Tutorial

Cauta in Foto-Magazin:
 


Aparitii editoriale


Expunerea
[click]  

Compozitia
[click]  

Lumina si iluminarea
[click]  


O varza fotogenica
[click]  

Bill Jay Confesiuni
fotografice
[click]  

 

 

Despre diafragma

Diafragma este un subansamblu al obiectivului aparatului de fotografiat, destinat dozarii debitului fluxului luminos ce patrunde in camera obscura. Terminologia anglo-saxona foloseste termenul "aperture" care deriva din latinescul "apertus" (gaura, deschizatura).
Primele modele de aparate de fotografiat utilizau o paleta in care erau practicate orificii de diferite diametre; culisarea paletei permitea utilizarea unui orificiu sau al altuia, in functie de luminozitatea subiectului.



diafragma_paleta.jpg


Modelele ulterioare de aparate de fotografiat au recurs la un disc excentric fata de axul optic al obiectivului, disc in care erau practicate orificii de diferite diametre. Deoarece se asemana ca montaj butoiasului de la prisoale, a fost denumita "diafragma revolver". La periferia discului se afla un palpator ce patrundea intr-o incizura pe pe circumferinta discului, in scopul de a asigura coaxialitatea orificiului si a obiectivului si care, totodata, impiedica deplasarea accidentala, de unde si termenul de "stop".



diafragma_revolver.jpg


Modelele de obiective construite incepind cu secolul XX utilizeaza o diafragma realizata din mai multe lamele metalice (in forma de menisc) si care se suprapun partial la periferie, in scopul de a lasa un orificiu in centru. Printr-un sistem de parghii si articulatii, diametrul orificiului liber poate fi marit sau micsorat prin manevrarea unui inel exterior, aflat pe obiectiv si, de aceea, denumit "inel al diafragmelor".



inel_diafragme.jpg


Intrucat acest tip de diafragma se comporta in mod asemanator irisului ochiului uman, acest tip constructiv este numit si "diafragma iris".



diafragma_partial_inchisa.jpg


Pentru a micsora distorsiunile in perna sau in butoi ale sistemului optic, diafragma se aseaza intre lentilele obiectivului, ideal in centrul optic. Acest deziderat este irealizabil la obiectivele zoom, la care distanta focala momentana variaza si, o data cu ea, si centrul optic.
Spre deosebire de diafragma revolver, diafragma iris se poate inchide la orice valoare cuprinsa intre cea maxima si minima, motiv pentru care termenul "stop" a fost inlocuit cu "full stop".


Functiile diafragmei
1. Rolul major al diafragmei este de a regla debitul fluxului luminos care patrunde prin obiectiv in camera obscura si impresioneaza substratul fotosensibil in perioada de timp cat obturatorul este deschis.
Diafragma, impreuna cu timpul de expunere definesc complet expunerea necesara pentru a impresiona corect un substrat de o sensibilitate data.


Intrucat aparatele fotografice utilizeaza obiective de diferite distante focale, pentru a usura determinarea parametrilor de expunere, s-a introdus parametrul "indice de diafragma" si care reprezinta raportul dintre distanta focala (f) a obiectivului si diametrul irisului (D) si care se noteaza "f/D".


De ce s-a introdus acest parametru?
Sa facem urmatoarea experienta: intr-un carton in format A5, decupam un orificiu, in centru, de aproximativ 50 mm. Ducem la ochi acest carton, in asa fel incat sa privim prin orificiul practicat si departam si apropiem cartonul de ochi, intr-un interval de 15 - 30 cm. Ce observam? Cand cartonul perforat este mai apropiat de ochi, campul vizibil prin degajarea practicata este mai mare, si invers, cand este indepartat de ochi, campul vizibil este mai mic. Daca vom evalua acest experiment luind in considerare doar o celula fotosensbila de la nivelul retinei, constatam ca se poate descrie un con, cu baza la nivelul orificiului decupat in carton si cu varful in celula fotosensibila. Daca deplasam cartonul aproape de ochi, conul va fi mai larg, iar iluminarea celulei fotosensibile va fi mai mare. In schimb, daca incepartam cartonul de ochi, conul va fi mai subtire iar iluminarea unei celule fotosensibile va fi mai redusa.
Revenind la fotografie, sa consideram urmatoarele doua obiective: obiectivul A, cu f = 200 mm si a carui diafragma este deschisa la 50 mm (in rosu in schema de mai jos), si obiectivul B, cu f = 100 mm si cu diafragma deschisa tot la 50 mm (in albastru).



doua_obiective.jpg


In cazul obiectivului A, indicele de diafragma va fi 200/50 = 4 si se noteaza "f:4" (deoarece, in acest caz, f = 200 mm); in cazul B, indicele de diafragma va fi 100/50 = 2 si care se noteaza "f:2" (deoarece, in acest caz f = 100 mm). Pentru ca debitele luminoase sa fie identice, la obiectivul B va trebui inchisa diafragma pana la 25 mm, caz in care indicele de diafragma va deveni 100/25 = f:4. Prin utilizarea aceluiasi indice de diafragma, in conditii identice de iluminare, prin obiectiv trece un debit egal de lumina, indiferent de distanta focala a obiectivului folosit.


Valorile standardizate ale diafragmei
Dupa cum mentionam mai sus, rolul esential al diafragmei este de a doza debitul fluxului luminos ce traverseaza obiectivul si ajunge la receptorul fotosensibil. Se considera ca modificari ca dublarea sau injumatatirea debitului luminos servesc suficient de bine scopurile fotoografului. Tinind cont de faptul ca diafragma are o deschidere circulara si ca debitul luminos care o traverseaza depinde de suprafata orificiului diafragmei, rezulta ca dublarea debitului este proportionala cu o ratie de 1,4 aplicata diametrului deschiderii.
Invers, injumatatirea debitului luminos este rezultatul micsorarii diametrului diafragmei cu 1/1,4
In lumina acestei dovezi matematice, se utilizeaza un sir de trepte de diafragme, care nu respecta riguros progresia de 1,4 dar care s-au impus in practica si sunt universal folosite:



F:1; 1,4; 2; 2,8; 4; 5,6; 8; 11; 16; 22; 32; 45; 64 etc.


Nu exista nici un obiectiv care sa posede intregul sir de diafragme de mai sus. Imaginati-va un teleobiectiv de f = 300 mm, care, pentru a avea indicele de diafragma f:1 ar trebui sa aiba o lentila frontala cu diametrul de 300 mm! Sau un obiectiv al unui aparat digital, cu f=8 mm care, pentru a avea o diafragma de f:64, trebuie sa poata inchide lamele diafragmei pana la un orificiu de numai 125 microni! Tehnic, aceste performante sunt realizabile, dar comercial lucrurile sunt privite altfel.


La o privire superficiala, unii ar putea spune ca indicii mai mari ai diafragmelor ar corespunde unor diafragme mai deschise. Gresit! Pentru a putea include cifrele necesare pe inelul de diafragme, producatorii de obiective renunta la inscriptionarea numaratorului fractiei, asa incat in loc de "f:8" scriu doar "8". Daca insa scriem corect si comparam f/8 cu f/16, devine evident care valoare este mai mare si care este mai mica.


Diafragma maxima pe care o poate realiza un anumit obiectiv poarta numele de luminozitate si, impreuna cu distanta focala intra in "eticheta" de prezentare, de exemplu Tamron f=90 mm f:2,8. Pentru obiectivele zoom se specifica luminozitatea la capetele intervalului focal, de exemplu: Canon EF-S 18-55 mm f:3,5-5,6. Daca este notata o singura cifra, de exemplu: Canon EF 70 - 200 mm f:2,8 inseamna ca luminozitatea este constanta pe intregul interval focal.


2. Diafragma si profunzimea de camp Teoretic, pe o fotografie va fi reprodus perfect clar doar acea regiune a subiectului aflata in planul de focalizare. Zonele aflate mai aproape sau mai departe de planul de focalizare vor fi reproduse mai mult sau mai putin difuz, in fuctie de pozitionarea lor in raport cu planul de focalizare. Practic insa, deoarece capacitatea discriminativa a ochiului uman este relativ limitata, vom percepe ca fiind suficient de clar reproduse in fotografie si obiectele situate putin in fata planului de maxima claritate cat si pe cele situate putin in spatele planului.
Profunzimea de camp reprezinta distanta dintre un plan apropiat si un plan indepartat, de la nivelul subiectului fotografiat, interval in care reproducerea pe copia pozitiva a diverselor detalii este acceptabil de clara.


Profunzimea de camp depinde de o serie de factori:
a) limita considerata acceptabila a petei de difuziune; pentru formatul 135 am aratat ca aceasta este, pe negativ, de 0,025 - 0,03 mm, iar pentru formatul lat (120), pata de difuziune acceptabila este considerata 0,05 mm; dimensiunea petei de difuzie este direct proportionala cu profunzimea de camp;
b) distanta focala a obiectivului folosit - aflata in relatie invers proportionala cu profunzimea de camp;
c) distanta de fotografiere - aflata in relatie direct proportionala cu profunzimea de camp;
d) indicele de diafragma utilizat - aflata in relatie invers proportionala cu profunzimea de camp; la deschideri mari ale diafragmei, profunzimea de camp este redusa iar, pe masura ce se inchide diafragma, profunzimea de camp creste; caracterul ondulator al luminii determina insa aparitia difractiei la trecerea prin prin diafragme foarte inchise, fapt care afecteaza reproducerea clara a subiectelor. De aceea, utilizarea de diafragme foarte inchise altereaza claritatea detaliilor.


Obtinerea diafragmei de lucru
Pentru aparatele cu vizor lateral, inchiderea diafragmei la valoarea de lucru se poate efectua in orice moment premergator declansarii.
Pentru aparatele cu vizare prin obiectiv (SLR) insa, inchiderea diafragmei inainte de reglara claritatii pe subiectul ales, determina ca in vizor sa apara o imagine intunecoasa, ale carei detalii sunt foarte greu observabile. Fotograful trebuia sa regleze claritatea, sa ia aparatul de la ochi pentru a inchide diafragma la valoarea de lucru si apoi sa vizeze din nou. Un subiect in miscare rapida era de mult pierdut! De aceea a fost nevoie de eforturi de proiectare a unor modele de diafragme automate.
O prima incercare de automatizare folosea doua inele pentru diafragma: primul inel, care deplasa un opritor, se ajusta inainte de reglarea claritatii. Fotograful ducea aparatul la ochi si regla focalizarea observind o imagine luminoasa, data de obiectiv la deschiderea maxima. In momentul in care focalizarea era cea dorita, se rotea "orb" un al doilea inel, care inchidea efectiv diafragma pana la opritorul potrivit din timp. Intrucat utilizatorul facea in prima faza o "preselectare" a diafragmei, acest model a fost numit "diafragma cu preselectie".


Modelele ulterioare au inaintat cu un pas pe calea automatizarii. Inchiderea diafragmei se realizeaza prin actionarea unei parghii prin intermediul butonului declansator al aparatului; aceasta parghie apasa o tija ce aduce diafragma la valoarea de lucru cu doar cateva fractiuni de secunda inainte de deschiderea obturatorului, dupa care un resort deschide din nou diafragma la valoarea maxima. Aceste modele poarta numele de "diafragma automata".


O data cu perfectionarea aparatelor fotografice si cu inglobarea exponometrului TTL in aparat, deoarece diafragma era complet deschisa pana imediat inainte de declansare, s-au aplicat metode de comunicare intre obiectiv si aparat. Diafragma electrica este o diafragma automata care, in plus, transmitea corpului aparatului fotografic valoarea aleasa de utilizator, pentru a se putea calcula timpul de expunere adecvat subiectului vizat. Acest model de obiective se recunoaste dupa aparitia unor contacte electrice aurite situate pe montura posterioara a obiectivului, care - desigur -, corespund unor contacte similare din montura pentru obiectiv a corpului aparatului.



contacte_electrice.jpg


In ultimii ani, in obiectiv au fost incluse micromotoare de actionare a diafragmei la valoarea de lucru, iar recent, unele modele de obiective au renuntat la inelul de diafragme! Alegerea unei diafragme se face automat sau cu ajutorul unui selector de pe corpul camerei iar valoarea se afiseaza pe un afisor electronic si/sau in vizor.



Calin-Stefan Ragalie
martie, 2007
© Fotomagazin.ro

Bookmark and Share

Comentarii:

Andrei Pandele - 04 Mar 2007, ora 11:31
Gand la gand cu bucurie, doctore. Tot de astazi : http://www.fotomagazin.ro/weblogap/archives/2007/03/contradictii_in.html#comments Multumesc.

Gherghel Musat - 04 Mar 2007, ora 12:47
Un articol super. Cand crezi ca le stii pe toate, este ceva care poate completa puzzle-ul. Multumiri!

Dan Antaluta - 06 Mar 2007, ora 21:40
Felicitari, acest articol ar trebui citit de toti pasionatii de fotografie indiferent de ce aparat detin.

Alin B. - 07 Mar 2007, ora 10:55
Un articol foarte util. Toata stima pentru asta. Si ca o sugestie pentru un viitor tutorial, daca imi este permis, ar fi o tema legata de obiective: (ob cu focala fixa, tele, zoom-uri, ob cu AF, MF, auto/manual zoom.

Andrei Baciu - 07 Mar 2007, ora 18:40
Si eu iti multumesc! :)

ciprian sofineti - 07 Mar 2007, ora 22:00
eu as avea doua intrebari in completarea articolului, 1. care este explicatia fizica pentru faptul ca profunzimea de camp variaza in functie de deschidre ; 2. de ce apare vignetarea cand diafragma este deschisa .

Calin-Stefan Ragalie - 17 Mar 2007, ora 21:37
1. Imaginati-va fluxul luminos (ce trece prin obiectiv si apoi converge in focar) ca pe un con, cu baza la nivelul diafragmei si varful pe planul filmului. Un plan paralel si apropiat de planul focal taie conul si descrie un cerc (pata de difuzie). Daca inchizi diafragma, conul va avea o baza mai mica, deci si sectiunea cu planul paralel va fi mai mica. Pata de difuzie mai mica echivaleaza cu o imagine mai clara. 2. Vignetarea optica este inerenta oricarui sistem optic si e direct proportionala cu unghiul de camp. La diafragme deschise se utilizeaza si zonele periferice ale lentilelor, grevate de aberatii optice mai putin corectate comparativ cu zonele centrale iar vignetarea se insumeaza cu acestea. La diafragme mici, vignetarea nu dispare, devine doar tolerabila.

ciprian sofineti - 22 Mar 2007, ora 07:53
Multumiri!

andrei condoros - 12 Apr 2007, ora 11:06
foarte util articolul, mi-a lamurit multe din intrebarile ce mi-i le pusesem inainte de a-l fii citit. as avea insa o intrebare, avand in vedere ca sunt la inceput in ale' fotografiei, sunt curios cum pot realiza acele fotografii de contrast , clare-difuze, in care personajul principal este bine conturat iar fundalul aproape sau complet difuz ?? exista anumite setari universal valabile ??? merci anticipat

Calin-Stefan Ragalie - 12 Apr 2007, ora 11:22
Cred ca te referi la obtinerea unui camp de profunzime cat mai ingust. Pentru a obtine asta: a) folosesti diafragma cea mai mare, b) folosesti focala cea mai lunga c) a + b

Lorena B - 09 May 2007, ora 17:44
good

Cretu Mihai - 17 May 2007, ora 13:59
Articolul este foarte bun si va felicit! As dori sa stiu de la dumneavoastra sau de la cititorii mai priceputi ce efecte pot da utilizand shutter speed si aperture la un SLR ..am un canon EOS3000V si abia m-am apucat de fotografie. Va multumesc

broke baloc cristoff - 16 Jul 2007, ora 23:08
:((( nu inteleg..la mine la nici unul nu iese..am un tamron zoom 100-300 cu diafragma incepand de la 5 la 32, si diametru de 55mm...100/55 nu da 5...sau defapt ce inseaman D??nu diametru obiectivului?

Gavrila Armando - 31 Aug 2007, ora 20:48
Super......am 15 ani si sunt foarte pasionat de fotografie si acest tutorial este foarte bine realizat si am inteles.S-a elucidat dilema.Chestia asta era un mister pentru mine.

Axel Morisson - 12 Oct 2007, ora 19:58
Cred ca d se refera la diametrul DESCHIDERII irisului si nu la diametrul obiectivului ( lentilei). In cazul obiectivului Tamron, " diafragmele" de la 5 la 32 sunt de fapt f:5 .. f:32, corespunzand faptului ca deschiderea diafragmei poate fi intre 1/5 f minim, adica 100/5=20 mm , ce mai mare deschidere, si respectiv 300/32= 3,75 mm.Deci d sau D = deschiderea irisului; comparatia din articol cu dimensiunea lentilei era pentru a explica de ce nu este posibil sa existe obiective cu focala foarte lunga avand "diafragme" mari, de exemplu un tele de 300 mm , cu diafragma de unu ar insemna sa aiba un " iris" cu deschiderea de 300, si deci si diametrul lentilei de 300 ( sau mai mare, pentru a tine seama si de grosimile " lamelor" obturatorului. Multumim pentru un articol bine scris, clar, concis si ..foarte practic!

core vasile - 23 Dec 2007, ora 01:18
Depth of Field Control 1. Wider Aperture = Shallow DOF 2. Closer to Subject = Shallow DOF 3. Longer Lens = Shallow DOF 4. Larger Sensor = Shallow DOF luat dintr-un traning foto cu 350D. sunt de fapt 4 factori care influenteaza DOF, autorul enumernad doar 2, cred ca e util sa-i enumeram pe toti.

Alex A - 19 Feb 2008, ora 13:54
Interesant si cu aspect istoric.Ft putin explicat DOF si foarte inconsistent.E vreun articol pe site care sa explice mai detaliat fenomenul?(deci e Depth Of Field -- s-a format in limba engleza si asa il foloseste toata lumea -- aviz amatorilor pt care xerox = aparat de fotografiat acte)

Calin-Stefan Ragalie - 19 Feb 2008, ora 16:26
@ Alex A.: termenul consacrat in limba romana este totusi "profunzime de camp" si a fost introdus cu mult inainte de actuala "moda" de a americaniza orice si cat mai mult. Conform dictionarului Merriam-Webster, adjectivul "inconsistent" inseamna: [fapte sau afirmatii] contradictorii, ilogice, incoerente si nu "insuficient" cum credeti. Diafragma este doar unul dintre factorii care influenteaza profunzimea de camp. Acest subiect merita tratat intr-un articol separat. Multumim pentru vizita!

razvan marin - 03 Mar 2008, ora 22:18
@ Alex A: parerea mea este ca mai bine ne-am preocupa de insusirea cunostintelor din spatele unor termeni si nu de denumiri pompoase in engleza. Tocmai din lipsa acestor cunostinte s-a ajuns si la fenomenul "xerox" de care mentionati. (si ca sa fim bine intelesi sunt un bun cunoscator al limbii engleze) Un articol foarte bun domnule Catalin, astepam si altele si nu ezitati sa va exprimati cat mai romaneste posibil.

lavinia panait - 15 Jul 2008, ora 11:29
Am fost de curand la un centru de service cu aparatul de fotografiat canon A620. mi s-a spus ca acesta are diafragma blocata si de aceea ecranul este negru mereu (adica nu se vede nimik). reparatia consta doar in manopera (deblocarea diafragmei) si costa 200 lei. mie mi se pare cam mult avand in vedere ca nu e de inlocuit nici o piesa. as vrea sa consult si alte service-uri insa nu stiu pe unde sunt. daca ma puteti ajuta cu o informatie. va multumesc .

giovany foto - 27 Jul 2008, ora 18:15
frumos discurs....toti cei kre vor sa invete despre fotografie...au fff mult de invatat...mai ales daca au un aparat profesional....in fotografie mereu ai ceva de invatat...ESTE O ARTA

Mircea Stoica - 25 Sep 2008, ora 02:09
Excelent articol, abia acum am dat de el dar mi-a raspuns complet la intrebarile legate de indicele de diafragma, mai ales dupa ce am facut si eu calculele legate de suprafata cercului etc. O singura dilema am: daca de exemplu Canon 70-200 are 2.8 pe toata plaja focala, deci la 200mm are diametrul diafragmei de 71.5mm (deci fizic atat se poate deschide diafragma), de ce nu se poate deschide la fel de mult si la 70mm? Ar insemna un f:0,98, deci ar putea fi Canon 70-200 f:1-2,8 (fizic este posibila aceasta deschidere din moment ce atat se deschide la 200mm).

dan d - 13 Oct 2008, ora 20:28
o informatzie foarte interesanta, mai ales pentru cei care nu prea intzelegeau despre asha ceva. deci multzumim mult shi mai ashteptam...

Adrian P - 10 Nov 2008, ora 22:10
f. bun

Valentin Iordache - 16 Dec 2008, ora 21:26
Multumim! Foarte bun.....

Florin Mara - 03 Jan 2009, ora 00:46
Super articol. Multumesc Dnu Catalin. De curand mi-am pus in cap sa imi cumpar o camera foto DSLR si ca sa aleg varianta cea mai buna, trebuie sa stiu dupa ce criterii sa o caut. Si iata ca de aici am inceput sa mai inteleg cum e cu optica la aceste aparate. Sper sa mai existe si alte articole asemanatoare. Succes in continuare si la multi ani!

Cristi B - 11 Feb 2009, ora 20:40
Dupa multe cautari sa ma documentez despre fotografie, am gasit in sfarsit un Dictionar si tutorial in acelasi timp, lucru care sa fiu sincer nu ma asteptam.Felicitari pt ideea de a creea "un ABCdar" si nu numai pt toata lumea care impartaseste aceasta pasiune.Multumesc pt tot d-nu Calin

dan sava - 04 May 2009, ora 08:20
foarte interesant, s-a mai rezolvat o dilema.

George C. - 26 Aug 2009, ora 13:02
Salut. Am si eu o intrebare. Ce inseamna "treapta EV"? Ma intereseaza sa fac mai multe fotografii folosind aceeasi diafragma dar cu timpi de expunere diferiti. Daca aparatul meu nu are "bracketing", cum imi pot da seama cu cat trebuie sa modific timpul de expunere pentru a echivala + sau -1EV? Exista pe undeva vreun raport ceva intre aceste doua elemente? Multumesc.

Calin-Stefan Raglaie - 26 Aug 2009, ora 16:15
EV vine din engleza, de la Exposure Value si inseamna 1 indice de expunere (IE). 1 IE inseamna: dublarea timpului de expunere (de la 1/500 la 1/250) sau deschiderea diafragmei cu o treapta (del 5,8 la 4) sau dublarea sensibilitatii (de la ISO 100 la ISO 200). Actionarea pe oricare dintre parametrii enuntati va produce acelasi rezultat: dublarea gradului de innegrire a peliculei argentice. Similar si pentru digital.

barau nicolae lucretiu - 01 Oct 2009, ora 15:07
la mai mare sefu!!!!!!!

Adrian Adrian - 01 Dec 2009, ora 18:23
Stie cineva un service pt un obiectiv cu diafragma blocata?

Calin-Stefan Ragalie - 01 Dec 2009, ora 18:35
@Adrian Adrian: viziteaza pagina: http://www.foto-magazin.ro/forum/viewtopic.php?p=88771&highlight=service#88771

Bogdan B - 23 May 2011, ora 08:37
salut diafragma trebuie sa fie simetrica? am luat un pentacon 4/200 cu 6 lamele dintre care una e mai lenesa si se formeaza un hexagon cu o latura mai mare. afecteaza cu ceva? multumesc

Calin-Stefan Ragalie - 23 May 2011, ora 10:27
Neaparat! Pe de o parte, lamela "lenesa" da voie ca mai multa lumina sa ajunga pe film sau senzor; al doilea, apar aberatii optice datorita irisului deformat.

Bogdan B - 23 May 2011, ora 11:04
:( ce poate cauza asta? obiectivul e ca nou. e un fir de praf intre lamele? ma gandesc sa il desfac, dar nu stiu cat de complex este, am experienta 0. totusi nu sunt nici anti-talent.

DDDD dddd - 16 Oct 2011, ora 20:47
Foarte bun acest text!Eu acuma incep sa invat despre acest lucru si chiar m-a ajutat sa inteleg mai bine camera video pe care at. cand am luat-o prima oara in mana si m-am jucat cu diafragma (f4,f1,f11...),white balance,cu filtrele...habar nu aveam ce is.Incercati sa corectati greselile de scriere din text.

Calin-Stefan Ragalie - 16 Oct 2011, ora 21:04
@ D (cu multe majuscule si minuscule) multumim pentru aprecieri! Nu stiu la ce greseli va referiti...

Tocu Costin-Marius - 09 Nov 2011, ora 16:17
Foarte util acest articol. L-am citit cu placere si incep sa mai inteleg cate ceva din misterele aparatelor DSLR. La mai multe.

liviu florea - 11 Nov 2011, ora 20:28
va salut! o intrebare: in articol ati notat cu "f" distanta focala... si in exemplul dat acesta era folosit in calculul indicelui de diafragma... de ex pt unul din obiective A, 200/50=indice diafragma, notat cu "f:4". sunt ceva cam confuz... va rog niste lamuriri. multumesc!

Calin-stefan Ragalie - 12 Nov 2011, ora 17:25
Pentru a marca luminozitatea, se folosete un raport dintre focala si diametrul lentilei frontale. In cazul dvs., f:4 inseamna 50 mm pentru lentila frontala a unui obiectiv de 200 mm sau 12,5 mm pentru unul cu distanta focala de 50 mm.

geno butnaru - 28 Nov 2011, ora 10:58
multumim pentru tenacitatea si rabdarea de a raspunde tuturor intrebarilor pe o durata de 4 ani si jumatate (pana acum) si iarasi multumim pentru expunerea abc-ului aparatului de fotografiat pana si celor de 15 ani care se trezesc cu un DSLR in mana si apreciaza greutatea si luciul lentilelor. Apropo va rog un articol despre tratamentul antireflex al lentilelor si intretinerea acestora.

calin catalin - 12 Feb 2012, ora 01:01
felicitari pentru profesionalismul si simplitatea cu care ati formulat explicatiile! un subiect delicat, greu de inteles mai ales pt cei mai putini tehnici, dar extrem de important. bravo!!!

Florin T - 01 Nov 2012, ora 18:40
Salut, O intrebare legata de focus. Tinand cont de faptul ca atunci cand "se focuseaza" imaginea se misca lentilele in interiorul obiectivului, nu se modifica si distanta focala? Daca e o intrebare stupida, sper sa fiu iertat. Stima,

Calin-Stefan Ragalie - 01 Nov 2012, ora 19:40
Da, se modifica. Se poate observa in filme, cand se schimba planul de focalizare de pe un personaj pe altul si apare ca o mica modificare a unghiului de cuprindere. Desi producatorii obiectivelor cintematografice sunt foarte atenti la aceasta schimbare, uneori nu este compensata perfect.

Eugen Mezei - 27 Sep 2013, ora 16:45
Bogdan: Este posibil ca sub aceasta lamela sa fie o pata de ulei care o lipeste de cealalta pe care aluneca si astfel ea nu se deplaseaza pina la deschiderea maxima. Ar fi o varianta, o consider mai putin probabila. Alta varianta ar fi ca gaura din lamela prin care trece tija pe care pivoteaza sa sau largita sau sa fie data un pic mai incolo decat ar fi trebuit. Vorbim pina la urma urmei de un obiectiv RDG, poate ca asa a trecut el in fabrica la controlul de calitate. Se intampla chiar si la unele obiective japoneze. Cantitatea de lumina care va trece mai putina din cauza asta este infima. Chiar si la dia ar fi cu spatiu berechet in toleranta de expunere a filmului. Poate (dar numai poate) vei observa in petele de diafragma (bukeh) o forma usor deformata, nu va fi un hexagon perfect echilateral.

Virtosu Ioana - 12 Mar 2014, ora 17:57
De la F1,4 pana la F11 scade de 12 ori. Nu inteleg cum pot calcula aceste dimensiuni clasice ale diafragmei. ( cum calculez mai exact ).

Emil Sabau - 14 Oct 2016, ora 01:05
Lamelele diafragmei la aparatul meu NIKON s6100 nu se inchid si deschid complect, fiind nevoit sa le actionez manual. De altfel aparatul lucreaza foarte bine. Ce trebuie sa fac ?

Adrian - 13 Jun 2017, ora 16:27
Buna ziua, chiar foarte profi articolul, am o mica intrebare daca ma poate ajuta cineva. Daca am un obiect sau o persoana care se afla la o distanta mare de aparatul foto si fac 2 cadre cu un obiectiv fix de 35 mm, primul cadru folosesc diafragma f1.8 cu focalizare intr-un singur punct central, iar al doilea cadru f11.....stiu ca daca diafragma este inchisa campul de profunzime va creste ....intrebare este urmatoarea unde voi avea mai multe detalii la f1.8 sau la f11 pe acel punct de focalizare folosit? Adica pot folosi pentru obiecte indepartate si o diafragma deschisa? nu ma intereseaza restul pozei daca este clara sau nu, vorbesc STRICT de acel punct de focalizare central acolo ma intereseaza cat de sharp este fotografia doar in punctul unde se face focalizarea...? Va multumesc.

Lasa un comentariu:

nume*:
Nu sunt permise decat mesaje cu continut relevant si in tema cu subiectul articolului.
NOTA: Campurile marcate cu * sunt obligatorii.

e-mail (nu va fi facut public)*:

website (fara http://):

comentariu*:

trimite


Aveti un articol interesant? Il asteptam pe adresa office@foto-magazin.ro. Redactia evalueaza articolele primite si premiaza cel mai bun articol publicat in luna precedenta cu suma de 50 RON.
Ultimele 5 subiecte din forum care au primit raspunsuri:

Zvonuri despre
obiective »

   de Dorian
   azi, la ora 11:29
Rumoare la Canon 2 »
   de Dorian
   acum 4 zile, la ora 08:30
Rumoare la Nikon »
   de Nikon
   acum 5 zile, la ora 10:08
procesare RAW? »
   de Nikon
   acum 6 zile, la ora 08:38
Bancuri cu si
despre fotografi »

   de Avram
   acum 7 zile, la ora 20:18

Pana acum, cei 9631 de utilizatori au scris 127208 mesaje.

 

 


Site-ul include cookie-uri. Detalii aici

Politica de confidentialitate