Tutorial

Cauta in Foto-Magazin:
 


Aparitii editoriale


Expunerea
[click]  

Compozitia
[click]  

Lumina si iluminarea
[click]  


O varza fotogenica
[click]  

Bill Jay Confesiuni
fotografice
[click]  

 

 

Tehnologia de stabilizare a imaginii la Canon

In mod sigur, toti fotografii au realizat de mai multe ori fotografii neclare datorita miscarii. Miscarea subiectului fotografiat sau tremuraturile mainilor fotografului, in conjunctie cu un timp de expunere relativ lung, duc aproape cu certitudine la fotografii miscate.


Cand apar fotografiile neclare?
Fotografiile neclare apar fie din cauza miscarii subiectului, fie a camerei fotografice in timpul expunerii. In continuare ne vom ocupa de miscarile camereri fotografice in timpul expunerii.


Una dintre situatiile frecvent producatoare de fotografii neclare este utilizarea unui obiectiv cu distanta focala lunga. De exemplu, acceasi amploare a miscarii obiectivului, va produce dare de doua ori mai lungi la un obiectiv cu focala de 100 mm comparativ cu un obiectiv de 50 mm.
O a doua imprejurare apare cand subiectul este slab luminat; pentru o expunere corecta, este nevoie de crestera timpului de expunere si, automat, a riscului de imagini miscate.


In fine, o a treia situatie, mai rar intalnita, este aceea in care fotograful (si camera) se afla in vehicole in miscare; vibratiile vehicolului se transmit catre camera si afecteaza claritatea imaginii.


Cum prevenim aparitia imaginilor neclare?
Cea mai sigura metoda de a preveni aparitia imaginilor neclare este folosirea unui trepied (sau, cu unele restrictii, a unui monopod). Nu intotdeauna insa este posibila instalarea unui trepied; uneori nu este loc, alteori nu este voie sau, in fine, nu este timp. Dar, de cele mai multe ori... am uitat trepiedul acasa!
O alta solutie este utilizarea de lumini suplimentare, de exemplu blitzuri, putind astfel folosi timpi mici de expunere, care nu predispun la fotografii miscate. Utilizarea luminilor suplimentare insa, distruge sau altereaza atmosfera luminii naturale.


In scopul obtinerii de fotografii clare chiar si in conditii dificile, Canon pune la dispozitia fotografilor obiective cu stabilizare de imagine, I.S. (Image Stabilization). Primul obiectiv cu stabilizare produs de Canon a fost EF 75 - 300 mm f:4 - 5,6 IS USM in 1995. De atunci, Canon a realizat 32 obiective IS, noi sau variante perfectionate.


Cum functioneaza un subansamblu IS?
Obiectivul IS dispune de doi senzori piezoelectrici (deseori denumiti si giroscopici), care detecteaza bascularile in directia stanga-dreapta si respectiv in directia sus-jos ale axei optice ale obiectivului (viteza unghiulara).




Informatiile furnizate de acesti senzori sunt utilizate de un microprocesor incorporat in obiectiv, pentru calcularea amploarei deplasarii unui grup optic flotant din structura obiectivului, in asa fel incat sa compenseze miscarea iar imaginea sa fie proiectata exact in aceeasi pozitie.


EF_1855_3556_stabilizat.jpg

Schema constructiva a sistemului IS la obiectivul
Canon EF-S 18 - 55 mm f:3,5 - 5,6 IS


EF_70200_28_stabilizat.jpg

Schema constructiva a sistemului IS la obiectivul
Canon EF 70 - 200 mm f:2,8 IS USM


De regula, sistemul IS intra in actiune doar cand butonul declansator este apasat pe jumatate si realizeaza compensarea tremuraturilor in mai putin de o jumatate de secunda.


obiectiv_stabil.jpg


In conditii normale, o expunere scurta
permite obtinerea de imagini clare.


obiectiv_miscat.jpg

In cazul timpilor lungi de expunere, tremuraturile
camerei conduc la obtinerea de imagini neclare.


obiectiv_stabilizat.jpg

Sistemul IS intra in actiune si compenseaza tremuraturile.


Cat de eficienta este tehnologia de stabilizare a imaginii in obiectiv?
Ca regula generala cand se fotografiaza din mana, se recomanda a nu folosi timpi de expunere mai lungi decat inversul distantei focale a obiectivului (in mm); de exemplu, cand utilizam un obiectiv de 50 mm, timpul maxim de expunere sa fie 1/50 sec, iar in cazul unui obiectiv de 200 mm, timpul maxim de expunere sa fie 1/200 sec. Aceste valori sunt recomandari generale; timpii de expunere pot fi mai lungi decat cei recomandati, pentru unele persoane sau pot fi inca prea mari daca fotograful este obosit.


eficienta_canon_70_200_28.jpg

Sporul de incidi de expunere la obiectivul
Canon EF 70 - 200 mm f:2,8 IS USM


In materialul de prezentare al obiectivului EF 70 - 200 f:2,8 IS USM, Canon arata ca, pentru distanta focala minima se obtin fotografii clare chiar si la timpi de expunere de 1/10 sec (in loc de 1/80 sec conform regulii de mai sus), iar pentru distanta focala maxima, se obtin fotografii clare si la 1/25 sec, in loc de 1/200 sec, adica un castig de cel putin trei trepte de expunere.


Avantajele stabilizarii in obiectiv
Fiecare obiectiv are o constructie particulara, astfel incat plasarea grupului flotant IS este optimizata pentru fiecare model. De asemenea, grupul de lentile care realizeaza stabilizarea sunt astfel calculate incat sa determine calitati optice maxime pentru fiecare obiectiv, fix sau zoom.


Pe langa compensarea tremuraturilor, obiectivele IS aduc si alte avantaje:
- fotograful vede in vizorul SLR imaginea stabilizata,
- o imagine stabilizata in vizor poate fi incadrata mult mai corect,
- pe o imagine stabilizata, punctul si planul de focalizare este mai usor de observat,
- imaginea stabilizata in vizor permite observarea mai usoara a momentului decisiv si declansarea corecta,
- viteza de autofocalizare sporeste, deoarece senzorul de autofocalizare exploateaza o imagine stabilizata,
- multe dintre obiectivele IS Canon dispun de un comutator prin care stabilizarea este aplicata doar miscarile pe verticala (Image Stabilizer mode 2). Astfel se pot fotografia subiecte in miscare (panning), in care subiectul este redat clar, iar fundalul neclar, pentru a sugera miscarea.


Tehnologia Hybrid IS
S-a observat din practica faptul ca, in macrofotografie, fotografiile sunt frecvent neclare, chiar daca se respecta regula 1/f, dar ca rata de succes creste daca se foloseste un timp de expunere cu 1 - 2 trepte mai mic decat cel recomandat.
Spre deosebire de fotografia din mana cand subiectul este aflat la distanta relativ mare de obiectiv, iar miscarile de translatie pot fi neglijate, in proxifotografie si in fotografia macro miscarilor de basculare (ale obiectivului) li se adauga cele de translatie (in planul senzorului), ambele produse de tremuraturi ale aparatului tinut in mana in timpul fotografierii.


Hybrid_IS.jpg

Miscari de basculare si translatie
intalnite in fotografia macro


Pentru a detecta si cuantifica miscarile de translatie, Canon a introdus un nou senzor, care masoara acceleratia prin translatie, alaturi de senzorii de detectie ai miscarii de basculare, prezenti la obiectivele IS.


Hybrid_IS_2.jpg

Ponderea miscarilor de basculare si de translatie
in functie de raportul de reproducere.


Algoritmul de prelucrare al informatiilor furnizate de acesti senzori a fost perfectionat si s-a obtinut o compensare optima, pentru ambele categorii de miscari.
Tehnologia Hybrid IS a fost incorporata in obiectivul Canon EF 100 mm f:2,8 L Macro IS USM.

 



Articol sponsorizat de
F64 Studio

Canon EOS 60D

 


© Calin-Stefan Ragalie
aprilie, 2011
Foto-Magazin.ro

 

Bookmark and Share

Comentarii:

sorin t - 11 Jun 2011, ora 15:10
fratilor astia chiar sint buni s-au gindit bine si chiar e fezabil face banii si ce sa mai zic profesionisti acum compenseaza si chiar miscarea pentaoglindei in fiecare poza chiar si pe trepiedru numai trebuie un trepiedru cu giroscop il ai in obiectiv ? OK

Lasa un comentariu:

nume*:
Nu sunt permise decat mesaje cu continut relevant si in tema cu subiectul articolului.
NOTA: Campurile marcate cu * sunt obligatorii.

e-mail (nu va fi facut public)*:

website (fara http://):

comentariu*:

trimite


Aveti un articol interesant? Il asteptam pe adresa office@foto-magazin.ro. Redactia evalueaza articolele primite si premiaza cel mai bun articol publicat in luna precedenta cu suma de 50 RON.
Ultimele 5 subiecte din forum care au primit raspunsuri:

Bancuri cu si
despre fotografi »

   de Dorian
   ieri, la ora 10:30
Pagini interesante
pentru fotografi »

   de Avram
   acum 2 zile, la ora 19:04
Sony pregateste
ceva »

   de Ancuta
   acum 4 zile, la ora 12:26
Nuduri - Mircea
Marinescu »

   de Mircea Marine
   acum 4 zile, la ora 10:28
Bancuri fara
fotografi »

   de Nikon
   acum 4 zile, la ora 07:37

Pana acum, cei 9631 de utilizatori au scris 127121 mesaje.

 

 


Site-ul include cookie-uri. Detalii aici

Politica de confidentialitate