Tutorial

Cauta in Foto-Magazin:
 


Aparitii editoriale


Expunerea
[click]  

Compozitia
[click]  

Lumina si iluminarea
[click]  


O varza fotogenica
[click]  

Bill Jay Confesiuni
fotografice
[click]  

 

 

Despre filtrele gri neutru

In fotografie se folosesc diferite filtre, pentru a corecta expunerea.


Filtrele colorate, cu diverse nuante de culori, sunt utilizate pentru a corecta o dominanta de culoare sau pentru a accentua o anumita culoare. Acestea filtreaza selectiv lumina, adica permit trecerea luminii in culoarea filtrului si atenueaza transmisia culorilor complementare.


Filtrele gri atenueaza uniform toate radiatiile, fara sa accentueze sau sa diminueze selectiv vreo culoare, de aceea fiind numite gri-neutru. Filtrele gri-neutru reduc global cantitatea de lumina care intra in obiectiv si, mai departe, catre senzor sau film, de aceea ele sunt utilizate pentru a diminua fluxul luminos. Reducerea fluxului luminos (a indicelui de expunere)permite utilizarea unei diafragme mai deschise (in scopul de a micsora profunzimea de camp), de a creste timpul de expunere (pentru a scadea ponderea subiectelor cu miscari rapide) sau a ambilor parametrii.


Deoarece filtrele gri-neutru conduc la cresterea timpului de expunere, deseori fotografierea trebuie facuta cu aparatul montat pe trepied.


Cat de mult creste expunerea cand se foloseste un filtru gri-neutru?
Producatorii utilizeaza diverse norme de indici pentru a marca efectul filtrului, din pacate in mod neunitar.


gri_degrade_3.jpg
Factori de prelungire a expunerii
in functie de producator.


Cand folosim filtre gri-neutru cu factor mic de prelungire a expunerii, putem realiza incadrarea si punerea la punct a planului de focalizare chiar si cu filtrul montat pe obiectiv.


gri_neutru.jpg

Un filtru ND8 permite utilizarea diafragmei maxime
pentru un camp redus de profunzime.


Daca insa filtrul este foarte puternic, nu mai putem realiza corect incadrarea, de aceea aceasta operatiune trebuie facute inainte de a instala filtrul pe obiectiv. Camera, montata pe trepied, este setata pe modul prioritate de diafragma sau modul manual.


Cum procedam?
Setam camera in modul prioritate de diafragma sau in modul manual. Setam diafragma la valoarea dorita, iar valoarea ISO la minim. Daca filtrul are un factor mic sau moderat de prelungire expunerii, putem lucra cu filtrul instalat pe obiectiv si lasam camera sa determine automat timpul de expunere. Cu obiectivul setat in modul de focalizare manual, se pune la punct planul de focalizare.


Daca factorul de prelungire a expunerii al filtrului este mare, in anumite situatii exista posibilitatea ca lumina transmisa prin filtru sa fie insuficienta pentru a permite o determinare automata corecta a timpului de expunere. In general, autoexpunerea este eficace in intervalul 0 /-1 I.E. - 20 I.E.; daca filtrul gri este puternic, lumina transmisa poate scadea sub -1 I.E, deci insuficienta pentru activarea senzorului de autoexpunere. In acest caz trebuie sa lucrati in modul manual.


De exemplu, ati masurat expunerea corecta fara filtru ca fiind 1/500 sec, diafragma f:8 pentru ISO 100. Daca doriti sa folositi un filtru Hoya ND256, va trebui sa compensati 8 trepte de expunere, prelungind timpul de expunere sau deschizind diafragma, in functie de scopul fotografiei. Astfel, vom prelungi timpul de expunere la 1/2 sec (adica 1/250, 1/125, 1/60, 1/30, 1/15, 1/8, 1/4 1/2 sec) .


Daca aparatul nostru foto digital permite modul Live View, putem activa acest mod pentru a ne face o idee despre cum va aparea fotografia noastra. Chiar daca putem verifica imaginea inainte de declansare, este recomandabil sa afisam imaginea realizata pe ecranul LCD si, mai ales, sa afisam histograma, pentru a verifica expunerea corecta.


Tipuri de filtre gri-neutru
Exista doua tipuri de filtre gri-neutru: uniforme si in degrade.


Filtrele gri-neutru uniforme au un factor de absorbtie uniform pe intreaga suprafata. Acestea sunt utilizate pentru a reduce global cantiatea de lumina ce patrunde in obiectiv. Filtrele gri-neutru uniforme sunt utilizate cand dorim sa folosim o diafragma cat mai deschisa, pentru un camp de profunzime cat mai ingust, sau cand dorim un timp de expunere mai lung, de exemplu cand fotografiem cascade (pentru ca apa in cadre sa capete un aspect matasos) sau la malul marii (cand vrem ca in imagine sa nu apara valurile).


filtru_degrade_0.jpg

Modul de actiune al unui filtru gri neutru degrade


Filtrele gri-neutru in degrade au o jumatate din suprafata gri uniform, iar cealalta jumatate transparenta. Trecerea dintre cele doua sectiuni poate fi mai lina sau mai neta. Filtrele gri-neutru in degrade se folosesc cu precadere in fotografia de peisaj, cand se doreste obtinerea unei expuneri corecte, atat a cerului (de regula foarte luminos), cat si a solului (de regula mai putin luminos). In majoritatea cazurilor, intervalul dinamic, dintre stralucirea cerului si luminozitatea solului, este foarte mare si depaseste capacitatea de redare corecta a filmului sau a senzorului digital. Filtrul gri-neutru in degrade, prin componenta sa gri, reduce luminozitatea cerului si astfel micsoreaza intervalul dinamic al cadrului, in asa masura incat atat cerul cat si solul sa fie corect expuse.


gri_degrade_1.jpg

Cadru cu interval dinamic foarte mare


Filtrele gri in degrade sunt realizate in doua forme: rotunde si patrate (dreptunghiulare).


gri_degrade_2.jpg

Acelasi cadru, dar realizat cu un filtru gri degrade


Filtrele rotunde au un sector gri si unul perfect transparent. Cand se utilizeaza un astfel de filtru, fotograful este fortat sa incadreze in asa fel incat orizontul sa corespunda zonei de tranzitie a filtrului si eventual sa decupeze ulterior fotografia.


Filtrele patrate (dreptunghiulare) se instaleaza pe obiectiv prin intermediul unui holder. Filtrul poate culisa in holder si astfel zona de tranzitie poate fi stabilita mai sus sau mai jos, in functie de fotocompozitia dorita de fotograf.


Ce factor trebuie sa aiba filtrul nostru?
Camerele foto digitale moderne si majoritatea filmelor argentice pot reda corect un interval dinamic de 6 - 8 indici de expunere. Daca vrem sa fotografiem un peisaj, cand cerul este foarte luminos, iar solul mai intunecat, cadrul poate avea un interval dinamic mult mai mare, de exemplu 10 trepte de expunere, sau chiar mai mare.


De exemplu, daca intervalul dinamic este 10, putem folosi un filtru ND4 grad, iar daca intervalul dinamic este mai mare,, de exemplu 12, folosim un filtru ND16 grad. Primul reduce intervalul dinamic cu doua trepte, al doilea cu patru trepte, asa incat contrastul dintre cer (luminos) si sol (mai intunecat) sa fie redus la nivelul la care poate fi reprodus de filmul / senzorul nostru.

 



© Florin Angelescu
mai, 2013
Foto-Magazin.ro

 


Bookmark and Share

Comentarii:

dice dru - 24 May 2013, ora 21:03
Ati uitat sa precizati un aspect: Cum se determina ce factor de multiplicare (trepte de expunere) trebuie sa aiba un filtru degrade folosit intr-o situatie de fotografiere. Iar acest lucru se realizeaza prin aflarea diferentei de trepte de expunere dintre zona mai luminoasa si cea mai putin luminoasa. Astfel, daca in urma masurarii expunerii pe cele doua zone rezulta o diferenta de trei trepte de expunere, filtrul degrade ar trebui sa aiba factorul trei de multiplicare (compensare) a expunerii. Caz in care, pentru fotografierea cu filtrul atasat, timpul de expunere va fi cel determinat pe zona mai putin luminoasa.

Florin Angelescu - 24 May 2013, ora 21:55
Stimate domnule dice dru (asa se scrie? cu minuscule?), mi-e teama ca nu ati inteles scopul esential al unui filtru degrade! Sa va mai explic o data... Zona filtrului cu transmisie integrala (100%) se aseaza pe zona cadrului cu luminozitate mai redusa, iar zona gri (cu transmisie mai redusa) se plaseaza pe zona cadrului foarte stralucitoare. Scopul acestui filtru este sa diminueze intervall dinamic al luminozitatii cadrului foto; expunerea (pentru peisaje, de exemplu) se face pentru sol, iar filtrul aduce luminozitatea cerului la capaciatea de reproducere a filmului / senzorului. Sa presupunem ca folosim un filtru degrade cu diferente de expunere de 3 I.E. Acesta poate reduce contrastul unui peisaj de 12 I.E. la 9 I.E. contrast posibil de reprodus de un aparat foto digital. Daca am utiliza propunerea dvs., adica sa expunem dupa zonele luminoase, la cei 3 I.E. compensare, se adauga 3 I.E factorul de compensare al filtrului si ajungem la un interval dinamic de 15 I.E., imposibil de reprodus pe orice suport. Asadar, am ajunge de la o fotografie foarte contrast, la o fotografie ratata! Dvs. cum fotografiati cu un filtru degrade?

dice dru - 25 May 2013, ora 17:05
Nu stiu cum de am eu norocul asta, ca dupa un comentariu postat sa ma pomenesc cu niste discutii "OFF TOPIC"! Va rog sa ma credeti ca nu am inteles ce ati vrut sa spuneti cu replica dvs. (intreaga replica). V-a deranjat comentariul meu? NU ERA MAI SIMPLU SA EXPLICATI PENTRU TOATA LUMEA CUM FACETI DVS. COMPENSAREA DE EXPUNERE CU FILTRUL DEGRADE? (cu majuscule, fiindca acela nu este un nume ca sa-l scriu cu litera mare!) Deci, ca tot mi-ati sugerat ca-s prost, ADMITEM. SUNT PROST. Nu vreti sa va faceti pomana sa ma luminati aratandu-mi cum faceti compensarea aceea si in functie DE CE ANUME alegeti un filtru degrade care au diferiti indici de multiplicare a expunerii? Mai ales ca eu nu reusasc sa-mi dau seama unde am scris sa expuneti "dupa zonele luminoase" (textul dvs. "...adica sa expunem dupa zonele luminoase"), nici daca-mi citesc comentariul pe diagonala si nici daca-l... "frunzaresc"! Ci am incheiat astfel: Caz in care, pentru fotografierea cu filtrul atasat, timpul de expunere va fi cel determinat pe zona mai putin luminoasa". DECI, FIE-VA MILA SI LAMURITI-MI NEPRICEPEREA ca sa pot folosi si eu filtrele degrade care au factori de compensare a expunerii diferiti! Asadar, cand si cum? Si mai ales, referiti-va neaparat la timpul de expunere, ca aici sunt foarte interesat de explicatia dvs., stimabile!

Florin Angelescu - 29 May 2013, ora 07:05
Pentru filtrul degrade nu se aplica nici o compensare la expunere. Se aplica aceeasi parametrii de expunere ca atunci cand nu se foloseste nici un filtru. Nici un filtru (degrade sau uniform, gri sau colorat) nu impune vre-un timp de expunere. Timpul de expunere se alege in asa fel incat expunerea sa fie cea dorita de fotograf.

Leontin V. - 29 May 2013, ora 09:04
Stimati domni, Discutii sterile, fara suport tehnic. Stimate domnule Angelescu, daca cineva va citi articolul dumneavoastra, nu va intelege cum trebuie procedat (din punct de vedere tehnic) in utilizarea acestui tip de filtru. Incercati sa va puneti in pozitia cititorului care nu are cunostintele dumneavoastra si veti vedea ca nu are ce sa puna cap la cap. Multa stima!

dice dru - 30 May 2013, ora 10:48
Filtrul degrade INSUSI (in sine) reprezinta acea compensare de expunere, aplicata situatiei de fotografiere (momentului respectiv) in care este utilizat (sau, motivul pentru care este utilizat)! Punct. (p.s. Comentariul meu initial nu are ca tinta pe autorul articolului, ci este indreptat atentiei acelor incepatori care ar fi citit textul si nu ar fi stiut cum sa inceapa lucrul cu un filtru degrade, astfel dupa cum a observat si domnul Leontin V.! Creativitatea ramane la priceperea ficaruia si nu ma intereseaza. Cum la fel nu ma intereseaza "intervalul dinamic", la compararea Film contra Digital, ci Latitudinea de Expunere.)

dice dru - 03 Jun 2013, ora 13:32
Din nefericire ma vad obligat sa revin cu comentariu in privinta articolului: ! 1. _"http://www.foto-magazin.ro/stire.php?id=6980" 2. _"http://www.foto-magazin.ro/tutorial_open.php?art=ftm20/archives/2013/05/despre_filtrele_gri_neutru.html" VA ROG FRUMOS, ni se pot oferi mai multe detalii despre IMAGINEA COMUNA celor doua articole (publicate la interval de 1 an si 8 luni, si care au, totusi, atat subiecte diferite cat si autori... diferiti)? -Ni se poate spune cine este autorul (fotograful) imaginii sau de unde a fost obtinuta aceasta (despre care am inteles ca l-ar infatisa pe domnul Tomohiro Nakashima, FOST manager Sony Romania)? Pe de alta parte, AR TREBUI sa inteleg faptul ca imaginea folosita in articolul de fata a fost realizata cu "filtru(l) ND8" si este prezentata cu scopul de a "EXEMPLIFICA" efectul obtinut in urma folosirii acelui filtru? VA ROG, NU STERGETI COMENTARIUL!

Florin Angelescu - 03 Jun 2013, ora 13:55
Stimate domn, fotografiile din acest articol sunt realizate de Calin-Stefan Ragalie. Prima este realizata cu un Sony Nex-5N, cu ocazia lansarii acestui model in Romania, in 2011; cu un filtru ND8, pentru a separa planurile (pe o terasa lata de 3 m erau cateva zeci de persoane). Celelalte imagini sunt realizate cu echipament Canon. P.S. Va rog, nu mai scrieti cu majuscule unde nu e cazul.

dice dru - 03 Jun 2013, ora 17:32
Multumesc de lamuriri. Mai ales ca am aflat ca aveti baza de date a autorului ca sa stiti cu ce a lucrat acum doi ani. Credeam ca echipamentul a fost "prelucrarea" fiindca imaginea dvs. are un timp de "expunere" mai scurt cu o treapta (adica, e un pic mai intunecata. O fi de la ND!) fata de cea din articolul vechi (si redimensionata), si v-am vazut solicitarea de "©opy-right" pe tot materialul ("© Florin Angelescu"). (P.S. nu am "text marker"!)

Florin Angelescu - 04 Jun 2013, ora 09:15
Ce baza de date, domnule?!? I-am dat un telefon si mi-a spus cum a realizat fotografia! Dvs. vedeti diferente de expunere? Inseamna ca aveti monitorul decalibrat. Va informez ca cele doua imagini au histograme identice in Photoshop.

Doru B. - 30 Dec 2016, ora 08:08
Buna ziua, ca profan-profan, va rog sa ma lamuriti: "Reducerea fluxului luminos (a indicelui de expunere)permite utilizarea unei diafragme mai deschise (in scopul de a micsora profunzimea de camp)". La cat percep eu, acum, poate fi si mai deschisa diafragma decat maximum permis de aparat prin folosirea ND? Multumesc.

Calin-Stefan Ragalie - 30 Dec 2016, ora 13:38
Este adevarat, un filtru gri-neutru reduce fluxul luminos, ceea ce implica marirea diafragmei sau/si a timpului de expunere. Din pacate, diafragma se poate deschide, daca e cazul, pana la valoarea maxima permisa de constructia mecanica a obiectivului (fix sau intershimbabil). Daca s-a obtinut valoarea maxima, iar expunerea prea mica, se mareste timpul de expunere, pentru a obtine o imagine buna. In anumite cazuri, cand dorim sa fotografiem ape curgatoare sau cascade, se mareste timpul de expunere pana la ordinul secundelor, compensind apoi din diafragma.

Lasa un comentariu:

nume*:
Nu sunt permise decat mesaje cu continut relevant si in tema cu subiectul articolului.
NOTA: Campurile marcate cu * sunt obligatorii.

e-mail (nu va fi facut public)*:

website (fara http://):

comentariu*:

trimite


Aveti un articol interesant? Il asteptam pe adresa office@foto-magazin.ro. Redactia evalueaza articolele primite si premiaza cel mai bun articol publicat in luna precedenta cu suma de 50 RON.
Ultimele 5 subiecte din forum care au primit raspunsuri:

Bancuri cu si
despre fotografi »

   de Dorian
   ieri, la ora 10:30
Pagini interesante
pentru fotografi »

   de Avram
   acum 2 zile, la ora 19:04
Sony pregateste
ceva »

   de Ancuta
   acum 4 zile, la ora 12:26
Nuduri - Mircea
Marinescu »

   de Mircea Marine
   acum 4 zile, la ora 10:28
Bancuri fara
fotografi »

   de Nikon
   acum 4 zile, la ora 07:37

Pana acum, cei 9631 de utilizatori au scris 127121 mesaje.

 

 


Site-ul include cookie-uri. Detalii aici

Politica de confidentialitate