Tutorial

Cauta in Foto-Magazin:
 


Aparitii editoriale


Expunerea
[click]  

Compozitia
[click]  

Lumina si iluminarea
[click]  


O varza fotogenica
[click]  

Bill Jay Confesiuni
fotografice
[click]  

 

 

Gestaltismul si fotografia

Propus la inceputul secolului XX, gestaltismul a fost o scoala de psihologie care sustinea ca intregul este mai mult decat suma aritmetica a partilor componente. Lucrarea care a fundamentat gestaltismul pare a fi studiul lui Max Wertheimer, din 1912, prin care se incerca o clasificare a perceptiei vizuale, in baza unor experimente efectuate la Frankfurt. Gestaltismul a fost dezvoltat si aplicat teoriei vizuale (R. Arnheim), teoriei literare (R. Barthes, Camil Petrescu), etc, si analizeaza liniile, formele, suprafetele, contrastele, etc., pentru a sustine ideea principala.


Gestaltismul in artele vizuale se bazeaza pe o serie de principii, precum: raportul subiect - fundal, apropierea, continuitatea, similaritatea, comuniunea, suprapunerea.


1. Raportul subiect - fundal
Subiectul trebuie sa fie cat mai bine pus in valoare, acesta constituind suprafata pozitiva, in contrast cu fundalul, care este, intr-un fel, spatiul negativ. Intre subiect si fundal, contrastul poate fi constituit de culoare, claritate, structura, luminozitate, etc.
Similitudinea dintre subiect si fundal conduce la scaderea atentiei si chiar lipsa identificarii sale. La extrem, subiectul este camuflat in fundal, situatie dorita doar de vanatori sau de pescari!


detaliu.jpg


2. Apropierea de subiect
Apropierea obiectivului aparatului foto de subiect permite redarea sa la o scara mai mare, la aducerea sa in atentie si evidentierea lui. Subiectul, redat mare, chiar daca este doar partial cuprins in cadru, va fi completat in mintea privitorului, deoarece nu exista dubii privind identificarea lui.


siruri.jpg


3. Continuitatea
Conform acestui concept, privitorul are tendinta de a urma o linie, un drum, un rau, o poteca, un sir de elemente, etc. Linia conducatoare ghideaza privirea spectatorului prin cadru si poate oferi o sugestie despre sensul imaginii.


4. Similaritatea
Similaritatea in forma, culoare, dimensiuni, etc., creeaza in mintea privitorului ideea de unitate, de intreg.


impreuna.jpg


5. Comuniunea
Doi sau mai multi subiecti care privesc sau se deplaseaza in aceeasi directie sunt perceputi ca o unitate si creeaza impreuna o linie imaginara prin care este ghidata privirea observatorului. Daca, pe directia acestei linii apare un detaliu, aesta tinde sa devina subiectul principal.


cap_stalp.jpg


6. Suprapunerea
O derivata a raportului subiect - fundal, suprapunerea unui element al subiectului peste un detaliu din fundal creeaza impresia unei legaturi intre cele doua elemente. Este binecunoscutul exemplu (negativ) al portretului din capul caruia "rasare" un stalp sau o creanga.

 



<- Pagina precedenta . . . Pagina urmatoare ->


 



© Marian Gadea
noiembrie, 2012
Foto-Magazin.ro

 

Bookmark and Share

Comentarii:

Andrei Vasilescu - 01 May 2013, ora 20:54
Interesanta prezentare!

Lasa un comentariu:

nume*:
Nu sunt permise decat mesaje cu continut relevant si in tema cu subiectul articolului.
NOTA: Campurile marcate cu * sunt obligatorii.

e-mail (nu va fi facut public)*:

website (fara http://):

comentariu*:

trimite


Aveti un articol interesant? Il asteptam pe adresa office@foto-magazin.ro. Redactia evalueaza articolele primite si premiaza cel mai bun articol publicat in luna precedenta cu suma de 50 RON.
Ultimele 5 subiecte din forum care au primit raspunsuri:

Rumoare la Canon 2 »
   de Taxon
   ieri, la ora 12:39
Nuduri - Mircea
Marinescu »

   de Mircea Marine
   acum 4 zile, la ora 12:39
Vali Greceanu
Website »

   de Elvis_Romania
   acum 7 zile, la ora 14:25
Bancuri cu si
despre fotografi »

   de Avram
   acum 8 zile, la ora 13:57
Noutati de la
Olympus »

   de csr
   acum 11 zile, la ora 20:36

Pana acum, cei 9631 de utilizatori au scris 127099 mesaje.

 

 


Site-ul include cookie-uri. Detalii aici

Politica de confidentialitate