Tutorial

Cauta in Foto-Magazin:
 


Aparitii editoriale


Expunerea
[click]  

Compozitia
[click]  

Lumina si iluminarea
[click]  


O varza fotogenica
[click]  

Bill Jay Confesiuni
fotografice
[click]  

 

 

Compensarea autoexpunerii

Autoexpunerea este calculata de procesorul camerei foto, in functie de cantitatea de lumina care traverseaza obiectivul, valoarea ISO stabilita de utilizator, eventual si de diafragma aleasa (in modul cu prioritate de diafragma) / timpul de expunere (in modul cu prioritate de timp de expunere). Procesorul calculeaza timpul de expunere si/sau diafragma de lucru. De regula, procesorul analizeaza lumina de pe intregul cadru (metoda evaluativa), dar utilizatorul poate seta camera sa acorde o importanta mai mare luminii din centrul cadrului (cu pondere centrala) sau doar zonei din centru (spot).


In majoritatea cazurilor, masurarea evaluativa a expunerii produce imagini corect expuse. Exista insa si situatii in care aceasta ofera date gresite.


1. De ce esueaza autoexpunerea?
Sistemul de masurare a autoexpunerii nu stie ce cadru trebuie sa fotografieze. Acesta va genera acele valori pentru diafragma, respectiv timp de expunere, in asa fel incat cadrul global sa prezinte o innegrire medie de 50%


Iata patru situatii des intalnite in practica, in care autoexpunerea da gres aproape constant:
- un subiect, de exemplu o persoana, este fotografiata in contralumina, sau este situata in fata unui fundal alb, luminos; in acest caz, procesorul stabilieste ca cea mai mare parte a cadrului este prea luminos si calculeaza un timp de expunere mai scurt sau/si o diafragma mai inchisa; subiectul va fi sever subexpus.


compensarea_autoexpunerii_1.jpg

Subiect situat in fata unui fundal luminos


compensarea_autoexpunerii_2.jpg

Corectarea expunerii releva detaliile subiectului


- un subiect luminos, dar cu o pondere mica in suprafata totala a cadrului, aflat pe un fundal intunecos, de exemplu un portret pe un fundal negru sau intunecos; in acest caz, deoarece senzorul subansamblului de autoexpunere primeste mai putina lumina, va calcula un timp de expunere si/sau diafragma mai generoase, pentru a obtine acel cadru gri 50%; in aceasta situatie, subiectul va fi sever supraexpus.
- un subiect in culori inchise, aflat in fata unui fundal intunecat sau negru; procesorul camerei constata o luminozitate globala scazuta si va calcula un timp de expunere si/sau o diafragma mai generoasa, datorita intentiei de gri 50%; rezultatul va fi un gri difuz si spalacit, din care lipseste atat negrul profund, cat si albul pur.


compensarea_autoexpunerii_3.jpg

Subiect intunecos, ce acopera intregul cadru


compensarea_autoexpunerii_4.jpg

Subiectul este in realitate negru, nu 50% gri


- un subiect in culori deschise, aflat in fata unui fundal luminos sau alb; procesorul camerei constata o luminozitate globala mare si va calcula un timp de expunere si/sau o diafragma mai mici, la fel, pentru aceeasi intentie de gri 50%; rezultatul va fi o imagine cu un gri spalacit, fara zone alb perfect, fara zone de negru profund.


compensarea_autoexpunerii_5.jpg

Un perete bej este redat 50% gri


compensarea_autoexpunerii_6.jpg

Imaginea corecta a peretelui


2. Ce-i de facut?
Pentru a obtine imagini corect expuse, fotograful trebuie sa modifice parametrii propusi de camera, procedura cunoscuta sub numele de compensare a autoexpunerii.
In prezent, practic toate camerele foto digitale permit interventia utilizatorului si ajustarea expunerii determinata automat. Unele modele, mai avansate, dispun de un buton special, marcat cu semnul +/-, iar ultimele modele din seria Canon G au chiar o rotita dedicata acestei functiuni.
Procedura de compensare a autoexpunerii la modelele D-SLR Canon avansate:
- se apasa pe jumatate butonul declansator, pentru ca procesorul camerei sa determine timpul si diafragma de lucru; valorile propuse sunt afisate pe ecranul principal si pe ecranul de stare timp de cateva secunde;
- in acest interval, fotograful poate modifica expunerea, prin actionarea rotitei de control rapid: rotirea spre dreapta duce la o expunere mai bogata, o rotire spre stanga la una mai saraca.
Pentru modelele D-SLR Canon pentru incepatori (EOS 300D, 350D, 400D, 450D, 1000D) se procedeaza similar:
- se apasa pe jumatate butonul declansator, pentru ca procesorul camerei sa determine timpul si diafragma de lucru; valorile propuse sunt afisate pe ecranul principal timp de cateva secunde;
- se apasa si se mentine apasat butonul +/- AV
- se modifica expunerea, prin actionarea rotitei de control rapid: rotirea spre dreapta duce la o expunere mai bogata, o rotire spre stanga la una mai saraca.
Modificarea expunerii se realizeaza in pasi de 1/3 sau 1/2 indici de expunere. Valoarea pasului poate fi modificata din meniul camerei (C.Fn I/1).
Pentru alte modele si marci, procedura este asemanatoare.


3. Cat trebuie compensata autoexpunerea?
"If it's light, go right" - daca e prea multa lumina, roteste la dreapta - ar suna in limba romana dar nu ar mai pastra nici rima, nici scurtimea formularii. Intr-adevar, daca fundalul este foarte luminos, camera va expune mai scurt, iar subiectul, nu la fel de bogat luminat, va fi puternic subexpus. Este cazul tipic al fotografiei iarna, cu zapada: cerul sau peisajul din fundal vor fi expuse corect, in timp ce perosoana din primul plan va fi puternic subexpusa. Rotind spre dreapta rotita de compensare, va creste expunerea, prin lungirea timpului de expunere, marirea deschiderii diafragmei sau ambele.


Si totusi, cat trebuie compensata autoexpunerea? Raspunsul scurt ar fi: nu exista retete universal valabile!
Raspunsul mai lung: pentru marea majoritate a situatiilor descrise mai sus, 1 - 2 trepte sunt suficiente. De exemplu, in scenele cu multa zapada, un surplus de 1,5 - 2 trepte de expunere sunt, in general necesare si suficiente. In scenele cu suprafete mari de apa (apa reflecta multa lumina si pacaleste exponometrul), 0,5 - 1 treapta de expunere.


Reducerea expunerii este mai rar necesara; scenele in care fundalul este intunecat, datorita unicului criteriu de evaluare a expunerii de catre procesorul camerei: gri 50%, va determina o autoexpunere bogata, asa incat negrul sa fie redat gri. Scaderea expunerii calculate cu 1 indice de expunere este, in general suficienta.


4. Cum stim ca am obtinut compensarea corecta?
Analiza histogramei ne arata un grafic al tonurilor din cadru. Histograma unei fotografii corect expuse trebuie sa arate suficienti pixeli in zona de alb (in partea dreapta a graficului, unde sunt inregistrati pixelii albi, cu nivele de gri intre 200 si 255).


compensarea_autoexpunerii_7.jpg

Autoexpunerea zapezii conduce la un gri mediu


Atentie: majoritatea camerelor foto digitale pastreaza nivelul de compensare stabilit de utilizator, chiar si dupa ce au fost oprite si repornite. Asa incat este bine sa va obisnuiti ca, dupa ce ati incheiat sesiunea fotografica, sa anulati compensarea la expunere, pentru a nu avea surprize la viitoarea sesiune.


compensarea_autoexpunerii_8.jpg

Corectarea expunerii implica deplasarea spre dreapta a histogramei


Cat de mare este intervalul in care se poate compensa expunerea?
In mod implicit, producatorii pun la dispozitia fotografilor compensarea de +/- 2 trepte de expunere. Putine modele dispun de o scara mai mare, de exemplu Canon EOS 60D, EOS 5D Mk III si EOS 1DX permit compensarea cu pana la +/- 5 trepte de expunere. Un interval atat de amplu este rareori folositor in practica; este util insa pentru realizarea de fotografii HDR.


In cazul in care apreciati ca aveti nevoie de o compensare mai mare decat cea implicita, de exemplu 4 trepte, puteti proceda astfel:
- lasati camera sa determine parametrii de expunere; sa presupunem ca valorile determinate sunt: 1/500 si f:8,
- treceti camera in modul manual,
- pentru a obtine o compensare pozitiva de patru trepte; ajustati timpul de expunere la 1/125 (ca sa castigati doua trepte) si diafragma la f:4 (castigati inca doua trepte).

 



© Calin-Stefan Ragalie
octombrie, 2012
Foto-Magazin.ro

 

Bookmark and Share

Comentarii:

A. Pandele - 28 Oct 2012, ora 19:46
"cadrul global sa prezinte o innegrire medie de 50%" Va reamintesc ca sistemele de expunere sunt etalonate pentru o echivalenta gri 18%, cam cum este asfaltul uscat. Subiectele mai inchise va fi supraexpuse. Ce este mai deschis va fi subexpus.

Foto Stefan - 28 Oct 2012, ora 22:03
Un articol bine venit!

Calin-Stefan Ragalie - 29 Oct 2012, ora 21:20
Innegrirea medie amintita se refera la transparenta, adica la lumina care pentreaza, de exemplu printr-un negativ 50%. Asfaltul la care va referiti reflecta 18%. Nu vad contradictia, deci nu inteleg intrebarea.

Lasa un comentariu:

nume*:
Nu sunt permise decat mesaje cu continut relevant si in tema cu subiectul articolului.
NOTA: Campurile marcate cu * sunt obligatorii.

e-mail (nu va fi facut public)*:

website (fara http://):

comentariu*:

trimite


Aveti un articol interesant? Il asteptam pe adresa office@foto-magazin.ro. Redactia evalueaza articolele primite si premiaza cel mai bun articol publicat in luna precedenta cu suma de 50 RON.
Ultimele 5 subiecte din forum care au primit raspunsuri:

Bancuri cu si
despre fotografi »

   de Dorian
   azi, la ora 10:30
Pagini interesante
pentru fotografi »

   de Avram
   ieri, la ora 19:04
Sony pregateste
ceva »

   de Ancuta
   acum 3 zile, la ora 12:26
Nuduri - Mircea
Marinescu »

   de Mircea Marine
   acum 3 zile, la ora 10:28
Bancuri fara
fotografi »

   de Nikon
   acum 3 zile, la ora 07:37

Pana acum, cei 9631 de utilizatori au scris 127121 mesaje.

 

 


Site-ul include cookie-uri. Detalii aici

Politica de confidentialitate