Tutorial

Cauta in Foto-Magazin:


Aparitii editoriale


Expunerea
[click]  

Compozitia
[click]  

Lumina si iluminarea
[click]  


O varza fotogenica
[click]  

Bill Jay Confesiuni
fotografice
[click]  

 

 

D-SLR sau (Micro) Four Thirds?

Standardul SLR presupune utilizarea unei oglinzi orientate la 45° in calea optica si care reflecta imaginea furnizata de obiectiv, catre un geam mat, de unde este preluata de o pentaprisma, pentru a fi prezentata prin vizorul optic, fotografului. In general, vizarea optica acopera aproape intregul cadru (in cel mai modest caz, 90% din cadru), este luminos si permite urmarirea in timp real a actiunii care se doreste a fi fotografiata. Deoarece vizarea se realizeaza prin dispozitive optice, nu exista nici o intarziere la afisare, asa cum poate apare in cazul vizoarelor electronice. Pe de o parte, expunerea implica ridicarea prealabila a oglinzii principale, etapa care intarzie cu cateva (multe) milisecunde expunerea cadrului. Pe de alta parte, prezenta oglinzii principale, semitransparenta intr-o mica zona, face posibila utilizarea unei oglinzi secundare, care deviaza o parte din lumina furnizata de obiectiv, catre un subansamblu de autofocalizare in contrast de faza, rapid si precis. Standardul (D)SLR implica o anumita adancime a camerei oglinzii, necesara defilarii (ridicarii si coborarii) acesteia. Aceasta adancime (un bun indicator este flange-back) impune limitari serioase in proiectarea superangularelor. Deoarece aceasta distanta este de minim 40 mm, un superangular cu distanta focala de 15 mm, de exemplu, impune o realizare complicata, retrofocala, pentru a acoperi unghiul de camp prescris.


Standardul (D)SLR implica:
- cadru de la 24 x 36 mm (full frame), APS-H (27,9 x 18,6 mm) sau APS-C (25,1 x 16,7 mm), cu un factor de multiplicare a distantei focale intre 1 si 1,6x,
- vizor optic cu oglinda si pentraprisma sau pentaoglinda, cu o foarte buna acoperire a campului optic (peste 90% din camp), luminos, cu afisarea in vizor a principalilor parametrii de expunere,
- corp mare, ce ofera o priza buna, ferma, stabila chiar si la timpi relativ lungi de expunere,
- marea majoritate a corpurilor D-SLR dispun de blitz integrat, relativ puternic, plasat deasupra pentaprismei, escamotabil manual,
- cea mai larga si variata gama de obiective, realizate atat de producatorul corpului de camera cat si de diverse alte firme,
- cea mai larga gama de accesorii: filtre, parasolare, inele intermediare, blitzuri externe, gripuri, alimentatoare, telecomenzi, etc.


DSRL_vs_m_Four_Thirds_4.jpg

D-SLR versus MFT


Standardul Four Thirds a fost lansat de Olympus si Kodak, in baza unui patent din 2003, si a fost dezvoltat in jurul unui senzor in format 4/3 inch (18 x 13,5 mm si diagonala de 22,5 mm). Corpul camerei este mai mic si mai usor iar obiectivele au o constructie speciala - telecentrica, pentru a reduce vignetarea. Distanta focala este echivalenta 135 cu dublul valorii inscriptionate. Montura de fixare a obiectivului si comunicarea acestuia cu camera se realizeaza prin 9 contacte (standard) astfel incat pot fi utilizate obiective ale unui producator, pe corpul realizat de alt producator.


DSRL_vs_m_Four_Thirds_6.jpg

Sigla Four Thirds


Utilizarea obiectivelor proiectate pentru filmele argentice de format 35 mm pe aparatele digitale ridica o serie de probleme, generate de structura multistratificata a captatorului digital. Cu cat captatorul digital are dimensiuni mai mari, cu atat aceste probleme sunt mai pregnante, si aceasta datorita unghiului sub care razele luminoase lovesc suprafata receptoare. In cazul majoritatii senzorilor, fotoelementele captoare sunt situate adinc, in structura senzorului. Pentru a exploata la maxim informatia luminoasa incidenta, fiecare fotosit este acoperit de o microlentila. Razele care nu cad perpendicular pe suprafata, vor fi focalizate de aceste microlentile excentric fata de elementul fotoreceptor, cu consecinta: scaderea randamentului, cu atat mai mare cu cat captatorul are dimensiuni mai mari si cu cat fotositul este situat mai spre periferia senzorului.


DSRL_vs_m_Four_Thirds_1.jpg

Dimensiuni relative ale senzorilor


Pentru a corecta acest aspect, opticienii au gasit solutia: obiective cvasi-telecentrice, la care, in principiu, un grup posterior de lentile, determina ca radiatia emergenta sa fie dispusa sub forma unui fascicul de raze aproape paralele intre ele, deci aproape perpendiculare pe captator. Pentru a putea utiliza acest tip de obiective insa, opticienii au impus un anumit diametru al lentilei posterioare, fapt care a determinat ca diametrul monturii acestor obiective sa fie dublu comparativ cu diagonala formatului captatorului.


O a doua limitare a vechilor obiective proiectate pentru filmul argentic de 35 mm, este data de rezolutia obtinuta in planul de proiectie al imaginii. Filmele de calitate foarte buna pot reda circa 65 - 75 perechi de linii/mm (plpm), fapt care a determinat pe opticieni sa nu proiecteze obiective cu rezolutie mai mare, decat in cazuri speciale. Pentru a putea exploata capacitatile unor captatori cu fotosituri de 6 - 7 microni sau mai mici, este nevoie de obiective care sa furnizeze 140 plpm sau mai mult.


In linii generale, standardul 4/3 (Four Thirds) se refera la:
- diagonala cadrului fotografic,
- tipul, dimensiunile, formatul monturii si a pasajului monturii,
- cercul imaginii utile realizat de obiectiv,
- distanta dintre planul monturii obiectivului si planul focal (flange-back),
- comunicatia dintre corpul camerei si obiectiv.


Aceste conventii aduc o serie de avantaje:
- posibilitatea intershimbarii obiectivelor, indiferent de producator datorita standardului deschis,
- un corp al camerei mai compact si mai usor,
- dimensiuni si greutati mai reduse ale obiectivelor,
- calitatea mai buna a obiectivelor, atat in ceea ce priveste luminozitatea dar si a rezolutiei,
- distanta focala echivalenta 135 este dublul valorii inscriptionate pe corpul obiectivului, cu avantaj pentru teleobiective; distanta mica dintre planul monturii obiectivului si planul focal usureaza proiectarea superangularelor, care, astfel, sunt mai mici si mai usoare.


DSRL_vs_m_Four_Thirds_2.jpg

Distanta dintre obiectiv si senzor DSLR vs MFT


Sistemul Four Thirds pastreaza oglinda principala din camera oglinzii, care deviaza lumina spre pentaprisma si o focalizeaza in vizor. In timpul expunerii, oglinda principala se ridica pentru a permite trecerea luminii direct spre senzor. Pastrarea camerei oglinzii permite instalarea unei oglinzi secundare pentru autofocalizarea dupa tehnologia detectiei contrastului de faza, foarte rapide.


In 2008, Olympus si Panasonic au brevetat sistemul Micro Four Thirds (MFT), care pastra dimensiunile senzorului insa elimina oglinda principala, basculanta, si vizorul optic. Eliminarea oglinzii reflex permitea o distanta inca si mai scurta dintre obiectiv (ultima lentila) si planul senzorului, cu reducerea generala a grosimii corpului camerei, iar eliminarea pentaprismei, permite reducerea dimensiunilor generale si a greutatii camerei.


DSRL_vs_m_Four_Thirds_5.jpg

Four Thirds vs. Micro Four Thirds


Eliminarea oglinzii reflex si, implicit, a oglinzii secundare, impiedica utilizarea tehnologiei de autofocalizare prin detectia contrastului de faza.


DSRL_vs_m_Four_Thirds_3.jpg

Sigra Micro Four Thirds


Aceste adaptari au impus:
- utilizarea unui vizor electronic (in cel mai bun caz) sau vizarea prin utilizarea ecranului LCD,
- autofocalizare prin determinarea contrastului pe senzor, mai lenta, chiar foarte lenta in conditii de lumina putina.


Dimensiuni si greutate
Cel mai mic si usor D-SLR, Canon EOS 100D, care cantareste 0,6 kg si are grosimea, fara obiectiv, de 78 mm.
In schimb, Olympus PEN-EPL5 cu obiectiv montat, cantareste 0,45 kg si are grosimea de 7,6 cm, corp + obiectiv.


Viteza si precizia autofocalizarii
D-SLR-urile utilizeaza o oglinda secundara, care deviaza o parte din lumina ce iese din obiectiv, catre un senzor de autofocalizare ce utilizeaza tehnologia detectiei contrastului de faza, in prezent cea mai rapida si mai precisa metoda. In teorie, senzorul de autofocalizare si senzorul de imagine se afla la exact aceeasi distanta in raport cu centrul optic al obiectivului. Datorita unor erori de montaj, este posibil sa apara diferente de drum optic, cu front / back-focus.
Sistemele Four Thirds, care dispun de oglinda reflex, pastreaza focalizarea cu detectia contrastului de faza. In schimb, sistemele Micro Four Thirds, fara oglinda, recurg la detectia contrastului pe senzor, tehnologie care implica un timp mai lung de autofocalizare si care are unele probleme daca subiectul nu este suficient de bine iluminat. Camre foto recent lansate, precum Olympus OM-D E-M1, dispun de procesoare puternice, care pot realiza autofocalizarea cu viteze similare camerelor D-SLR in conditii de lumina buna, insa au aceleasi dificultati cand lumina din cadru este scazuta.


Previzualizarea imaginii
In cazul D-SLR-urilor, fotograful priveste prin vizorul optic si vede evolutia subiectului‚ "in timp real", fara nici o defazare temporala. Cadrul redat in vizor este de 90% din cel acoperit de senzor, sau mai mult. Practic toti producatorii realizeaza modele care afiseaza in vizorul optic principalii parametrii de expunere (timp de expunere, diafragma, sensibilitate ISO, compensarea expunerii, confirmare autofocalizare, starea de incarcare a blitzului, etc). Unii producatori aseaza in campul vizorului un mic ecran LCD care permite afisarea mai multor parametrii, inclusiv a histogramei in mod live. Vizarea prin intermediul vizorului optic implica prijinirea ocularului si a camerei foto de fruntea fotografului, astfel incat camera este perfect imobilizata, permitind timpi lungi de expunere.
In cazul sistemelor Micro Four Thirds, disparitia vizorului optic impune incadrarea imaginii prin observarea ei pe ecranul LCD sau, daca modelul permite, printr-un vizor electronic, de regula achizitionat separat. Vizoarele electronice au, in ultima vreme, rezolutii tot mai mari si redau o imagine de foarte buna calitate. In cazul subiectelor in miscare, insa, prelucrarea semnalelor electrice in vederea afisarii imaginii consuma timp de procesor, iar fotograful vede in vizor sau pe ecranul LCD imagini cu o miscare sacadata, care ridica mari dificultati privind algerea momentului optim de declansare. Vizarea prin intermediul ecranului LCD presupune tinerea camerei cu doua maini, la 30 – 40 cm in fata ochilor, expunind la riscul de a realiza fotografii miscate, chiar si la timpi de expunere mai scurti.


Gama de obiective
Desi exista mai multi producatori de camere (Micro) Four Thirds decat de D-SLR-uri, gama de obiective este mai restransa pentru prima gama, comparativ cu ultima. Pentru a compensa intr-o oarecare masura aceasta problema, unii producatori sau terti pun la dispozitia utilizatorilor adaptoare prin care obiective destinate SLR-urilor pot fi instalate pe MFT, in multe cazuri cu pastrarea autofocalizarii si a automatizarii diafragmei.


Stabilizarea imaginii
Multe dintre obiectivele produse pentru aceste sisteme dispun de stabilizare incorporata, ce se realizeaza prin miscarea rapida a unui grup de lentile din structura obiectivelor.
Unele corpuri D-SLR permit stabilizarea imaginii prin actionarea senzorului. Senzorul mai mare, mai greu si cu o inertie mai mare, fac mai dificila stabilizarea prin aceasta metoda.
In schimb, senzorul mai mic, mai usor si cu inertie mai mica, face posibila o stabilizare mai eficienta in camerele foto Micro Four Thirds. Si pentru acest sistem sunt produse obiective stabilizate optic, dar, paradoxal, utilizarea simultana a ambelor sisteme, din obiectiv si din corpul camerei, produce imagini mai neclare decat cele cand nu s-ar utiliza nici un sistem de stabilizare. Absenta unui vizor, chiar si electronic, implica tinerea camerei in fata fotografului si riscul aparitiei de tremuraturi, diminuind astfel eficacitatea stabilizarii imaginii.


Alimentare cu energie, blitzul incorporat si salvarea imaginilor
Dimensiunile mai mici ale camerelor din gama (Micro) Four Thirds impun includerea unei baterii de acumulatori cu dimensiuni mai mici, deci cu o capacitate de incarcare mai mica, asadar o autonomie mai redusa. Utilizarea ecranului LCD pentru vizarea si incadrarea subiectului consuma suplimentar curent, atat datorita activarii de lunga durata a senzorului cat si a functionarii ecranului LCD. Vizorul electronic consuma mai multa energie decat ecranul LCD si scade, suplimentar, autonomia camerei.
Multe dintre modelele Micro Four Thirds nu dispun de blitz incorporat, acesta fiind sacrificat pe „altarul” reducerii dimensiunilor si al greutatii. Modelele care dispun totusi de un blit incorporat, au unul minuscul, cu numar director mic, situat foarte aproape de axa optica a obiectivului si care ofera un suport redus in utilizarea curenta. Majoritatea camerelor MTF dispun insa de o patina de blitz, ce poate indeplini si functii suplimentare (patina multifunctionala), pe care se poate atasa, de exemplu, un vizor electronic.
Tot pentru a pastra dimensiuni cat mai mici ale corpului, s-a recurs la solutia de a salva imaginiile pe carduri SD si variantele lor mai noi. Cardurile SD moderne au capacitati si viteze de scriere si citire comparabile cu cardurile CompactFlash, dar sunt foarte subtiri si mai fragile la factorii mecanici externi. De asemenea, expunerea libera a contactelor cardurilor SD le face mai vulnerabile la coroziune.
In schimb, modelele D-SLR dispun de baterii mai mari si mai puternice, deci cu autonomie sporita, de blituri incorporate cu numar director mai mare si decalaj mai mare dintre axa optica si axa blitzului, iar unele dintre modelele de varf dispun de doua sloturi pentru carduri de memorie, 2 x CF sau CF + SD, permitind salvari de siguranta, de exemplu simultan pe ambele carduri sau RAW-urile pe un card, JPEG-urile pe celalalt card.


Calitatea imaginii
Cel mai important parametru de analizat cand se evalueaza doua sau mai multe sisteme de camere este calitatea imaginii.
In mod inevitabil, cu cat fotositul este mai mic, cu atat obtinerea unei imagini de buna calitate este mai dificila. Un fotosit mic implica doua conditii:
- lumina mai multa, adica o densitate mai mare de fotoni care sa genereze un semnal suficient de mare in fiecare fotosenzor, pentru un raport semnal – zgomot cat mai mare;
- obiective de calitate foarte buna, care sa aiba o rezolutie cel putin egala cu densitatea fotositurilor. Un obiectiv care realizeaza, de exemplu, 100 perechi linii / mm, poate afisa, in conditii de laborator, o linie neagra de 5 microni si una alba, invecinata, tot de 5 microni. Daca senzorul are, de exemplu, fotosituri de 2,5 microni, linia neagra va fi proiectata, in cel mai bun caz, pe 2 fotocelule, facind inutila o rezolutie atat de ridicata a senzorului. In caz contrar, rezolutia efectiva este de patru ori mai mica.


Concluzii
Avantaje D-SLR:
- corp solid, care ofera priza buna, cu posibilitatea expunerii corecte la timpi mai lungi de expunere,
- vizare optica prin obiectiv, cu urmarirea fluenta a miscarii si identificarea momentului optim de declansare,
- autofocalizare prin detectia contrastului de faza, metoda rapida si precisa, foarte util in fotografia de sport sau de actiune,
- blitz incorporat la marea majoritate a modelelor, cu o degajare suficienta fata de axa optica pentru a fi util in multe situatii practice,
- gama foarte larga de obiective, realizate atat de producatorul camerei cat si de terti,
- gama foarte larga de accesorii: blitzuri, filtre, gripuri, telecomenzi, etc,
- calitate buna sau foarte buna a imaginii.


Dezavanajele D-SLR
- corpul mare, greu, impreuna cu un obiectiv mai voluminos, este mai obositor de purtat pentru o perioada mai lunga de timp,
- corpul camerei, 2 - 3 obiective si cateva accesorii realizeaza o trusa voluminoasa si cu o greutate considerabila,
- miscarile oglinzii si ale obturatorului in timpul expunerii genereaza tremuraturi si zgomote, uneori nedorite, de exemplu in fotografia la concerte,
- complexitatea constructiei si a miscarilor oglinzii principale si a oglinzii secundare predispune la defectiuni frecvente si eventual la decalibrarea sistemului de autofocalizare,
- ridicarea si coborarea oglinzii in timpul expunerii genereaza curenti de aer care antreneaza fire de praf, ce pot ajunge pe senzor.


Avantajele (Micro) Four Thirds:
- corp mic, usor, ce poate incapea uneori chiar in buzunarul hainei, il face foarte portabil,
- factorul de decupare a imaginii (2x) conduce la realizarea de obiective mai mici, mai usoare, uneori mai simple,
- declansarea este mult mai silentioasa si practic lipsita de vibratii,
- absenta elementelor in miscare in timpul expunerii permite realizarea de cadente la fotografie mult mai mari comparativ cu D-SLR; 10 cadre / sec sunt frecvent intalnite la camerele moderne,
- standardele Four Thirds si Micro Four Thirds permit utilizarea de obiective realizate de alti producatori.


Dezavantajele (Micro) Four Thirds:
- senzorul de dimensiuni mai mici conduce la obtinerea de imagini de o calitate inferioara celor realizate de D-SLR-uri,
- distantele focale mai scurte conduc la un camp de profunzime mai mare, facind utilizarea acestor camere problematica in anumite genuri de subiecte, de exemplu in fotografia de portret,
- fotosituri de mici dimensiuni limiteaza utilizarea camerei la sensibilitati ridicate, iar sensibilitatea ISO maxima este mai redusa decat la D-SLR-uri,
- lipsa vizorului impune incadrarea pe ecranul LCD, tinerea camerei cu mainile intinse si expune la tremuraturi si fotografii neclare,
- observarea incadrarii, inainte de declansare, pe ecranul LCD poate deveni problematica in conditii de lumina solara puternica,
- afisarea imaginii pe LCD sau in vizor impune prelucrari complexe care pot duce la sacadarea afisarii subiectelor in miscare,
- gama mai restransa de obiective,
- autofocalizare prin detectia contrastului pe senzor, mai lenta, face fotografia de actiune foarte problematica,
- gama restrinsa de accesorii, unele dintre ele nefiind interchimbabile,
- autonomie redusa a bateriei de acumulatori,
- desi au corpuri mai mici iar obiectivele sunt mai usor de realizat, desi costurile de productie sunt mai mici, preturile de desfacere sunt foarte mari, depasind frecvent multe combinatii D-SLR + obiectiv similar.

 



© Florin Angelescu
ianuarie 2014
Foto-Magazin.ro

 

Bookmark and Share

Comentarii:

Toni G. - 06 Jan 2014, ora 11:25
Domnule Angelescu, este un articol prost documentat in care faceti afirmatii gresite. De exemplu afirmatia asta: " Eliminarea oglinzii reflex si, implicit, a oglinzii secundare, impiedica utilizarea tehnologiei de autofocalizare prin detectia contrastului de faza." Ati auzit de senzorii PDAF, cei care permit permit focalizarea prin detectie de contrast ? Au aparut de vreo 2-3 ani pe piata. De exemplu E-M1 are un astfel de senzor. Alta afirmatie : "lipsa vizorului impune incadrarea pe ecranul LCD, tinerea camerei cu mainile intinse si expune la tremuraturi si fotografii neclare". Stiati ca exista minimum 7 modele de camere m4/3 care au vizor electronic incorporat? E-M1, E-M5, GH1, GH2, GH3, G1, G3, G5....etc. "gama mai restransa de obiective" Stiati ca pentru montura m4/3 exista aprox. 50 de obiective cu autofocus + 20 de obiective cu focalizare manuala ? Pe langa acestea, mai sunt inca 30 de obiective 4/3 (de DSLR) care se pot monta cu adaptor pe camerele m4/3. Cat despre viteza de focalizare in lumina putina, pe baza caror teste ati dedus ca mirror-less-urile focalizeaza mai incet decat DSLR-urile in lumina putina ? Desi mai sunt multe de carcotit, ma opresc aici. Foarte slab articolul.

Eddy M. - 06 Jan 2014, ora 12:07
Sunt posesor Olympus. Ati scris un articol interesant in care ati punctat unele avantaje 4/3 pe care chiar si detinatorii de asa ceva le ignora. S-a mai scris si in alta parte, dar totusi vreau sa readuc aminte ca aceste comparatii nu sunt chiar corecte, datorita faptului ca sunt clase diferite, ca la masini. Chichinetele noastre sunt pentru mers la plaja, prin centrul orasului, pe varful muntelui si oriunde este nevoie de greutate putina sau/si discretie. Recunoasteti ca pe plaja, cu DSLR-ul sunteti penibili iar prin city, cu aceeasi magaoaie risti sa ti-o iei, la propriu. Mirrorless este un copil teribil care vine din urma si are un cuvant de spus, doar sa fie ascultat, si sa recunoasteti ca prisma+oglinda sunt moarte si imbalsamate, iar IBIS5 ridiculizeaza orice OIS. Am multi prieteni Canikonisti, care majoritatea privesc de sus Pana/Oly, dar cand vine vorba de Zuiko si Leica (chiar daca e PanaLeica), toti amutesc si se uita in alta parte. In rest, o zi buna in continuare si lumina din plin la toata lumea.

Flroin Angelescu - 06 Jan 2014, ora 15:31
Stimate domnule Toni G., multumesc pentru vizita si comentariu. Faptul ca doar patru modele (din cate stiu eu) dispun de senzori AF hibrid (detectia contrastului de faza si apoi detectia contrastului, pentru rafinarea planului de focalizare) nu inseamna ca afirmatia la care va referiti este gresita. Apoi, desigur, exista modele din aceasta clasa care dispun de vizor incorporat, dar majoritatea nu au. Unele modele pot fi completate cu un vizor electronic ce se monteaza pe patina multifunctionala, dar pretul unui astfel de vizor este mare. De exemplu, multe din modelele Panasonic nu au vizor incorporat. In privinta obiectivelor, va informez ca doar Canon produce 112 obiective, la care va rog sa adaugati altele peste 70 obiective cu montura EF, produse de terti. Iar, prin utilizarea de adaptoare, numarul devine foarte mare. Si in acest caz, 50 + 20= 70 obiective poate fi considerata o gama "mai restransa", nu credeti? Ca viteza de autofocalizare cand se determina contrastul pe senzor este mai mica decat detectia contrastului de faza, nu cred ca este nevoie sa argumentez, stie toata lumea. Altfel, de ce s-ar fi obosit producatorii sa implementeze tehnologii hibrid?

Cosmin Munteanu - 06 Jan 2014, ora 15:45
Dacă e să invocăm şi adaptoarele, MFT plus celelalte pt.monturi ca x-fuji, Sony-e, samsung-nx, acceptă (prin utilizarea unui adaptor) o plajă mai larga de obiective (n special cele pe baioneta M şi filet LTM plus altele neadaptabile pe canikon necesitnd o distanţă montura/senzor mult prea scurtă). Plus că obiectivele nikon tip AF-D se pot utiliza cu focus manual pe MFT iar mai mult, cel putin pentru SOny -E (nex) există adaptor care permite utilizarea AF-ului la multe obiective Canon EF (e drept, cu ceva pierderi pe linia vitezei la AF) ;-) La ora actuala cam doar pe partea de sport/wild life dSLR-ul e ncă destul de indicat (deşi AF-ul lui OMD EM1 e al naibii de aproape) :-) Diferenţa la nr.de obiective (mai ales ntre 70 şi 120...) e irelevantă multe fiind redundante. ps. in imaginea comparativă apare un Fuji xpro1, care are şi vizor optic (şi deci e mai maricel puţin). O comparaţie cu omd e5 , m1 sau Lumix gx7 ar fi fost mai indicată :-)

Andrei Pandele - 06 Jan 2014, ora 16:12
Un articol subtire , d-le Angelescu, textul dvs. are numeroase imprecizii. Dslr-urile sunt de 4 clase. Nu sunt la fel. Clasele din varf sunt superioare in lumini scazute. La ele, AF foarte rapid este avantajos la subiecte cu miscare rapida : sport, wildlife. Rezultate cu Dslr consumer si obiectiv kit sunt deseori jenante in aceste cazuri limita. Aveti prea multe pareri preconcepute. Orice EVF modern la Olympus sau Panasonic e net superior unei vizari Dslr penta mirror. Altfel vizarea Slr acoperea sub 50% la unele modele de Zenit Sustineti ca Dslr cu corp mare ofera priza ferma, stabila la timpi relativ lungi de expunere Desi citati : miscarile oglinzii in timpul expunerii genereaza tremuraturi . Trepidatii care misca vizibil aparatul. Cate mariri de 1m ati facut dvs. cu acele expuneri ? Faceti o proba si aflati ca va inselati. Micro 4/3 cu vizare EVF sunt clar mai stabile. Iar cele cu stabilizare in body ofera inca 3-4 trepte de siguranta in plus. Diferenta reala dintre sisteme apare intre gentile lor cu 3-4 obiective. La un Dslr de varf, cu 4 obiective de top, geanta depaseste 8kg. Cu Olympus EM5, de pilda, geanta echivalenta are 1,1kg. Nu se prea vad diferente - la mariri pana la 70cm lungime. Exista situatii in care si un telefon de top depaseste Dslr consumer. Asa este, piesele mirrorless bune sunt inca scumpe. O lucrare foarte serioasa ar trebui facuta cu un Dslr de top. Dar la drum, mai ales in vacanta, oricine isi ia ceva mai comod. Cumva dvs jinduiti dupa un Dslr de top ? Si ati conceput acest articol ca sa va convingeti doamna ;)))

Toni G. - 07 Jan 2014, ora 13:27
D-le Angelescu, articolul dvs. ar fi fost in mare parte adevarat daca il scriati in 2010, atunci cand mirror-less-urile erau la inceput si aveau intr-adevar destule probleme : focalizare lenta, vizoare si LCD-uri lente. Insa suntem in anul 2014. Am testat Olympus E-M1 la lansarea oficiala din Romania. Pe scurt : focalizeaza ultra-rapid in lumina putina, are un vizor urias fara pic de intarziere (lag), stabilizator de vis si este o masinarie teribila de pozat. Se poate bate de la egal la egal cu orice dslr APS-C din gama asta : Canon 70D, Nikon D7100. Sfatul meu : puneti mana pe camera, testati-o si dupa aia scrieti review-uri. Mirror-less-uri care au aparut acum o 100 de ani nu mai au nicio relevanta in momentul asta. Review-urile se fac intotdeauna cu ultimele modele de camere. Toate cele bune !

Andrei Pandele - 11 Jan 2014, ora 10:00
Chiar ati facut un imprumut, d-le Angelescu, sa va cumparati un Dslr de top? In rate; asa da - atunci totul se explica... "Marturisirea" apare aici: http://www.ap-arte.ro/ro/blog/noi/articol/un-an-nou-fericit-2014/130/7030.html#970 "Vocea pacatosului adevar graieste" - intr-o alta alternativa, nu-i asa ?

Leontin V. - 21 Jan 2014, ora 18:54
Stimate domnule Angelescu, In urma articolului dumneavoastra au aparut (ca suntem in Romania, nu?) o gramada de specialisti. Dintr-o incapatanare demna de compatimire, acesti specialisti se chinuie sa va contrazica (altfel, cine i-ar mai lua in seama?) astfel incat, in loc sa avem discutii constructive, cu argumente, din care cititorii sa inteleaga ceva, avem numai contradictii fara sens, in care fiecare incearca sa demonstreze ca adevarul e la el in curte. Eu am un Fuji X100S, cu o calitate a imaginii peste mult laudatul Olympus M1 (l-am verificat si pe acesta) dar fara viteza de reactie a acestuia din urma. Am avut sansa sa testez aparatul unui prieten forgraf profesionist, Nikon D800E si pot sa spun ca este serios deasupra celor doua modele descrise anterior (claritatea imaginii, fotografia nocturna, viteza, acuratetea focalizarii). Articolul dumneavoastra este real, fara prea multe detalii inutile si nu pot decat aprecia cele scrise , cu specificatia ca, in viitor, progresul tehnic isi va spune cuvantul, senzorii vor deveni mai mici si mai perfomanti, dimensiunile nu vor deveni prea mici (trebuie sa tii mana pe aparat si sa accesezi comenzile specifice), asa ca in anii urmatori asteptam cu interes progrese demne de semnalat la micile aparate fara oglinda. Dar, deocamdata, doar atata: DSLR...

Ctz . - 06 Mar 2014, ora 20:25
Pentru ca am fost de curand tentat de mirrorless, pot comenta in oarecare cunostinta de cauza. Da, mirrorless-urile sunt foarte ok din punctul de vedere al calitatii obiectivelor si al dimensiunilor reduse. Dar atat. Am testat cel putin 4 modele de la Panasonic, Oly si Sony. Si, imi cer iertare, D7100 sterge pe jos cu ele la capitolul viteza de focalizare si performante la iso ridicat. Iar d800-le (nu am testat varianta E) e si mai interesant (apropos, daca vrei rezolutie mare, nu prea ai de ales)...Nu trag sport, dar ma tenteaza fotografia macro, si acolo Oly nu m-a dat pe spate... Recunosc oricand ca ma omoara rucsacul cu un body si 3-4 obiective, dar mai apare si problema accesoriilor, unde piata mirrorless-urilor sta cam prost. Insa este foarte posibil sa se maturizeze si atunci jucariile astea devin demne de luat in seama... Pana atunci tot tancul ala de D4 ii face pe unii sa viseze...

Lasa un comentariu:

nume*:
Nu sunt permise decat mesaje cu continut relevant si in tema cu subiectul articolului.
NOTA: Campurile marcate cu * sunt obligatorii.

e-mail (nu va fi facut public)*:

website (fara http://):

comentariu*:

trimite


Aveti un articol interesant? Il asteptam pe adresa office@foto-magazin.ro. Redactia evalueaza articolele primite si premiaza cel mai bun articol publicat in luna precedenta cu suma de 50 RON.
Ultimele 5 subiecte din forum care au primit raspunsuri:

Montura Fuji X »
   de montecarlo
   ieri, la ora 17:12
Rumoare la Pentax »
   de Nikon
   acum 3 zile, la ora 13:57
stie cineva un
program gratis de
recuperat
informatii »

   de csr
   acum 4 zile, la ora 09:03
Nuduri - Mircea
Marinescu »

   de Mircea Marine
   acum 6 zile, la ora 13:35
Obiective pentru
Sony / Minolta »

   de Dorian
   acum 8 zile, la ora 11:20

Pana acum, cei 9631 de utilizatori au scris 127085 mesaje.

 

 


Site-ul include cookie-uri. Detalii aici

Politica de confidentialitate