesti munti, opaitul Muntilor Rodnei. Cautarea a avut succes si desi era pe la sfarsitul perioadei de inflorire, am mai putut gasi cateva exemplare viguroase pe care sa le fotografiem. Cu siguranta insa ca partea cea mai interesanta a zonei o constituie creasta, care, vazuta de pe varful Ineu, se desfasoara in toata splendoarea ei. Tura nu a fost deloc usoara, deoarece pentru intoarcerea pana la refugiu a trebuit sa parcurgem mai bine de doua ore de traseu, in cea mai mare parte pe intuneric, iar a doua zi de dimineata a trebuit sa ajungem pana sa rasara soarele pe malul lacului Lala Mica.

Creasta Rodnei - Varful Pietrosu

Varful Pietrosu - Vedere spre Borsa

A doua zona in care ne-am deplasat a fost zona varfului Pietrosu, 2303m, cel mai inalt din masiv si din Carpatii Orientali. Aici obiectivul era fotografierea varfului si a tronsonului de creasta din zona lui si fotografierea coloniei de marmote din Caldarea Iezerului. Daca prima parte a misiunii a fost destul de usoara, mai ales dupa antrenamentul din primele zile, marmotele au fost mai greu de abordat. Fotografiasem aceste animale interesante de mai multe ori in Alpi, insa, asa cum ma asteptam, acestea nu au mai fost la fel de prietenoase si aici. Colonia se stabilise pe o limba de grohotis ce coboara din Creasta Alba pana aproape de Lacul Iezer, iar pentru ca valea este destul de adanca, soarele ajunge aici aproape de ora 11, cand lumina este destul de tare. Si daca asta nu ar fi fost un impediment major, zilele de weekend au adus numerosi turisti galagiosi in jurul lacului care au cam pus in garda animalele. Timp de doua dimineti am stat impreuna cu marmotele pentru a surprinde cateva cadre reusite, insa rezultatele nu au fost chiar pe masura asteptarii. Asta insa nu m-a impiedicat sa ma bucur inca o data de aceste animale dragute. Daca dimineata ma prindea la marmote, seara eram tot pe creasta, unde, dupa cateva reprize de ploaie, am avut parte si de un curcubeu spectaculos, dar si de o incarcare electrostatica a atmosferei. Dupa fiecare fulger, fiecare fir de par capata propria lui vointa si se zbarlea intr-un mod inedit, spre deliciul privitorilor din jur.

Marmote in Caldarea Iezerului

Lacul Lala Mica - Rezervatia Bila - Lala

Am redescoperit cu placere acest masiv, cu turistii lui de calitate, adevarati oameni ai muntelui, dar, din pacate, si cu grupuri de picnicari mai putin montaniarzi si mult mai galagiosi. Totodata am aflat si care sunt problemele cu care se confrunta parcul, de la turismul de masa si de weekend si pana la braconaj, probleme pe care o sa le aducem si inaintea voastra o data cu lansarea site-ului dedicat acestui proiect.

Opaitul Muntilor Rodnei - Rezervatia Bila - Lala

Creasta Rodnei - Saua cu Lac

Trebuie sa le multumesc in primul rand celor de la Administratia Parcului care au fost foarte deschisi si cooperanti in realizarea acestei ture, incepand cu Doina Jauca, directorul parcului, continuand cu Claudiu Iusan, biolog si Ioan Muntean, sef paza, si incheind cu rangerii Ghita si Grigore, cu totii niste oameni deosebiti. Deasemenea trebui sa amintesc aici si pe Marius Gruia, reporter Radio Romania Antena Satelor, care a ajutat la promovarea proiectului si a facut transmisii in direct de la fata locului si nu in ultimul rand pe Radu Pop, un fotograf ce lucra la un alt proiect in aceasta zona si un bun montaniard cu care am impartit cateva ture, mai ales pe cele nocturne. Nu pot sa uit nici ajutorul pe care mi l-au dat un grup de montaniarzi aradeni pe care i-am intalnit pe varful Pietrosu si care mi-au oferit o sticla de apa dupa ce eu o dadusem pe a mea unor copii care urcau pe varf pe o caldura inabusitoare. Asa este pe munte, cu totii suntem prieteni.

Creasta Rodnei - Varful Pietrosu

Urmatorul parc de pe lista noastra este Semenic - Cheile Carasului, unde vom pleca la finalul lunii august si unde ne vom concentra atentia asupra spectaculoaselor Chei ale Carasului, asupra golului alpin si a padurilor virgine de la Izvoarele Nerei, dar si asupra unor pesteri din zona. Pana atunci insa, va las sa va bucurati de imagini.

Drumuri bune si poteci insorite!

Galeria de imagini - >

Bookmark and Share

Comentarii:

Andrei Pandele - 04 Sep 2010, ora 14:50
Foarte frumos tur intr-un loc minunat si fotografiile dvs sunt reusite. Un curcubeu magnific, ma mir ca nu ati apucat si un cadru mai larg. Singurul punct de criticat ar fi poza 16, cu 2 marmote. Are o dominanta albastra puternica, vezi culorile din poza 17. Pentru o imagine wild-life nu conta atmosfera.

Geul Lupas - 04 Sep 2010, ora 18:10
Wow, ce vreme faina ati prins!

Dan Dinu - 06 Sep 2010, ora 14:28
Multumesc pentru comentarii. Intradevar imaginea cu marmote este mai rece, mai ales fata de cealalta in care lumina a mai incalzit un pic, chiar daca era ora 11 si deja era tare. Din pacate zona in care stateau marmotele nu permitatea fotografierea in lumina mai calda. Vremea a fost intradevar excelenta si a oferit momente spectaculoase mai ales in timpul furtunii si dupa. Curcubeul nu se preta la un cadru mai larg deoarece compozitia nu permitea inluderea intregului arc de cerc, iar pe locul in care stateam mai erau si ceva elemente antropice pe care le-am evitat. Curand vor fi disponibile si imaginile din Semenic - Cheile Carasului, cel de-al doilea parc vizat in proiect.

Ion Sanduloiu - 07 Sep 2010, ora 09:36
Da, marmotele sunt intr-o zona umbrita, dar fotografia este buna, lumina una reala pe munte. Foarte bune fotografiile!

tatuu m. - 03 Nov 2010, ora 18:10
imi plac pozele . nu stiam de ele. nu mai conteaza acum detaliile - au iesit bine per ansamblu. AP ?!! pe cind un tur prin munti pentru combaterea "concurentei" ? bineinteles cu bilet de voie de la nevasta. si cu ceva mai de dofta decit eternul d200 nu ?!! tatuu m

Cabana Croitor - 21 Jan 2011, ora 00:18
Daca ajungeti in Rodnei Cabana Croitor are usa deschisa pentru fiecare drumet pentru gazduire. http://rotundapas.webs.com/

rJpGAIraJBqWSGgdrss - 11 Jul 2012, ora 08:34
Ne bucuram ca si altii dpoesecra ( redescopera) m-tii Cinderel dpdv MTB-istic. Noi am facut-o la mijlocul anilor '90, batand trasee de drum forestier gen Gura Raului ch.Cibinului Paltinis Santa Rasinari, Paltinis pas Muncel Rozdesti pas Buceciu v.Jidoaia Voineasa cataractele Lotrului Ob.Lotrului Tartarau v.Frumoasei pas Steflesti Sadu, Tilisca Rod P-na Sibiului Jina SUgag Sau de drum de caruta gen Jina Crint pe culme, coborare prin Crint Sau de poteca gen pas Muncel Canaia vf. Cindrel pas Steflesti vf. Steflesti Tampele ob.Lotrului sau alta data din vf. CIndrel pe Platoul Diavolului pana la Oasa E drept ca in ultimii ani am fost mai rar ultima oara in 2008 Ne bucuram sa aflam ca incep sa fie mai multi cei care bat muntii pe doua roti . Radu Mititean Clubul de Cicloturism Napoca Cluj-Napoca

Lasa un comentariu:

nume*:
Nu sunt permise decat mesaje cu continut relevant si in tema cu subiectul articolului.
NOTA: Campurile marcate cu * sunt obligatorii.

e-mail (nu va fi facut public)*:

website (fara http://):

comentariu*:

trimite

Aveti un articol interesant? Il asteptam pe adresa office@foto-magazin.ro. Redactia evalueaza articolele primite si premiaza cel mai bun articol publicat in luna precedenta cu suma de 50 RON.
Ultimele 5 subiecte din forum care au primit raspunsuri:

fotografi »

de Nikon
   acum 3 zile, la ora 07:37

Pana acum, cei 9631 de utilizatori au scris 127121 mesaje.