Tutorial

Cauta in Foto-Magazin:


Aparitii editoriale


Expunerea
[click]  

Compozitia
[click]  

Lumina si iluminarea
[click]  

O varza fotogenica
[click]  

Bill Jay Confesiuni
fotografice
[click]  

 

 

Developarea filmului alb-negru

Sa incep cu o poveste: am publicat un articol despre film, expunere, developare. Spuneam ca developarea este preferabil sa ti-o faci de unul singur, in conditii cat mai repetabile. Si ca o reteta simpla da rezulatate mai bune decat una complicata. La putina vreme primesc acasa un telefon. O voce indignata imi reprosa ca a distrus 2 filme, iesite aproape transparente, dupa timpii si reteta din articol. Intr-un tarziu am reusit sa plasez si eu cateva cuvinte. L-am intrebat cum i-au iesit maririle. " Nu-ntelegi dom-le, filmul e distrus, se vede putin lumina si prin amorsa neagra."

Si am inteles: Necunoscutul de la capatul firului a distrus ani de zile filme. Primul film bine developat, ii parea inutilizabil prin comparatie. L-am rugat sa-mi faca hatirul sa incerce niste mariri : sa cumpere revelator proaspat, sa faca probe de expunere in pana. Sa sune dupa aceea sa-mi spuna ce i-a iesit. Nu a mai sunat !

Domnul Iarovici mi-a povestit ceva similar. Prin anii 1955, apare un fotograf strain in Romania. Vine la redactia unei publicatii sa faca cateva mariri acolo. Vine cu doze de developat, cu revelator, cu hartie. Developeaza singur filmele si le pune la uscat. Laborantii si fotografii locali sa moara de ras : filmele erau multe si palide.

"Lasa ca-i dam si lui o poza", zice unul. Cand a facut si maririle le-a cam cazut dantura. Nu mai vazusera mariri de asa calitate. Imediat au zis : " Vezi ce hartie buna are englezu, pana si dupa filmele alea proaste ce a iesit". Le-au mai trebuit ani sa inteleaga ca ei greseau sistematic.
Multi, nici acum nu s-au prea schimbat.

Cam 75% din textul ce urmeaza e similar cu cel din articolul din 1979. Developarea filmului este unica faza decisiva a procesului fotografic. Reducerea halogenurilor de argint permite obtinerea de originale - negative sau pozitive, alb-negru sau color. Putina chimie fotografica: un revelator bun trebuie sa reduca complect sarurile de argint impresionate de lumina si sa le lase intacte pe cele ne impresionate, adica sa nu formeze voal. Din pacate perfectiunea nu exista. In principiu orice revelator contine apa si: substanta activa reducatoare metol, hidrochinon, fenidon, amidol, etc; accelerator, mediu bazic, pH mare; conservant /sulfit sodiu anhidru; si antivoal /KBr, bezotriazole. Sunt si exceptii.

Pentru a stapani rezultatul final, procesul de developare trebuie facut in conditii controlate, astfel ca rezultatele sa fie repetabile. La negative, rezultatele cele mai bune se obtin cu filme expuse corect, cadru cu cadru, developate in doza inchisa cu controlul corect a :
1. retetei revelatorului;
2. starii de uzura;
3. concentratiei;
4. temperaturii;
5. duratei de developare;

Cel mai greu de apreciat este al 2-lea parametru. El poate fi eliminat folosind o developare de tip "baie pierduta".

Revelatorul este diluat cu apa (1+1) inainte de folosire ; el se arunca dupa o unica utilizare. Si se comporta intotdeauna la fel. Teoretic orice revelator de granulatie fina poate fi folosit cu succes.

Laboratorul fotografic hobby, corvoada ?

Atractie irezistibila pentru unii, dar obstacol insurmontabil pentru altii, laboratorul unui amator devine prilej de satisfactii si dezamagiri : experiente reusite si uneori greseli fatale. Aproape orice manevra gresita poate fi refacuta. Singura gresala iremediabila se poate face la procesarea unui film. Odata compromis originalul, aproape nimic nu mai poate fi salvat. Un proverb francez spune : " Nu poti fi mai bine servit decat de tine insuti.". Multi pasionati isi developeaza singuri negativele, pentru a nu fi la cheremul greselilor altora. Developarea unui film alb-negru este o treaba simpla. Cu dotare modesta: o doza de developat, un cilindru gradat, 2 palnii, un termometru si un ceas cronometru; dar si ceva rabdare si putin entuziasm se pot obtine rezultate bune.

Deci v-ati hotarat! Cumparati o doza (tanc) de developat. Dozele cu banda si-au trait traiul. Ele transfera cantitati mari de lichid dintr-o baie in alta si nu permit o buna circulatie a revelatorului la suprafata filmului. Si dozele cu spirala romanesti sunt o alegere nefericita...

Demontati doza achizitionata si remontati-o de 2 ori cu atentie. Cautati un film vechi gata developat si facut sul, de preferinta ratat. Pe lumina il introduceti pe pipaite in spirala, fara sa va uitati, incepand cu capatul rulat strans. Daca ceva nu este in regula, vedeti imediat cauza. Ati reusit ? Scoateti filmul si repetati operatia pana cand o reusiti perfect cu ochii inchisi. Par sfaturi copilaresti, dar prima experienta nereusita in intuneric e fatala pentru filmul nedevelopat. Pe fund, doza are notata cantitatea necesara de lichid pentru a acoperi filmul. Cilindrul gradat trebuie ales de aceasta capacitate.

Termometrele foto din magazine, alte produse nefericite, sunt neprecise. Pot fi folosite cate 3, ca si cronometrele Marinei Britanice. Al treilea decide care din primele 2 greseste mai putin. Preparati revelatorul din substante cumparate sau cantarite. Le dizolvati (diluati) in ordinea indicata. Provenit din componente solide (praf), revelatorul poate fi folosit dupa 24 ore, cand filtrati solutia prin putina vata. Daca prezentarea este lichida, el poate fi folosit imediat. Ce revelator sa folosim. Cel mai comod ? In lipsa de altceva se poate folosi AD-17, intr-o dilutie potrivita filmului si scopului. Sau altul mai bun !

Foarte putine retete imbina fericit definitie mare, pastrarea sensibilitatii nominale, granulatie fina, compensare si nivel scazut de voal. Revelatorii prea energici sunt nepotriviti filmelor semiton moderne. De exemplu : AD-17 Azomures.

Evitati si revelatorii care produc granulatie ultrafina sacrificand claritatea sau sensibilitatea. Pentru posesorii unui cantar fotografic e profitabila prepararea revelatorului de film. Substantele se pot obtine parte din comert, parte prin relatii dezinteresate cu biologi, chimisti, farmacisti sau radiologi de ambe sexe.
Pentru alb-negru, doar doi revelatori merita atentia noastra:

1. D.76 (denumire Kodak) reteta simpla, recomandata de toti producatorii de filme.
Solutie rezerva D76. In 800ml apa la 40C se dizolva:
metol 2 g
sulfit de sodiu anhidru 100 g
hidrochinona 5 g
borax dela farmacie 2 g
Dupa dizolvarea substantelor se complecteaza cu apa la 1.000ml.
Rezultatul : definitie incomparabila si granulatie fina. Solutia de rezerva ar fi bine sa nu fie mai veche de 4 saptamani.

2. Reteta Look-Life (Microphen - Ilford).
Solutie rezerva Microphen
In 800ml apa la 40C se dizolva :
sulfit de sodiu anhidru 100 g
hidrochinona 5 g
borax 3 g
acid boric 3,5 g
phenidone 0,2 g
bromura de potasiu 1 g
Dupa dizolvare se complecteaza cu apa la 1.000ml. Calitatile principale : granulatie extrafina si exploatare optima a rezervei de sensibilitate a filmelor semiton.

Preparati si baia de fixare. Cel mai bine ar fi sa filtrati solutiile. Pentru cele 2 bai alegeti sticle de forme diferite, sa le puteti deosebi si in intuneric. A venit clipa cea mare. Faceti inventarul de pe masa :
- sticla si palnia pentru revelator
- fixatorul si palnia pentru el;
- cilindrul gradat,
- termometrul,
- cronometrul, un ceas cu secundar,
- o foarfeca,
- un deschizator de bere solid,
- si desigur filmul expus.

Nu strica sa faceti si inventarul familiei, avertizand pe toti membrii acesteia sa stea departe cateva minute. Altfel va puteti trezi cu vizite inopinate. Faceti intuneric total. Asteptati cateva secunde ; ochii se acomodeaza la intuneric. Nu vedeti nici-o geana de lumina, totul e in regula. Deschideti caseta filmului. Cu filme Azo e simplu : apasati in masa cu axul lung al mosorului; capacul posterior al casetei va sari. Daca filmul este " nobil" (Kodak, Ilford) caseta sertizata poate fi deschisa cu un deschizator (can-opener) solid. Este mai usor de atacat capacul casetei dinspre axul lung al mosorului. Ati scos filmul rulat, strans pe mosorul casetei. Il tineti cu mana stanga si taiati amorsa ingusta cu foarfeca din mana dreapta. Taietura trebuie sa fie clara, perpendiculara. Lasati jos foarfeca. Rulati cu grija filmul cu capatul larg spre interior. Faceti alta taietura neta chiar langa mosorul casetei.

Introduceti capatul mai strans al filmului in spirala dozei. Cu calm si fara precipitare faceti filmul sa intre pana la capat in spirala dozei, prin miscari alternative ale celor 2 foi spirale. Asezati spirala in doza, inchideti capacul. Verificati daca acesta este bine inchis. Greul a trecut. Jos obscurantismul ! Aprindeti lumina.

Turnati acum cantitatea necesara de revelator in cilindrul gradat. Controlati temperatura si stabiliti durata preconizata de developare. Turnati fara graba revelatorul in doza ; sincron porniti si cronometrul. Agitati insistent primele 30 secunde. In continuare agitati in primele 10 secunde ale fiecarui minut. Sau rasturnati doza de 2 ori. Incepeti sa goliti revelatorul cand au mai ramas 15 secunde. Umpleti doza cu apa, agitati-o si goliti-o de apa. Aruncati revelatorul uzat.

Nu faceti economii prost intelese : refolosirea unei bai diluate uzate, deja folosite, duce de obicei la rebuturi. Umpleti imediat doza cu fixator. Agitati insistent primele 30 secunde. Mai sunt necesare cel putin inca 2 reprize de agitare de 30 secunde.

Fixarea trebuie sa dureze peste dublul timpului de clarificare, sau 10. Puneti palnia de fixator pe sticla pentru baia de fixare. Recuperati fixatorul din doza acum deschisa. Tanarea filmului dupa fixare nu aduce aport vizibil ; gelatina devine mai rezistenta. Filmul poate fi spalat temeinic fara pericole. Diferenta este vizibila dupa cativa ani. Filmele taiate (fasii de 5-6 imagini 24/36) sunt transparente cristal si nu se mai zgarie pe emulsie.

Puneti filmul la spalat sub apa curgatoare. Lasati-l la spalat cel putin 30 la 20C. Inainte de a pune filmul la uscat, o imersiune de 45 secunde intr-o solutie de agent muiant reduce posibilitatile de aparitie pe suport sau emulsie a petelor de depuneri de calcar din apa. Filmul e pus la uscat atarnat vertical, lestat cu un cleste de rufe, intr-un loc ferit de praf si mai ales unde nu intra nimeni timp de 2 ore.
Odata uscat, filmul va fi taiat in 8 bucati de 5 (sau 6 de 6) fotograme si manuit cu grija de margini. Filmul pastrat sul va sfarsi zgariat mecanic.
N-a fost asa de greu. Singurul risc este o convorbire la telefon in timpul baii in revelator. 2 minute pot fi fatale atunci !

Cateva mici nimicuri profesioniste

La diluarea substantelor, ar trebui puse cateva graunte de sulfit inainte de metol, pentru a reduce oxidarea.
Filtrarea solutiilor (prin vata de exemplu) elimina impuritatile din apa si din substante, mai ales din fixatorul romanesc.

Relatia timp, Temperatura :
Nu va chinuiti sa faceti exact 20C. Iarna, casa poate fi mai rece, iar vara mult mai calda. Notati aceste date (ex: 10 /20C). Incepeti developarea. La jumatatea timpului de developare verificati temperatura. Daca e tot cea dela inceput, totul este in regula. Daca difera cumva, putem corecta timpul de developare - corespunzator cu abaca anexata (ex: 930/ 21C, sau 11,5 /18C).

Marirea efectului de margine.
Baia in apa la sfarsitul developarii poate avea o usoara actiune compensatoare si mai ales un EDGE efect mai pronuntat. Pentru clisee facute in lumini contraste, de ex : noaptea, e recomandabila pastrarea filmului in apa, fara agitare, 5-10 minute. In acest caz, apa ar trebui sa aiba macar un grad mai putin decat a avut revelatorul.

Succes !

Andrei Pandele

Bookmark and Share

Comentarii:

popescu cezar - 11 Aug 2005, ora 00:50
va multumesc pentru informatiile oferite.

Gelu Lupas - 31 Dec 2005, ora 11:04
Se pot scana filmele developate in baie pierduta? Imi iese ceva de pe ele? Eu oricum arunc revelatorul pentru ca imi expira aproape de fiecare data pana fac un alt film si nici nu am rabdare/timp sa strang 2-3 filme neprocesate si sa le procesez pe toate deodata. Solutia dvs cu baia pierduta mi se pare destul de potrivita in cazul meu pentru ca pot economisi revelator.

Andrei Iulius - 16 Feb 2006, ora 09:39
Am vreo 40 filme AZO 100ISO(va rog, fara comentarii...au fost ieftine, iar eu sarac),expirate. Am achizitionat revelator FOMA, pe el scrie timp de 9-10min la dilutia de 1:14. Nu am developat de ceva vreme, dar tin minte ca un film l-am stricat tocmai datorita acestui 9-10minute. Ce dilutie imi sugerati si ce timp pentru developare? Timpul e acelasi in cazul baii pierdute, sau se dubleaza? Si inca ceva: in cazul hartiei foto kodak, e potrivit revelatorul de hartie FOMA? va multumesc mult

angelica popescu - 14 Jan 2007, ora 01:06
naspa rau de tot nu e cea ce imi trebe mie va pup

Calin Mihaela - 14 Jan 2007, ora 20:49
Vreau sa cumpar filme alb negru expirate. Unde pot gasi? La vreo fabrica anume, mai vinde cineva asa ceva?

George Ionita - 29 Jan 2007, ora 11:27
La Fuji-film Unirii mai aveau inca Agfapan APX100. Si nu expirate. Cu termen de garantie pana in 2010.

iulian popsescu - 25 May 2007, ora 15:03
hartia foto folosita in laboratoarele digitale se poate folosi si in procesele manuale cu un aparat de marit analog?

J Louis - 01 Oct 2007, ora 15:28
salut. pot developa fortepan 100 in timpul/temperatura pe care am gasit-o pt fortepan de 200? daca nu, unde sa caut? sau concret, care sunt timpp/temperaturile? multumesc

Gelu Lupas - 22 Dec 2007, ora 15:50
Completari: Developarea in D76/ID11 in baie pierduta cum o numeste dl. Pandele sau in dilutie 1+1 cum o numeste restul lumii se face doar cu utilizarea solutiei o singura data. Solutia 1+1 uzata se arunca dupa utilizare. Cu un litru de solutie 1+1 poti face cam 8 filme intr-un tanc Jobo 1520 (480 ml) daca developezi cate doua filme odata (trebuie sa fie identice). In mod normal ai face 10 filme cu un litru de solutie 1+0 reutilizand-o. Solutia diliuata 1+1 nu se pastreaza foarte bine, deci se recomanda diluarea solutiei 1+0 la 1+1 chiar inainte de utilizare (la o cantitate de solutie 1+0 se mai adauga aceeasi cantitate de apa; se prepara doar o doza odata; nu diluati toata solutia 1+0 deodata!). Timpii de revelare trebuie corectati (exista pe ambalaj la ID11 tabel cu timpi pentru dilutie 1+1; in foaia de catalog n-am gasit timpii pentru dilutie 1+1 si 1+3). D76/ID11 in dilutie 1+1 produce granulatie ceva mai pronuntata si contrast ceva mai mare. Cum spune si dl. Pandele, este total contraindicata refolosirea solutiei 1+1. Cititi cu atentie indicatiile producatorului si foile de catalog inainte de utilizare! Succes cu scosul aerului din sticla de solutie 1+0!

Butyka Eniko - 31 Jul 2008, ora 11:23
Ottawa este raspunsul corect la intrebare!

liviu andrei - 17 Apr 2009, ora 20:28
ma intereseaza si pe mine care e mecanismul pt developarea de poze color si ce produse trebuie.cel putin mecanismul care il face masinaria ssi ce substante foloseste . merci

silvia POPA - 13 Jun 2010, ora 21:09
AM UN NEGATV PE STICLA DE PRIN ANII 1930 PASTRAT IN PERFECTA STARE SI NU STIU CINE POATE FACE O POZA DUPA EL.

Chende Florian - 19 Jul 2010, ora 11:58
Silvia Popa, da-mi te rog un e-mail la chendeflorian()yahoo.com . Poate ar fi mai buna o scanare dupa el decat fotografierea lui directa.

virgil matei - 02 Jul 2011, ora 08:00
am si eu un negativ pe sticla de prin anii 1926 si nu stiu cum si unde pot developa

cutar petre - 15 Aug 2012, ora 21:10
CU RESPECT -DIN GRESEAL,DETIN ,UN NUMAR...DE NEGATIVE PE STICLA-CE POT FACE CU ELE ....MULTUMESC -tel 0720156980

Florin Angelescu - 15 Aug 2012, ora 21:19
Se pot copia, pentru inceput, direct pe hartie (copie-contact). Cele care merita, pot fi eventual scanate sau marite.

john stanciu - 19 Nov 2012, ora 10:40
imi poate spune cineva cum sa indrept filmele developate dar care au stat cativa ani rulate?

S Giurca - 08 Jul 2013, ora 12:22
pentru dl jon stanciu- filmele rulate pe care vreti sa le indreptati aveti o singura solutie pe care o recomand cu succes , le clatiti cu apa la temperature de 20 gr C si le puneti la uscat prinse cu un cleste, atentie sa nu zgariati filmul atunci cand este clatit.

marius dan - 02 Apr 2014, ora 21:55
Am un film video pe pelicula 2*8 stie cineva cum se developeaza sau pe cineva care mai developeaza asa ceva

Pintilei Ioan - 31 Jan 2016, ora 16:03
Am 4 filme cu fotografii realizate in anul1979 la Centenarul Colegiului National "Grigore Ghica " din Dorohoi. Mai pot fi developate si unde?

Lasa un comentariu:

nume*:
Nu sunt permise decat mesaje cu continut relevant si in tema cu subiectul articolului.
NOTA: Campurile marcate cu * sunt obligatorii.

e-mail (nu va fi facut public)*:

website (fara http://):

comentariu*:

trimite


Aveti un articol interesant? Il asteptam pe adresa office@foto-magazin.ro. Redactia evalueaza articolele primite si premiaza cel mai bun articol publicat in luna precedenta cu suma de 50 RON.
Ultimele 5 subiecte din forum care au primit raspunsuri:

R.I.P. Aperture »
   de Dorian
   acum 2 zile, la ora 08:21
Bancuri cu si
despre fotografi »

   de Nikon
   acum 3 zile, la ora 10:55
Pagini interesante
pentru fotografi »

   de Avram
   acum 6 zile, la ora 21:09
Fashion match »
   de montecarlo
   acum 7 zile, la ora 09:17
Lytro »
   de Avram
   acum 7 zile, la ora 08:25

Pana acum, cei 9631 de utilizatori au scris 127241 mesaje.

 

 


Site-ul include cookie-uri. Detalii aici

Politica de confidentialitate