Tutorial

Cauta in Foto-Magazin:
 


Aparitii editoriale


Expunerea
[click]  

Compozitia
[click]  

Lumina si iluminarea
[click]  


O varza fotogenica
[click]  

Bill Jay Confesiuni
fotografice
[click]  

 

 

Spatiul negativ in fotografie

Plinul si golul, ca forme contrare ale realitatii vazute, apar in filozofia multor popoare. Filozoful chinez Tao Zu, fondatorul taoismului, transpune acest concept in ideograma Yin-Yang. Plinul si golul au fost preluate apoi si in artele si de filozofiile europene. Spre exemplu, gestaltismul considera ca subiectul dintr-o lucrare grafica este "figura", iar spatiul care inconjoara figura este "spatiul negativ".


plin_gol_03.jpg

Simbolul Yin-Yang


In fotografie, spatiul pozitiv este cel realizat de subiect, spatiul din spatele subiectului, numit si fundal, ar putea constitui, spatiul negativ. De exemplu, o persoana sau un alt subiect, in primul plan, avind cerul senin ca fundal sau un plan indepartat neclar. Saracia, si, la extrema - absenta, detaliilor din fundal, conduc atentia privitorului, aproape imperativ, catre subiect. Chiar si in cazul unor erori de expunere, prin care persoana fotografiata este subexpusa si apare ca o silueta, lipsita de detalii, pe un fundal supraexpus, complet alb, privitorul identifica silueta, si isi concentreaza atentia asupra acesteia. Comportamentul psihologic amintit a fost exploatat de chinezi sub forma teatrului de umbre.


Spatiul negativ ar putea sugera lipsa materiei, adica vidul. Deoarece mintea umana nu poate percepe, in mod confortabil, vidul, subconstientul substituie fundalurile goale cu experiente anterioare, de exemplu cu un zid pe fundal. Chiar si unele detalii, fie ele mici sau neclare, faciliteaza dirijarea atentiei privitorului pe subiectul redat clar si, eventual detaliat.


Desi la prima impresie, spatiul negativ ar fi unul de ignorat, acesta, prin forma, distributie, pondere in cadru, contrast, etc., contribuie esential la compozitie. Iata cateva sugestii pentru folosirea creativa a spatiului negativ in fotografie:


1. Cum incadram subiectul?
O incadrare centrata minimizeaza importanta subiectului si atenueaza semnificatia fundalului. Spatii libere egale, de fiecare parte a subiectului produc o senzatie de calm pana la imobilism, neinteresant de privit. Cu cat suprafetele libere, de-o parte si de alta a subiectului, sunt mai inegale, cu atat imaginea pare mai dezechibrata, si, eventual, mai dinamica.


plin_gol_01.jpg

Subiect excentric, spatiu negativ dominant


2. Forma suprafetelelor alocate spatiului negativ
Formele alocate spatiului negativ pot realiza imagini complementare, in negativ, ale subiectului si pot produce un contrast mai mult sau mai putin sesizabil constient/subconstient, creind astfel o imagine mai dinamica. Formele pot fi separate de elementele subiectului, in mai multe regiuni, sau pot constitui imagini in oglinda ale subiectului, realizind contraste ce pot spori interesul imaginii.


plin_gol_02.jpg

Subiect cu pondere mare, centrat


3. Raportul spatiului negativ / pozitiv
Un subiect redat prea mare in cadru, minimizeaza ponderea spatiului negativ, eventual anihilindu-l. Din contra, un spatiu negativ mare, poate micsora ponderea subiectului si schimba radical semnificatia fotografiei. Echilibrul, mai mult sau mai putin perfect, intre cele doua spatii, paradoxal, conduce la rezultate mai putin spectaculoase, chiar terne.


plin_gol_04.jpg

Subiect cu pondere mica, excentric, spatiu negativ dominant


4. Spatiul negativ arata directia
Spatiul negativ preponderent intr-una dintre laturile imaginii poate arata directia unei miscari, reale sau sugerate. Directia miscarii sugerate se afla inspre partea in care acesta este mai amplu.


Cum percepem spatiul negativ?
In functie de raportul si pozitia subiectului fata de spatiul inconjurator, de fundal, pot fi create impresii de puritate sau de mundan, de solitudine sau de prezenta apropiata, de abundenta sau saracie, de materialitate sau spiritualitate, de simplitate sau sofisticare, etc.


In final, nu putem sa nu reamintim o teorie taoista despre subiect si fundal, sau despre spatiul pozitiv si cel negativ: cele doua se creeaza unul pe altul. Spatiul este desemnat prin subiectul continut, iar subiectul este definit prin spatiul din jurul sau.

 



<- Pagina precedenta . . . Pagina urmatoare ->

 




© Marian Gadea
aprilie, 2013
Foto-Magazin.ro

 


Bookmark and Share

Lasa un comentariu:

nume*:
Nu sunt permise decat mesaje cu continut relevant si in tema cu subiectul articolului.
NOTA: Campurile marcate cu * sunt obligatorii.

e-mail (nu va fi facut public)*:

website (fara http://):

comentariu*:

trimite


Aveti un articol interesant? Il asteptam pe adresa office@foto-magazin.ro. Redactia evalueaza articolele primite si premiaza cel mai bun articol publicat in luna precedenta cu suma de 50 RON.
Ultimele 5 subiecte din forum care au primit raspunsuri:

Rumoare la Pentax »
   de Nikon
   ieri, la ora 13:57
Montura Fuji X »
   de Dorian
   ieri, la ora 11:09
stie cineva un
program gratis de
recuperat
informatii »

   de csr
   acum 2 zile, la ora 09:03
Nuduri - Mircea
Marinescu »

   de Mircea Marine
   acum 4 zile, la ora 13:35
Obiective pentru
Sony / Minolta »

   de Dorian
   acum 6 zile, la ora 11:20

Pana acum, cei 9631 de utilizatori au scris 127084 mesaje.

 

 


Site-ul include cookie-uri. Detalii aici

Politica de confidentialitate