Tutorial

Cauta in Foto-Magazin:
 


Aparitii editoriale


Expunerea
[click]  

Compozitia
[click]  

Lumina si iluminarea
[click]  


O varza fotogenica
[click]  

Bill Jay Confesiuni
fotografice
[click]  

 

 

Pregatirea unei ture foto de peisaj

< - Pagina precedenta


3. La fata locului
3.1. Ajungeti in locatie la timp
Este foarte important sa ajungeti in locul dorit la timp. Soarele va rasari sau va apune, indiferent daca dvs. sunteti pregatit sau nu sa fotografiati. Eu prefer sa ajung cu cel putin o jumatate de ora inainte de rasaritul Soarelui si cu o ora inainte de apusul lui. Dimineata, putin inainte de rasarit, culorile sunt mai saturate si pot sa realizez siluete. Cand Soarele este deja sus, culorile sunt mai spalacite, iar misterul semi-intunericului este de mult disparut.


3.2. Gasiti un subiect
Unii fotografi isi instaleaza echipamentul imediat ce ajung in locatie. Eu prefer sa privesc imprejur, pana ce gasesc ceva care sa-mi atraga atentia si apoi pregatesc aparatura, Cu alte cuvinte, intai caut subiectul, iar tehnica ramane pe locul doi. Daca as proceda invers si daca nu remarc nimic care sa merite de fotografiat, inseamna ca mi-am despachetat inutil echipamentul. De asemenea, in semiintunericul dinaintea rasaritului, este mai greu de identificat cea mai buna locatie pentru a instala trepiedul si camera. De regula, vizitez locatia aleasa cu o zi inainte, pentru a descoperi locurile cele mai promitatoare. De asemenea, in locatie, incerc sa gasesc o compozitie cu un plan apropiat si un fundal in armonie. Deabia apoi despachetez echipamentul.


3.3. Compunerea cadrului
Dupa ce am identificat o zona interesanta, incerc sa realizez o incadrare printr-un vizor optic separat, sau printr-un carton cu un decupaj dreptunghiular in centru. Rareori folosesc vizorul camerei foto, deoarece, in acest moment, camera este inca in rucsac.


In functie de compozitia pe care intentionez sa o creez, selectez un anumit obiectiv. De exemplu, pentru un cadru cu plan apropiat si cu fundal, aleg un superangular; daca nu doresc sa includ planul apropiat, folosesc un obiectiv normal sau un teleobiectiv scurt. Cu cat focala este mai lunga, cu atat cadrul va fi mai strans, deci compozitia simplificata. Invers, daca doresc sa includ mult cer, folosesc un superangular si inclin camera in sus, pentru a obtine maximum de cer. Daca superangularul are un unghi de cuprindere insuficient de larg, realizez doua sau mai multe cadre si le combin apoi intr-o panorama.


3.4. Pregatirea echipamentului
Dupa ce am decis asupra compozitiei si deci asupra obiectivului necesar, imi instalez trepiedul (pentru transportul trepiedului folosesc o geanta de transport de protectie impotriva prafului, a nisipului si a caderilor accidentale). Instalez apoi camera pe trepied si montez obiectivul dorit. Verific cu atentie buna fixare a picioarelor trepiedului si a placuteti rapide. Cateva secunde in plus ma scutesc de surprize neplacute. Compun apoi cadrul privind prin vizorul camerei, asa cum mi-am imaginat anterior.


3.5. Expunerea corecta
Dupa ce am stabilit incadrarea, realizez prima declansare. Cand folosesc film, folosesc un calculator pentru expunere. Cand fotografiez digital, deoarece lucrez aproape exclusiv in modul Manual, folosesc parametrii de expunere in baza experientelor anterioare si declansez. Verific apoi corectitudinea expunerii prin analiza histogramei. Datorita experientei mele de mai multe zeci de ani in fotografie, prima expunere este, de multe ori, corecta, iar in baza aspectului histogramei realizez modificari de finete ale parametrilor de expunere. In epoca actuala, a fotografiei digitale, repetarea unei declansari nu costa nimic, astfel incat expunerile gresite nu implica costuri suplimentare.


Daca prima expunere nu este perfecta, a doua sau a treia va fi. Din punctul meu de vedere, o expunere corecta inseamna, de exemplu, cand fotografiez la rasarit, luminile trebuie sa fie corect redate, fara zone arse. Datorita contrastului foarte ridicat din aceste momente, vor exista zone complet negre in umbre, dar asta nu este este o problema, deoarece toata lumea se asteapta ca umbrele sa fie intunecate.


Daca folositi un exponometru, procedura este similara, doar ca veti incepe cu parametrii propusi de acesta si nu pe cei estimati pe baza experientei. Si acum puteti aplica mici modificari, dupa ce analizati histograma. In conditii atat de dificile de lumina, cum sunt cele de la rasarit sau de la apus, va trebui sa corectati expunerea sugerata de exponometru. In fine, expunerea este si o chestiune de gust, asa incat chiar si in conditii bune de lumina, multi prefera modificarea datelor furnizate de exponometru.


3.6. Compozitia
Dupa determinarea expunerii adecvate pentru cadrul dorit, analizez cum pot imbunatati compozitia fotografiei. Dimineata devreme, fara nici o cafea la bord si in semiintuneric, ar fi o exagerare sa pretind ca am realizat cea mai buna compozitie a fotografiei din prima declansare. Aproape intotdeauna reusesc, in cadrele ulterioare, o imbunatatire a compozitiei prin modificari a ceea ce includ sau scot din cadru, cat de aproape sau de departe ma situez fata de elementele din planul apropiat, ce distanta focala ar fi cea mai potrivita, etc.


3.7. Treceti mai departe
Cand nu mai descoper nici o posibilitate de a imbunatati compozitia, trec mai departe, caut un alt amplasament. Desigur, ar fi exagerat sa cred ca si acum, cadrul va fi perfect din prima declansare. In cel mai bun caz, noul cadru va reprezenta promisiunea unei posibile fotografii bune. Asa incat de fiecare data ma plimb in jurul unei locatii promitatoare, observind oportunitatile din fiecare zona. De asemenea, la rasarit, lumina se schimba foarte rapid si pot fi puse in valoare noi oportunitati. Aceasta evolutie imi place foarte mult si ma motiveaza sa continui sa fotografiez.


White_Sands_Sunrise.jpg

White Sands Sunrise, New Mexico


Totul a mers rau cand am fotografiat acest cadru. Bateria camerei a cedat, s-a starnit vantul si mi-a acoperit echipamentul cu nisip si, cand credeam ca s-a terminat cu ghinioanele, un picior al trepiedului s-a rupt. Nu pentru ca il trantisem sau il manevrasem gresit, ci pentru ca ii trecuse vremea. Pregatirea turei acasa nu semnalase nimic deosebit. Desigur, verificasem trepiedul si chiar il folosisem in timpul excursiei care durase vreo saptamana, fara sa manifeste vreo slabiciune. Ce m-a salvat, la fata locului a fost nisipul. Am infipt piciorul rupt in nisip, iar trepiedul a fost prijinit de piciorul rupt, astfel incat camera sa fie sprijinita totusi in trei puncte. Sistemul a ramas stabil cateva minute, timp suficient pentru a realiza mai multe declansari. Ulterior am prins piciorul cu banda adeziva si l-am putut folosi si in restul calatoriei. Pregatirea minutioasa acasa, inainte de tura foto, nu poate preveni un astfel de eveniment. Ceea ce face posibila realizarea unei fotografii este mai ales maiestria fotografului, nu doar planificarea. Maiestria fotografului permite rezolvarea unor probleme intalnite in timpul obtinerii imaginilor prin adoptarea solutiilor necesare si a depasi starea de frustrare sau descurajare. Maiestria fotografica a fost importanta in pastrarea clara a scopului: obtinerea unei fotografii, nu revarsarea de blesteme pe trepiedul care a cedat.


3.8. Razgandirea
O scuza la indemana ar putea fi: "nu am fotografiat deoarece nu iesea suficient de bine". Eu numesc aceasta: "razgandirea". A obtine fotografii nereusite nu este nici o rusine si nu implica nici un cost. O fotografie nereusita nu este nici o problema, ea poate fi stearsa. Dar cine poate sti daca o fotografie va reusi sau nu, inainte de declansare? Uneori puteti avea dreptate, dar alteori, cine stie, poate veti obtine o imagine utilizabila.


Cand lucrati in teren, cand lumina se schimba rapid si cand sunt multe decizii de luat repede, nu va mai complicati sa va ganditi daca un cadru este sau nu este bun. Veti avea timpul necesar acasa, in fata calculatorului, nu va complicati sa luati aceasta decizie privind doar pe ecranul camerei. Nu va razganditi, doar declansati, apoi, priviti imaginea realizata si incercati sa vedeti daca puteti imbunatati compozitia, in conformitate cu sugestiile de mai sus. Daca nu puteti imbunatati compozitia, OK, mergeti mai departe. Timpul petrecut in teren este timp dedicat obtinerii de imagini, nu de a le critica. Veti avea timp suficient acasa, sa le analizati si sa le catalogati.


3.9. Concentrati-va pe ceea ce conteaza
Fotografia in locatie implica lucruri carora trebuie sa le acordam atentie si lucruri care nu merita sa ne preocupe acolo. De exemplu, alegerea unei sensibilitati ISO corecta, perfecta reglare a planului de punere la punct, sau expunerea necesara care sa puna in valoare ideea dorita, sunt lucruri care nu mai pot fi corectate / modificate ulterior. Altele, cum ar fi balansul de alb, spatiul de culoare selectat sau decupajul perfect al cadrului pot fi modificate ulterior, mai ales daca fotografiati RAW, deci nu ar trebui sa va preocupe in teren. Este utila o lista in care sa stabiliti ce trebuie sa faceti in locatie si ce puteti amana pentru mai tarziu, pentru studio.


3.10. Cand sa ne oprim
Orice lucru bun se termina candva. Soarele se inalta prea mult pe cer, contrastele devin prea tari, culorile isi pierd saturatia, lumina pierde farmecul din momentul rasaritului. Cand factorii favorabili fotografierii se atenueaza sau dispar, e timpul sa impachetam si sa plecam. Sau puteti ramane si admira peisajul, dar fotografiile bune se afla deja pe cardurile dvs. sau sunt pierdute definitiv. E timpul sa plecati acasa si sa luati micul dejun.


3.11. Descoperiti ce functioneaza si ce nu functioneaza
Ultimul, dar cel mai important, este sa aflati ce a mers si ce nu a mers in dimineata pe care tocmai ati petrecut-o fotografiind. Cel mai bine, puteti face aceasta analiza dupa cateva ore de repaus, de exemplu dupa micul dejun, cand fotografiati rasaritul. Stabiliti ce a mers si ce probleme ati intampinat; incercati sa gasiti solutii pentru probleme ivite in teren.


Daca ati parcurge sistematic acest proces, dupa fiecare declansare, rata de succes ar creste substantial. Si aceasta deoarece, cu cat mai putine probleme apar in momentul declansarii, cu atat mai mult va puteti concentra asupra aspectelor artistice. Cu cat stapanim mai bine aspectele tehnice, cu atat ne vom putea axa spre latura creativa a fotografiei. Stapanirea prealabila a tuturor aspectelor tehnice ne permite sa ne preocupam, cand declansam, predominent asupra creativitatii.


In concluzie, scopul pregatirii este de a solutiona inca de acasa cat mai multe aspecte tehnice posibil. Astfel, acestea nu ne mai stau in cale, in momentul fotografierii, si avem mai mult timp pentru a reflecta asupra aspectelor creative.


< - Pagina precedenta ... Pagina urmatoare - >

 



© Alain Briot
Vistancia, Arizona
iunie, 2011


Pentru informatii suplimentare si pentru a procura CD-uri cu materialele publicate de Alain Briot, va rugam sa urmati aceste linkuri:
CD-uri: http://beautiful-landscape.com/Articles-CD.html
Workshop-uri: http://beautiful-landscape.com/Workshop-home.html
Print-uri: http://beautiful-landscape.com/Print-of-the-month-list.html
eBooks: http://beautiful-landscape.com/Ebooks-Books-1-2-3.html

 



 


Foto-magazin.ro
noiembrie, 2014
Drepturile asupra acestei traduceri apartin
in exclusivitate Foto-magazin.ro. Nici o portiune din
acest articol nu poate fi reprodusa fara permisiunea
expresa a redactiei - office@foto-magazin.ro

 

Bookmark and Share

Lasa un comentariu:

nume*:
Nu sunt permise decat mesaje cu continut relevant si in tema cu subiectul articolului.
NOTA: Campurile marcate cu * sunt obligatorii.

e-mail (nu va fi facut public)*:

website (fara http://):

comentariu*:

trimite


Aveti un articol interesant? Il asteptam pe adresa office@foto-magazin.ro. Redactia evalueaza articolele primite si premiaza cel mai bun articol publicat in luna precedenta cu suma de 50 RON.
Ultimele 5 subiecte din forum care au primit raspunsuri:

Noutati de la
Olympus »

   de Avram
   acum 2 zile, la ora 19:39
Bancuri cu si
despre fotografi »

   de Avram
   acum 3 zile, la ora 18:21
Pagini interesante
pentru fotografi »

   de Dorian
   acum 5 zile, la ora 16:14
canon 7d mark ii »
   de leobv
   acum 9 zile, la ora 17:25
Rumoare la Canon 2 »
   de Dorian
   acum 9 zile, la ora 16:40

Pana acum, cei 9631 de utilizatori au scris 127178 mesaje.

 

 


Site-ul include cookie-uri. Detalii aici

Politica de confidentialitate