Tutorial

Cauta in Foto-Magazin:


Aparitii editoriale


Expunerea
[click]  

Compozitia
[click]  

Lumina si iluminarea
[click]  


O varza fotogenica
[click]  

Bill Jay Confesiuni
fotografice
[click]  

 

 

Utilizarea etalonului gri pentru corectarea balansului de alb

Utilizarea unui aparat foto digital in modul AWB (Auto White Balance) implica determinarea automata a temperaturii de culoare; procesorul camerei foto evalueaza scena si aplica un mod de prelucrare al imaginii care, de multe ori este corect, dar nu intotdeauna.
Situatia devine delicata in cazul fotografiei de produse, unde redarea exacta a culorilor acestora este extrem de importanta, de exemplu in cazul reproducerii fotografice a lucrarilor de arta.


Nu intotdeauna avem la dispozitie luminile perfect etalonate pentru a ajusta, in camera, temperatura de culoare adecvata. Iar uneori camera foto aflata la dispozitie, nu ne permite ajustarea fina a temperaturii de culoare. Cum procedam?


Recurgem la utilizarea unui card gri, care serveste drept martor. In combinatie cu un program de prelucrare a fotografiilor (in cazul nostru Adobe Photoshop), putem ajusta balansul de alb, salvam setarea si o putem aplica tuturor imaginilor inregistrate in conditiile similare.


Pentru acest articol am utilizat un etalon gri, furnizat de Dynaphos si camera foto digitala Canon G10, pusa la dispozitie de F64. Am utilizat blitzul incorporat in camera si, in mod intentionat, am modificat balansul de alb (Shadow, in acest caz). Evident ca imaginea rezultata nu este multumitoare, tonurile fiind prea reci in comparatie cu tabloul, iar imaginea usor subexpusa.



etalon_gri_01.jpg


Avind la dispozitie un etalon de gri 18%, ajustam redarea culorilor prin utilizarea comenzii Image -> Adjustments -> Levels...



etalon_gri_02.jpg


Se deschide o fereastra prin care putem ajusta, printre altele, albul, griul si negrul.
Pentru moment, ne intereseaza nivelul gri-mijlociu, asa incat facem clic pe pipeta de gri, aflata in coltul dreapta-jos a ferestrei.
Dupa selectarea pipetei, facem click in zona unde este reprodus cardul gri-mijlociu.



etalon_gri_03.jpg


Imaginea se modifica, iar culorile se apropie de realitate!



etalon_gri_04.jpg


Trebuie doar sa ajustam nivelele de alb si de negru...



etalon_gri_05.jpg


... ceea ce este practic reproducerea identica a tabloului:



etalon_gri_06.jpg


Deoarece (presupunem) ca avem un intreg set de fotografii realizate in aceste conditii si care trebuie ajustate, vom salva aceasta setare, cu un nume si intr-un director / subdirector pe care trebuie sa-l definim...



etalon_gri_08.jpg


In acest fel, am realizat un punct de referinta, asupra caruia putem, eventual, aplica nivele de ajustare pentru a obtine imagini cat mai aproape de realitate.


O a doua fotografie, a aceluiasi tablou, asupra careia am aplicat ajustarea nivelului de alb anterior salvata (si incarcata pe calea Image -> Adjustments -> Levels... Load) este redata mai jos (inainte si dupa).



etalon_gri_07.gif

 


Alte tutoriale Photoshop ->





Articol sponsorizat de:


Dynaphos.jpg

si



 


Calin-Stefan Ragalie
mai, 2009
© Foto-Magazin.ro

Bookmark and Share

Comentarii:

Vasile Mihai - 03 Jun 2009, ora 11:33
Perfect! Multumiri.

Ancuta T - 18 Oct 2009, ora 19:06
Foarte clar acum, multumim!

sam art - 28 Nov 2009, ora 09:44
Nu vreau sa par carcotas dar care e diferenta daca fac direct nivelul de alb si de negru? Problema principala mi se pare tenta de culoare care poate modifica imaginea pina la a deveni "alta" pictura, departe de original si nu sunt convins inca de respectarea culorilor.

Calin-Stefan Ragalie - 28 Nov 2009, ora 10:12
Problema cea mai delicata este etalonul de alb si respectiv negru. In situatii obisnuite, putem utiliza o coala alba de hartie, dar in cazurile in care redarea culorilor trebuie sa fie perfecta, nu! Hartia este aproximativ alba si are un grad de reflexie al luminii de circa 80% cu variatii de la un producator la altul, intr-un grad destul de mare pentru a compromite reproducerea exacta.

Boldut Sebastian - 27 Aug 2010, ora 05:55
Multumim pentru tutorial dar exista o metoda muuult mai precisa si mai corecta. vi-o pot arata. email sboldut@yahoo.com si multe alte tutoriale prezentate aici care sunt bunicele duc la rezultate...tot bunicele.exista si ``foarte bun``

Alex Burda - 03 Sep 2010, ora 21:21
Interesant dar contrastul final este excesiv și cu multe supraexpuneri ceea ce s-ar vedea pe histograma finală. Problema pleacă de la rama aurie a tabloului care este supraexpusă pe roșu iar pipeta nu rezolvă acest lucru. O soluție ar fi să reglezi nivelul de alb pe fiecare culoare Ón parte fără pipetă. Histograma ar arăta mai bine și ai scoate din ecuație supraexpunerea roșului. Sau și mai bine, Óntr-un program care știe să facă asta, aplică un Recovery pentru luminile supraexpuse și apoi echilibrează manual culorile pe histogramă. Nici nu ai mai avea nevoie de pipetă și card gri.

Lasa un comentariu:

nume*:
Nu sunt permise decat mesaje cu continut relevant si in tema cu subiectul articolului.
NOTA: Campurile marcate cu * sunt obligatorii.

e-mail (nu va fi facut public)*:

website (fara http://):

comentariu*:

trimite


Aveti un articol interesant? Il asteptam pe adresa office@foto-magazin.ro. Redactia evalueaza articolele primite si premiaza cel mai bun articol publicat in luna precedenta cu suma de 50 RON.
Ultimele 5 subiecte din forum care au primit raspunsuri:

Rumoare la Sigma »
   de Nikon
   azi, la ora 20:12
Sony pregateste
ceva »

   de Nikon
   acum 2 zile, la ora 12:07
Procesare prin
Lightroom »

   de csr
   acum 4 zile, la ora 21:05
Zvonuri despre
obiective »

   de Dorian
   acum 6 zile, la ora 11:29
Rumoare la Canon 2 »
   de Dorian
   acum 10 zile, la ora 08:30

Pana acum, cei 9631 de utilizatori au scris 127211 mesaje.

 

 


Site-ul include cookie-uri. Detalii aici

Politica de confidentialitate