Tutorial

Cauta in Foto-Magazin:
 


Aparitii editoriale


Expunerea
[click]  

Compozitia
[click]  

Lumina si iluminarea
[click]  

O varza fotogenica
[click]  

Bill Jay Confesiuni
fotografice
[click]  

 

 

Lucrul cu straturi in Photoshop

In pagina precedenta am descris proprietatile importante ale straturilor, precum crearea si stergerea de straturi, asocierea straturilor in grupuri si am enumerat pricipalele operatiuni ce se pot efectua cu ajutorul straturilor. In aceasta pagina vom detalia doua din operatiunile de manipulare a straturilor: opacitate si blending (amestecul straturilor).


despre_straturi_20.jpg

Parametrii Opacity si Fill


1. Ajustarea opacitatii unui strat
In mod implicit, un strat este complet opac, astfel incat se afiseaza doar ultimul strat, cel care se afla in varful stivei. Straturile inferioare nu sunt vizibile.
Pentru a ajusta opacitatea unui strat, selectam caseta Layers, apoi stratul a carui opacitate dorim sa o modificam si alegem una dintre cele doua cai:
- Opacity - 100% reprezinta opacitate maxima, 0 reprezinta transparenta maxima; modificarea parametului Opacity afecteaza modurile stilul stratului si modul de amestec al straturilor asupra carora s-a efectuat deja aceasta operatiune;
- Fill - cu actiune similara, dar afecteaza doar intensitatea luminoasa a pixelilor din stratul modificat, nu si stilul si blending-ul.


despre_straturi_21.jpg

Optiuni de mixaj


2. Blend mode (amestecul a doua straturi)
Modul Blend (de amestec) determina cum interactioneaza culorile din doua straturi. Acest mod poate produce uneori efecte neobisnuite, departe de ce s-ar numi fotografie. Partea buna este ca modurile de amestec pot fi modificate, ajustate sau chiar anulate, fara sa afecteze imaginea initiala.


despre_straturi_22.jpg

Modificarea parametrului Opacity


Cele mai multe optiuni ale instrumentului Blend Mode se acceseaza selectind dintr-o lista ce apare cand se face click dreapta pe stratul de modificat. Selectind din lista Blend Mode, se deschide fereastra Layer Style, care dispune de caseta Blending Options.


despre_straturi_23.jpg


Moduri generale
a. Normal - permite insumarea valorilor reale, nemodificate a fiecarei perechi de pixeli.
b. Disolve - posibil doar daca stratul de lucru are opacitate modificata; unii pixeli din stratul inferior se vad, in mod aleatoriu; cu cat opacitatea stratului de lucru este mai mica, cu atat se vede mai mult din stratul inferior.
c. Behind - mod disponibil numai cand se folosesc instrumente precum pensule sau text. Pot fi editate doar zonele transparente din stratul de lucru, astfel avem impresia ca lucram pe stratul inferior.
d. Clear - de semenea, disponibil numai cand se folosesc instrumente precum pensule sau text. Creaza zone goale in strat.


Cresterea densitatii imaginilor
In aceasta categorie au fost incluse acele moduri care cresc densitatea imaginii.
e. Darken - daca pixelii stratului de lucru sunt mai luminosi decat cei similari ai stratului inverior, pixelii luminosi devin complet transparenti; de exemplu, cateva litere scrise pe un fond alb: literele raman, pixelii albi, corespunzatori hartiei, dispar si se vede stratul inferior.
f. Multiply - in acest mod sunt adunate valorile pixelilor pereche si imaginea rezultata creste in densitate, similar cu a punde doua diapozitive intr-o rama si a le proiecta simultan.
g. Color Burn - intensifica culorile si creste contrastul global al imaginii.
h. Linear Burn - creste densitatea imaginii si reduce intensitatea culorilor.
i. Darker Color - amesteca straturile in asa fel incat culoarea cea mai densa din cele doua straturi, devine vizibila.


Scaderea densitatii imaginilor
j. Lighten - inversul comenzii Darken: daca pixelii din stratul de lucru sunt mai intensi decat cei din stratul inferior, atunci devin transparenti.
k. Screen - efectul consta din cresterea luminozitatii generale a imaginii, proportional cu luminozitatea fiearei perechi de pixeli; este inversul modului Multiply si este similar cu a proiecta doua diapozitive, cu doua diaproiectoare, simultan pe acelasi ecran.
l. Color Dogde - creste luminozitatea pixelilor din stratul inferior si ii vireaza spre culoarea stratului de lucru.
m. Linear Dodge (Add) - creste luminozitatea stratului inferior, similar procesului de slabire a imaginii din procesul argentic.
n. Lighter Color - devine vizibil pixelul cel mai luminos din perechea de pixeli din cele doua straturi.


Urmatoarea grupa de instrumente actioneaza asupra luminii din cadru.
o. Overlay - intensifica pixelii din stratul de lucru si lumineaza pixelii din stratul inferior; astfel creste contrastul si saturatia culorilor.
p. Soft Light - intensifica pixelii cu densitate mare si creste luminozitatea celor cu densitate mica din stratul inferior. Daca pixelii din stratul de lucru sunt sub 50% gri, pixelii din stratul inferior apar mai luminosi; daca sunt peste 50% gri, apar mai intunecosi. Actiunea este similara cu cea a unui softbox ce lumineaza subiectul.
q. Hard Light - aplica efectul Multiply daca pixelii din stratul de lucru sunt peste 50% gri si Screen daca pixelii din stratul de lucru sunt sub 50% gri, asupra stratului inferior. Adauga umbre in zonele intunecoase si lumini in cele transparente.
r. Vivid Light - aplica efectul Color Burn daca pixelii din stratul de lucru sunt peste 50% gri si Color Dodge daca pixelii din stratul de lucru sunt sub 50% gri, asupra stratului inferior.
s. Linear Light - aplica efectul Linear Burn daca pixelii din stratul de lucru sunt peste 50% gri si Linear Dodge daca pixelii din stratul de lucru sunt sub 50% gri, asupra stratului inferior.
t. Pin Light - aplica efectul Darken daca pixelii din stratul de lucru sunt peste 50% gri si Lighten daca pixelii din stratul de lucru sunt sub 50% gri, asupra stratului inferior. Este recomandat a fi utilizat numai daca se doreste obtinerea de efecte speciale.
u. Hard Mix - similar efectului Vivid Light, dar reduce gama de culori la cian, magenta, galben, negru, rosu, verde, albastru si alb, similar unui efect de posterizare.


Urmatoarea grupa de moduri Blend inverseaza culorile si realizeaza efecte speciale.
v. Diference - produce asupra stratului inferior efecte similare cu negativarea, cu o intensitate proportionala cu luminozitatea stratului activ. Daca pixelul din stratul de lucru este negru, culoarea pixelului pereche nu se schimba, in schimb, daca este alb, isi inverseaza culoarea. Rezultatele obtinute sunt uneori chiar psihedelice.
x. Exclusion - similar cu Diference, dar cu mai putin contrast si cu o saturatie mai redusa. Pixelii cu luminozitate 50% produc gri.
y. Substract - scade valoarea unui pixel din stratul de lucru din valoarea pixelului din stratul inferior (si pozitiveaza rezultatul daca rezulta un numar negativ). Negrul nu este inversat, albul devine megru, ca si culorile aproapiate ca nuanta.
z. Divide - imparte valoarea unui pixel din stratul inferior la valoarea celui din stratul de lucru. In mod obisnuit acest mod de amestec creste luminozitatea imaginii pana la valori mari, cu exceptia negrului, care ramane negru (negru = 0).


HSL
Modul de amestec HSL se refera la Hue, Saturation, Lightness, adica pe culoare, puritatea si luminozitatea culorii.
a. Hue - amesteca luminozitatea si saturatia din stratul de lucru, cu culoarea (Hue) din stratul inferior.
b. Saturation - pastreaza saturatia din stratul de lucru cu lumiozitatea si cu culoarea (Hue) din stratul inferior.
c. Color - mixeaza culoarea (Hue) si saturatia din stratul activ, cu luminozitatea din stratul inferior. Acest mod pastreaza umbrele, luminile si detaliile din stratul inferior.
d. Luminozity - amesteca luminozitatea stratului activ cu culoarea si saturatia din stratul inferior, pastrind umbrele, luminile si detaliile din stratul de lucru.

 



<- Pagina precedenta . . . Va urma...

 




© Calin-Stefan Ragalie
martie, 2014,
Foto-Magazin.ro

Bookmark and Share

Lasa un comentariu:

nume*:
Nu sunt permise decat mesaje cu continut relevant si in tema cu subiectul articolului.
NOTA: Campurile marcate cu * sunt obligatorii.

e-mail (nu va fi facut public)*:

website (fara http://):

comentariu*:

trimite


Aveti un articol interesant? Il asteptam pe adresa office@foto-magazin.ro. Redactia evalueaza articolele primite si premiaza cel mai bun articol publicat in luna precedenta cu suma de 50 RON.
Ultimele 5 subiecte din forum care au primit raspunsuri:

R.I.P. Aperture »
   de Dorian
   acum 2 zile, la ora 08:21
Bancuri cu si
despre fotografi »

   de Nikon
   acum 3 zile, la ora 10:55
Pagini interesante
pentru fotografi »

   de Avram
   acum 6 zile, la ora 21:09
Fashion match »
   de montecarlo
   acum 7 zile, la ora 09:17
Lytro »
   de Avram
   acum 7 zile, la ora 08:25

Pana acum, cei 9631 de utilizatori au scris 127241 mesaje.

 

 


Site-ul include cookie-uri. Detalii aici

Politica de confidentialitate